Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett Sigmaobjektiv med en sigmaadapter är väl så "native" det kan bli? Näst efter ett Sony-objektiv, alltså.

Nä det är det inte alls för standard är utan adapter. Adapter som adapter oavsett om den kommer från samma tillverkare som objektiven kommer från eller inte. Det är som Martin säger ytterligare en felkälla i värsta fall. Objektiven är ju inte native och det är därför det behövs en adapter eller hur?

Nej, MC-11 är för E-mount.

Det vet jag. Det var ju en ytterst fånig kommentar ifrån dig, PMD. Du svarade ju skälv på mitt inlägg #90 där jag skrev "Tycker det var bra och smart med E-mount som start för deras nya AF-linje."

Jag tänkte alltså på din ganska märlliga och otydliga kommentar som jag inte riktigt förstod/förstår vad den syftar på:

"Ett Sigmaobjektiv med en sigmaadapter är väl så "native" det kan bli? Näst efter ett Sony-objektiv, alltså."

Därav min enkla fråga om du i ovan mening avser A-mount eller E-mount.

Ibland undrar jag om du är lite trög, men det vet jag att du inte är. Troligen att du tycker det är kul att missupfatta med vilje för att röra om lite i grytan och skapa en konstgjord debatt. Ungefär som när du nyss tjafsade med Erland om ISO i en massa inlägg - trots att du mycket troligen förstod honom. Eller tråden om färgtemperatur för ett tag sedan.

Jag gillar och redpekterar mycket av ditt kunnande, men ibland så tror jag att du har lite tråkigt, och vill ha lite roligt. :)

Eftersom Sony är spegellös så måste hela designen på objektivet göras om. Och fattar jag det rätt så så finns det väl problem att göra små små ljusstarka objektiv anpassade för Sonys spegellös FF.
Det.sigma erbjuder måste vara det mest prisvärda för alla parter.

Det börjar komma lite AF-snabbkollar nu av exv. Samyang 50mm/1,4 (SAR idag).

"“Size is reasonable. Bigger than 55.8 but much smaller than Sigma 50.4 Art. Also quite light weight. not heavy at all. Aluminum casing feels good, very similar design and feel of Sony lenses. AF is good enough, not fast as 55.8 but faster and reliable than Sigma+adapter."

Det är just detta jag menar kan ligga Sigma i fatet om exv. Samyang som faktiskt visat sig gång på gång kunna leverera bra optiska prestanda som nu kommer med AF och kanske ett par tusenlappar billigare än Sigma Art (utan adapter). Snabbare AF, billigare och kanske lika bra optiskt.

Samyangs 85/1,4 för E-mount kostade 2500:- när jag köpte den och det är ett fint objektiv. Enda negativa med det objektivet är väl närgränsen på 1 m men bokehn är klart bra trots det priset.

Byggkvaliteten är imponerande den med. Jag tappade min NEX 7 med Samyang 85:an rakt i marken för ett halvår sedan då jag missat att stänga bakfacket på min fotorygga. Smällen var så kraftig att folk vände sig om kring mig på busshållplatsen jag stog. Jag kollade på objektivet och såg inga märken en gång där och då.

Men förra veckan upptäckte jag att det "klonkade" i objektivet i "axiell led", vilket jag missat när det hände. Upptäckte att det blivit ett spel mellan det bakersta linselementet och dess säte och att en rörhylsa som spänner fast detta element blivit glapp. Jag ställde sen bara objektivet med bajonetten uppåt och stack bara ner en kniv in i bakre delen av objektivet och skruvade åt låshylsan med hjälp av en skåra i låsringen och nu funkar det perfekt igen. Inte en skråma alltså!

Nä det är det inte alls för standard är utan adapter. Adapter som adapter oavsett om den kommer från samma tillverkare som objektiven kommer från eller inte. Det är som Martin säger ytterligare en felkälla i värsta fall. Objektiven är ju inte native och det är därför det behövs en adapter eller hur?

Vad är ett infött objektiv egentligen? Endast kameratillverkarens objektiv bör väl räknas som sådana?

Jag tror faktiskt att det skulle finnas ungefär lika många felkällor med ett Sigmaobjektiv med E-fattning som det är med ett Sigmaobjektiv med SA-fattning och en MC-11. Sigma behöver lösa samma problem i de båda fallen.

Det vet jag. Det var ju en ytterst fånig kommentar ifrån dig, PMD. Du svarade ju skälv på mitt inlägg #90 där jag skrev "Tycker det var bra och smart med E-mount som start för deras nya AF-linje."

Jag tänkte alltså på din ganska märlliga och otydliga kommentar som jag inte riktigt förstod/förstår vad den syftar på:

"Ett Sigmaobjektiv med en sigmaadapter är väl så "native" det kan bli? Näst efter ett Sony-objektiv, alltså."

Därav min enkla fråga om du i ovan mening avser A-mount eller E-mount.

Ibland undrar jag om du är lite trög, men det vet jag att du inte är. Troligen att du tycker det är kul att missupfatta med vilje för att röra om lite i grytan och skapa en konstgjord debatt. Ungefär som när du nyss tjafsade med Erland om ISO i en massa inlägg - trots att du mycket troligen förstod honom. Eller tråden om färgtemperatur för ett tag sedan.

Jag gillar och redpekterar mycket av ditt kunnande, men ibland så tror jag att du har lite tråkigt, och vill ha lite roligt. :)

Jag förstår inte vad A-fattning har i det här sammanhanget att göra. Det handlar ju om Sigmas adapter för E-fattning. Förklara gärna vad du menade med din fråga, för i det här fallet är jag uppenbarligen lite trög.

Eftersom Sony är spegellös så måste hela designen på objektivet göras om.
Nej, det behövs inte. Det går bra att "bygga in" adaptern i en existerande objektivkonstruktion. Man kan dock troligen skippa lite elektronik och programvara eftersom man inte behöver koppla ihop objektivets funktioner med kameran över två protokoll, utan kan nöja sig med ett.

Ni förstår väl att samtliga objektiv sigma gör är alla optiskt lika byggda för alla de olika märkena. Men med olika fattningar. Det är enkelt att bytta fattningar alltså och billigt. Ett objektiv med E-fattning kräver inte enbart en fattning utan även omdesign av optiken.
Eller så säljer de befintlig optisk lösning sigma objektiv med fastskruvad mc-11 som inte går ta loss eller så säljer de helt enkelt en adapter.

Nej, det behövs inte. Det går bra att "bygga in" adaptern i en existerande objektivkonstruktion. Man kan dock troligen skippa lite elektronik och programvara eftersom man inte behöver koppla ihop objektivets funktioner med kameran över två protokoll, utan kan nöja sig med ett.
Du hann före. Problemet med är väl att spegellös ska göra hus och objektiv mindre. Med adapter fastsatt på befintligt optisk lösning är precis tvärtom. Blir ännu fetare och ännu mer förskjuten tyngdpunkt.

Se bara på eos m och hur små objektiven är mot vanligt apsc dslr. Samyang valde att till vissa objektiv inte göra specialobjektiv utan de skruvade fast adaptern på dessa istället. Nu har jag en sån och hade jag vetat det hade jag köpt en som är anpassad till dslr. Fler hus kan använda den och beg marknaden blir inte så inskränkt.

Jag förstår inte vad A-fattning har i det här sammanhanget att göra. Det handlar ju om Sigmas adapter för E-fattning. Förklara gärna vad du menade med din fråga, för i det här fallet är jag uppenbarligen lite trög.

Jag undrade om du med "Ett Sigmaobjektiv med en sigmaadapter är väl så "native" det kan bli? Näst efter ett Sony-objektiv, alltså." avsåg; "efter ett Sony-A-mount-objektiv" eller om du avsåg "efter ett Sony-E-mount-objektiv"?

1. För dels så anser jag, även om en adapter är fantastisk, att det blir aldrig lika smidigt som med "native" objektiv som både är optiskt och mjukvarumässigt mer optimerade för både registeravstånd och för kommunikation med kamerahuset.

2. Om du avser E-mount i din sättning/kommentar, så blir väl inte Canon-objektiv med Sigma-adapter mer "native" än vad Sonys egna A-mount-objektiv med Sonys adapter blir?

Därav min fråga tidigare och ovan.

Jag undrade om du med "Ett Sigmaobjektiv med en sigmaadapter är väl så "native" det kan bli? Näst efter ett Sony-objektiv, alltså." avsåg; "efter ett Sony-A-mount-objektiv" eller om du avsåg "efter ett Sony-E-mount-objektiv"?

