Annons

Alienslem, giftalger och monsterflugor

Produkter
(logga in för att koppla)
Gunnlaug skrev:
Läs en gång till Janne... Själv så tycker jag mitt exempel liknar ett ytligt kaffe-rep...
men är det ändå inte liiiite småsint att bråka över att folk fraterniserar under bilder i pooler?
det kan knappast vara så att fotosidans väl eller ve hänger på huruvida folk slutar gosa med varann under bilderna? det här är ju trots allt även en community där folk faktiskt umgås, med bilder som gemensamt intresse.

nej det där tyckte jag inte var ett bra exempel.
det går dessutom aldrig att hindra folk som känner varann att skriva lite mer vänskapligt om irrelevanta saker under bilderna, och vad 17 gör det?

månne den här småsintheten vara något typiskt svenskt? särskilt med tanke på mobilpratförbudet i tunnelbanan som nyss trätt i kraft och som måste vara det mest intoleranta förbudet hittills i detta land.
hur låg toleransnivå har folk egentligen? ingen alls? eller är det den ensamme svenskens avundsjuka som talar? "låt inte andra umgås om inte jag har nån att umgås med!"
asch, jag vet inte vad det beror på. men hur som helst.... ser ni inte hur fånigt det verkar?

nej, det här med att ta upp umgänge under bilderna... det var verkligen inte ett bra exempel.
kom igen...
om irritationen över att andra fraterniserar på irrelevant vis under en bild på fs ramlar över en... ta en varm, mysig kopp te istället eller bläddra i telefonboken i mobilen och ring en gammal vän man inte hört av på många år.

men gör det inte på tunnelbanan för säkerhets skull.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Självklart Janne...

Gunnlaug skrev:
Ett kafferep med en ärlig kritik-snyting till påtåren vore kanske något...


Vad har man egentligen för utbyte av sjönsjungande kvitter hela tiden Janne..?

Kanske en bypass-operation kan rädda FS framtida puls... någon måste bara våga att hålla i skalpellen...

Det är nog risk för att dom som läser kan missuppfatta dig totalt,JV? Dom kan tro att du är en avundsjuk missunnsam f*n utan något eget socialt sammanhang skulle jag tro? Nu råkar jag veta och förstå att det ingalunda är på det viset men tänk på alla andra okunniga som likt ambulerande fågelholkar läser dina inlägg här!

"FS intention... "Bildkritiksfunktionen är HJÄRTAT på FS & anledningen till att vi skapade FS...""

Man ska inte tro på ALLT man läser har jag fått lära mig. Det var nog då det ... Saker och ting förändras över tiden. Jag tror inte att"intentioner" behöver vara statiska ens på fotosidan. Det finns nog några flera "anledningar" skulle jag tro? Jag inbillar mig att det kan vara jäkligt kul o intressant att driva en community av den här digniteten bara för att nämna ett exempel, vad tror du? JANNE
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Självklart Janne...

Gunnlaug skrev:
Ett kafferep med en ärlig kritik-snyting till påtåren vore kanske något...

Vill du ha snytingar så kan du be om det under dina bilder, inget hindrar dig, men undvik helst att gå runt och dela ut snytingar till vem helst du råkar stöta på, och för guds skull, slå inte barn.

Vad har man egentligen för utbyte av sjönsjungande kvitter hela tiden Janne..?

Vilka är "man"? Vad vi har utbyte av tror jag är väldigt olika för oss alla.

Kanske en bypass-operation kan rädda FS framtida puls... någon måste bara våga att hålla i skalpellen...

Om du vill och vågar skära tycker jag att du skall be om att få göra det, berätta bara hur du tänker lägga snittet.
 
Då var vi där igen; en batalj mellan gemenskaps- och kritik-kramarna. Bekänner mig själv till den senare kategorin.
Den förra har dock mycket kvar att bevisa, eller åtminstone förändra innan man kan tas på allvar. Med det menar jag att FS's intention och tyngdpunkt fortfarande ligger på Bildkritik. Vill man något annat bör man då i första hand lobba för en förändring till en gemenskapsorienterad sajt innan man hävdar att det andra lägret har fel.

