Annons

Alienslem, giftalger och monsterflugor

Produkter
(logga in för att koppla)
Dom riktiga konstnärerna hade ju givetvis en "hård kritik pool" att skriva konstruktiva kommentarer i!

Herregud vilken diskussion!
 
Hmm, var det där en reaktion på ordspråken jag citerade Eva? Isf så har de nog knappast med en specifik pool att göra...

Hyllningar tycker jag luktar godare då man vet att givaren delar ut dem med försiktigthet.


Jag håller med elbe om att de som myntat uttrycken var kloka män.
 
Om du inte visste det Lotta så kan man skriva kritik både som att något är bra som dåligt.
Bra va! :eek:)

Du skrev:
"Hyllningar tycker jag luktar godare då man vet att givaren delar ut dem med försiktigthet"

Mmm det är ditt luktsinne det!
 
Lite utanför trådens ämne men eftersom citat kom upp så blev jag tvungen. :)

"There is no reason anyone would want a computer in their home."
Ken Olson, president, chairman and founder of Digital Equipment Corp., 1977.

"I think there is a world market for maybe five computers."
Thomas Watson, chairman of IBM, 1943


Så fel det kan bli med gamla citat...
 
Skulle gissa att det finns ungefär lika många åsikter som antal medlemmar här på FS. Trots detta tycks många tro att alla ska ha samma åsikt. För mig är det en gåta att någon kan få för sig att ställa krav på andras åsikter eller sättet som de framförs på. Vad hände med generositeten och respekten för andras tycke och smak? Har alla gått och blivit normkramare i det här landet?
 
Artificiell skrev:
Skulle gissa att det finns ungefär lika många åsikter som antal medlemmar här på FS. Trots detta tycks många tro att alla ska ha samma åsikt. För mig är det en gåta att någon kan få för sig att ställa krav på andras åsikter eller sättet som de framförs på. Vad hände med generositeten och respekten för andras tycke och smak? Har alla gått och blivit normkramare i det här landet?

Hmmmmmm Tråden började ju med att det stäldes krav på bilderna, och om jag inte minns fel så stämde du in i den kören. Sen läser du inläggen här i tråden som Fan läser Bibeln. Det är väl ingen här som försöker styra några åsikter. Det som diskuteras är ju sättet dom framförs på. Och om det är dig en gåta då måste du leva med många gåtor. Alla forum har väl regler för hur man framför sin åsikt.
 
TTG skrev:
Hmmmmmm Tråden började ju med att det stäldes krav på bilderna, och om jag inte minns fel så stämde du in i den kören. Sen läser du inläggen här i tråden som Fan läser Bibeln. Det är väl ingen här som försöker styra några åsikter. Det som diskuteras är ju sättet dom framförs på. Och om det är dig en gåta då måste du leva med många gåtor. Alla forum har väl regler för hur man framför sin åsikt.
Kritik av bilder är en sak, medan kritik av andras åsikter är en annan. Det var min poäng.

Sedan tycker jag att det är ledsamt att du ska behöva vara otrevligt bara för att du tycker att jag har fel. Det står dig fritt förstås, men jag tycker ändå att det är trist. Bara så att du vet.
 
Artificiell skrev:
Kritik av bilder är en sak, medan kritik av andras åsikter är en annan. Det var min poäng.

Sedan tycker jag att det är ledsamt att du ska behöva vara otrevligt bara för att du tycker att jag har fel. Det står dig fritt förstås, men jag tycker ändå att det är trist. Bara så att du vet.

Om du tycker jag var otrevlig ber jag genast om ursäkt. Det var inte min avsikt. Men återigen Talar vi om åsikter om bilder så kritiserar jag inte inte dom och jag tror inte någon annan heller men man måste få ställa krav på hur dom framförs
 
TTG skrev:
Om du tycker jag var otrevlig ber jag genast om ursäkt. Det var inte min avsikt. Men återigen Talar vi om åsikter om bilder så kritiserar jag inte inte dom och jag tror inte någon annan heller men man måste få ställa krav på hur dom framförs
Okej, men då bör du först berätta för mig med vilken rätt du ska kunna ställa krav.
 
Jag tror ni är underbara allihopa. Det skymtar faktiskt till.
Hm, hur var det med konstnärerna, en del i alla fall. Fick de ett erkännande, eller ett större erkännande när de själva gått ur tiden? Jag kan ha fel, men...
Så skall väl inte vi ha det, eller hur?

När man kritiserar, vad det än vara månde (?), börjar man inte då med vad som ev (?) är bra och sen kan man tala om att det mesta inte är bra.

Men i många fall kan ju resultatet förändras och förbättras. (Inte alltid i vården...)
Det är ju jättehärligt om någon kunnig kan hjälpa oss med sina egna kunskaper. Vi blir bättre och bättre och mycket glada när Någon Engagerar Sig i Vår Bild. Tagit sig tid.

Sen kan vi ju faktiskt nobba en förändring för vi vill själva ha bilden på ett visst sätt.

De senaste inläggen verkar dra åt personhållet igen och tappa bort Bilden.

