Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)
Vi kanske ska bortse från ekolod (även om jag är mkt intresserad och använt slika manicker sedan 1981) innan vi når botten och navigerar på grund i denna tråd:)

Vill ta upp en sak som inte bara berör Sony. Per automatik berörs ju även andra märken då kamerorna idag är ganska komplexa men ändå relativt lika oavsett märke.

Måste vi till varje pris kräva att tillverkaren ska försöka proppa in så mycket finesser att varje ny kamera ska vara bäst på allt?

Jag tror att vi alla är överens om att EN kamera inte kan vara bäst på allt. Ändå verkar det som vi varje gång försöker hitta en sådan och anmärker på att exempelvis små kameror saknar dubbla kortfack (ta inte illa upp Bengt- det var bara ett exempel bland många)

Detta bristletande gör att vi tappar fokus på vad som verkligen är bra egenskaper hos en specifik kamera, anser jag.

För mig har följande saker absolut prioritet:

Bra DR
Bra lågljusegenskaper
Bra native objektivline
Hyfsat antal pixlar (tänk på att för att göra en dubbelt så stor print (2x höjd och bredd med samma upplösning) som en 16 mp sensor räcker inte ens 42 mp utan det ska till 64 mp)
Snabbt åtkomliga yttre reglage för att växla funktion utan att behöva grotta i menyer.
TILLRÄCKLIG AF OCH FRAMERATE: Har skrivit så eftersom kraven är helt olika p g a användningsområde.
Bra sökare.
Hyfsad ergonomi.

Så ser min nödvändighetslista ut.

Jag håller med dig i grunden Lennart.

Det går inte att skapa en kamera som är bäst på allt och för alla. Varje större finess som du stoppar in, som tex just IBIS, har ju även nackdelar i form av kostnadsökning, storleksökning, viktökning, och inte minst ytterligare en elektromekanisk komponent som kan krångla eller fallera med tiden. Samtidigt så har du inte heller alltid så stor nytta av den; tex vid rörliga motiv, eller på rkitigt långa brännvidder där det inte fungerar lika optimalt som optisk stabilisering.

Däremot så tycker jag du tog upp ett riktigt kasst exempel med att skippa/ifrågasätta dubbla minneskortsfack. Jag menar; oavsett vad och hur vi fotograferar, så vill vi väl oftast vara säkra på att vi har kvar bilderna vi tagit? Dessutom så är det en i sammanhanget pytteliten kostnad och tar extremt lite extra plats (ivf i om vi inte snackar de minsta fickvänliga kamerorna). Finns ju bara här på Fs forum många tådar om personer som nog i efterhand skulle önskat att deras kameror haft det (eller att de sett till att utnyttja den backupmöjligheten).

Det är nästan som att säga att bra ergonomi, sökare och mjukvara är onödiga "finesser".

Eller att brandsläckare är en onödig extra "finess" i båt, hotell eller hem.

För många år sedan var det en affärs chef inom kläder som skulle gå pension, han sa att det är påslag på mellan 100 till 120 % på en kostym, så kamera branch är inte på något sätt olik någon annan branch, önsketänkande om verkliga kostnader kan aldrig leda till någonting, däremot görs det väl en del rejäl kap på bildelar på olika sajter.

När DR surret var i gång som värst för ett antal år sedan, så sa dom som visste på våra fotosidor att Canon hade absolut inte dom pengarna för en ny Sensorlinje, och Sony hade satsat flera miljarder på sin, aktieägarna vill nog få sitt, det brukar chefer påtala ofta, så att sälja till någon form av självkostnadspris det lär nog aldrig ske.

Helt personliga önskemål kan skilja sig markant från vad en bästsäljande kamera kan behöva för att bli populär, Försöker jag läsa av besökare på fotosidorna och vad som sägs där angående kritik och vad som borde finnas i en kamera, så leder hittills DSLR-kamerorna enligt mig, skälet att köpa spegellösa ser ut att vara att man tröttnat på tyngre utrustning, behöver inte alls betyda Sony val nu, utan många av dom andra modellerna, en del skyller på att dom vill ha en smidig andra kamera, lämna stora klassiska kameran kvar i skåpet kan ta i mot när den också kostade en rejäl slant.

Däremot så tycker jag du tog upp ett riktigt kasst exempel med att skippa/ifrågasätta dubbla minneskortsfack.
Det är ju inte gratis att ha flera minneskortsfack, så vi behöver nog lite statistik på haverifrekvensen för att avgöra om det är värt extrakostnaden (och förstås veta hur stor den extrakostnaden kan bli; N.B. inte tillverkningskostnaden).

Det är ju inte gratis att ha flera minneskortsfack, så vi behöver nog lite statistik på haverifrekvensen för att avgöra om det är värt extrakostnaden (och förstås veta hur stor den extrakostnaden kan bli; N.B. inte tillverkningskostnaden).

Låt mig säga så här; det sitter SD-kortfack i kompletta Rasberry Pi för 300.- (för hela datorn). Samma sak med många mobiler för några hundralappar.

Summa; inte dyrare än en billig liten brandsläckare ivf. Förmodligen extremt mycket billigare.

Jämför med tex IBIS som kostar kanske tusenlappar. Speciellt på lite större sensorer (kostnaden och svårigheten ökar i princip exponetiellt med sensorytan och sensorvikten, och fungerar allmänt sämre ju större sensorn är).

Vad det är värt?

Kan ingen svara på mer än en själv. Beror ju också mycket på vilka foton det rör sig om (dvs om det går att återskapa fototillfället enkelt, eller inte).

Det är väl som att ifrågasätta om det är värt att backupa sina bilder elker dokument på datorn. Vissa ifrågasätter säkert kostnaden för en extern backupdisk eller månadskostnad för en cloudtjänst, medans för andra så är det självklart.

Eller att ha en bra försäkring till sitt hem eller ägodelar. Tex helförsäkrad bil, eller endast trafikförsäkring; beror väl mycket på hur värdefull bilen är. Samma sak med ens foton/ögonblick som eventuellt inte kommer tillbaka.

Det kan nog ingen avgöra förutom på individuell basis.

Jag personligen värdesätter mina bilder såpass att jag gärna väljer att köpa kameror med dubbla minneskortfack, när så är möjligt. På många mindre kameror finns det inte alls, och det är först nu det börjar dyka upp på några spegellösa. Har länge varit en självklarhet på alla entusiast och pro-DSLR:er. På mobiler tycker jag däremot att det inte behövs, då jag i realtid automatiskt synkar upp en kopia i molnet till Apple och Microsoft.

Först nu som spegellösa börjar bli lite seriösare och så sakta komma ikapp DSLR:et med saker som just dubbla minneskortsfack, vädertätning, rejälare grepp, bättre AF, etc.

Fortfarande har många spegellösa en bra bit kvar att vara ett komplett seriöst fotoverktyg istället för DSRL:er. Gäller inte minst på blixtsystemsidan och på servicesidan.

Nya Olympus M1 Mark II, lär ha fått plats för dubbla minneskort, 15bps och möjlighet till 60bps, väljer man en sådan racer kameran för att man har behov av så höga bildserier ( fler än till 1DXMKII )- kanske behovet av dubbla platser är mera önskvärt, plus då att 4K kräver utrymme.

Sedan tänker jag på andra storskjutare som tar mera bilder på en månad än vad tex jag gör på 2 år, åtminstone nu på senare år.

Peppar peppar, 3 kameror på 11 år en av dom inte så mycket bilder på flera år, men ännu har minneskorten klarat sig.

Nya Olympus M1 Mark II, lär ha fått plats för dubbla minneskort, 15bps och möjlighet till 60bps, väljer man en sådan racer kameran för att man har behov av så höga bildserier ( fler än till 1DXMKII )- kanske behovet av dubbla platser är mera önskvärt, plus då att 4K kräver utrymme.

Sedan tänker jag på andra storskjutare som tar mera bilder på en månad än vad tex jag gör på 2 år, åtminstone nu på senare år.

Peppar peppar, 3 kameror på 11 år en av dom inte så mycket bilder på flera år, men ännu har minneskorten klarat sig.

Man har normalt inte dubbla minneskortsplatser för utökat lagringsutrymme, även om det går/förekommer, utan främst för datasäkerheten (jämför med RAID-0 vs RAID-5; du som också har varit inom IT).

Peppar, peppar; ingen av mina bilar, fastigheter eller båtar har brunnit på 25 år. Ännu så har både försäkringar, brandvarnare/larmcentraler och brandsläckare varit i onödan.

