iSolen.se
Guest
Precis det är mekaniken.
Ok, det lät på dig som det var konstigt.
Glöm inte processorkraften för att ta hand om data.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Precis det är mekaniken.
Kort registeravstånd är knappast någon fördel för kantskärpan och vignettering.
Registeravståndet är som sagt bara måtte från sensorn till den mekaniska skarven mellan kamera och objekti. Det har absolut ingenting alls att göra med hur snett infallande ljuset blir mot sensorn.
Däremot så kan man om man har kort registeravstånd dra nytta av det genom att göra objektiven kortare och placera utgångspupillen längre bak. Det är inget man måste göra, så det kan aldrig vara en nackdel med kort registeravstånd, men i vissa fall ha sina fördelar.
Om bajonetten är liten i förhållande till sensorn, som den är både i Sony E-mount och i Nikon F-mount så kan man få vinjettering pga bajonetten om utgångspupillen sitter långt fram.
Att ha ett monteringshål för objektivet som är mindre än sensorn-ytan och dessutom ha kort registeravstånd är på gränsen till helidiotiskt. I Sonys fall är det nog ett olycksfall i arbetet om det inte från början med NEX-kamerorna var planerat att de skulle utvecklas till småbildsformat. Som man bäddar får man ligga .
Min fru - som undrade vad jag håller på med - låter f.ö. hälsa att om det är något som är helidiotiskt så är det att ägna nyårsafton åt att tjafsa om detaljer hur batterier används i kameror...
Kan inte påstå annat än att jag faktiskt håller med henne
SKÅL PÅ ER OCH ETT GOTT NYÅR ALLIHOP!
/Mats
Dels mängden data som ska läsas ut och förstås en spegel som ska viftas med. Det kunde du väl räkna ut?Det är väl konstigt att man måste ha extra batterikapacitet för snabbare serietagning med D850. Min sketna toycamera A6300 tar ju t.o.m. 11 bilder/sek med de skitbatterier som är i den kameran. Vad är haken??
Varför skulle vi inte tro på det? Nikon kan knappast snyta en kamera ur näven. Det tar en liten stund att konstruera en ny kamera.Ja och därför väntade Nikon självmant tills nu med att lansera en bakbelyst FF. Tror vi på det?
Samtliga för halvformat. Att Sigma inte skulle veta hur man gör har hela tiden varit uteslutet.De har ju redan byggt fyra stycken tidigare och ett nytt 16/1,4 är på väg ut , så de vet redan hur man gör.
Ja, ungefär det skrev jag ju redan i inlägg #2026.MC-11 är och förblir en nödlösning som de tog till för att kunna sälja sina GV-objektiv även till Sony E-användare, varken mer eller mindre.
En annan fördel att ha det som på Nikonkameror är att man inte behöver plocka bort batteriluckan när man ska sätta dit greppet. Bara att gänga dit och köra på, samt att själva greppet när det ska förvaras i väskan har en mycket mera lättpackad form, då det inte behövs någon "batteristor" plastbit in i batterifacket på kameran.
Sedan är det ju lite sådär att säga att A7rIII ger 10 bilder per sekund, då det är med en tiondels fördröjning i sökaren och för att få realtidsuppdatering så klarar den 8 bilder per sekund. Verkligen imponerande det med, men det känns som om det kommer i skymundan när man pratar om A7rIII.
Ja men det är mycket ovanligt att A7R3 kommer undan med någonting, den nagelfars mycket noggrant i trådarna. Klarar den inte 8 eller 6bps i LiveView, det har inte nämnts i tråden om man ser till det omvända.
Då hade vi fel. Jag hade läst nånstans att det var ett bra objektiv och det enda som saknades var lite bättre skärpa i kanterna. Typ 14-24/2.8.
D850 får kritik för att 9bps kräver det stora batteriet. Utan blir det bara 7bps.
AE-L/AF-L knappen som förut fanns bredvid AF-0N, verkat att saknas av en del på D850 liksom blixten. 14 bit och 7bps duger nog väl, men att välja 12 bit för att få till några extra bps som ...
Ok, det lät på dig som det var konstigt.
Glöm inte processorkraften för att ta hand om data.
Registeravståndet är som sagt bara måtte från sensorn till den mekaniska skarven mellan kamera och objekti. Det har absolut ingenting alls att göra med hur snett infallande ljuset blir mot sensorn.
Däremot så kan man om man har kort registeravstånd dra nytta av det genom att göra objektiven kortare och placera utgångspupillen längre bak. Det är inget man måste göra, så det kan aldrig vara en nackdel med kort registeravstånd, men i vissa fall ha sina fördelar.
Om bajonetten är liten i förhållande till sensorn, som den är både i Sony E-mount och i Nikon F-mount så kan man få vinjettering pga bajonetten om utgångspupillen sitter långt fram.
Att ha ett monteringshål för objektivet som är mindre än sensorn-ytan och dessutom ha kort registeravstånd är på gränsen till helidiotiskt. I Sonys fall är det nog ett olycksfall i arbetet om det inte från början med NEX-kamerorna var planerat att de skulle utvecklas till småbildsformat. Som man bäddar får man ligga .
Min fru - som undrade vad jag håller på med - låter f.ö. hälsa att om det är något som är helidiotiskt så är det att ägna nyårsafton åt att tjafsa om detaljer hur batterier används i kameror...
Kan inte påstå annat än att jag faktiskt håller med henne
SKÅL PÅ ER OCH ETT GOTT NYÅR ALLIHOP!
/Mats
Kort registeravstånd är knappast någon fördel för kantskärpan och vignettering.
Vidvinkel är kul. Var kan man se dina bilder?
Dels mängden data som ska läsas ut och förstås en spegel som ska viftas med. Det kunde du väl räkna ut?
Varför skulle vi inte tro på det? Nikon kan knappast snyta en kamera ur näven. Det tar en liten stund att konstruera en ny kamera.
Prenumererar du på konspirationsteorin att Sony Semiconductor favoriserar Sony Imaging framför andra kameratillverkare?
Inte kapaciteten (Ah), spänningen (V).
Det är inte konstigt alls.
Det är ju massa mekaniska saker som ska flyga runt snabbare och höjer du spänningen genom samma spole/motor ökar du kraften/energin.
Sen är det inte ovanligt att processorer går att köra olika effektlägen, samma sak där, man ska processa mer data. (46mpx x 14 bitar x 9bps) är mycket.
Min sketna mobil klarar hur många bilder som helst per sekund, det gör den inte bättre än en DSLR. Din A6300 har varken mycket mekanik eller stor sensor.
Fast ibland undrar man vad det är som begränsar saker. I A6300 t.ex. så finns ju ett tyst läge precis som i A9. Men kör man det och använder enbart elektronisk slutare så kan man bara ta tre bilder per sekund med A6300 men elva med den mekaniska . Man skulle ju kunna tro att det skulle kunna vara tvärtom och processorkraften är ju densamma.
Men de har alltså samma typ av batteri fast det ena ger högre spänning? Kan man inte bara köpa sådana då eller måste man verkligen ha det extra batterigreppet för det?
Just nu kan du inte se några bilder alls men jag håller på. Jag har riggat upp en webbplats här på FS men ännu inte lagt upp några bilder. Jag har förfinat mina reprometoder en del sedan jag fick radioblixt bl.a. och bättre RAW-konverterare, så jag håller bl.a. på att göra om en del efterbehandling....
Som sagt, hur många år har de haft på sig? De brukar ju alltid gå "head to head" med Canon och Canon har ju släppt ett antal FF-modeller sedan D800-serien kom eller hur? Det kanske faktiskt är det som är den viktigaste förklaringen till att Canon inte tappat som Nikon verkat göra. Nya modeller är väl det säkraste kortet man kan spela om man vill ha marknadens uppmärksamhet. Dröjer det länge somnar folk i värsta fall om eller går någon annanstans.
Jag är förbryllad över resonemanget, Nikon har släppt succéerna D800, D810 och D850 och Canon har inte lyckats få fram någon kamera som motsvarar A7Rii och D800 än nu 5 år senare. Så varför skulle detta leda till att Nikon säljer mindre, det är ju Canon som klantat sig.
Är det verkligen det???JDet är många som nu bytt från Canon till Nikon och Sony.
Elektronisk slutare kanske innebär högre strömförbrukning eller högre krav på timing?Fast ibland undrar man vad det är som begränsar saker. I A6300 t.ex. så finns ju ett tyst läge precis som i A9. Men kör man det och använder enbart elektronisk slutare så kan man bara ta tre bilder per sekund med A6300 men elva med den mekaniska . Man skulle ju kunna tro att det skulle kunna vara tvärtom och processorkraften är ju densamma.