Sony E-mount, förstås, eftersom det är den fattningen tråden handlar om.
1. Normalt är det nog så.
2. Men jag skrev Sigmaobjektiv med Sigmaadapter. Canonobjektiv blandade jag inte in.
Jag tycker det är kanon att Sigma kommit med denna adapter, och speciellt på ett system som har så mycket att vinna på att få lite bättre optik till rimliga priser att välja på så kan det göra en stor skillnad. Tycker det verkar som om Sigmas adapter är en av de mest intressanta och lovande.
Om det däremot är viktigt att rangordna någon slags lista på vad som är mer eller mindre "native" så håller jag faktiskt inte med dig helt att Sigma-adaptern kommer efter Sonys E-mount-objektiv.
Har man behov att rangordna detta så skulle jag snarare sätta upp en lista som detta:
1. Sony FE-objektiv för FF E-mount-hus, eller Sony E-objektiv för APS-C E-mount-hus.
2. Sony FE-objektiv för APS-C E-mount-hus; fungerar, men inte fullt lika optimerat för sensorstorlek, och du betalar och släpar på onödigt mycket glas som inte används.
3. Sony E-objektiv för FF E-mount-hus; täcker inte ut och utnyttjar inte hela sensorn
4. Tredjepartsobjektiv som är konstruerade för E-mount ifrån början och dess korta registeravstånd
5. Sony A-mount-objektiv som kör Sonys egna adapter på E-mount-hus; exakt samma protokoll, men inte anpassat till dess korta registeravstånd
6. Tredjepartsobjektiv som kopplar på E-mount utan adapter och pratart Sonys egna protokoll direkt, men som är konstuerade för längre registeravstång (har förlängts för att anpassa sig till skillnaden).
7. Adaptrar av typ Sigmas som används med vissa utvalda Sigma-objektiv (GV) för Canon EF-mount, och som stöds i Firmware (pratar troligen internprotokoll som översätts sedan till Sonys egna protokoll i adaptern), men inte anpassat till dess korta registeravstånd
8. Andra adaptrar typ Commlite, eller Sigma-adapter med Sigmas Canon-objektiv som inte ingår i GV-serien, eller som inte stöds i Firmware, eller Canon original eller tredjepartsobjektiv för Canon
9. Intelligenta Adaptrar med AF, men med objektiv med andra protokoll som skiljer sig mer ifrån Canons och Sigmas (som tydligen är väldigt snarlikt Canons), som tex Nikons
10. Helt manuella adaptrar, med manuell AF, men med elektriska kontakter för info om bländare, etc
11. Helt manuella adaptrar, med manuell AF, och utan några som helst informationsutbyte/kontakter
Så även om jag gillar, och tror mycket på Sigmas lösning här, så skulle jag inte sätta de som Nr 2 på en lista över "native"-lösningar (Nr 7 på ovan lista, men kan säkert diskuteras).
Vilka praktiska implikationer av att inte ha 100% native objektiv har redan Sten-Åke och flera andra tagit upp. Även Mats har ju själv kommenterar att inte alla AF-funktioner stöds, inte ens med de Sigma-objektiv som ingår i GV-serien, och som har uppdaterat FW.
Bra komplement, och ser fram emot Sigmas framsteg, men jag har själv inga orealistiska förhoppningar att de helt ersätter Sonys egna E-mount-objektiv, eller lyckade tredjeparts-objektiv som är helt designade för kort registeravstånd, och för rätt Sony-protokoll ifrån början med fullt stöd för alla AF-funktioner i kamerahusen.