martinot
Aktiv medlem
Vi kanske ska bortse från ekolod (även om jag är mkt intresserad och använt slika manicker sedan 1981) innan vi når botten och navigerar på grund i denna tråd
Vill ta upp en sak som inte bara berör Sony. Per automatik berörs ju även andra märken då kamerorna idag är ganska komplexa men ändå relativt lika oavsett märke.
Måste vi till varje pris kräva att tillverkaren ska försöka proppa in så mycket finesser att varje ny kamera ska vara bäst på allt?
Jag tror att vi alla är överens om att EN kamera inte kan vara bäst på allt. Ändå verkar det som vi varje gång försöker hitta en sådan och anmärker på att exempelvis små kameror saknar dubbla kortfack (ta inte illa upp Bengt- det var bara ett exempel bland många)
Detta bristletande gör att vi tappar fokus på vad som verkligen är bra egenskaper hos en specifik kamera, anser jag.
För mig har följande saker absolut prioritet:
Bra DR
Bra lågljusegenskaper
Bra native objektivline
Hyfsat antal pixlar (tänk på att för att göra en dubbelt så stor print (2x höjd och bredd med samma upplösning) som en 16 mp sensor räcker inte ens 42 mp utan det ska till 64 mp)
Snabbt åtkomliga yttre reglage för att växla funktion utan att behöva grotta i menyer.
TILLRÄCKLIG AF OCH FRAMERATE: Har skrivit så eftersom kraven är helt olika p g a användningsområde.
Bra sökare.
Hyfsad ergonomi.
Så ser min nödvändighetslista ut.
Jag håller med dig i grunden Lennart.
Det går inte att skapa en kamera som är bäst på allt och för alla. Varje större finess som du stoppar in, som tex just IBIS, har ju även nackdelar i form av kostnadsökning, storleksökning, viktökning, och inte minst ytterligare en elektromekanisk komponent som kan krångla eller fallera med tiden. Samtidigt så har du inte heller alltid så stor nytta av den; tex vid rörliga motiv, eller på rkitigt långa brännvidder där det inte fungerar lika optimalt som optisk stabilisering.
Däremot så tycker jag du tog upp ett riktigt kasst exempel med att skippa/ifrågasätta dubbla minneskortsfack. Jag menar; oavsett vad och hur vi fotograferar, så vill vi väl oftast vara säkra på att vi har kvar bilderna vi tagit? Dessutom så är det en i sammanhanget pytteliten kostnad och tar extremt lite extra plats (ivf i om vi inte snackar de minsta fickvänliga kamerorna). Finns ju bara här på Fs forum många tådar om personer som nog i efterhand skulle önskat att deras kameror haft det (eller att de sett till att utnyttja den backupmöjligheten).
Det är nästan som att säga att bra ergonomi, sökare och mjukvara är onödiga "finesser".
Eller att brandsläckare är en onödig extra "finess" i båt, hotell eller hem.