/Ulla
 
evalisen skrev:
Om du inte visste det Lotta så kan man skriva kritik både som att något är bra som dåligt.
Naturligtvis vet jag det. Fattar ärligt inte varför du påpekar det riktat till mig så här?

Jag skrev:
"Hyllningar tycker jag luktar godare då man vet att givaren delar ut dem med försiktigthet"

Du skrev: Mmm det är ditt luktsinne det!
Och ja, det med vad som luktar godast är just _min personliga åsikt_ som jag också tydligt skrev, "tycker jag........."

Personliga åsikter tycker jag med är väldigt viktiga och har inga problem med andras. Har du? Jag är glad för mitt eget luktsinne oavsett vad andra här tycker om det.

Och jag ska hitta på bättre göra än denna diskussionen nu. Ha de.

(med försiktighet menar jag att inte använda ord som fantastisk etc till höger och vänster, utan att använda såna ord med måtta. Det tror jag i många fall hjälper mottagaren att förstå mitt allvar med att använda så starka ord och det är när jag får såna kommentarer från givare som ofta är kritiska annars som jag tycker de luktar godast alltså..)
 
Senast ändrad:
evalisen skrev:
Då ställer jag en annan fråga,
Varför är det så farligt med bra (positiv, beröm, eller kalla det vad du vill) kritik?

Inget farligt alls, så bör man t.o.m hålla sin kritik i nybörjarpoolen. Men utanför den har den inte mycket att göra. Den är "farlig" i den bemärkelse att den inleder oss i villfarelsen att allt är frid och fröjd vilket gör att vi stagnerar.
Nils förklarar det bra i sitt inlägg under ditt som jag svarar på nu.

/Johan
 
lottawe skrev:
Naturligtvis vet jag det. Fattar ärligt inte varför du påpekar det riktat till mig så här?


Och ja, det med vad som luktar godast är just _min personliga åsikt_ som jag också tydligt skrev, "tycker jag........."

Personliga åsikter tycker jag med är väldigt viktiga och har inga problem med andras. Har du? Jag är glad för mitt eget luktsinne oavsett vad andra här tycker om det.

Och jag ska hitta på bättre göra än denna diskussionen nu. Ha de.

(med försiktighet menar jag att inte använda ord som fantastisk etc till höger och vänster, utan att använda såna ord med måtta. Det tror jag i många fall hjälper mottagaren att förstå mitt allvar med att använda så starka ord och det är när jag får såna kommentarer från givare som ofta är kritiska annars som jag tycker de luktar godast alltså..)

Fan Lotta, du är ju på mej om hur jag skriver kommentarer, det vet vi ju båda två. Och säkert andra fattar det också.
Det är ju inte första gången heller om jag säger så.
Om någon har problem med andras åsikter så är det inte i första hand jag.
 
Sjuk beskyllning och sjukt att hela tiden ta åt sig!

Forumet vore trevligare om inlägg besvarades som de var skrivna och inte utifrån förutfattade meningar om person som skriver dem. Varför tar du åt dig? (och oavsett varför är det nog inte mitt fel eller problem.)
 
lottawe skrev:
Sjuk beskyllning och sjukt att hela tiden ta åt sig!

Forumet vore trevligare om inlägg besvarades som de var skrivna och inte utifrån förutfattade meningar om person som skriver dem. Varför tar du åt dig? (och oavsett varför är det nog inte mitt fel eller problem.)
Ok, va bra att du sa det. Då vet jag nu att du tycker jag skriver bra kommentarer! Tack! :eek:))
 
Måste säga att dina ordval får mej att undra hur det står till faktiskt, men det har ju inte riktigt med den här diskussionen att göra.
Så jag droppar det.
 
hansen2 skrev:
Inget farligt alls, så bör man t.o.m hålla sin kritik i nybörjarpoolen. Men utanför den har den inte mycket att göra. Den är "farlig" i den bemärkelse att den inleder oss i villfarelsen att allt är frid och fröjd vilket gör att vi stagnerar.
Nils förklarar det bra i sitt inlägg under ditt som jag svarar på nu.

/Johan

Vad är det som säger att uppskattande kritik skulle vara farlig och att den inleder oss i "villfarelsen" etc? Är inte det att underskatta kollegorna här på fs? Vem f*n är så korkad att han/hon tror sig vara världsmästare efter några uppskattande kommentarer på fotosidan? Vi blir stimulerade å tycker det är kul, javisst ...

Talar du av egen erfarenhet så må det vara hänt men dra inte alla över en kam för den sakens skull! Det finns inget negativt med uppskattande kommentarer! Det är ungefär samma sak som att kalla någon "för snäll" eller "för god". JANNE
 
Apropå viss "ohälsosam" polemik här i slutet av tråden, känns ett citat ur Syraks bok relevant; "Avund och vrede förkortar livet, och bekymmer gör en gammal i förtid"

JANNE
 
Ja eller Predikaren dåh

Vad som har varit är vad som kommer att vara, och vad som har hänt är vad som kommer att hända;
intet nytt sker under solen.

Inträffar något varom man ville säga: »Se, detta är nytt», så har detsamma ändå skett redan förut, i gamla tider, som voro före oss.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.