Annons

Alienslem, giftalger och monsterflugor

Produkter
(logga in för att koppla)
Makten skrev:
Ja, den som kommenterar har inget ansvar tycker jag, annat än att tala om vad han eller hon spontant tycker. Hellre en elak kommentar än ingen alls.

Håller inte alls med, men det är klart att den som kommenterar ibland har större möjlighet att vara konstruktiv om denne själv är duktig inom fotografi. Men det är lika ofta tvärtom. En "svår" bild kanske bara uppskattas av en som "förstår" den, det vill säga en som är bevandrad inom den genren eller tekniken, men det gör inte lekmannens åsikter mindre värda anser jag.

Det var ett exempel på hur kritik bör fungera likadant oavsett vad det handlar om.

För allt hålla till det viktiga tycker jag att alla vi på fs har att ansvar att stötta varandra i vår utveckling inom foto. Därmed har man ett ansvar att inte "såga" någon som fotograf.

Vi är alla här för att hjälpa och hjälpas.

Makten skrev:
Ja, den som kommenterar har inget ansvar tycker jag, annat än att tala om vad han eller hon spontant tycker. Hellre en elak kommentar än ingen alls.

Helt fel!!! Den som kommenterar har ett ansvar. Man ska inte bara spy galla utan att motivera sig. Gör man det är kommentaren inget värd.

Arleklint skrev:
För allt hålla till det viktiga tycker jag att alla vi på fs har att ansvar att stötta varandra i vår utveckling inom foto. Därmed har man ett ansvar att inte "såga" någon som fotograf.

Vi är alla här för att hjälpa och hjälpas.
Det är ju en fin tanke, men är allt du gör utanför Fotosidan också enkom för att hjälpa andra?

Jag är inte på Fotosidan i första hand för att hjälpa andra, det kan jag säga direkt. Jag är här för att jag gillar att fota, för att jag gillar att diskutera teknik och bild, samt för att om möjligt få åsiker om mina bilder, oavsett om de är elaka eller inte. Ska det vara nån slags myshörna så försvinner har hellre nån annanstans, helt klart.

TTG skrev:
Helt fel!!! Den som kommenterar har ett ansvar. Man ska inte bara spy galla utan att motivera sig. Gör man det är kommentaren inget värd.
Det kan du ju inte säga som nån slags generell sanning. Det är vad du tycker, men jag tar hellre en onyanserad okonstruktiv kommentar än bara massa nuttinutt-snack. Vi är väl vuxna människor som själva kan sålla ut det vettiga bland det som sägs till oss, eller?

Arleklint skrev:
Visst finns dom tendenserna du beskriver som KFIB, men även i dom "klubbarna" ser jag konstruktiva förslag. Det är utvecklande i positiv anda.

Och visst är det bättre med dom "klubbarna" än pooler som skall vara offentliga slagpåsar?

Nja då tror jag tyvärr att du missat dom riktigt fjantiga "Kling & klang-klubbarna" Janne...

Pooler som uppmuntrar till provokation (slagpåse-pooler) tror jag inte existerar på FS Janne...

Makten skrev:

Det kan du ju inte säga som nån slags generell sanning. Det är vad du tycker, men jag tar hellre en onyanserad okonstruktiv kommentar än bara massa nuttinutt-snack. Vi är väl vuxna människor som själva kan sålla ut det vettiga bland det som sägs till oss, eller?

Ja det är väl klart att det är vad jag tycker!! Jag skriver hela tiden min åsikt. Trodde du gjorde det oxå.
Du pratar ju mot dig själv. Du är tydligen vuxen nog att sålla bort en "onyanserad okonstruktiv kommentar". Konstigt att du då inte är vuxen nog att sålla bort "nuttinutt-snack". Men då ska jag ge dig ett tips. Nästa gång du laddar upp en bild så skriv i beskrivningen att du vill slippa nuttinutt-snack så är jag säker på att du gör det oxå. Tyvärr är det inte lika enkelt att undvika den dåliga okonstruktiva negativa kritiken.

Re: Re: Re: Alienslem och sepiagröt

Skott skrev:
Haha, jag och herr Urbano. Vad har jag med "alienslemmet" eller denna tråd att göra? Ulf känner jag inte och har hittills aldrig träffat. Den 9/9 skall vi dock ha en utställning tillsammans. Med andra. I Uppsala. Välkommen dit.

Jag kan inte heller säga att jag helt håller med Ulf i denna tråd. Vissa av hans kommentarer skulle jag definitivt formulerat annorlunda.

Ånyo, alienslem och sepiagröt. Vad är skillnaden? Hade du tyckt om mina bilder hade jag blivit förvånad. Men illa upp tar jag inte. Tvärtom, jag har aldrig sett en mer underhållande tråd/kommentar på fotosidan. Så, tack för kommentaren.

/ F.

Du frågar vad skillnaden är mellan min och ulfs kommentar? Nada det är lika illa båda två därför att både han och jag inte förstår oss på varandras genrer. Jag förstår mig inte på din genre heller tyvärr :-( Det är då onyanserade kommentarer kommer fram.

Roligt att du gillade tråden/kommentaren. jag kanske borde göra som du:) Försöka se roligheten i de "sågande" kommentaren.

