Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja det är inte utrett ännu, fler frågor återstår, vad hände med teknikern vid Sonymontern, menade han att i reklamfoldern där stod svaren att finna, skall det i välvilja tolkas som att Sony var tvungna till en kompromiss för att få till övriga autofokus finesser ( begränsningarna vid AF-C och bländarval stod också i foldern )

För några veckor sedan hade vi en kort diskussion om reklam/ambassadörer för olika produkter, och där PMD mycket träffande påpekade att vi redan vid ung ålder lärde oss att se kritiskt eller lyssna med öppna öron när vältaliga skickliga försäljare går i gång.

Det hade varit intressant att få höra i alla fall en förklaring också från en Fuji-tekniker, det pågår en mässa vore det inte tillfälle att passa på där i dom olika montrarna där spegelfria kameror presenteras, Martin, Magnus och David är ju där.
 
Denna folder är så nära en programförklaring man kan komma:

Gryning för en sann digital era (är överskriften vilket låter pretentiöst kanske)

De ser den stackade nya mycket snabba sensorn som "game changing" nyckel till och förutsättning för helt nya möjligheter och att uppnår både serietagningssekvenshastigheter och även slutartider (1/32 000 sek) som man inte ens kunnat uppnå efter decennier av förfining av mekaniska lösningar. Dessa höga "slutar frekvenser" klarar man dessutom helt utan både det oljud och den vibration som DSLR:er alltid orsakar vid höga bildtagningssekvenser.

De ställer ett antal vs par mot varann med DSLR till vänster och A9 till höger

- Reduced viewfinder blackout time vs No viewfinder blackout
- Fast, low vibration mechanical shutters vs Faster vibration free silent electronic shutter
- Motion prediction for improved image subject tracking AF vs continous tracking of moving subjects
- Direct viewfinder image of the subject vs Direct viewfinder image of the subject and final image.

Om vi tittar på tredje raden så är den viktig i vår diskussion. Eftersom en DSLR alltså till skillnad från vad en del tycks tro inte kan mäta kontinuerligt eftersom spegel och nedbländning för mätning av exponering stör en fri mätning som i en A9, så måste ett sånt system låsa AF före spegeln lyfts och bländare bländar ner och då blir alltså mätningen blind mellan när AF måste låsas inför tagning och när bilden faktiskt tas. Därav skrivningen under DSLR om att den måste förutsäga, vilket en A9 inte behöver. Detta ger alltså bättre förutsättningar att sätta fokus där den ska vara. En vibrationsfri slutare förbättrar även den förutsättningarna för bättre detalj genom 0 "motion blur".

I A9 kan man däremot genom att inget ändras och stör mätningen i ljusgången BÅDE mäta AF och exponering hela 60 ggr /sek och mätning sker i synk medan den mycket snabbare elektroniska slutaren tar bilden. De är en omöjlighet med en DSLR som den fungerar idag för då skulle man behöva lyfta spegel och flexa bländaren 60 ggr/sek också. Så det här är alltså en mycket viktig detalj för att öka möjligheterna för en perfekt detaljåtergivning. Den kontinuerliga mätningen är huvudskälet till att Sony valt att arbeta med en bländare som bländas ner stadigvarande under exponeringen till vald bländare. Det är också det som gjort att i EVF:en reflektera kamerainställningarna i EVF:en både före och även under (vid AF-C) när bild tas även i "burst mode".

Inte bara sensorn (som även numera görs i koppar (kablaget) för att bli snabbare) utan även processorn har blivit mycket snabbare och även det är viktigt för att lyckas med AF-precisionen trots dess höga frekvenser. Det påverkar även AF-tillämpningar som Lock on AF, Eye Focus och Face Detection.

Slutligen är ju den mycket snabba slutaren viktig av ett annat skäl. Genom den så minskar den distorsion man kan få annars av snabbt rörliga objekt i bilderna. Det är ju bl.a. av detta skäl det blir hög kvalitet även i de bilder man "drar" ut ur videos.

