Annons

Alienslem, giftalger och monsterflugor

Produkter
(logga in för att koppla)
En stenhård kärna i diskussionen är: "smak är subjektivt".

Det är ett problem.

De som ondgör sig över mängden dåliga bilder i "Hård kritik" känner ju att vissa bilder faktiskt är *dåliga*.

Andra poängterar att detta är subjektivt, det finns folk som gillar de "dåliga" bilderna.

Jag tillhör själv båda grupperna. (Paradoxalt!) Jag är mycket medveten om de filosofiska problemen med att hävda att en viss bild är Bättre än en annan, men likväl är det löjligt att låta bli.

När man hävdar att smak är subjektivt och att det därför inte går att döma ut vissa bilder, så gör man frågan omöjlig att lösa. Det krävs nog faktiskt ett visst mått av påtvingad objektivitet ibland. Någon måste få vara fascist.

Att skippa pooler helt och hållet kanske vore något.
 
millimeter skrev:
En stenhård kärna i diskussionen är: "smak är subjektivt".

Det är ett problem.

De som ondgör sig över mängden dåliga bilder i "Hård kritik" känner ju att vissa bilder faktiskt är *dåliga*.

Andra poängterar att detta är subjektivt, det finns folk som gillar de "dåliga" bilderna.

Jag tillhör själv båda grupperna. (Paradoxalt!) Jag är mycket medveten om de filosofiska problemen med att hävda att en viss bild är Bättre än en annan, men likväl är det löjligt att låta bli.

När man hävdar att smak är subjektivt och att det därför inte går att döma ut vissa bilder, så gör man frågan omöjlig att lösa. Det krävs nog faktiskt ett visst mått av påtvingad objektivitet ibland. Någon måste få vara fascist.

Att skippa pooler helt och hållet kanske vore något.

Vore bättre att skippa gnället om bildkvalitet tycker jag... helt subjektivt
 
Arleklint skrev:
Här håller jag helt med dig. Att dela upp på annan ledd än motivkategorier kommer som vi med all tydlighet sett enbart skapa subjektiva och därmed ganska meningslösa diskussioner om var bilder skall ligga och vad man får skriva. Det hämmar mer än utvecklar.

Även elitpooler med jury som diskuterats kommer skapa diskussioner. Är juryn rätt? vem sitter där? Dom bedömer som hösäckar! o.s.v

Allt sådant gör att vi glömmer bort bilden för att istället diskutera bilders placering i diverse pooler.

Jag håller med. Tyvärr så känns det dock som om intressepoolerna hamnar lite i skymundan bakom den vanliga poolinriktningen. Själv blev jag ju bönhörd med gatufotopoolen men tycker det är konstigt att det inte finns t ex en naturfotopool när det finns "subculture" och "det glömda rummet". Och en anonym pool vore intressant att testa.
 
evalisen skrev:
Ja precis.. ;o))

Och om man då som jag slutar softa porträtt och låter dom vara omanipulerade, ja då är dom istället ytliga.
Mycke ska man höra innan örona trillar av. ;o)))

*asgarv*

Snacka om huvudet på spiken!!! Undrar vem av förståsigpåarna som kommer att besvara det här och hur?!?? ;-)
 
Senast ändrad:
Nu har jag inte skrivit här på ett tag utan bara läst vad ni skrivit. Ni tjatar fortfarande om samma sak.

Kärnan i "problemet" är genrerna. Medlemmarna kommenterar mest i "sin" genre. Vidga vyerna och kommentera gärna en bild som ligger utanför "din" svär på bilder som "du" oftast kommenterar.

Jag har försökt med det och det är f...n inte lätt att komma med något vettigt på bilder jag inte normalt brukar kommentera.
 
Detta med subjektivitet verkar ju vara en käpphäst. För att göra en liknelse så skiljer sig nog undersköterskans uppfattning och kunskaper om en viss sjukdom från läkarens. Detta behöver inte betyda att någon av dem har fel, de uttrycker subjektiva uppfattningar utifrån sina skilda synsätt. Icke desto mindre kan man med gott fog och med objektiv grund hävda att läkarens kunskaper är mer djupgående.

Liknelsen kanske haltar lite men något ligger i det tycker jag. Någonstans finns det en skillnad mellan nybörjaren och mästerfotografen. Mycket handlar om tekniskt kunnande men mycket tror jag även handlar om att bildseendet utvecklas och jag ställer en öppen fråga om er egen fotografiska "karriär". Tycker ni fortfarande att de första bilderna är lika bra som de ni tog senast eller har något hänt på vägen? Är det kanske så att man t o m börjar se andra saker i sina bilder, att försöka förmedla mer än bara en avbildning? Att fundera kring komposition, känslor etc? Är inte det en nog så viktig utveckling som den tekniska? Och då frågar jag mig; är denna subjektivitet så många talar om egentligen en chimär?
 
dJb skrev:
... Någonstans finns det en skillnad mellan nybörjaren och mästerfotografen. Mycket handlar om tekniskt kunnande men mycket tror jag även handlar om att bildseendet utvecklas och jag ställer en öppen fråga om er egen fotografiska "karriär". Tycker ni fortfarande att de första bilderna är lika bra som de ni tog senast eller har något hänt på vägen? Är det kanske så att man t o m börjar se andra saker i sina bilder, att försöka förmedla mer än bara en avbildning? Att fundera kring komposition, känslor etc? Är inte det en nog så viktig utveckling som den tekniska? Och då frågar jag mig; är denna subjektivitet så många talar om egentligen en chimär?

Det är en intressant tanke du skriver om. har inte funderat på det sättet tidigare. Nu är jag ju relativt "ny" så jag skall fundera vidare och kolla mina första bilder och se om jag ser något annorlunda i den nu.
 
Självklart kan jag säga att jag har utvecklats...
och att min första bild inte är lika bra som den idag.
Det har jag sagt här i trådarna hela tiden, jag ser på mej själv och väldigt många andra här på fs att utvecklingen går framåt när det gäller bildskapandet. :eek:)
 
Artificiell skrev:
Äsch, nu börjar det bli väl dystert.

Jag har dragit mitt strå till den artistiska stacken genom att ta fyra (jättefina) naturbilder som jag nu håller på att ladda upp i hård-kritik-poolen. Jag har lagt dem i en utställning: http://www.fotosidan.se/gallery/listex.htm?member=63613 så att man kan njuta av dem tillsammans. Hoppas detta leder till att ribban höjs och kan inspirera många fler till att ta ännu bättre bilder!




Kanske dags för fs att införa en virtuell skamvrå fast enligt gammalt svenskt mönster och tradition. Vem som ska få äran att inviga den är väl ganska uppenbart.

Som extra lök på laxen ska väggarna på den där skamvrån tapetseras med "strån till den artistiska stacken". Mao en mycket kännbar påföljd(C;?

Ulf, jag ser dig som högst seriös men det här skämtet blev bara fetfel - Var är kreativiteten var är känslan? Att SPELA dum när man inte är det funkar sällan. Det är bara att bryta ihop å gå vidare - Bättre kan du - På´n igen! JANNE
 
Senast ändrad:
Jag kom att tänka på en sak som jag fick upp i skallen i går när jag var ute och fotade. Jag tänke........:-o)jag tog inte bara en bild för jag gillade motivet utan funderade på varför jag tog den och vad vill jag visa med den.
 
evalisen skrev:
Självklart kan jag säga att jag har utvecklats...
och att min första bild inte är lika bra som den idag.
Det har jag sagt här i trådarna hela tiden, jag ser på mej själv och väldigt många andra här på fs att utvecklingen går framåt när det gäller bildskapandet. :eek:)

Du skriver att fotografer utvecklas och blir bättre med tiden. Det är sant såklart.

En följdfråga är: kan man se på en enskild bild att den är bra, eller måste man se på en hel utveckling för att avgöra att fotografen blivit bättre (än tidigare)?

Är det meningslöst att konstatera att en viss bild helt enkelt är dålig?
 
millimeter skrev:
Du skriver att fotografer utvecklas och blir bättre med tiden. Det är sant såklart.

En följdfråga är: kan man se på en enskild bild att den är bra, eller måste man se på en hel utveckling för att avgöra att fotografen blivit bättre (än tidigare)?

Är det meningslöst att konstatera att en viss bild helt enkelt är dålig?

En annan följdfråga då, lite kontroversiell kanske; Kan man bli en sämre fotograf ju mer man håller på och fotograferar? Tekniken BÖR ju rimligtvis bli bättre -ju mer man lär sig- men resten? Intressant fråga ... JANNE
 
cw-op skrev:
En annan följdfråga då, lite kontroversiell kanske; Kan man bli en sämre fotograf ju mer man håller på och fotograferar? Tekniken BÖR ju rimligtvis bli bättre -ju mer man lär sig- men resten? Intressant fråga ... JANNE

haha
Nä svarar jag nog på din fråga, jag tror inte man kan bli sämre! :eek:)
 
millimeter skrev:
Du skriver att fotografer utvecklas och blir bättre med tiden. Det är sant såklart.

En följdfråga är: kan man se på en enskild bild att den är bra, eller måste man se på en hel utveckling för att avgöra att fotografen blivit bättre (än tidigare)?

Är det meningslöst att konstatera att en viss bild helt enkelt är dålig?

Jag tycker det är meningslöst att konstatera att en bild är dålig!
Allt kan säkert göras bättre. Om man sitter inne med kunskap som gör andra bilder bättre, ge bra tips om detta.

Vem kan avgöra om en fotograf är bra eller inte?
Fs är väl ingen sanning... finns väl ingen fotograf här på fs som laddar upp allt som görs.
Här lägger vi upp ett fåtal bilder som vi väljer ut av det vi gjort.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.