Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Allmäna spånerier om Sony och annat
- Trådstartare afe
- Start datum
Torda
Aktiv medlem
Kan det inte vara så att just detta är "by design" och en kompromiss för anpassningen till video och mycket snabb seribildtagning som i A9. Att öppna och stänga bländaren då mellan tagingarna från helt öppen till vald bländare är kanske inte optimalt vid den typen av användning.
Man kan kanske inte få allt i alla lägen.
Dessutom verkar det ju som om exv. A9 lyckats rätt bra ändå med denna teknik vilket framgår av den jämförelse mellan A9 och D5 som ni fick ovan. Var ligger gränsen för hur snabbt man kan köra med spegelrasslet och helt öppen bländare mellan varje bild vid mätning? Priset för denna teknik är ju dessutom denna störande spökrörelse i OVF-sökarna som även det kan ses som en kostnad. Många testare lyfter ju idag att det är en viktig utveckling att man nu kan slippa denna störning i sökarbilden vid snabb seriebildtagning.
Jag skrev ju att AF fungerar bra när man använder största bländaren, men när man bländar ner så tappar A7rIII successivt och blir rent av usel. A9 är säkert ännu bättre vid fullt öppen bländare men jag är tveksam till att den är något vidare om testet Du ofta refererar till utförts på exempelvis bländare 8.
Nu är det ju A7rIII jag refererar till, eftersom det är den jag har tillgång till, men skulle Sony alltså välja att göra på detta viset på alla sina kameror, för att A9 är så snabb att inte bländaren hinner med på den kameran? Jag använder mycket sällan seriebildstagning och jag tycker att lösningen är minst sagt konstig som Sony använder sig av, då den blir väldigt handikappad mot andra kameror, både DSLR och andra spegellösa.
martinot
Aktiv medlem
Ser nu att det var luddigt skrivet. Jag tror också det blir någon av dom två, frågan är bara vilken. Själv hoppas jag innerligt på en a7iii med samma spec som r3 men med färre mp, även om det är föga troligt
Tror inte att Sony kommer sluta med varken eller, och att de kommer fortsätta med nya versioner av deras kamerahus för både FF/småbild och APS-C.
Vilket av de som är näst på tur har jag dock ingen aning om, men kanske jag nog skulle gissa lite mer på A7III som du är själv inne på.
iSolen.se
Guest
Jag skrev ju att AF fungerar bra när man använder största bländaren, men när man bländar ner så tappar A7rIII successivt och blir rent av usel. A9 är säkert ännu bättre vid fullt öppen bländare men jag är tveksam till att den är något vidare om testet Du ofta refererar till utförts på exempelvis bländare 8.
Nu är det ju A7rIII jag refererar till, eftersom det är den jag har tillgång till, men skulle Sony alltså välja att göra på detta viset på alla sina kameror, för att A9 är så snabb att inte bländaren hinner med på den kameran? Jag använder mycket sällan seriebildstagning och jag tycker att lösningen är minst sagt konstig som Sony använder sig av, då den blir väldigt handikappad mot andra kameror, både DSLR och andra spegellösa.
Okeeej, så vid kvällsfoto så ska man blända upp till full bländare, fokusera, och sen blända ner igen. Lyckligtvis brukar man ha stativ vid såna tillfällen men det låter ändå alldeles galet, då kan man lika gärna fokusera manuellt.
Vid såna situationer där man tänkt lösa ljusbristen med högt iso då?
Det måste finnas en inställning någonstans att kameran ska jobba som en vanlig kamera, dvs på full öppning tills man trycker av.
Samma sak med focus overrride ovan, nog ska man kunna göra override i vanliga AF-C. Borde lösas lätt med mjukvara.
(hörde jag MF-ringen som namn på fokusringen ovan? Finns det en AF-ring också? )
martinot
Aktiv medlem
Det måste finnas en inställning någonstans att kameran ska jobba som en vanlig kamera, dvs på full öppning tills man trycker av.
Samma sak med focus overrride ovan, nog ska man kunna göra override i vanliga AF-C.
(hörde jag MF-ringen som namn på fokusringen ovan? Finns det en AF-ring också? )
Håller med om bägge, men tyvärr så fungerar inte många spegellösa så (även fast jag håller med att de borde). Så problemet är inte unikt för Sony (även om det kanske är mer markant gällande AF där).
Här borde alla spegellösa tillverkare bättra sig.
Tex. så även om de har focus-by-wire, så skulle de ju kunna ha en inställning att det alltid fungerar (oavsett AF-läge), och en inställning för att göra det så likt objektiv med direktkopplad fokus (tex. att göra den den linjär i omfokusering relaterat till hur mycket man vrider på fokusringen, vilket tyvärr inte sker idag).
Så i samtliga fall som diskuteras här så skulle det ganska lätt och billigt kunna fixas i mjukvaran av de spegellösa kameratillverkarna (om de bara vill).
Bengf
Aktiv medlem
Ser nu att det var luddigt skrivet. Jag tror också det blir någon av dom två, frågan är bara vilken. Själv hoppas jag innerligt på en a7iii med samma spec som r3 men med färre mp, även om det är föga troligt
Tycker inte att du skrev luddigt på något sätt, en rak och enkel fundering över vad Sony kan tänkas släppa under året. att det leder till kommentarer om att Sony skall sluta tillverka kameror förfaller mig obegripligt konstigt. Som sagt du har inte skrivet luddigt alls, fortsätt du som vanligt.
martinot
Aktiv medlem
Tycker inte att du skrev luddigt på något sätt, en rak och enkel fundering över vad Sony kan tänkas släppa under året. att det leder till kommentarer om att Sony skall sluta tillverka kameror förfaller mig obegripligt konstigt. Som sagt du har inte skrivet luddigt alls, fortsätt du som vanligt.
???
Du behöver ju inte komplicera till det hela ytterligare, Bengt?
Allt är inte alltid glasklart för alla, inklusive mig, men även dig mellan varven.
Man måste väl få lov att fråga om man undrar, utan att få syrliga kommentarer från dig?
Bengf
Aktiv medlem
???
Du behöver ju inte komplicera till det hela ytterligare, Bengt?
Allt är inte alltid glasklart för alla, inklusive mig, men även dig mellan varven.
Man måste väl få lov att fråga om man undrar, utan att få syrliga kommentarer från dig?
Jag uppfattade hans fråga/undran som mycket enkel att förstå, så vem som komplicerad vad kan man undra över förstås. Men erkänner absolut att jag själv mellan varven inte är så tydlig som man oftar önskar att man vore, så där ger jag dig rätt.
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Har FE objektiven elektromagnetisk bländare eller en vanlig bländarmotor på gammalt vis? Är bländarmekaniken kanske begränsningen? Elektromagnetisk bländare är ju snabbare.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Okeeej, så vid kvällsfoto så ska man blända upp till full bländare, fokusera, och sen blända ner igen. Lyckligtvis brukar man ha stativ vid såna tillfällen men det låter ändå alldeles galet, då kan man lika gärna fokusera manuellt.
Vid såna situationer där man tänkt lösa ljusbristen med högt iso då?
Samma sak med focus overrride ovan, nog ska man kunna göra override i vanliga AF-C. Borde lösas lätt med mjukvara.
Ja så funkar det om du sätter Live View till "Effects =off".
Men jag tror inte den mäter öppen utan bara är det i grundläget då.
Astroscapist
Aktiv medlem
Angående AF hos A7R3 så kan den fokusera vidöppen för att sedan blända ner vid fotograferingsögonblicket.
Behövs inte. Men bra till studiofotografering.
/Stefan
Ja så funkar det om du sätter Live View till "Effects =off".
Men jag tror inte den mäter öppen utan bara är det i grundläget då.
Behövs inte. Men bra till studiofotografering.
/Stefan
Astroscapist
Aktiv medlem
Kanon, men hur gör jag för att få den att fokusera fullt öppet med FE Native objektiv?
Det gör den i AF-S och AF-A, men inte i AF-C.
/Stefan
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
/Stefan
Jag har ingen A9 eller A7 III men min A6300 rör inte bländaren överhuvudtaget när jag fyrar av den i AF-S med Effects=On. Det enda som verkar skilja med min A6300 och Effects=Off är att den är helt öppen i grundläget men bländar ner till vald bländare när man trycker ner avtryckaren till hälften. Så det innebär ju att den mäter med stängd bländaren enligt det jag kan avgöra. Sedan går skottet när man trycker ner om den kan fokusera (och man har AF-prioritet vald, vilket är standard.
Men det kan ju skilja sig i A7r III och A9, vad vet jag.
Torda
Aktiv medlem
/Stefan
Ja, den börjar i alla fall fokuseringen fullt öppen i AF-A och AF-S, men bländar ganska raskt ner till vald bländare, även om den inte hittat fokus och det är ganska identiskt beteende som när man har AF-C och Live View avstängt och när man använder tumfokusering så vill man ju gärna ha AF-C aktiverat för att själv styra när man vill stoppa fokuseringen. Speciellt när man fotar människor.
Astroscapist
Aktiv medlem
Jag har ingen A9 eller A7 III men min A6300 rör inte bländaren överhuvudtaget när jag fyrar av den i AF-S med Effects=On. Det enda som verkar skilja med min A6300 och Effects=Off är att den är helt öppen i grundläget men bländar ner till vald bländare när man trycker ner avtryckaren till hälften. Så det innebär ju att den mäter med stängd bländaren enligt det jag kan avgöra. Sedan går skottet när man trycker ner om den kan fokusera (och man har AF-prioritet vald, vilket är standard.
Men det kan ju skilja sig i A7r III och A9, vad vet jag.
Tror att min A7R2 har nerbländat hela tiden, dvs den fokuserar med den bländare man valt, men max F8?!?! tror jag. Har min ivägskickad så kan inte bekräfta detta. Men har man satt bländaren till F2.0 så foksuerar den med F2.0, har du satt den till F22 så kommer den fokusera vid F8 (tror jag) och sen blända ner vid fotograferingen.
Ja, den börjar i alla fall fokuseringen fullt öppen i AF-A och AF-S, men bländar ganska raskt ner till vald bländare, även om den inte hittat fokus och det är ganska identiskt beteende som när man har AF-C och Live View avstängt och när man använder tumfokusering så vill man ju gärna ha AF-C aktiverat för att själv styra när man vill stoppa fokuseringen. Speciellt när man fotar människor.
Hittar den inte fokus i AF-S så bländar den ner, dvs den ger upp. Men den kommer fortfarande fokusera fullt öppen. Hur du programmerat kameran vet jag inte, men du kan ju göra så att den fotograferar oavsett den hittar fokus eller ej, eller så tvingar du den ge upp om den inte hittar. Standard är nog ett mellanting.
/Stefan
iSolen.se
Guest
...
Hittar den inte fokus i AF-S så bländar den ner, dvs den ger upp. Men den kommer fortfarande fokusera fullt öppen. Hur du programmerat kameran vet jag inte, men du kan ju göra så att den fotograferar oavsett den hittar fokus eller ej, eller så tvingar du den ge upp om den inte hittar. Standard är nog ett mellanting.
/Stefan
Med AF-C får den inte ge upp, det är ju fotografen som bestämmer när denne använt AF färdigt.
Torda
Aktiv medlem
Jag har nog inte kameran inställd på annat sätt än någon annan och att ta bilder när kameran satt igång och jaga, det duger liksom inte.
Kamerorna bländar ner efter knappt en sekund i vilket AF-läge Du än väljer och det är likadant på både A7rII och rIII. Däremot så är ju AF i den senare av en annan kaliber, så den klarar detta lite bättre, men i min ganska dunkla studio så är det rätt frustrerande när det inte på ett bra sätt går att följa en modell längre än knappt en sekund.
Det fina vore ju om Sony kunde fixa tillbaka detta som det var med den första firmware för A7rII och att man la till en funktion, där den åtminstone alltid vid Single Shot fokuserade fullt öppet.
Kamerorna bländar ner efter knappt en sekund i vilket AF-läge Du än väljer och det är likadant på både A7rII och rIII. Däremot så är ju AF i den senare av en annan kaliber, så den klarar detta lite bättre, men i min ganska dunkla studio så är det rätt frustrerande när det inte på ett bra sätt går att följa en modell längre än knappt en sekund.
Det fina vore ju om Sony kunde fixa tillbaka detta som det var med den första firmware för A7rII och att man la till en funktion, där den åtminstone alltid vid Single Shot fokuserade fullt öppet.
Astroscapist
Aktiv medlem
Du menar fabriksinställningar?Jag har nog inte kameran inställd på annat sätt än någon annan ....
Som jag skrev, Den fokuserar vidöppen vid AF-S och AF-A även med Eye-focus. Om den inte hittar ögonen så har du kanske valt fel AF-område. Exempelvis så vid dunkelmiljö eller många ansikten så kan man sätta Flexibel spot och och precis som vilken annan DSLR välja var den ska fokusera. Antingen kör du bara på den eller Eye-focus.
Antar att du bara kör Wide och sen Eye.-focus eftersom det är fabrikinställning. Det blir problem vid svåra situationer. Normal användning är det helt ok läge, liksom resten av fabriksinställningarna.
Sen kan du välja fokuseringskänslighet i menyn och hur AF ska bete sig. Exempelvis så är standard att om du inte hittar fokus så kommer den göra en avvägning och ta fotot.
I ett av mina förbestämda lägen kommer kameran vägra ta foton om den inte kan låsa fokus. På så vis vet jag att vid AF-A och AF-S att alla dessa bilder har jag satt skärpan. ett annat läge låter jag den fotografera trots den vet att den inte hittar fokus.
Ett annat är AF-C bestämt att priotera låsa fast ett objekt i fokus medan ett annat läge kommer prioritera rörliga objekt. Fabriksinställning även här är ett mellanting.
Med andra ord, den fungerar som den ska. Enda läge den inte fokuserar vidöppet är AF-C. Och det är här jag också önskar som alla andra att det skulle funnits ett läge där man tvingar den att fokusera vidöppet.
/Stefan
Senast ändrad:
Torda
Aktiv medlem
Nej, då har jag inte fabriksinställningar, då jag har svårt för lägen där kameran bestämmer vad som ska vara i fokus och jag kör mest med "flexibel punkt S"eller "utökad flexibel punkt" i kombination med ögonfokus och som sagt, man har knappt en sekund på sig när kameran startar AF, sedan bländar kameran ner till minst bländare 8, om man nu fotar nedbländat.
Skulle mina fasta 1,8-objektiv fokusera på full glugg så vore detta inget problem, då AF då är väldigt bra, även jämfört med de bästa DSLR-kamerorna, men tyvärr så tappar AF stinget ganska snart när man bländar ner.
Den här diskussionen påminner om när man diskuterar batterikapacitet mellan A7rIII och D850. Jag har tidigare haft Nikon och senast D810 och när jag skaffade A7rII så blev jag helt häpen över hur usel batteritiden var. Sedan har jag nu även tillgång till A7rIII och den är ju mycket bättre, men fortfarande väldigt långt ifrån den D810 jag hade och då ska ju D850 vara ytterligare mera batterisnål.
Skulle mina fasta 1,8-objektiv fokusera på full glugg så vore detta inget problem, då AF då är väldigt bra, även jämfört med de bästa DSLR-kamerorna, men tyvärr så tappar AF stinget ganska snart när man bländar ner.
Den här diskussionen påminner om när man diskuterar batterikapacitet mellan A7rIII och D850. Jag har tidigare haft Nikon och senast D810 och när jag skaffade A7rII så blev jag helt häpen över hur usel batteritiden var. Sedan har jag nu även tillgång till A7rIII och den är ju mycket bättre, men fortfarande väldigt långt ifrån den D810 jag hade och då ska ju D850 vara ytterligare mera batterisnål.