Om vi drar oss till minnes bara lite, så var det väl en del då "snabba" kameramodeller för inte så länge sedan som funkade så att de mätte ljus och fokuserade mellan var bild i lägre fart men på högsta fart ofta bara mätte och fokuserade på första rutan. 10 bilder per sekund är rätt snabbt det med faktiskt.
Jag hänvisar en gång till till denna video både när det gäller prestanda i mörker och vid vanliga förhållanden. A9 verkar ju klara sig rätt bra mot A5 trots att den ska hinna ta mycket fler bilder per sek.
https://www.youtube.com/watch?v=KX1sfy__7A4
I mörker är det väl ändå så att det blir naturligt att mäta fullt öppet eller marginellt nedbländat. Unde rsådana förhållanden så var ju A9:an dubbelt så snabb att ta 20 bilder i mörker som D5. Ett mycket förvånande resultat. Jag har tidigare kastat fram min fundering kring detta och jag undrade om inte en kamera som A9 hade en fördel mot den svarta sökaren i D5. Det bara måste vara enklare att se lämpliga delar av motivet i EVF:en och kunna ta hjälp av dessa för att få kameran att låsa. Båda kamerorna var ju ställda i AF-prio så bild inte kunde tas förrän kameran låst fokus. Det var alltså A9:an som var dubbelt så snabb att lösa denna mörkeruppgift som D5 och inte tvärtom. Men det här visar ju också att det är väldigt svårt detta med AF-jämförelser då inställningar och villkor kan påverka mycket på marginalen ibland.
Vid vanlig tagning av idrott (terränglöpning bl.a.) i dagsljus var det ingen större skillnad alls. Se filmen själv om du tvivlar. A9 var lika träffsäker trots att den tog många fler bilder per sek.
Men jag tycker det skulle vara intressant om Sony eller Gary Friedman eller någon med gott om tid och intresse kunde reda ut detta med de kompromisser man eventuellt gjort och hur de tänkt faktiskt tänkt kring detta och dessa. Men det här med att man ofta får problem med en del objektiv vid vissa bländare visar sig väl mest tydligt vid långa brännvidder. Det gäller ju inte bara spegellöst och ska man dessutom som en del tillverkare skicka med teleförlängare också så är det ju inte ens någon större idé och ha riktigt små bländare på den typen av objektiv. AF fixar oftast inte detta ändå. Var går den gränsen? Är då bländare 8 ett stort problem? Jag försöker inte vara en apologet för dessa kompromisser utan undrar bara hur det faktiskt ligger till med denna "trade oiff".