TTG skrev:
Ja det är väl klart att det är vad jag tycker!! Jag skriver hela tiden min åsikt. Trodde du gjorde det oxå.
Du pratar ju mot dig själv. Du är tydligen vuxen nog att sålla bort en "onyanserad okonstruktiv kommentar". Konstigt att du då inte är vuxen nog att sålla bort "nuttinutt-snack". Men då ska jag ge dig ett tips. Nästa gång du laddar upp en bild så skriv i beskrivningen att du vill slippa nuttinutt-snack så är jag säker på att du gör det oxå. Tyvärr är det inte lika enkelt att undvika den dåliga okonstruktiva negativa kritiken.
Hehe, det har jag provat, men det blir ingen större skillnad. Och visst kan jag sålla bort även övrigt som jag inte är intresserad av, men det är bara det att nutti-nuttet är mycket mer förekommande.

Jag tycker (nej, det är ingen universell sanning) att man inte bör skriva elaka saker "i onödan". Men jag tycker också att det är fånigt att bry sig så mycket om såna kommentarer.

Re: Re: Alienslem och sepiagröt

FILM) (Linkan71 skrev:
hehe jag skulle bara kolla om du och herr papphammar regerade :-D Nu förstår du varför jag blev så förbannad på Fågelhammar.

Amendu. Har du inte släppt det här? Är du långsint? Ut och fotografera i stället!

Prova lite sepiagröt. Det är finfina grejer duh.
Solen skiner. Kör på bländare 16.
Ge mig lite Bilder!
Släpp aliensl... och fotografera ditt liv...det du har omkring dig.

Re: Re: Re: Re: Alienslem och sepiagröt

FILM) (Linkan71 skrev:
Nada det är lika illa båda två därför att både han och jag inte förstår oss på varandras genrer.

Men göm dig inte bakom någon genre.
Din genre är väl inte fluortandkräm?

Re: Re: Re: Alienslem och sepiagröt

Skott skrev:

Jag kan inte heller säga att jag helt håller med Ulf i denna tråd. Vissa av hans kommentarer skulle jag definitivt formulerat annorlunda.

Har redan föreslagit en pool som heter "Konstruktiv kritik" Det vore väl mumma.

Sedan kan vi ha en pool som heter
"De snusförnuftigas annorlunda formuleringar"

Hörru fegis... Tar du avstånd från en ung man i sina bästa år som bara vill hela världen väl...?

Möllenöh!

Det finns ju massor med Bilder!
Fotosidan svämmar ju över av alla bilder.
Och man hinner ju inte med att kolla på alla...
Det är ju bara att öppna ögonen så ser du. ;o)))

Ute i det "verkliga livet" brukar den skickligaste och mest erfarne vara den ödmjukaste. Dessutom väldigt mån om att bistå de mindre erfarna. De brukar dessutom kunna erkänna sina fel eftersom de själva vet exakt var de står kunskapsmässigt.

Sen Ulf...Du vill ha Bilder. ? Vi delar väl med oss av våra bilder till fler än till Ulfar. Eller hur?

/Ulla fortfarande med en massa Grr i sig.

Arleklint skrev:

Det enda vi ansvarar för är vår egen utveckling. Måhända kan detta ansvar utvidgas till att vi jämnt och ständigt talar ur skägget och är ärliga när vi bedömer andras bilder.
"Dagisvarianten" där vi stryker varandra medhårs är lämplig när lilla Lisa eller Pelle håller sin första blockflöjtskonsert. Att tillämpa den på vuxna människor får snarast motsatt effekt och vi stagnerar.

Jag har sent omsider insett att FS inte är det ultimata verktyget när man plåtat ett tag. Man får helt enkelt driva sin utveckling på andra sätt.

/Johan

urbano skrev:
Ja men utvecklas då för sjutton. Sitt inte bara här i denna ändlåsa tråd och käbbla. Show me what you´ve got! Jag vill ha Bilder!
Nej det vill du inte. Du vill ju att vi ska bli så självkritiska att vi laddar upp mindre bilder. Jaja. Sätt nu inget i vrångstrupen. Jag vet att det var inte så du menade. Att du menade att vi (andra) ska koncentrera oss mer på motivvalet innan vi håller nere knappen. I.o.f.s. kanske du har rätt men det min käre Urbano är det som kallas utveckling och det är bra... :)

k-oskarina skrev:
Ute i det "verkliga livet" brukar den skickligaste och mest erfarne vara den ödmjukaste. Dessutom väldigt mån om att bistå de mindre erfarna. De brukar dessutom kunna erkänna sina fel eftersom de själva vet exakt var de står kunskapsmässigt.

Sen Ulf...Du vill ha Bilder. ? Vi delar väl med oss av våra bilder till fler än till Ulfar. Eller hur?

/Ulla fortfarande med en massa Grr i sig.

Jo, men ser du inte
Dom är ju fixerade vid Urbano
Annars skulle väl denna tråd självdö

Jag har gett fler än 3000 kommentarer på fotosidan
varav kanske ett dussin "stygga". Vilket innebär ca 2990 vänliga och uppmuntrande och bussiga och snälla och goda.

Dessutom var det medvetet jag kollade "hårdkritikpoolen" under en begränsad tid för att få igång denna diskussion. Vilket jag nu ångrar bittert.
Vad är det med er där ute???

Är ni så snälla och goa och förnuftiga?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar