Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är snarare bra så man ser att det togs en bild. Det är ändå ingenting mot den traditionella blackouten.

F ö kan kameran kompensera för ljustappet.

Jag vill absolut ha nedbländning endast då bilden tas. Precis som det var hos även Sony tidigare. Eller åtminstone att man kan välja med mjukvaruinställning.

Bra fokus måste gå före lite EVFestetik.

Vad händer vid f/22?

Men i A9 löser det ju indikationen genom att en ram blinkar till mellan varje skott tror jag. Så det kan man ju fixa i EVF:en.

Alla vill säkert bara ha nedbländning när bilden tas och det är nog inget större problem vid single shot men vid seriebildtagning så blir det en anna grej. Många har som sagt vittnat om det positiva med A9:s lösning i jämförelse med DSLR:ers spegelflaxande. Nedbländning mellan varje skott kan nog ge en liknande effekt i en spegellös.

Jag vet inte hur mycket problem serietagning vid bländare 22 skulle ge. När använder folk sånt? De som plåtar sport prioriterar väl slutarhastighet eller? Man kan ju aldrig alltid få allt - det är ju alltid en kompromiss detta med bländare/tid och ISO.

Men i A9 löser det ju indikationen genom att en ram blinkar till mellan varje skott tror jag. Så det kan man ju fixa i EVF:en.

Alla vill säkert bara ha nedbländning när bilden tas och det är nog inget större problem vid single shot men vid seriebildtagning så blir det en anna grej. Många har som sagt vittnat om det positiva med A9:s lösning i jämförelse med DSLR:ers spegelflaxande. Nedbländning mellan varje skott kan nog ge en liknande effekt i en spegellös.

Jag vet inte hur mycket problem serietagning vid bländare 22 skulle ge. När använder folk sånt? De som plåtar sport prioriterar väl slutarhastighet eller? Man kan ju aldrig alltid få allt - det är ju alltid en kompromiss detta med bländare/tid och ISO.

Men vad är problemet med att blända ner för bilden, öppna upp igen för att maximera fokuskvaliten även vid seriebildstagning?

Så har ju SLR gjort sedan urminnes tider.

Nja nu är X-T2 en jäkligt ny kamera och inte jättebillig eller, men jag vet att du gjorde ett köpe mässigt kap av X-Pro1 plus några objektiv lite längre tillbaks, och kanske inte eller var i behov av extragrepp till T2:an, så det var nog bra med köp av X-T2.

Jo, nu kan jag inte svara för andra, som Lennart i detta fallet, men absolut. X-T2 är en grymt trevlig kamera för det mesta (men inte allt). Kan varmt rekommendera dig och andra att iaf. kika på den som alternativ till andra. Sedan är det inte automatiskt rätt kamera för alla och allt (ingen som är det).

Fick tag på en beg. för 10 papp, så behöver inte bli extremt dyrt (mycket kamerahus för pengarna helt klart).

Men till något helt annat som du ändå berör på slutet i inlägget och som jag tänkt på ett tag. Det har och kan nog vara så forfarande att vi i det lilla landet i Norr inte ville känna oss gammelmodiga av oss utan hakar snabbt på allt nytt som dyker upp, Vi låg i topp ett tag med Dator och internet användning, Finland har passerat oss efter några år visserligen, vill väl inte vara sämre dom eller förmodligen, Tyska Siemens uttryckte sig om att det var tacksamt att sälja tvättmaskiner i Sverige, ökar vi centrefugeringen 200 varv eller inför någon annan liten finess, så köper dom en ny direkt. Vi kan nästan bli desperata över att hamna efter rent tekniskt, troligtvis ligger det potatis skalande maskiner och annat jox i högar inte oväntat i en gång nyköpt bastu som aldrig används längre. det fina badkaret med massage strålar har man också tröttnat på, vem har tid att ligga där, nu är det yoga kurser som gäller och egentid.

Nya telefoner är nog viktigt i dag att visa upp, och farfar skall ha en han också, vi måste hänga med så att man inte skrattar åt oss, fredags tacos har jag dock inte hoppat på tycker inte det är något vidare faktiskt.

Man måste ju inte äta tacomiddag bara för att andra gör det (själv undviker jag normalt).

Ja en X-T2 är så pass bra att man kan vänta in lite prissänkningar och köpa lite senare om man är sugen på något annat, modellen står sig troligtvis bra under många år.

Många har som sagt vittnat om det positiva med A9:s lösning i jämförelse med DSLR:ers spegelflaxande. Nedbländning mellan varje skott kan nog ge en liknande effekt i en spegellös.

Hmm. Jag tycker mig läsa önskemål här i tråden som är precis tvärt om.

Sedan, precis som PMD är inne på, så är det nog en ganska smal sak att lösa så att styra ljusstyrkan i EVF:en blir jämn.

Det var väl hett (pun intended) i slutet på nittiotalet men i hela världen har det med ämnet att göra???

Snarare slutet av 80-talet och början av 90-talet.

Ingen aning. Det var en liten sidokommentar till Bengt som hade en lite längre utläggning om det (och lite annat). Ser inte varför man skall bry sig så mycket om vad alla andra gör hela tiden. Gör det som man själv uppskattar. 🙂

Hmm. Jag tycker mig läsa önskemål här i tråden som är precis tvärt om.

Sedan, precis som PMD är inne på, så är det nog en ganska smal sak att lösa så att styra ljusstyrkan i EVF:en blir jämn.

Snarare slutet av 80-talet och början av 90-talet.

Ingen aning. Det var en liten sidokommentar till Bengt som hade en lite längre utläggning om det (och lite annat). Ser inte varför man skall bry sig så mycket om vad alla andra gör hela tiden. Gör det som man själv uppskattar. 🙂

Jag låtsas som att det är bara jag som köper tacos, trots rekordmånga hyllmeter i butiken.

Om alla börjar fota Sony (eller äta någon annan mer spännande rätt) kommer jag undersöka saken, man kan ju inte låta prestige eller vad det nu kan vara hindra en från att upptäcka något bra (äta något gott)

Fotosidans Magasin har i sitt senaste nummer Test av A7RIII plus flera andra intressanta kameror, nya Panasonic G9 med en ergonomisk utformning som man önskar att Sony kunde släppa en variant av, gärna några mindre men också en större variant med plats för kraftfullare kort, större knappar och bättre plats för fingrarna, behöver inte bli jättestor och tex G9 väger inte eller speciellt mycket. A7RIII får för övrigt fina betyg överlag.

Men vad är problemet med att blända ner för bilden, öppna upp igen för att maximera fokuskvaliten även vid seriebildstagning?

Så har ju SLR gjort sedan urminnes tider.

Bländare är mekaniskt rassel i alla objektiv och ju snabbare man kör ju bättre är det att slippa massera bländaren hela tiden. Nu kör A9 20 bilder/sek och då börjar man närma sig filmningens frames/sek. Kör man tillräckligt snabbt så är det ju som att filma och mig veterligen är det väl ingen som vid filmning öppnar och stänger bländaren mellan varje ruta.

Bländare är mekaniskt rassel i alla objektiv och ju snabbare man kör ju bättre är det att slippa massera bländaren hela tiden.
Miljoner objektiv har visat att detta inte är något problem, så vi kanske inte ska försöka lösa något som inte är ett problem med en lösning som faktiskt har ett problem, nämligen lågljusfokus/litenbländarfokus.

Nu kör A9 20 bilder/sek och då börjar man närma sig filmningens frames/sek. Kör man tillräckligt snabbt så är det ju som att filma och mig veterligen är det väl ingen som vid filmning öppnar och stänger bländaren mellan varje ruta.

Då kan man väl låta bli att fladdra med bländaren om det behövs vid 20 bps. Varför ska vanliga bilder vid 10bps straffas?

Kör med helt öppen bländare vid dåligt ljus och AF-C då så blir livet enklare och mer njutbart!
Funkar bra för mig i de flesta lägen. Mer mindfulness till folket! :)

/Stefan

Bländare är mekaniskt rassel i alla objektiv och ju snabbare man kör ju bättre är det att slippa massera bländaren hela tiden. Nu kör A9 20 bilder/sek och då börjar man närma sig filmningens frames/sek. Kör man tillräckligt snabbt så är det ju som att filma och mig veterligen är det väl ingen som vid filmning öppnar och stänger bländaren mellan varje ruta.

Alla som har problem att fokusera med AF-C i mörker, som tex. Tord Carlsson här i tråden, kanske inte har behov av att alltid ta bilder i 20bps.

Det kanske tom. räcker med en enda bild. Så länge som skärpan på den sitter.

Vi talat ju här i detta fallet ändå främst om landskapsfoto och liknande situationer. Då kanske inte 20bps alltid är nödvändigt.

Miljoner objektiv har visat att detta inte är något problem, så vi kanske inte ska försöka lösa något som inte är ett problem med en lösning som faktiskt har ett problem, nämligen lågljusfokus/litenbländarfokus.

Då kan man väl låta bli att fladdra med bländaren om det behövs vid 20 bps. Varför ska vanliga bilder vid 10bps straffas?

Om vi drar oss till minnes bara lite, så var det väl en del då "snabba" kameramodeller för inte så länge sedan som funkade så att de mätte ljus och fokuserade mellan var bild i lägre fart men på högsta fart ofta bara mätte och fokuserade på första rutan. 10 bilder per sekund är rätt snabbt det med faktiskt.

Jag hänvisar en gång till till denna video både när det gäller prestanda i mörker och vid vanliga förhållanden. A9 verkar ju klara sig rätt bra mot A5 trots att den ska hinna ta mycket fler bilder per sek.

https://www.youtube.com/watch?v=KX1sfy__7A4

I mörker är det väl ändå så att det blir naturligt att mäta fullt öppet eller marginellt nedbländat. Unde rsådana förhållanden så var ju A9:an dubbelt så snabb att ta 20 bilder i mörker som D5. Ett mycket förvånande resultat. Jag har tidigare kastat fram min fundering kring detta och jag undrade om inte en kamera som A9 hade en fördel mot den svarta sökaren i D5. Det bara måste vara enklare att se lämpliga delar av motivet i EVF:en och kunna ta hjälp av dessa för att få kameran att låsa. Båda kamerorna var ju ställda i AF-prio så bild inte kunde tas förrän kameran låst fokus. Det var alltså A9:an som var dubbelt så snabb att lösa denna mörkeruppgift som D5 och inte tvärtom. Men det här visar ju också att det är väldigt svårt detta med AF-jämförelser då inställningar och villkor kan påverka mycket på marginalen ibland.

Vid vanlig tagning av idrott (terränglöpning bl.a.) i dagsljus var det ingen större skillnad alls. Se filmen själv om du tvivlar. A9 var lika träffsäker trots att den tog många fler bilder per sek.

Men jag tycker det skulle vara intressant om Sony eller Gary Friedman eller någon med gott om tid och intresse kunde reda ut detta med de kompromisser man eventuellt gjort och hur de tänkt faktiskt tänkt kring detta och dessa. Men det här med att man ofta får problem med en del objektiv vid vissa bländare visar sig väl mest tydligt vid långa brännvidder. Det gäller ju inte bara spegellöst och ska man dessutom som en del tillverkare skicka med teleförlängare också så är det ju inte ens någon större idé och ha riktigt små bländare på den typen av objektiv. AF fixar oftast inte detta ändå. Var går den gränsen? Är då bländare 8 ett stort problem? Jag försöker inte vara en apologet för dessa kompromisser utan undrar bara hur det faktiskt ligger till med denna "trade oiff".

Alla som har problem att fokusera med AF-C i mörker, som tex. Tord Carlsson här i tråden, kanske inte har behov av att alltid ta bilder i 20bps.

Det kanske tom. räcker med en enda bild. Så länge som skärpan på den sitter.

Vi talat ju här i detta fallet ändå främst om landskapsfoto och liknande situationer. Då kanske inte 20bps alltid är nödvändigt.

Det förstår jag också men det är ju inte bara det som är frågan utan vid vilken bländare han måste göra det. Som jag pekat på nedan så finns det tester som visar att en A9 t.o.m. klarar sig bättre i riktigt mörker än exv. Nikons D5. Närmare dubbelt så bra om vi nu ska mäta tid vid refererade "shoot out". Det är ju bländaren som är det kritiska och inte hastigheten i sig.

Får jag be dig kommentera nästa inlägg istället Martain för annars tror jag vi hamnar fel?

Var ju ganska väntat att den kom (mest en tidsfråga om när).

Det jag däremot lurar på mer är om det kommer någon A7SIII?

Känns ju inte som den haft så stor framgång i II-serien, och blir lite nyfiken på om Sony kommer att bry sig om att uppdatera den till III-version. Känns ändå som de flesta som filmar ändå gör det främst med R-versionerna.

(Men jag har ingen statistik på detta, så jag kan ju ha en felaktig bild här.)

Det förstår jag också

Det var verkligen inte helt uppenbart, för mig ivf. (snackades mycket om 20bps flera ggr. och hur viktigt detta var, problem med EVF:er som blinkade som stroboskop, etc.).

Men OK, bra att du är med nu iaf. 🙂

men det är ju inte bara det som är frågan utan vid vilken bländare han måste göra det.

Tord, liksom många andra här (inklusive mig, men även Ola, Staffan, AFE, etc.), önskar att spegellösa kameror rent generellt skall kunna fungera (eller erbjudas att kunna ställas in) så att de, precis som de flesta DSLR:er, även vid AF-C fokuserar på största bländaren. Vad den sedan exakt är, är ju inte så intressant i sig, utan beror ju helt på det objektivet man använder ifråga (olika objektiv har ju olika största bländare).

Om vi drar oss till minnes bara lite, så var det väl en del då "snabba" kameramodeller för inte så länge sedan som funkade så att de mätte ljus och fokuserade mellan var bild i lägre fart men på högsta fart ofta bara mätte och fokuserade på första rutan. 10 bilder per sekund är rätt snabbt det med faktiskt.

Jag hänvisar en gång till till denna video både när det gäller prestanda i mörker och vid vanliga förhållanden. A9 verkar ju klara sig rätt bra mot A5 trots att den ska hinna ta mycket fler bilder per sek.

https://www.youtube.com/watch?v=KX1sfy__7A4

I mörker är det väl ändå så att det blir naturligt att mäta fullt öppet eller marginellt nedbländat. Unde rsådana förhållanden så var ju A9:an dubbelt så snabb att ta 20 bilder i mörker som D5. Ett mycket förvånande resultat. Jag har tidigare kastat fram min fundering kring detta och jag undrade om inte en kamera som A9 hade en fördel mot den svarta sökaren i D5. Det bara måste vara enklare att se lämpliga delar av motivet i EVF:en och kunna ta hjälp av dessa för att få kameran att låsa. Båda kamerorna var ju ställda i AF-prio så bild inte kunde tas förrän kameran låst fokus. Det var alltså A9:an som var dubbelt så snabb att lösa denna mörkeruppgift som D5 och inte tvärtom. Men det här visar ju också att det är väldigt svårt detta med AF-jämförelser då inställningar och villkor kan påverka mycket på marginalen ibland.

Vid vanlig tagning av idrott (terränglöpning bl.a.) i dagsljus var det ingen större skillnad alls. Se filmen själv om du tvivlar. A9 var lika träffsäker trots att den tog många fler bilder per sek.

Men jag tycker det skulle vara intressant om Sony eller Gary Friedman eller någon med gott om tid och intresse kunde reda ut detta med de kompromisser man eventuellt gjort och hur de tänkt faktiskt tänkt kring detta och dessa. Men det här med att man ofta får problem med en del objektiv vid vissa bländare visar sig väl mest tydligt vid långa brännvidder. Det gäller ju inte bara spegellöst och ska man dessutom som en del tillverkare skicka med teleförlängare också så är det ju inte ens någon större idé och ha riktigt små bländare på den typen av objektiv. AF fixar oftast inte detta ändå. Var går den gränsen? Är då bländare 8 ett stort problem? Jag försöker inte vara en apologet för dessa kompromisser utan undrar bara hur det faktiskt ligger till med denna "trade oiff".

Det är inte snabbheten som räcker väl med alla aktuella kameror utan en onödig begränsning i AF som jag vill kunna stänga av. Det funkar som sagt i alla SLR sen länge.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar