Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alienslem, giftalger och monsterflugor

Produkter
(logga in för att koppla)
TTG skrev:
Man kan hoppas på det men tyvärr stämmer det inte alltid

Och de kanske beror på att betraktarna väljer att se alla nya poolbilder i en viss genre och ger en lite för rak kommentar till nybörjaren för att betraktaren märker inte att det är en bild i nybörjarpoolen... De är nackdelen med att inta ha olika kritikpooler...

Att bara placera bilder efter genrer innebär nog bara att nybörjarna får mest "skit"!?!
 
Ju fler pooler vi har utifrån subjektiva bedömningar, typ duktighet/typ av kritik, desto mer diskussion blir det på fs. Desto mer frångår vi själva bilden och fastnar i om bilden var rätt upplagd eller kommentaren rätt skriven.

Dela upp pooler på genrer så blir allt odiskutabelt och vi kan koncentrera oss på bilderna.

När fs koncentrerar på bilderna återkommer jag med bilder.
 
Graal skrev:
Du bör också ta det lite lugnt, Tomas G! Jag framför min åsikt precis som du.

jag är hur lugn som helst. men påstå inte att jag säger saker som jag inte gör. Du framför din åsikt och jag bemöter den

Återigen. Läs vad som är skrivet. Tråden startades som ett klagomål på bildkvalitén i Poolerna i allmänhet och "hård kritik" i synnerhet
 
elbe skrev:
Och de kanske beror på att betraktarna väljer att se alla nya poolbilder i en viss genre och ger en lite för rak kommentar till nybörjaren för att betraktaren märker inte att det är en bild i nybörjarpoolen... De är nackdelen med att inta ha olika kritikpooler...

Att bara placera bilder efter genrer innebär nog bara att nybörjarna får mest "skit"!?!

Där tror jag du har helt rätt. Det är lätt hänt att man glömmer vilken pool man lägger sin kommentar i
 
Arleklint skrev:
Det löser man nog inte genom att skapa pooler för "skit". Skit är alltid otrevligt.

Det finns inga pooler för "skit" FS däremot finns det nybörjare som kanske inte alltid är så värst drivna fotografer och som kanske får orättvist mycke "skit" om betraktaren tror att det är ett "proffs" som levererat...
 
elbe skrev:
Det finns inga pooler för "skit" FS däremot finns det nybörjare som kanske inte alltid är så värst drivna fotografer och som kanske får orättvist mycke "skit" om betraktaren tror att det är ett "proffs" som levererat...

Jag tror de flesta av oss kan formulera bildkritik på ett sådant sätt att såväl nybörjare som proffs kan ta emot den. Allt som krävs är saklighet och konstruktiva förslag.

Klarar vi det så kan vi ha bildpooler per genre, och det blir lärorikt för alla.

Klarar vi inte det kanske vi skall dela upp kommentatörer i fack typ duktiga, vanliga och elaka ;)

För övrigt anser jag...
att jag skall återkomma med bilder den dag fs koncentrerar på bilder.
 
Senast ändrad:
elbe skrev:
Det finns inga pooler för "skit" FS däremot finns det nybörjare som kanske inte alltid är så värst drivna fotografer och som kanske får orättvist mycke "skit" om betraktaren tror att det är ett "proffs" som levererat...

Jag tror Leif o Bengt tyvärr har rätt i det han skriver. Det är lätt att missa om det är en bild i en mjukstart eller mycket hårdkritikpool.

Själv går jag mycket in och läser senaste bildkommentarer och då vet jag inte om bilden över huvudtaget ligger i en pool. Har gjort det misstaget själv att kritisera en bild i t.ex mjukstart och varit rätt hård för att se se att bilden ligger i mjukstart. Det är inte just och då mår jag inte bra.
 
För mej är FS en tjänst som tillhandahåller en portfolio åt mej samtidigt som jag får tillfälle att se många fina bilder som jag inspireras och får ideer av så att jag utvecklas som fotograf.

Jag är väldigt dålig på att skriva kommentarer och jag bryr mej heller inte så mycket i dom jag får. Jag läser nästan aldrig andras kommentarer på andras bilder.

Brukar ladda upp nån bild till nån pool ibland med varierande intervaller allt eftersom jag fotar.

Men det viktiga för mej är utveckligen och ideerna jag får genom att t.ex. bara titta på dina bilder Janne. Du liksom fotografer som Fågelhammar m.fl. är värda guld för för alla här och mest för nybörjare och lite mer drivna fotografer.
 
Arleklint skrev:
Allt som krävs är saklighet och konstruktiva förslag.

Klarar vi det så kan vi ha bildpooler per genre, och det blir lärorikt för alla.
Men..
Allvarligt nu Janne..
Det finns ju hur många och långa trådar som helst där vi är flera som lagt fram förslag efter förslag (konstruktiva) för att främja sakligare och mer konstruktiva kommentarer. Eftersom jag är en av dem så har även jag nämnt att jag inte tror att poolerna skulle behövts lika väl om kritiken hade funkat annorlunda, så jag håller helt och fullt med om att det kanske är allt som krävs. Sakliga och konstruktiva kommentarer alltså. Dock har ju inte kommenterandet alltid fungerat så...

Och eftersom bl.a du i alla de trådar där förslag som hjälpande dokument, tydligare råd för att ge kritik, framlyftande av bra kommentarer mm inte tyckt att förändring av kommenterandet behövts så undrar jag om du kommit till en ny insikt nu eller om du menar att kommentarerna som ges idag överlag är så bra att de passar vem som helst iaf. Din egen som var exempel på förra sidan t.ex?

Att prata är lätt.......
 
FILM) (Linkan71 skrev:
Jag tror Leif o Bengt tyvärr har rätt i det han skriver. Det är lätt att missa om det är en bild i en mjukstart eller mycket hårdkritikpool.

Själv går jag mycket in och läser senaste bildkommentarer och då vet jag inte om bilden över huvudtaget ligger i en pool. Har gjort det misstaget själv att kritisera en bild i t.ex mjukstart och varit rätt hård för att se se att bilden ligger i mjukstart. Det är inte just och då mår jag inte bra.

Har du upplevt samma sak när du kommenterat vanlig bildkritik och trott du kommenterat hård kritik?

Varför tror du inte att en nybörjare kan ta din kritik?
 
Arleklint skrev:
Har du upplevt samma sak när du kommenterat vanlig bildkritik och trott du kommenterat hård kritik?

Ja det har hänt.

Varför tror du inte att en nybörjare kan ta din kritik?

Det säger sig ju själv, Nyyyyböööörjare. man är ny som "fotograf" och då är det oftast bäst at få possitiv kritik och inte någon jäkel som sågar en vid knäna. Hade någon gjort det på första bilden jag la i mjukstart då hade jag avreggat mig och aldrig fotat mera.
 
Alla mår dåligt av att sågas vid knäna, men synpunkter på brister och konstruktiva förslag gynnar alla. Proffs som nybörjare.
 
Arleklint skrev:
För övrigt anser jag att jag skall återkomma med bilder och kommentarer den dag fs koncentrerar sig på bilder istället för fotografers nivåer och pooler.
Men det är ju Din förlust om någons väl?
Vi har ju hört det många gånger nu, men jag förstår inte vart du vill komma med att upprepa det gång på gång?

Jag har fö förstått att jag antagligen står på din ignoreralista och förväntar mig inte att mina funderingar besvaras, men frågar man inte iaf så finns ju inte ens möjligheten..
 
Arleklint skrev:
Alla mår dåligt av att sågas vid knäna, men synpunkter på brister och konstruktiva förslag gynnar alla. Proffs som nybörjare.

Är du riktigt säker på det Janne? Mig övertygar du inte så lätt.

Gör att prov och gå in i mjukstart och såga villt. Då får vi se hur många som avreggar sig ;-)

Klart jag inte vill att du skall göra det men jag hoppas du förstår min synpunkt.
 
FILM) (Linkan71 skrev:
Är du riktigt säker på det Janne? Mig övertygar du inte så lätt.

Gör att prov och gå in i mjukstart och såga villt. Då får vi se hur många som avreggar sig ;-)

Klart jag inte vill att du skall göra det men jag hoppas du förstår min synpunkt.

Jag sågar aldrig bilder. Alla bilder har bra sidor.
"Såga" är ett främmande ord för mig.
 
Arleklint skrev:
Jag sågar aldrig bilder. Alla bilder har bra sidor.
"Såga" är ett främmande ord för mig.

Det är bara att du inte har det ordet i din vokabulär. Försöker unvika dito sjäv. Men som sagt det är lätt att skriva konstruktiv och hård kritik fel här på fs.


Jag blev t.ex yyyberförbannar på "papphammar" för hans stygga kommentar på en av mina bilder. Det var därför det är så viktigt att vara saklig. Är man saklig och ärlig men i bland hård då tycker jag bildpoolerna fungerar. Det är när man inte är saklig ´det blir plumt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.