Jo, för att trilskas på marginalerna: Den här Sonygluggen 24-70/2.8 ZE saknar till skillnad från Nikons nya variant (den ursprungliga säljs också) bildstabilisering.
https://www.cyberphoto.se/info.php?...tm_content=SEL2470GM&utm_campaign=prisjakt_se
Den bör alltså jämföras med version 1.
Sonys variant får i stort sett samma betyg, men gamla A7-ägare tror jag ville ha bildstabilisering också. Finns ju ingen IBIS i A7-serien version 1. Ej heller i A6300.
I övrigt står jag fast vid mina åsikter. Ska vi blanda in tredjepartstillverkare så finns ju Sigma EX 70-200/2,8 APO DG HSM OS som är ett utmärkt objektiv som konkurrerar IQ-mässigt med de bästa. Finns inte för E-fattning, men borde ju kunna köras med MC-11 i Canonutförande. Priset: Tja, c:a 9.000:-.
Som du skriver finns det ju (vilket jag även nämnde en uppsjö objektiv från tredjepartstillverkare) som är riktigt bra.
Varför får inte jag för en gångs skull vara lika svart som Mats.?
Förutom RX1R kom jag på att jag ju har min NEX-7 med normalzoom och 2 fasta Sigmagluggar med E-fattning. Så jag är ju inte helt "avsonyfierad". Men avlusningen fortsätter i så mån att min fru får använda NEX-7.
Med detta inlägg avslutar jag mina tyckanden och tänkanden vad gäller Sonys registeravstånds anpassning till deras native objektiv. Jag har ju provat väldigt noga i praktiken och jag ser klara brister som stör mig.
Nu ska det bli intressant att följa MC-11 och förhoppningsvis fler riktigt smarta och bra adaptrar från andra tillverkare. Så inte f-n lämnar jag tråden.
Bästa Hälsningar
//Lennart