Det finns ett särskilt stycke om detta i foldern:
"High-quality stills can be extracted from movies and stored separately, simplifying workflow in applications that require both movie footage and stills. 8 megapixel stills can be extracted from 4K movies, and 2 megapixel stills can be extracted from Full HD movies.

Så det verkar inte bättre Martain att du slipper tvingas sluta ta stillbilder - du kan göra både och redan och finessen att plocka ur stillbilder ur videos är alltså redan inbyggd i A9. Så vi får väl nästan säga då både Martain, Martin A och Afe att det där som inte har hänt redan har hänt eller hur? Det är tur att ni inte lovat att äta upp en hatt eller så.

Sedan ska man heller inte glömma den stora fördel man även har i att AF mäts med den vanliga sensorn och inte någon dedikerad AF-sensor med lägre upplösning dessutom. Pratar vi följande AF så ska man heller inte underskatta problemen med de mycket färre fokuspunkter man har i en DSKLR som ju tvingar användarna att hålla följda objekt inom ett betydligt snävare fokusområde. A9 har 693 PDAF-punkter som täcker 93% av motivytan i sökaren.

Till slut: A9 AF-systemets AF-C-begränsningar enligt folder:

Slutartider under 1/8 sek kan inte väljas.
AF-tracking fungerar inte i AF-C vid bländare mindre än F/11 (F-nummer högre än 11)

Vid slutarhastigheter snabbare än 1/125 sek beror antalet AF-beräkningar per sekund på kamerainställningar och använt objektiv.

Så om ni vill driva kravet att tvinga A7:eek:r och A9 att blända ner, så är priset att snabbheten i flera av dessa processer mycket snabba processer som är själva förutsättningen för snabbhet och AF-precision inte att kunna mötas på det sätt som Sony klarat att göra med konstant nedbländad bländare. Det är kravet på extrem snabbhet med mycket höga krav på AF-precision som alltså är högre än en DSLR kan klara som är skälet till teknikvalet Sony gjort, vid sidan av en enhetlig hantering bländare och mätning både vid stillbild och video.

Nu vet ni hur det ligger till och nu har jag sagt mitt och kommer aldrig mer ödsla tid på korkade diskussioner i denna tråd. Hej då!

Kan någon på mässan framföra:

Ser ingen förklaring i ovan till att AF-S jobbar som förväntat, dvs bländar ner bara för att ta bilden, men AF-C ska blända ner hela tiden.

- Skakningar gäller förstås för bägge fallen. Har inget med AF-C mot AF-S att göra.

- Bilder per sekund, en bländare verkar klara bortåt 15 bilder per sekund. Så varför ska seriebildtagning på 12bps och lägre straffas med sämre AF?

- Finns det någon enda bildteknisk fördel med att fokusera nedbländat vid tex f/8 och 1/250s, seriebildtagning, AF-C

- Varför kan inte fotografen få välja om denne vill ha AF-C med full öppning eller inte?

Förklaring till varför det måste vara nedbländat med AF-C: "Det är kravet på extrem snabbhet med mycket höga krav på AF-precision". Nu tycks ju AF-prestanda bli sämre nedbländat, inte bättre så det låter mycket egendomligt och bakvänt. Och det har ju gått så det handlar inte om CPU-prestanda, första versionen av a7rii fokuserade med full öppning.



Foldern skriver om AF-C:

"Slutartider under 1/8 sek kan inte väljas." Det är förstås ett skrivfel, det är längre slutartider som ställer till det och det borde stå:

"Slutartider över 1/8 sek kan inte väljas."

Det heter inte: " Dessa höga "slutar frekvenser" ", dessutom särskrivet.

Det heter heller inte: "höga bildtagningssekvenser. "

De borde skickat foldern till någon på FS. Om det är Stenis som översatt tar jag tillbaka översättingskommentarerna.
 