Jag råkade ut för mitt första minneskortshaveri för ett par veckor sedan (och då med bilder från en kamera som inte har dubbla kortplatser). Jag satt i kortet lite snett i kortläsaren när jag skulle kopiera över råfilerna till datorn, och en av kontakterna på kortet lossnade. Den här gången gick det hjälpligt att få kontakten att sitta så pass på plats att det gick att läsa över filerna, men kortet var sedan obrukbart och kasserades.

Hade det inte gått att tillfälligt laga kortet hade jag varit klart missnöjd, även om det på inget vis var några jätteviktiga bilder.

Jag har aldrig behov av den extra kortplatsen för att få mer utrymme, och känner ingen som använder den så (inte ens när vi fotograferade Lidingöloppet och en del tog uppåt 30 000 bilder på en dag).

Man har normalt inte dubbla minneskortsplatser för utökat lagringsutrymme, även om det går/förekommer, utan främst för datasäkerheten (jämför med RAID-0 vs RAID-5; du som också har varit inom IT).

Peppar, peppar; ingen av mina bilar, fastigheter eller båtar har brunnit på 25 år. Ännu så har både försäkringar, brandvarnare/larmcentraler och brandsläckare varit i onödan.

Ja här tänkte jag på minneskort som får jobba hårt, överföring till Dator, formatering, värme, skakningar, ut och in i minneskortläsare osv.

Som jag tyckt tidigare och även undrat över varför inte A7RII inte fick dubbla platser vilket är ännu knepigare att förstå, där bland annat den skulle vara passande vid bröllop. Backup helt klart värdefullt.

Nyss skaffat en begagnad A7, gillar den! Bland det första jag gjorde va att slå av sjuttioelva för mig onödiga funktioner...

Det jag undrar är om det är lönt att uppdaterar firmware då jag bara kör med adaptrar utan af? Kameran ha version 2.00 och nu finns 3.20 ute.

Jag håller med dig i grunden Lennart.
-------------------------------------------------
Däremot så tycker jag du tog upp ett riktigt kasst exempel med att skippa/ifrågasätta dubbla minneskortsfack.

Eller att brandsläckare är en onödig extra "finess" i båt, hotell eller hem.

Jo, det kan tyckas så. Jag reserverade mig genom att skriva "...anmärker på att exempelvis små kameror saknar dubbla kortfack"(p g a platsbrist)

Är kamerahuset lite större ser jag det som en klar tillgång med extra minneskortplats. Jag har även RAID-system i en stationär dator.

Men den här kameran(se bifogad bild nedan) som jag tycker om skulle inte fixat att vara så liten och nätt med en extra kortplats.
Dimensioner inkl Zeiss 35/2.0:
mått 113 x 65 x 70 mm
vikt med batteri 480 gram
Då ryms ändå en fullformatssensor på 24 mp och en uppfällbar liten blixt.

Det var mer så jag menade. I min D800 har jag dubbla kortplatser, men skam till sägandes glömmer jag ofta att sätta in ett extra kort.

Fast jag har brandsläckare i båten.

Och på min NX1 har jag en pekskärm som jag tycker är jättekul att använda. Men det är inget måste för mig på en stillbildskamera. I själva verket är jag ganska minimalistiskt lagd vad gäller kameror. Min dröm var en gång att det gjordes en Nikon FM (liten analog systemkamera) som digital dslr med samma mått som originalet i stort sett och mekanisk så långt det gick med 3 dioder i sökaren för exponeringen. Jo, och så AF också.
Det närmaste jag kommit den känslan är med gamla X-Pro 1.

Hoppas du förstår att jag alltså inte helt negligerar folks behov av dubbla kortplatser.

Bilagor

• RX1R.JPG
    RX1R.JPG
    30 KB · Visningar: 252
Nyss skaffat en begagnad A7, gillar den! Bland det första jag gjorde va att slå av sjuttioelva för mig onödiga funktioner...

Det jag undrar är om det är lönt att uppdaterar firmware då jag bara kör med adaptrar utan af? Kameran ha version 2.00 och nu finns 3.20 ute.

Troligtvis inte! Men reserverar mig för att en del FW innehåller buggfixar som inte nämns samt om du någon gång tänkt dig sälja kameran så vill säkert kunden ha senaste FW.

Men sedan har vi ju det tragiska med att Sony envisas med att ha kameran kopplad till datorn under en FW-uppgradering.

Nu kommer jag inte ihåg om senare FW gör något med EVF:n eller focuspeaking. Finns någon förbättring där skulle det ju var ett bra skäl att ladda senaste FW i kameran.

Uppgradera. De har hetsat upp EVF:en en del och AF funkar bättre också efter uppdateringen. Jag tyckte min A7r blev lite piggare efter uppdateringen.

Låt mig säga så här; det sitter SD-kortfack i kompletta Rasberry Pi för 300.- (för hela datorn). Samma sak med många mobiler för några hundralappar.

Summa; inte dyrare än en billig liten brandsläckare ivf. Förmodligen extremt mycket billigare.
För att få en uppfattning om vad det kostar i en kamera (OBS! hur mycket priset ökar, inte hur mycket dyrare tillverkningen blir) vore det lämpligare att jämföra två kameror där den ena kan ta ett minneskort medan den andra kan ta två, men som i övrigt är väldigt lika. Finns det någon sådan? Nån som har ett bra förslag på kandidater?

Ja, det är förstås som du säger individuellt, men den rationelle minneskortanvändaren försöker ta reda på hur stor risken är innan hon lägger ut pengar på något som ska minska risken.

Själv har jag aldrig någonsin råkat ut för att ett minneskort har gått sönder på de snart 20 år jag har använt digitalkameror.

Och på min NX1 har jag en pekskärm som jag tycker är jättekul att använda. Men det är inget måste för mig på en stillbildskamera. I själva verket är jag ganska minimalistiskt lagd vad gäller kameror. Min dröm var en gång att det gjordes en Nikon FM (liten analog systemkamera) som digital dslr med samma mått som originalet i stort sett och mekanisk så långt det gick med 3 dioder i sökaren för exponeringen. Jo, och så AF också.
Det närmaste jag kommit den känslan är med gamla X-Pro 1.
Det närmaste är nog Nikon Df men den är av nödvändighet tjockare eftersom en bildsensor, med kringelektronik, är tjockare än film och tryckplatta. Tyngre är den också bl.a. eftersom den behöver ha ett större batteri.

Jag tror att det helt enkelt inte går (med dagens teknik) att göra en digital ESR med AF som är lika liten som en film-ESR utan AF.

Ja här tänkte jag på minneskort som får jobba hårt, överföring till Dator, formatering, värme, skakningar, ut och in i minneskortläsare osv.

Som jag tyckt tidigare och även undrat över varför inte A7RII inte fick dubbla platser vilket är ännu knepigare att förstå, där bland annat den skulle vara passande vid bröllop. Backup helt klart värdefullt.

Man kanske skulle kunna rigga upp kameran så att den synkade bilderna mot en molntjänst som Sonys egen PlayMemories lagring i några passande pauser.

Det närmaste är nog Nikon Df men den är av nödvändighet tjockare eftersom en bildsensor, med kringelektronik, är tjockare än film och tryckplatta. Tyngre är den också bl.a. eftersom den behöver ha ett större batteri.

Jag tror att det helt enkelt inte går (med dagens teknik) att göra en digital ESR med AF som är lika liten som en film-ESR utan AF.

Min A6300 är faktiskt mindre än min lilla Pentax ME från 70-talet. ME:n är högre p.g.a. spegelhuset. Den är 1 cm bredare. Huvuddelen av huset på ME:n är någon millimeter tunnare men totalintrycket är ändå kört eftersom spegelhuset sticker ju ut precis lika mycket som greppet gör på en A6300 så det är nog hugget som stucket med tjockleken. En ME har som alla små SLR-kameror från 70-talet inte mycket till grepp och det gör att den känns smidigare trots att den faktiskt inte är det rent i måtten.

Det har snackats om flera minneskort i exv. A7r II från främst Bengts sida men jag tror inte folk alltid har en aning om hur trångt det är i en modern kamera. Jag såg hur en Olympus-systemkamera såg ut i genomskärning på Fotomässan för några år sedan och då inser man hur otroligt packat det är redan. I A7 II:eek:rna sitter ju dessutom ett IBIS-system!! Jag har svårt att fatta faktiskt hur det gick till. Jag tycker det är mer märkligt att de får plats med det de får plats med även om det visst vore bra med en backuppalts ibland när man tar bilder från motiv som man vet aldrig går i repris.

Jag har aldrig behov av den extra kortplatsen för att få mer utrymme, och känner ingen som använder den så (inte ens när vi fotograferade Lidingöloppet och en del tog uppåt 30 000 bilder på en dag).

Du känner visst en person som ofta använder dubbla minneskortsplatser på det sättet. Bland annat just under Lidingöloppet :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar