Så rekommendationen för de som vill köra AF-objektiv på E-mountkameror (och inte hittar/har råd med "native") är att fortfarande även fortsatt köra A-mountobjektiv med Sonys egna adaptrar, istället för Canon-objektiv med Sigmas adapter?
Nu är ju inte jag Sten-Åke som kanske du ville ha svar från, men jag kanske duger eftersom jag tidigt började med adaptrar.
Allt var ju frid och fröjd i början så länge man körde MF och adaptrar med vettig precision i passningen. Redan på min första Nex-kamera (Nex-5) körde jag med Sonys egen LA-EA adapter eftersom den efter första FW-uppgraderingen kunde ge CDAF på A-mountobjektiv med inbyggd AF-motor. Sakta gick det-men det gick.
På den tiden hade jag en samling primes med A-fattning, varav några Zeiss som var skruvdrivna. Jag uppgraderade till NEX-7 och skaffade LA-EA2 med gen motor och SLT-teknik som kunde ge AF även åt skruvdrivna objektiv. Nu blev det bra eftersom det blev PDAF. D v s snabbare än kamerans egen AF.
MEN här kom också en viss besvikelse: Kändes inte kul att koppla på en 260 grams adapter och sedan en Zeiss 24-70/2.8 SSM på en NEX-7 även om det fungerade bra. SLT-teknikens ljusförlust tyckte jag gick att överleva förutom att den ibland gav upphov till ghosting.
Sedan har det ju kommit fler adaptrar i LA-EA-serien. Fördelen med just de adaptrarna är ju att de verkligen fungerar ihop med A-optik (även från tredjepartstillverkare).
Sigmas adapter fungerar bra med vissa Canonobjektiv på vissa E-mountkameror,
Sonys fungerade i stort sett alltid.
Sedan är du inne på "inte råd att skaffa native E-objektiv". A-objektiven med lite klass på är minst lika dyra dessvärre.
Jag tror vi får vänta ett tag med s k smarta adaptrar som verkligen fungerar utan reservationer. Hade ett skräckexempel där Commlite lanserade en adapter för Nikon AF-S till E-mount. Soptunnan direkt hade det blivit om jag inte hade lyckats returnera den.
Svaret blev kanske aningen tudelat. Men ännu så länge föredrar jag att köra med bra kvalitetsadaptrar och enbart MF (Har en Metabones med bländarstyrning för Nikongluggar på Fuji och en Novoflex med bländarstyrning för Nikongluggar till NX1).
Så bottomlinen är: Sonys LA-EA adptrar fungerar i stort sett alltid med A-objektiv. Att A-objektiv på små spegellösa kameror är stora, tunga och dyra och ännu tyngre med en LA-EA4-adapter måste man dock räkna in som negativ faktor. Det positiva finns nog mest att hämta för de som har ett A-mountsystem med A900/A99/A77II och ett antal bra primes som vill skaffa en liten spegellös kamera att komplettera med. Det finns ju några A-mount som är bra och relativt lätta och nätta.