Det finns faktiskt också hela Sigmas Global Vison utbud och en del av dessa är dedikerade APS-C -objektiv. Prioriterar man prestanda framför storlek så finns även DG-objektiven för verklig toppprestanda när det gäller både ljusstyrka och optiska egenskaper.
Alla dessa objektiv ca 15 st för egenskaper som är att betrakta som Sony Native då de stöder exv. alla nya AF-funktioner i exv. A6300. MC-11 adaptern ser till att allt det händer. Dessutom går det bra att skruva på Canons EF-objektiv på denna adapter (dock får man då inte stöd för funktioner som Lock on AF och följande Eye Focus utan bara det man kan förvänta sig i en vanlig Canon DSLR). Men Face Detection funkar i alla fall och det är väl alltid något
.
Kolla utbudet genom att klicka på "lenses"-fliken:
http://www.sigma-global.com/en/lenses/cas/
Du kanske missade denna: (18-35/1,8 genom hela zoomområdet)
http://www.sigma-global.com/en/lenses/cas/product/art/a_18_35_18/
Tycker att det är tekniskt kul att det finns en massa adaptrar för sådant här. Men jag har två stora problem med det för att vara en praktisk lösning (för just mig och min situation).
1. Rent praktiskt så är det alldeles för mycket strul med adaptrar. Inte nog med att man, precis som tex en telekonverter eller mellanring, introducerar en ytterligare mekanisk felkälla (inte så farligt om det är någon gång då och då, men inte som permanent och normal lösning), men dessutom så verkar det vara en massa strul när all elektronik och mjukvara skall stödja AF. Finns på många olika forum långa trådar om problem med MC-11 (kan tom länka till en sådan tråd här på svenska Fotosidan).
2. Jag har inte flera olika kamerasystem i olika storlekar för att jag vill köra samma optik på dom alla. Helt meningslöst för mig. För att ta ett exempel på ytterkanten (för att göra det hela tydligt för de som inte förstår min invändning, eller ser den som teoretisk/akademisk): vad vinner jag på att sätta mitt stora tunga fullformatstele Nikon 150-500/5,6 på mitt lilla M4/3-hus GM-5? Ingenting mer än en kul grej och festligt test för stunden flr att konstatera att det rent tekniskt "går". Rent praktiskt blir det bara ett obalanserat skitsystem. Nu är detta en ytterlighet, men jag är inte intresserad att köpa små fina spegellösa Fuji APS-C-hus (eller Sony för den delen), och sedan huvudsakligen fortsätta köra mina samma stora och tunga optik som är gjord för mina fullformatssensorer och mycket större DSLR-hus. Jag köper inte små M43-hus ifrån Panasonic som ett väldigt lätt superlitet kompakt resesystem, för att sedan vilja köra med mina mellanstora Fujinon-objektiv på dem (eller ännu värre FF Nikon). Då har jag tappat hela vitsen med att få tillgång till det extremt stora utbudet av kompakta små lätta M43-glas. Kan ju då lika gärna skippa både M43 och Fuji X om jag skall främst köra samma gamla vanliga fullstora Nikon FF-objektiv som innan.
Detta innebär konkret (för mig):
A. För mig handlar det också om pengar/tid. Jag har inte råd (och prioriterar inte) att lägga en massa av min tid på tekniskt strul med krånglande AF i diverse adapterlösningar. Jag vill istället normalt ägna den tiden åt fotografering (inte normalt en massa tekniska experiment, även om det kan vara väldigt kul/intressant någon enstaka gång - när jag så önskar - inte för att jag är tvungen till det för att "native"-optik saknas).
B. Har jag investerat i små lätta kamerahus så vill jag också ha råd att investera i bra kompakt lätt optik som är optimerade för dom. Då skall de finnas ett stort grundutbud av "native"-optik ifrån samma tillverkare som gjort kamerahusen (sedan kan jag på test köpa någon intressant tredjepartare på chans någon gång då och då). Det investerar jag gärna i (tappar inte riktigt lika fort i värde som själva digitala kamerahusen - som är korta avskrivningar på).
C. Däremot så får denna originaloptik inte kosta hutlöst med pengar. Då blir det för dyrt även för mig även om det i sig kanske är småsummor för varje enskilt objektiv. Som de flesta andra så har även jag en massa andra dyra hobbies/intressen förutom fotografering (istället för MC hos AFE så är det vår segelbåt som gäller för mig just nu, och dessutom ny huvudfastighet för hela familjen). Då kan jag inte prioritera hur dyr optik som helst (även om jah skulle rent finansiellt har råd med det mesta). Får passa på att välja med omsorg, inte spendera hur mycket som helst varje månad. Passa på när det är rea, cash back och även bra beg. fynd emellan varven.
Summering:
Allt hänger på att det finns ett rejält stort utbud av väldigt väl presterande originaloptik, väl optimerat till kamerasystemets storlek/vikt (både kamerahusen och sensorstorlek), till någorlunda vettiga pengar (inga exotiskt dyra Zeiss-linser som tex Otus för mig). Detta påverkar ergonomin, hur trevligt ett kamerasystem är att fotografera och arbeta med, totalbudgeten och vad du får för pengarna (inkluderat även kampanjer, reor och beg.marknaden) - allt styrs av utbudet av ny optik.