PMD
Aktiv medlem
Ett Sigmaobjektiv med en sigmaadapter är väl så "native" det kan bli? Näst efter ett Sony-objektiv, alltså.Håller med er bägge att "native"-objektiv alltid är att föredra om det är möjligt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ett Sigmaobjektiv med en sigmaadapter är väl så "native" det kan bli? Näst efter ett Sony-objektiv, alltså.Håller med er bägge att "native"-objektiv alltid är att föredra om det är möjligt.
Ett Sigmaobjektiv med en sigmaadapter är väl så "native" det kan bli? Näst efter ett Sony-objektiv, alltså.
Ett Sigmaobjektiv med en sigmaadapter är väl så "native" det kan bli? Näst efter ett Sony-objektiv, alltså.
Nej, MC-11 är för E-mount.
Nä det är det inte alls för standard är utan adapter. Adapter som adapter oavsett om den kommer från samma tillverkare som objektiven kommer från eller inte. Det är som Martin säger ytterligare en felkälla i värsta fall. Objektiven är ju inte native och det är därför det behövs en adapter eller hur?
Det vet jag. Det var ju en ytterst fånig kommentar ifrån dig, PMD. Du svarade ju skälv på mitt inlägg #90 där jag skrev "Tycker det var bra och smart med E-mount som start för deras nya AF-linje."
Jag tänkte alltså på din ganska märlliga och otydliga kommentar som jag inte riktigt förstod/förstår vad den syftar på:
"Ett Sigmaobjektiv med en sigmaadapter är väl så "native" det kan bli? Näst efter ett Sony-objektiv, alltså."
Därav min enkla fråga om du i ovan mening avser A-mount eller E-mount.
Ibland undrar jag om du är lite trög, men det vet jag att du inte är. Troligen att du tycker det är kul att missupfatta med vilje för att röra om lite i grytan och skapa en konstgjord debatt. Ungefär som när du nyss tjafsade med Erland om ISO i en massa inlägg - trots att du mycket troligen förstod honom. Eller tråden om färgtemperatur för ett tag sedan.
Jag gillar och redpekterar mycket av ditt kunnande, men ibland så tror jag att du har lite tråkigt, och vill ha lite roligt.
Ja, hurså? I fallet Sony valde de att hellre lösa problemet med en adapter. Antagligen av ekonomiska skäl.Kaka på kaka. De gör objektiv till Canon och Nikon utan adapter eller hur?
Nej, det behövs inte. Det går bra att "bygga in" adaptern i en existerande objektivkonstruktion. Man kan dock troligen skippa lite elektronik och programvara eftersom man inte behöver koppla ihop objektivets funktioner med kameran över två protokoll, utan kan nöja sig med ett.Eftersom Sony är spegellös så måste hela designen på objektivet göras om.
Du hann före. Problemet med är väl att spegellös ska göra hus och objektiv mindre. Med adapter fastsatt på befintligt optisk lösning är precis tvärtom. Blir ännu fetare och ännu mer förskjuten tyngdpunkt.Nej, det behövs inte. Det går bra att "bygga in" adaptern i en existerande objektivkonstruktion. Man kan dock troligen skippa lite elektronik och programvara eftersom man inte behöver koppla ihop objektivets funktioner med kameran över två protokoll, utan kan nöja sig med ett.
Jag förstår inte vad A-fattning har i det här sammanhanget att göra. Det handlar ju om Sigmas adapter för E-fattning. Förklara gärna vad du menade med din fråga, för i det här fallet är jag uppenbarligen lite trög.
Jag undrade om du med "Ett Sigmaobjektiv med en sigmaadapter är väl så "native" det kan bli? Näst efter ett Sony-objektiv, alltså." avsåg; "efter ett Sony-A-mount-objektiv" eller om du avsåg "efter ett Sony-E-mount-objektiv"?
1. För dels så anser jag, även om en adapter är fantastisk, att det blir aldrig lika smidigt som med "native" objektiv som både är optiskt och mjukvarumässigt mer optimerade för både registeravstånd och för kommunikation med kamerahuset.
2. Om du avser E-mount i din sättning/kommentar, så blir väl inte Canon-objektiv med Sigma-adapter mer "native" än vad Sonys egna A-mount-objektiv med Sonys adapter blir?
Därav min fråga tidigare och ovan.
Nej, det behövs inte. Det går bra att "bygga in" adaptern i en existerande objektivkonstruktion. Man kan dock troligen skippa lite elektronik och programvara eftersom man inte behöver koppla ihop objektivets funktioner med kameran över två protokoll, utan kan nöja sig med ett.
Sony E-mount, förstås, eftersom det är den fattningen tråden handlar om.
1. Normalt är det nog så.
2. Men jag skrev Sigmaobjektiv med Sigmaadapter. Canonobjektiv blandade jag inte in.