1. För dels så anser jag, även om en adapter är fantastisk, att det blir aldrig lika smidigt som med "native" objektiv som både är optiskt och mjukvarumässigt mer optimerade för både registeravstånd och för kommunikation med kamerahuset.

2. Om du avser E-mount i din sättning/kommentar, så blir väl inte Canon-objektiv med Sigma-adapter mer "native" än vad Sonys egna A-mount-objektiv med Sonys adapter blir?

Därav min fråga tidigare och ovan.

Sony E-mount, förstås, eftersom det är den fattningen tråden handlar om.

1. Normalt är det nog så.

2. Men jag skrev Sigmaobjektiv med Sigmaadapter. Canonobjektiv blandade jag inte in.

Nej, om man, som Sigma, har full kontroll över både objektivet och adaptern så behöver man inte hantera två protokoll. man kan helt enkelt jacka in direkt i objektivet och hoppa över algoritmerna för Canon. Det är det som jag tror de har byggt in i de nya Global Vison-objektiven. För andra objektiv måste man hålla på med diverse översättningar.

Jag har förresten fått hem min A6000 nu och har provat adaptern på den också.

Det är en markant skillnad jämfört med A6300.
Tamronet funkar inte alls på A6000 med adapter. Bara jagar fram och tillbaka, men lyckas ibland låsa fokus, men då är det inte riktigt skarpt.

Sigma-telet funkar bättre, men jagar också en hel del, men lyckas låsa fokus i alla fall.
Med A6300 fungerar det avsevärt mycket bättre.

/Mats

Sony E-mount, förstås, eftersom det är den fattningen tråden handlar om.

1. Normalt är det nog så.

2. Men jag skrev Sigmaobjektiv med Sigmaadapter. Canonobjektiv blandade jag inte in.

Sigma har som bekant redan gjort riktiga E-mountobjektiv med dock inte för FF. Det finns flera skäl till att inte gå via adapters. Uppenbarligen har de flesta tillverkare av intelligenta adapters haft varierande typer av problem möjligen med undantag av Sony själva (A-mount till E-mount (LA-EA1 till 4). Det finns ett antal "tester" nu som pekar på vissa problem även med Sigmas adapter. Om det är en firmware-fråga eller inte ska jag låta vara osagt men ett problem är ju uppenbarligen att man har firmware-osynk mellan objektiv och adapter. Vissa objektiv som inte är av den nya typen funkar tydligen heller inte om jag fattat det rätt. Det här leder till att användarna måste ta en viss anpassningskostnad (strul) för att få till detta ibland.

Vi ser ju att Samyang i sina E-mountobjektiv i princip bara skruvat på en "adapterhylsa" (ett tomt rör) på sina befintliga objektiv för att anpassa dem till E-mount. Nackdelen är onödigt stora objektiv. Med en redesign skulle de säkert kunnat göra dem mindre. Vi får väl se hur pass bra de fixat detta i de nya AF-objektiven som åtminstone måste ha den funktionaliteten i kontakt med kameran.

Om Sigma med sina nya "Global"-objektiv förbikopplar den logik som finns i objektiven så är ju inte det det enda problemet för de har ju att ta hand om även Canon-objektiven eller hur? Det är ju samma adapter om jag inte missat något (jag är nog fortfarande lite ur synk för i Sigmas första blänkare om adaptern så pratade de ju om två olika varianter).

Sigma gör detta av ett enda skäl och det är att det för dem är billigare men det är inte nödvändigt det bästa för användarna. Jag skulle föredragit att de gjort riktiga E-mountobjektiv istället just med tanke på att ingen verkat fått till det perfekt med adapters ännu. Så om det nu är så enkelt som ni påstår så är det ju konstigt att ingen lyckats helt än. Sony har släppt E-mountgränssnittet så det är ju känt. Sigma skulle kunna förhålla sig enbart till det som alla andra som tillverkar objektiv som är gjorda fattningen. Istället måste de som precis alla andra åtminstone gör en anpassning mot Sonys gränssnitt från sitt eget system. Jag är inte så hård i min klassificering att jag betraktar bara Sonys E-mountobjektiv som native. För mig går det bra att vilken tillverkare som helst gör sina objektiv direkt utifrån den spec Sony gjort allmänt tillgänglig. De är alla ursprungligen gjorda för E-mount och inget annat och kräver inte adapter för att funka.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar