Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alla dessa förkortningar

Produkter
(logga in för att koppla)

Caroline14

Avslutat medlemskap
Hej alla!

Jag undrar vad alla dessa förkortningar står för. Jag är på gång att köpa ett nytt objektiv till min Canon 400D. Lutar åt ett 50mm 1,4.
Men jag funderar oxå på att köpe att till kamerahus och HUR vet man att objektiven passar.
Ibland står det L, II eller EF eller S osv....

Vad står allt detta för och passar objektiven på alla ex. Canonhus?

Kände att det va dags att reda ut detta nu. Hoppas att nån vill hjälpa. KOm gärna med fler förklaringar på förkortningar som jag kan ha nytta av.

Tack för ev. hjälp :D
(Hoppas att ni tycker att jag är i rätt forum)

Alla EF (och L) passar ALLA Canonkameror från den här sidan 2000-talet.

EF-S är då du behöver tänka. De objektiven (och det är ganska många) passar bara de s.k. "crop-kamerorna". Dessa kameror har en mindre sensor som ofta kallas APS-C. Canon har en mängd kameror där, alla XXXXD, XXXD och XXD tillhör den gruppen. Och den enda kamera med en annan beteckning är 7D.

Proffskamerorna har en större sensor, en s.k. FF (fullframe). Till dessa hör 1D-, 1Ds- och 5D.serien. Dessa kräver EF-objektiv. Vissa EF-objektiv är "L" som helt enkelt betyder "extra bra" enligt Canon. Men det finns många EF-objektiv som presterar utmärkt, trots att dom i allmänhet är betydligt billigare än "L-objektiv".

Hoppas det klargjorde något.

L - Canons toppmodeller. Är endast i EF-fattning:

EF och EF-S är fattningen, dvs passformen på objektivet till kamerahuset. EF och EF-S passar alla canons digitala systemkameror medan fullformatshusen, FF och APS-H husen endast klarar EF-fattningen. Dvs 5D, och 1D

II, III, IV är deras generationer. Dvs det finns föregångare i serien, Exempelvis 1D och 1DII och 1DIII (1D, 1D2, 1D3) eller 5D och 5DII. Ibland står det Mk2 och betyder samma sak.

/Stefan

ANNONS