Redax: Dags att dela upp FS! Kritikfunktionen har grundstött och fungerar inte längre. Bättre då att mejsla ut en kritikorienterad del, starta om från början och hålla hårt på inriktningen. Community-delen kan nog överleva i dess nuvarande form men låtas leva ett eget liv på sin egen kant.

/Johan
 
hansen2 skrev:
Då var vi där igen; en batalj mellan gemenskaps- och kritik-kramarna. Bekänner mig själv till den senare kategorin.

Det är nog ganska naturligt att det skapas vissa bataljer när verkligheten polariseras på detta sätt.

Jag tror inte vi måste välja det ena eller det andra, jag tror vi skall ha både och. Jag tror vi skall acceptera att vi är människor på fs, människor med ett gemensamt intresse att utveckla vårt foto, och med vissa sociala behov.
 
Arleklint skrev:
Det är nog ganska naturligt att det skapas vissa bataljer när verkligheten polariseras på detta sätt.

Jag tror inte vi måste välja det ena eller det andra, jag tror vi skall ha både och. Jag tror vi skall acceptera att vi är människor på fs, människor med ett gemensamt intresse att utveckla vårt foto, och med vissa sociala behov.

Trodde i min enfald samma sak, att den sociala biten kunde få leva och frodas i forumen, gästböckerna eller genom kontakta-funktionen. Men communitykulturen rinner ständigt över i bildkritiken. Det krävs inte särskilt mycket för att en bild ska få mästerverksstämpel idag och därmed blir bildkritiken oanvändbar.

FS är för stort för att få rätsida på, ungefär som att försöka vända en finlandsfärja i Göta kanal. Då tror jag det är bättre att dela upp och upprätta vattentäta skott mellan de olika delarna.

/Johan
 
hansen2 skrev:
Trodde i min enfald samma sak, att den sociala biten kunde få leva och frodas i forumen, gästböckerna eller genom kontakta-funktionen. Men communitykulturen rinner ständigt över i bildkritiken. Det krävs inte särskilt mycket för att en bild ska få mästerverksstämpel idag och därmed blir bildkritiken oanvändbar.

På vad sätt blir bildkritiken oanvändbar på grund av en massa "bra bild"-kommentarer? Om man inte själv har förmågan att skilja mellan en simpel "bra bild"-kommentar och ta den för vad den är; en enkel (men ibland icke desto mindre viktig) uppmuntran och ego-booster, och kontruktiva kommentarer (vare sig de är positiva eller negativa) så kanske den är oanvändbar, men saknar man den förmågan (tolka inte detta som att jag insinuerar att du saknar den förmågan) så är det nog också svårt att ta till sig även konstruktiva kommentarer på ett vettigt sätt.


hansen2 skrev:
FS är för stort för att få rätsida på, ungefär som att försöka vända en finlandsfärja i Göta kanal. Då tror jag det är bättre att dela upp och upprätta vattentäta skott mellan de olika delarna.

Nej, Fotosidan ska inte delas upp med vattentäta skott mellan ditten och datten. Det räcker med en enkel insikt bland alla medlemmar - en insikt som borde vara självklar i ett upplyst samhälle - alla är olika, alla får plats och vi kan alla samexistera trots våra skillnader om vi bara är lite öppna.

Vi behöver inte två, fyra eller femton ankdammar med liktänkande individer. Det leder till inskränkthet, elitism och sekterism. Vi behöver en dynamisk community som kan erbjuda ständiga möten med olika människor som konstant och från olika vinklar ständigt utmanar vår världsbild. Det är det mest utvecklande som finns och det är FS största styrka!

Nu sticker jag ut hakan lite - observera glimten i ögat - men de som behöver mångfalden mest är de som vill ha den minst ;-)
 
oj oscar.. där sa du en massa saker som jag tänkt säga.
skönt att jag slapp säga dom för jag skulle inte kunnat lägga fram det så bra som du just gjorde.
så jag säger bara... word!
 
mannbro skrev:
Nej, Fotosidan ska inte delas upp med vattentäta skott mellan ditten och datten. Det räcker med en enkel insikt bland alla medlemmar - en insikt som borde vara självklar i ett upplyst samhälle - alla är olika, alla får plats och vi kan alla samexistera trots våra skillnader om vi bara är lite öppna.

Vi behöver inte två, fyra eller femton ankdammar med liktänkande individer. Det leder till inskränkthet, elitism och sekterism. Vi behöver en dynamisk community som kan erbjuda ständiga möten med olika människor som konstant och från olika vinklar ständigt utmanar vår världsbild. Det är det mest utvecklande som finns och det är FS största styrka!

Vältaligt. Som en slipad politiker, minsann. ;)
Såklart att Fotosidan ska vara en community också.

Min blygsamhet förbjuder mig att berätta vem som föreslog införandet av en gästbok, bildväljaren osv.

Jag kan inte komma ifrån känslan av opportunism och spelad "folklighet" hos några här.

Gör kvalitet så ont? Var värker det mest?
 
mannbro skrev:

Nej, Fotosidan ska inte delas upp med vattentäta skott mellan ditten och datten. Det räcker med en enkel insikt bland alla medlemmar - en insikt som borde vara självklar i ett upplyst samhälle - alla är olika, alla får plats och vi kan alla samexistera trots våra skillnader om vi bara är lite öppna.

Precis på så sätt blir det en smula sekteristiskt och man bortser från att alla inte har samma behov. Blir lite som HSB's slogan "Alla skall med" men på redan definierade villkor.

Bättre är väl då att skapa utrymme (en uppdelning) så att fler kan trivas? Varför inte skapa ett FS II där det inte handlar om ren bonntur för att få vettig och substantiell bildkritik? Merjobb för redax men även ytterligare en nisch att dra in pengar på.

/Johan
 
urbano skrev:
Vältaligt. Som en slipad politiker, minsann. ;)
Såklart att Fotosidan ska vara en community också.

Min blygsamhet förbjuder mig att berätta vem som föreslog införandet av en gästbok, bildväljaren osv.

Jag kan inte komma ifrån känslan av opportunism och spelad "folklighet" hos några här.

Gör kvalitet så ont? Var värker det mest?
Kvalitet enligt vems normer??
Jag gillar monsterflugor mer än torgfoto i SV/V. Någon annan föredrar nått annat. Vem avgör vad som är kvalité??
 
Istället för att hela tiden hävda att det inte finns några kvalitétsmått och att allt är relativt och subjektivt så tycker jag personligen man kan rannsaka sig själv och fundera lite på vad som skiljer dåliga från bra bilder. Det handlar oftast inte om motivvalet i sig utan genomförandet och därför blir jag lite förundrad över vilka brister många av de uppladdade bilderna i "hårdkritikpoolen" har trots att det uttalat står att fotograferna ska ha mycket erfarenhet. En dels ego verkar onekligen ta stryk vid påtalande att deras bilder kanske inte riktigt påskinar den erfarenhet de ger uttryck för och att de därför kanske hellre borde lagts upp i nybörjar eller vanliga kritikpoolen. Själv börjar jag luta åt att det bästa kanske är att skippa allt vad pooler är. Just nu tycker jag iaf att klimatet på fs är långt ifrån stimulerande och kreativt.
 
Äsch, nu börjar det bli väl dystert.

Jag har dragit mitt strå till den artistiska stacken genom att ta fyra (jättefina) naturbilder som jag nu håller på att ladda upp i hård-kritik-poolen. Jag har lagt dem i en utställning: http://www.fotosidan.se/gallery/listex.htm?member=63613 så att man kan njuta av dem tillsammans. Hoppas detta leder till att ribban höjs och kan inspirera många fler till att ta ännu bättre bilder!
 
dJb skrev:
En dels ego verkar onekligen ta stryk vid påtalande att deras bilder kanske inte riktigt påskinar den erfarenhet de ger uttryck för och att de därför kanske hellre borde lagts upp i nybörjar eller vanliga kritikpoolen.

Ja ditt ego verkar ju fungera ganska bra eftersom du kan klassa bilder på detta sätt... Behärskar du alla fotokategorier som förekommer i hård kritik, eller är det någon speciell kategori du kan bedöma bättre?

Jag frågar nu dig, även om jag fått liknande undringar även av andras inlägg.

Att ställa krav på bilderna i hård kritik är ansvarsfullt. Det gäller då att ha väldigt torrt på fötterna.
 
Skrota poolerna

Den här diskussionen återkommer titt som tätt i snarlika variationer.

Hur FS-teamet än ändrar på kommentars- och poolreglerna tror jag inte det leder just någonstans alls. Hur många medlemmar har FS? Tror senaste siffran jag såg låg på drygt 50.000 medlemmar. Att med så många medlemmar få nuvarande system att funka tror jag inte på.

Sedan har vi den andra följetongen, som också berörs här: Snart sett alla sorters motiv dissas av en hel massa medlemmar. Katter, hundar, monsterslem, bäckar, lättklädda damer, you name it. Inget duger.

Summan av kardemumman: Skrota poolerna helt och hållet!
 
Arleklint skrev:
Ja ditt ego verkar ju fungera ganska bra eftersom du kan klassa bilder på detta sätt... Behärskar du alla fotokategorier som förekommer i hård kritik, eller är det någon speciell kategori du kan bedöma bättre?

Jag frågar nu dig, även om jag fått liknande undringar även av andras inlägg.

Att ställa krav på bilderna i hård kritik är ansvarsfullt. Det gäller då att ha väldigt torrt på fötterna.

Jag uttalar mig heller inte om alla kategorier och vad gäller att ha torrt på fötterna så försöker jag personligen att vara sparsam med att lägga upp bilder i poolen för hård kritik. Detta är mitt ställningstagande och bygger på att jag är väldigt självkritisk och är fortfarande tveksam till om de egentligen borde ligga där. Vet inte om jag behöver ha mer torrt på fötterna eller är det min bildkvalitet du syftar på?

Mitt inlägg var mer en reaktion på de åsikter som försöker göra gällande att allt är subjektivt och relativt. Personligen tycker jag inte det. Jag tror verkligen att man kan genomgå en utveckling som fotograf från ens första stapplande steg med kompaktkameran till mästarfotografer som t ex Strömholm, Gedda eller "vår" egen Terje. Som jag tolkar poolen för hård kritik så bör fotografen ha mycket erfarenhet. Detta är ju givetvis en tolkningsfråga men många exempel tycker jag inte tyder på att så är fallet.
Och det handlar inte om motivkategorier. Jag har tidigare försvarat alla inriktningar och kan tycka att vardagliga situationer och "familjebilder" kan vara mycket bra och befriande (se t ex Tunbjörk) och Elliot Erwitts "dogs" är en suverän bok med hundbilder.

Så det jag egentligen efterlyser är mer självkritik. Jag tycker inte att man ska diskriminera motivkategorier eller fotografer på något sätt men man måste även kunna vara ödmjuk nog mot sig själv och ställa sig frågan om ens bild man är på väg att ladda upp verkligen passar i den eller den poolen. Nu börjar jag som sagt bli lite skeptiskt till den uppdelning som finns och efterlyser istället fler intressepooler, gärna med egna forum.
 
dJb skrev:
Nu börjar jag som sagt bli lite skeptiskt till den uppdelning som finns och efterlyser istället fler intressepooler, gärna med egna forum.

Här håller jag helt med dig. Att dela upp på annan ledd än motivkategorier kommer som vi med all tydlighet sett enbart skapa subjektiva och därmed ganska meningslösa diskussioner om var bilder skall ligga och vad man får skriva. Det hämmar mer än utvecklar.

Även elitpooler med jury som diskuterats kommer skapa diskussioner. Är juryn rätt? vem sitter där? Dom bedömer som hösäckar! o.s.v

Allt sådant gör att vi glömmer bort bilden för att istället diskutera bilders placering i diverse pooler.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.