Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Sol, skymning, mörker.
Mörker: borde inte EVF-kameror vara bra på att fokusera i mörker, upplever tvärtom.
Körde DMF sist förresten, det funkar med orginaloptik men av någon korkad anledning inte med AF-C som jag alltid använder. Någon får gärna berätta vad jag gjort för fel, en så onödig begränsning kan knappast vara avsiktlig.
Man ser helt klart bättre vad mamn fokuserar på med en EVF om det är riktigt mörkt. En OVF har ju ingen förstärkning. Andra caset när det är klart bättre med EVF är när man exv. använder Samyangs riktigt korkade objektiv som alltså inte är öppna hela tiden som ett AF-objektiv utan där en nedbländning verkligen syns i sökaren. Där är det en klar fördel med EVF.
Jag har visat det förr. Jag vet inte hyur representativt detta test mellan D5 och Sony A9 är men här får då D5 stryk i en mörkerövning. Det är inga Sony-köpta testare vad jag vet som gör testen utan Nikon-killar. Testet går ut på att i svagt ljus växla mellan två motiv och så snabbt som möjligt ta bilder med kamerorna ställda på AF-prioritet (de måste låsa på målet innan bild kan tas). A9 gjorde jobbet på halva tiden mot D5.
Kör fram till 19:30 i filmen och se själv
https://www.youtube.com/watch?v=KX1sfy__7A4
Kollar du igenom filmen så ser du också att Sonys A9 inte är sämre (inte ger sämre träff och färre keepers än D5 trots att den tar bilder i mycket snabbare tempo) - snarare tvärtom. Jag tror säkert att man kan få andra resultat för jag vet ju av egen erfarenhet att Sonys objektiv inte alltid håller samma kvalitet rakt igenom i varje ex. och så är det kanske för Nikon också så det jag säger är ju att vi aldrig helt kan veta om varje kombo presterar på max vad respektive kombos design borde kunna i den bästa av alla världar. Däremot är det svårt att tro att de inte vet hur de ska hantera en Nikon-kamera.