Det är en av de ytterst få alternativkostnader Sony betalar för sitt val. På den andra sidan finns en räcka andra saker man gjort av ett par andra skäl. Kunna köra mycket snabbare än någon DSLR kommer kunna göra ens i en framtid. Den andra och viktigaste är att kunna kötra så fort och ändå ha mycket bättre förutsättningar är en DSLR att träffa exakt rätt med fokus. Det är essensen av vad det handlar om.
Om fotografen har ett val att låta kameran mäta avstånd med full öppning, och därmed begränsa bildfrekvensen, så vore det väl en bra sak? Den som vill köra fullt ös får helt enkelt avstå från att ha AF på full öppning.

Frågan om tillverkarna av spegelfria kameror är dumma som inte har med ett sådant val bland kostymiseringsalternativen i sina kameror är grundbulten i den här diskussionen. Allt annat är bara rundsnack och ganska ovidkommande.
 
Foldern skriver om AF-C:

"Slutartider under 1/8 sek kan inte väljas." Det är förstås ett skrivfel, det är längre slutartider som ställer till det och det borde stå:

"Slutartider över 1/8 sek kan inte väljas."

Det heter inte: " Dessa höga "slutar frekvenser" ", dessutom särskrivet.

Det heter heller inte: "höga bildtagningssekvenser. "
Det tycks vara tämligen vanligt att de som översätter tekniska broschyrer (inte bara för fotoutrustning) saknar kunskap i ämnet. Då blir det så där.

Ibland blir det lika konstigt i handböcker.
 
Det tycks vara tämligen vanligt att de som översätter tekniska broschyrer (inte bara för fotoutrustning) saknar kunskap i ämnet. Då blir det så där.

Ibland blir det lika konstigt i handböcker.

Ja men höghus har väl flera våningar på höjden än låga hus, så höga bildsekvenser uppfattar jag direkt som då antalet bilder per sekund, Stenis syftar på A9 som då alla vet klarar 20bps. ( foldern gällde A9 ) Höghus kan givetvis byggas olika högt, riktigt höga hus kanske får titeln Skyskrapa, fins väl inga motsvarande att ta till bland kameror, men det fins kameror som klarar 60 bps med fast fokus.
 
Höjd, fart och frekvens är olika storheter. En sekvens är å andra sidan inte en storhet. (Eller ja, jo, det kan den väl vara i vissa sammanhang, men det är snarare egenskaperna hos sekvensen som är storheter, t.ex. längden).
 
Ok,
Testat lite till med AF-C och olika bländare. Eftersom mina ord väger väldigt lite i detta forum så får ni testa själv med era kameror eller vänners kameror.
Det händer något speciellt när man kommer förbi bländare F8, åtminstone med A7R3 och kör AF-C kombinerat med serietagning,
Kan säga att det INTE är särskilt bra.

/Stefan

Det står något inlägg upp att AF tracking inte ska funka för A9 och f/11 och mindre. Det är väl inte otroligt att det gäller även A7Riii.
 
Ja men höghus har väl flera våningar på höjden än låga hus, så höga bildsekvenser uppfattar jag direkt som då antalet bilder per sekund, Stenis syftar på A9 som då alla vet klarar 20bps. ( foldern gällde A9 ) Höghus kan givetvis byggas olika högt, riktigt höga hus kanske får titeln Skyskrapa, fins väl inga motsvarande att ta till bland kameror, men det fins kameror som klarar 60 bps med fast fokus.

"Hög bildsekvens" är antingen felskrivning av "hög bildfrekvens", dvs stort antal bilder per sekund, eller så är det felskrivning av "lång bildsekvens", dvs stort antal bilder.

Spelar rätt stor roll för oss som försöker tolka inlägget.

Höjd, fart och frekvens är olika storheter. En sekvens är å andra sidan inte en storhet.

Sekvens är antal, dvs enhetslös storhet.
 
Javisst, det är inte kontroversiellt att det finns enhetslösa storheter.

Kan vi återgå till att dissa vår framtida investering?

AF-C funkar alltså inte alls f/11 och nedåt och har nedsatt prestanda för alla bländare utom full.

Sen kan man inte fota med längre slutartider än 1/8s.

Slutligen verkar det som AF-C byter fokusmetod vid seriebildstagning från och med bild nummer två. Kan detta bekräftas?

Sony gillar visst inte AF-C.
 
Om fotografen har ett val att låta kameran mäta avstånd med full öppning, och därmed begränsa bildfrekvensen, så vore det väl en bra sak? Den som vill köra fullt ös får helt enkelt avstå från att ha AF på full öppning.

Frågan om tillverkarna av spegelfria kameror är dumma som inte har med ett sådant val bland kostymiseringsalternativen i sina kameror är grundbulten i den här diskussionen. Allt annat är bara rundsnack och ganska ovidkommande.

Är det för att antalet bps säljer bäst i dagsläget, en period var det ökat antal pixlar som lockade till köp, den som inte inom rimlig tid levererade en 10mp kamera var väl dödsdömd då det begavs sig. Hur många ingår i en teknikbyggar stab för varje tillverkare, huvudchef, underchef, ritningschefer ett koppel med ingenjörer, hur kan det se ut. Sony, Fuji, Panasonic och Olympus, kan det vara då ett 10 tal för varje kamera modell som har huvudansvaret eller är dom ännu fler. Det blir många Du......M...Oxar det.
 
Kan vi återgå till att dissa vår framtida investering?

AF-C funkar alltså inte alls f/11 och nedåt och har nedsatt prestanda för alla bländare utom full.

Sen kan man inte fota med längre slutartider än 1/8s.

Slutligen verkar det som AF-C byter fokusmetod vid seriebildstagning från och med bild nummer två. Kan detta bekräftas?

Sony gillar visst inte AF-C.

Har varit en del hos läkare under sista året, begär ofta att få utskrivna papper för att kolla hemma på olika värden, muskelskador och liknade, man borde då få med översättning på alla latinska termer, några kan man men också rena Grekiskan i bland.
 
Så vi får väl nästan säga då både Martain, Martin A och Afe att det där som inte har hänt redan har hänt eller hur? Det är tur att ni inte lovat att äta upp en hatt eller så.

Ingen av oss har påstått att det inte skulle vara möjligt att plocka ur stillbilder med god kvalitet från en videoström. Det har gått alldeles utmärkt i flera år, och fungerar förstås ännu bättre i A9 än i tidigare kameror tack vare den nästan globala slutaren.

Men, det jag och Martin hävdat i flera inlägg och som Stenis vägrar förstå är att filmning och stillbildsfotografering kräver olika arbetssätt och inställningar för att bli bra.

Här är två exempel på varför det inte går att få ett bra resultat för film och stillbild samtidigt. Den första bilden är tagen med inställningar optimerade för film; 1/50 sekund och f/11 vilket ger en rörig bakgrund och rörelseoskärpa i bilden. Den andra bilden är tagen med 1/2000 sekund och f/2 vilket fungerar utmärkt för stillbild, men ger en väldigt hackig rörelse i film.

Filmen kan ses här om någon är intresserad (nedskalad till 1080p): https://youtu.be/QMcPUvF9Hbw

Denna begränsning i möjligheten att filma och fotografera samtidigt gäller förstås Sony A9 likväl som alla andra kameror.
.
 

Bilagor

  • Felix 1-50s_2018-03-10.jpg
    Felix 1-50s_2018-03-10.jpg
    92.1 KB · Visningar: 19
  • Felix 1-2000s_2018-03-10.jpg
    Felix 1-2000s_2018-03-10.jpg
    84.1 KB · Visningar: 30
Ja det är inte utrett ännu, fler frågor återstår, vad hände med teknikern vid Sonymontern, menade han att i reklamfoldern där stod svaren att finna, skall det i välvilja tolkas som att Sony var tvungna till en kompromiss för att få till övriga autofokus finesser ( begränsningarna vid AF-C och bländarval stod också i foldern )

För några veckor sedan hade vi en kort diskussion om reklam/ambassadörer för olika produkter, och där PMD mycket träffande påpekade att vi redan vid ung ålder lärde oss att se kritiskt eller lyssna med öppna öron när vältaliga skickliga försäljare går i gång.

Det hade varit intressant att få höra i alla fall en förklaring också från en Fuji-tekniker, det pågår en mässa vore det inte tillfälle att passa på där i dom olika montrarna där spegelfria kameror presenteras, Martin, Magnus och David är ju där.

Ja, efter en stor och massvis hajp av Stenis i ett flertal inlägg att vi alla ”obildade” nu äntligen skulle få svaret på varför denna begränsningen finns i AF-C på spegellösa, så var det ju tyvärr verkligen lite av ett antiklimax när det bara blev ett vanligt reklamblad ifrån Sony som tog upp helt andra saker.

Det sagt så förväntar jag mig inte att PR-blad skall förklara, eller ens ta upp, de saker som inte fungerar, eller är begränsande negativa saker i tekniken. Det gör i princip aldrig reklamblad, och inget konstigt med det (det är inte deras syfte).

Det var dock synd att Stenis satsade främst/enbart på att få tag och samla på PR-material och pamfletter, istället för att passa på under mässan att fråga teknikerna och representanterna på plats i montrarna hos både Sony och Fujifilm (de använder bägge samma/liknande sensorer från Sony, och delar därmed mycket lika teknik, samt fördelar och nackdelar).
 
Jag tror tyvärr inte det finns några tekniker från kamerafabrikanterna på plats på Stockholmsmässan som kan förklara varför det är som det är. De som är där kommer förstås bara att säga att allting är "by design" och hänvisa till hur fabriken tänkt (med hjälp av broschyrer och annat).
 
Det står något inlägg upp att AF tracking inte ska funka för A9 och f/11 och mindre. Det är väl inte otroligt att det gäller även A7Riii.

Missat det inlägget.
A7R3 följer vid bländare mindre än F8, men slutar vid serietagning.
Martin tror jag nämnde att Sony inte var det enda kameramärke som inte öppnade upp bländare? Eller har jag fel där?
Frågade en polare att testa sin EOS M. Det verkar som den öppnar upp sig vid dessa betingelser. Även efter F8.


Lite annan info:
Sigma har uppdateringar för MC-11 och deras objektiv. Jag har uppdaterat och testat och det funkar bra!

"With the SGV lenses listed below, it has improved AF performance in the peripheral areas of the image as well as when the “Eye AF” function is selected. *SIGMA 35mm F1.4 DG HSM | Art, SIGMA 50mm F1.4 DG HSM | Art, SIGMA 85mm F1.4 DG HSM | Art, SIGMA 135mm F1.4 DG HSM | Art, SIGMA 18-35mm F1.8 DC HSM | Art, SIGMA 24-70mm F2.8 DG OS HSM | Art, SIGMA 100-400mm F5-6.3 DG OS HSM | Contemporary

With lenses that are not compatible with the MC-11, it has corrected the release time lag which occurred during flash photography."

- Sigma Corporation
 
Även Fujifilm har samma problem/defekt som Sony gällande att AF-C inte fokuserar på full öppning när man valt en mindre bländare.

Kan tänka mig att om det är några mjukvaruutvecklare som fattat hur vi fotografer vill ha det, så är det seriösa kameratillverkare med en lång tradition och erfarenhet som Canon.
 
Missat det inlägget.
A7R3 följer vid bländare mindre än F8, men slutar vid serietagning.
Martin tror jag nämnde att Sony inte var det enda kameramärke som inte öppnade upp bländare? Eller har jag fel där?
Frågade en polare att testa sin EOS M. Det verkar som den öppnar upp sig vid dessa betingelser. Även efter F8.

Inlägg #2757 väldigt nyligen, scrolla upp bara.

Skriv gärna korrekt f/8 du med så slipper vi några felförstånd av vad som är liten och stor bländare. F8 är en flygflottilj som geografiskt finns nån kilometer härifrån.

A7R3 följer vid bländare mindre än F8, men slutar vid serietagning.

Vad menar du? AF-C funkar vid f/11 och mindre men inte om man slagit på serietagning. Var det inte tvärtom just det som dina bildexempel visade funkade? Skulle du kunna klargöra.

AF-C och seriebildstagning är normalläget för de flesta profotografer.
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar