OT-varning:
Och du Bengt kan tillsammans med vapendragaren S-Å isf. bli
Ola-Sony som missionerar och kränger Sony-biblar (*) på parkeringen och campingen? *LOL*
* I ert fall så blir det Nya Testamentet (E-mount), och inte GT (A-mount) som gäller.
OT-varning, visst! Men rätt kul och småelakt med glimten i ögat och välkommet som avbrott i batteridiskussionen. Fast jag tror att vi alla har vår egen lilla katekes vad gäller kameramärken. Det är väl helt naturligt att man gärna missionerar ett smärre evangelium om en kameratyp man själv upplever som jäkligt bra.
Jag har haft många "bästa kameror" av olika märken, Speciellt under den perioden jag var yrkesverksam inom foto. Det gör att jag inte ens om jag ville skulle kunna missionera om ett kameramärke som BÄST för någon annan än mig själv. För det är ju det som gäller: Mindre bra för den ene kan vara toppenbra för en andre användaren.
Ett kort instick ang batteripolitik innan jag fortsätter med annan predikan: När jag köpte min första dslr 1999 (En Nikon D1 med "hela" 2,7 mp) köstade den 65.000:-. Den levererades UTAN batteri och laddare. Dessa viktiga tillbehör fick man tillgång till genom att erlägga 4.700:- ytterligare. OBS; Priserna inkl moms.
Ett minneskort på hela 64 Mb kostade "bara" 3.000:-.
Man fick trösta sig med att lådan som kamerahuset kom i innehöll en kamerarem också
Jag har "avverkat" följande kameror:
NIKON: D1/D100/DX-2/D80/D3/D200/D300/D800/D7000/D4+kompakter Coolpix i 4 varianter.
CANON: 10D/1D/1DMkII/1Ds/1DMkIII/1DsMkII/1DsMkIII/ 1DMkIV/20D/40D/50D/5D/5DMkII/5DMkIII/7D +kompakter i form av 5 st olika IXUS.
SONY: A100/A550/A900/A850/A700/A77/A7R/NEX-5/NEX-7/FF-kompakt RX1R
PENTAX: K10D samt dess syskon från Samsung med K-fattning och 3 kompakter jag glömt korrekt nr på
KODAK: DCS Pro SLR/c och DCS Pro SLR/n
SAMSUNG: NX-1 och NV-1
Därtill 3 OYMPUS av s k Pen-modell.
FUJIFILM: X-Pro 1/X-E1/X-T2
Det var de digitala kamerorna det. Lägger jag därtill alla analoga från Leica, Nikon, Pentax, Canon, Hasselblad, Bronica, Rollei och Contax så blir det förfärande många (anser jag).
Men poängen med denna "litania" som kan läsas som en mässa över tidens gång är att alla ovannämnda kameror har haft egenskaper jag verkligen älskat och haft glädje av.
Och givetvis har de haft mindre önskvärda egenskaper samtidigt. Men de mindre bra egenskaperna (för mig) har andra kolleger betraktat som tillgångar och vice versa.
Nu har jag bara behållit ett kamerahus ur Nikon D8X0-serien och ett äldre Fuji-hus samt på sistone även skaffat Fuji X-T2. Den lineupen passar mig personligen bäst.
Valde därför bort Sony som hade många excellenta egenskaper liksom Canon. Andra skulle gjort tvärtom är jag övertygad om.
Slutligen har jag haft förmånen att få prova/testa nästan alla kameror jag ville genom åren genom yrkeskontakter eller fotokompisar.
Det finns många religioner. Jag tror ingen är helt fel om den stärker utövaren i själen och empatin. Ändå har de historiskt (och i nutid) ställts mot varandra på ett aggressivt sätt
Finns många kameramärken där vilket som helst är bästa valet för någon och mindre passande för någon annan.