Annons

Alienslem, giftalger och monsterflugor

Produkter
(logga in för att koppla)
evalisen skrev:
Måste säga att dina ordval får mej att undra hur det står till faktiskt,
Så jag droppar det.
Jotack. Jag börjar piggna till efter lite trötthet så det står rätt skapligt till:)

Ordet "sjukt" kanske var att ta i också, men faktum är att orättvisa beskyllningar faktiskt kan ge intryck av att bero på svårigheter att förstå.
 
cw-op skrev:
Vad är det som säger att uppskattande kritik skulle vara farlig och att den inleder oss i "villfarelsen" etc? Är inte det att underskatta kollegorna här på fs? Vem f*n är så korkad att han/hon tror sig vara världsmästare efter några uppskattande kommentarer på fotosidan? Vi blir stimulerade å tycker det är kul, javisst ...

Talar du av egen erfarenhet så må det vara hänt men dra inte alla över en kam för den sakens skull! Det finns inget negativt med uppskattande kommentarer! Det är ungefär samma sak som att kalla någon "för snäll" eller "för god". JANNE

Ser vi till resultaten så står det still bland dem som varit här ett tag. Då går det ju inte att säga "Vi är minsann bra på träning", när tävlingen har gått åt fanders.
En del gamla rävar tycker jag dessutom har blivit sämre.
Det finns säkert undantag som talar emot detta men jag kan för stunden inte komma på någon.
Och det här är fullt naturligt; får vi inte ökade/svårare utmaningar stannar det upp. Om vi ständigt klafsar runt bland tillrättalagd myskritik blir det svårt att se det man är dålig på och vad som kan göras bättre.

/Johan
 
Och så fick jag lite tid för fotosidan ikväll...25 sidor senare.... denna tråd är bara helt sanslös....Ibland känns den utvecklande och framåtsträvande, men oftast destruktiv och sorglig (som någon nämnt tidigare) Ni som bjäbbar här..är fantastiska fotografer och jag beundrar era bilder titt som tätt! Lägg ner nu!

Ska ta nu mig ett glas rött och käka ost och kex med min lilla sambo, det ni! Sedan ska vi konstruktivt tala om varandras dåliga respektive bra sidor! Avslutningsvis ska vi ha en liten sexorgie med grannarna! =)

Lev väl!
( Uffe, jag hoppas fortfarande kunna åka och se på utställningen den 9/9!)
 
hansen2 skrev:
Ser vi till resultaten så står det still bland dem som varit här ett tag. Då går det ju inte att säga "Vi är minsann bra på träning", när tävlingen har gått åt fanders.
En del gamla rävar tycker jag dessutom har blivit sämre.
Det finns säkert undantag som talar emot detta men jag kan för stunden inte komma på någon.
Och det här är fullt naturligt; får vi inte ökade/svårare utmaningar stannar det upp. Om vi ständigt klafsar runt bland tillrättalagd myskritik blir det svårt att se det man är dålig på och vad som kan göras bättre.

/Johan

(Några rader från en högst medelmåttig amatörfotograf men som tror sig ha hyfsad pejl på sammanhangen?)

Det där är ju en helt annan grej egentligen. Det är du som har fått högre krav, du har blivit fartblind helt enkelt! Det är ju rätt komplexa grejor det här med foto och konsten att göra bra bilder. Det är så många parametrar som ska stämma. Jag tror att en sån sak som nyhetens behag försvinner efter ett tag här på fs. Du själv blir mer kräsen, andra som har varit här ett tag blir också mer sparsmakade osv.

Utmaningarna kan man väl sätta upp för sig själv. Skippa kritiken i viss mån, fäst inte FÖR STOR vikt vid vad andra tycker. Tro på dig själv och din egen förmåga - Skaffa en ny glugg, prova nya stilar face the world - Där har du utmaningen du letar efter! Inse att Fotosidan inte har mycket att lära dig längre - mao ett ganska angenämt problem eller hur? JANNE
 
romhav skrev:
Och så fick jag lite tid för fotosidan ikväll...25 sidor senare.... denna tråd är bara helt sanslös....Ibland känns den utvecklande och framåtsträvande, men oftast destruktiv och sorglig (som någon nämnt tidigare) Ni som bjäbbar här..är fantastiska fotografer och jag beundrar era bilder titt som tätt! Lägg ner nu!

Ska ta nu mig ett glas rött och käka ost och kex med min lilla sambo, det ni! Sedan ska vi konstruktivt tala om varandras dåliga respektive bra sidor! Avslutningsvis ska vi ha en liten sexorgie med grannarna! =)

Lev väl!
( Uffe, jag hoppas fortfarande kunna åka och se på utställningen den 9/9!)

Du glömmer väl inte kameran, Romana! Å ljuset så att det blir schysst skärpa på picsen du lägger upp här sen (C;? "Säger man A får man säga B!" hehe JANNE

Ps. Å självutlösaren förstås, du ska väl va me på bild oxo(C;? Ds.
 
TTG skrev:
Jag menar att poolreglerna i kritikpoolerna ställer dom kraven på hur man framför bildkritiken.
Inte krav utan riktlinjer Tomas.

Det jag för övrigt hängde upp mig på var: "man måste få ställa krav på hur dom [kommentarerna] framförs".

I mina öron låter ett sådant påstående ungefär som att 'man' ska få ha rätt att vara lagens långa arm om 'man' inte tycker om någons kommentarer eller sättet de framförs på
 
Artificiell skrev:
Inte krav utan riktlinjer Tomas.

Det jag för övrigt hängde upp mig på var: "man måste få ställa krav på hur dom [kommentarerna] framförs".

I mina öron låter ett sådant påstående ungefär som att 'man' ska få ha rätt att vara lagens långa arm om 'man' inte tycker om någons kommentarer eller sättet de framförs på

Jag förstår inte alls hur du menar. Det jag menar är att om man som trådskaparen m.fl. har synpunkter/krav på något så subjektivt som bildkvalitet i en pool då tycker jag att man verkligen kan ha synpunkter/krav på kritikkvaliten i den poolen: den är ju dessutom mer lättbedömd vilket flertalet inlägg här visar
 
Senast ändrad:
Ett problemet på fotosidan just nu är att många börjar ställa krav på bildkvalité. Sådana krav är inte rimliga eftersom fotosidan är öppen för alla fotografer på alla nivåer.

Vidare ställer många krav på att kommentarer skall hålla viss nivå. Det känns också orimligt av samma skäl.

Några tycker att man skall dela upp bilder i pooler utgående från fotografers kompetens och bilders kvalité, de förespråkar s.k "elitpooler".

Som jag ser det skulle det vara förödande för allas utveckling. Som jag ser det är det väldigt viktigt att erfarna fotografer tar till sig tankar och idéer från nya fotografer, på samma sätt som nya fotografer behöver kunskap och influenser från de mer erfarna.

Att isolera fotografer på olika nivåer i olika pooler leder till att ingen kommer utvecklas, men att alla stagnerar i sitt fack.

Jag tror på öppna pooler per motivkategori där alla kan utbyta erfarenheter och utveckla varandra över erfarenhetsgränser.
 
Arleklint skrev:
Ett problemet på fotosidan just nu är att många börjar ställa krav på bildkvalité. Sådana krav är inte rimliga eftersom fotosidan är öppen för alla fotografer på alla nivåer.

Vidare ställer många krav på att kommentarer skall hålla viss nivå. Det känns också orimligt av samma skäl.

Några tycker att man skall dela upp bilder i pooler utgående från fotografers kompetens och bilders kvalité, de förespråkar s.k "elitpooler".

Som jag ser det skulle det vara förödande för allas utveckling. Som jag ser det är det väldigt viktigt att erfarna fotografer tar till sig tankar och idéer från nya fotografer, på samma sätt som nya fotografer behöver kunskap och influenser från de mer erfarna.

Att isolera fotografer på olika nivåer i olika pooler leder till att ingen kommer utvecklas, men att alla stagnerar i sitt fack.

Jag tror på öppna pooler per motivkategori där alla kan utbyta erfarenheter och utveckla varandra över erfarenhetsgränser.

Håller med helt men menar att kravet på kommentarer är att man motiverar. "skitbild" eller "fel pool" eller "dålig" ger inget
 
TTG skrev:
Håller med helt men menar att kravet på kommentarer är att man motiverar. "skitbild" eller "fel pool" eller "dålig" ger inget

Det håller jag också med om, men alla är vi barn i början. Om alla får tid kommer alla kunna formulera bättre. Få av oss kan det från början.

Vi måste alla acceptera att det alltid finns några som skriver sina första kommentarer. Det är bra! för det utvecklar dem :)
 
Arleklint skrev:
Det håller jag också med om, men alla är vi barn i början. Om alla får tid kommer alla kunna formulera bättre. Få av oss kan det från början.

Vi måste alla acceptera att det alltid finns några som skriver sina första kommentarer. Det är bra! för det utvecklar dem :)
då är vi överens. *S*
 
Självklart Janne...

Arleklint skrev:
Det håller jag också med om, men alla är vi barn i början. Om alla får tid kommer alla kunna formulera bättre. Få av oss kan det från början.

Vi måste alla acceptera att det alltid finns några som skriver sina första kommentarer. Det är bra! för det utvecklar dem :)

Men vad tycker Du egentligen om alla dessa som varit medlemmar sedan "Nyköpings Gästabud" & som ständigt rapar upp kommentarer av typen... "Makalöst vackert som vanligt... bjuder du på kaffe nästa gång jag kryper förbi raring" ?
 
Re: Självklart Janne...

Gunnlaug skrev:
Men vad tycker Du egentligen om alla dessa som varit medlemmar sedan "Nyköpings Gästabud" & som ständigt rapar upp kommentarer av typen... "Makalöst vackert som vanligt... bjuder du på kaffe nästa gång jag kryper förbi raring" ?

Jag tycker dom tillför fs mycket eftersom dom har en stor glädje inför bilder som dom sprider. Dom tillför en positiv ton på sidan.
 
Re: Re: Självklart Janne...

Arleklint skrev:
Jag tycker dom tillför fs mycket eftersom dom har en stor glädje inför bilder som dom sprider. Dom tillför en positiv ton på sidan.

Läs en gång till Janne... Själv så tycker jag mitt exempel liknar ett ytligt kaffe-rep...
 
Re: Re: Re: Re: Re: Självklart Janne...

Gunnlaug skrev:
Fin tanke... men INTE nödvändigtvis under "bildkritik" eller..?

Att några går på kafferep hindrar inte andra att gå på krogslagsmål om man hellre vill det.

Vad bildkritik är, är personligt, och inget vi kan enas om generellt. Enades vi om detta försvann finessen med utbyte av tankar.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Självklart Janne...

Arleklint skrev:
Att några går på kafferep hindrar inte andra att gå på krogslagsmål om man hellre vill det.

Vad bildkritik är, är personligt, och inget vi kan enas om generellt. Enades vi om detta försvann finessen med utbyte av tankar.


Ett kafferep med en ärlig kritik-snyting till påtåren vore kanske något...
Vad har man egentligen för utbyte av sjönsjungande kvitter hela tiden Janne..?
FS intention... "Bildkritiksfunktionen är HJÄRTAT på FS & anledningen till att vi skapade FS..."
Kanske en bypass-operation kan rädda FS framtida puls... någon måste bara våga att hålla i skalpellen...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.