Nu har jag varit på jobbet, med sonen på basketträning, på McDonalds etc, så det har hänt mycket sedan mitt senaste inlägg, så här kommer ett litet samlingsinlägg. Håll till godo
urbano skrev:
Vältaligt. Som en slipad politiker, minsann.
Såklart att Fotosidan ska vara en community också.
Min blygsamhet förbjuder mig att berätta vem som föreslog införandet av en gästbok, bildväljaren osv.
Jag kan inte komma ifrån känslan av opportunism och spelad "folklighet" hos några här.
Gör kvalitet så ont? Var värker det mest?
Har aldrig påstått att kvalitet gör ont eller är fel. Har bara påstått att ego-boosters inte heller gör ont ibland och att man kan lära av varandra även om man har olika tycke, smak och olika lång erfarenhet.
hansen2 skrev:
Precis på så sätt blir det en smula sekteristiskt och man bortser från att alla inte har samma behov. Blir lite som HSB's slogan "Alla skall med" men på redan definierade villkor.
Nej, tvärtom. Inte att alla ska med på redan definierade villkor utan att som vill är välkomna på
sina egna villkor.
Måste förtydliga här att jag är för en viss indelning efter intresseområden, men utan vattentäta skott. Mer som en buffé där sillen står för sig, salladsbordet för sig, varmrätterna för sig, desserten för sig och gratis sprit finns i baren
millimeter skrev:
När man hävdar att smak är subjektivt och att det därför inte går att döma ut vissa bilder, så gör man frågan omöjlig att lösa. Det krävs nog faktiskt ett visst mått av påtvingad objektivitet ibland. Någon måste få vara fascist.
Smak ÄR subjektivt. Förvisso finns det vissa biologiskt nedärvda reflexer och kulturellt betingade inlärda tankesätt som gör att väldigt många ofta kan enas om vad som är bra och dåligt, och att det därför går att tala om vad som inom de kulturella ramar man lever normalt betraktas som bra och dåligt, men bara för att många är överens betyder inte det att det är en objektiv sanning.
cw-op skrev:
En annan följdfråga då, lite kontroversiell kanske; Kan man bli en sämre fotograf ju mer man håller på och fotograferar? Tekniken BÖR ju rimligtvis bli bättre -ju mer man lär sig- men resten? Intressant fråga ... JANNE
Rent spontant svarar jag ja. Eller kanske inte sämre, men att man kan halka in på slentrian, bli lite väl hemtam och fastna i en viss tankebana, en viss genre eller ett visst uttryckssätt. Förlita sig på beprövad erfarenhet i stället för att utmana och förnya sig själv.
Har naturligtvis inte kommit dit själv riktigt än
, men vet med säkerhet av egen erfarenhet att det är så inom mycket annat så varför inte inom foto?