ANNONS
Annons

Alienslem, giftalger och monsterflugor

Produkter
(logga in för att koppla)
Nämen hörrni, gubbstruttar!!
Nu får ni väl ändå ge er... sitt inte där bakom bildskärmen och elda upp er själva över nåt som förmodligen inte går att göra så mycket åt :)

Gläds över att FS finns istället.. vi har en svensk stor och omfattande bildsajt.. borde vi inte vårda den och varandra istället?

Japp, som Uffe faktiskt säger, så finns det olika grader av kritikpooler och jag håller faktiskt med om att det borde synas en liten skillnad på bilderna i de olika poolerna. Jag har sett fotografer som lagt bilder i hård kritik och sen skriver att de är nybörjare och vill ha hjälp framåt. Då är det ju helt fel.

Sen skulle jag gärna önska att jag kunde läsa ut ungefär NÄR det är tajm att tycka att man själv som fotograf passar in på hård kritik eller inte.. men det är en helt annan tråd :))

Så kom igen nu.. ut och fota med er.. lägg upp några bilder här.. och ägna en stund åt att kommentera andras bilder.. ni har nog massor med bra saker att komma med!!

Kram på er!

ulricahdesign skrev:
Nämen hörrni, gubbstruttar!!
Nu får ni väl ändå ge er... sitt inte där bakom bildskärmen och elda upp er själva över nåt som förmodligen inte går att göra så mycket åt :)

Gläds över att FS finns istället.. vi har en svensk stor och omfattande bildsajt.. borde vi inte vårda den och varandra istället?

Japp, som Uffe faktiskt säger, så finns det olika grader av kritikpooler och jag håller faktiskt med om att det borde synas en liten skillnad på bilderna i de olika poolerna. Jag har sett fotografer som lagt bilder i hård kritik och sen skriver att de är nybörjare och vill ha hjälp framåt. Då är det ju helt fel.

Sen skulle jag gärna önska att jag kunde läsa ut ungefär NÄR det är tajm att tycka att man själv som fotograf passar in på hård kritik eller inte.. men det är en helt annan tråd :))

Så kom igen nu.. ut och fota med er.. lägg upp några bilder här.. och ägna en stund åt att kommentera andras bilder.. ni har nog massor med bra saker att komma med!!

Kram på er!

Det behöver inte synas på bilderna men det SKA synas på kritiken. Bara en gissning men det är nog därför poolen heter "Hård kritik" Den heter ju inte "extra bra bild". Och det är du och bara du som avgör när det är dax att gå över i den poolen.

TTG skrev:
Det behöver inte synas på bilderna men det SKA synas på kritiken. Bara en gissning men det är nog därför poolen heter "Hård kritik" Den heter ju inte "extra bra bild". Och det är du och bara du som avgör när det är dax att gå över i den poolen.

Åjo, visst ska det synas på bilderna!
I poolens beskrivning står det med fet text "Det krävs lite mer av bilderna i denna poolen"..

Här måste jag hålla med Ulrika.

Personligen skulle det aldrig falla mig in att lägga en bild i hård kritik. jag anser mig inte vara nog duktig för den poolen än så länge.

ulricahdesign skrev:
Åjo, visst ska det synas på bilderna!
I poolens beskrivning står det med fet text "Det krävs lite mer av bilderna i denna poolen"..

Ja och läs hela instruktionen. Det står: Det krävs lite mer av bilderna i denna poolen, och detta innebär att det är ok att vara extra hård, men rättvis och konstruktiv i sin kritik. Fotograferna bör ha mycket erfarenhet och skall klara mothugg, eller så är man hårdhudad och tål när det svider. Som vanligt gäller reglerna för kritik".

Det är bara fotografen som avgör var bilden ska ligga

FILM) (Linkan71 skrev:
Här måste jag hålla med Ulrika.

Personligen skulle det aldrig falla mig in att lägga en bild i hård kritik. jag anser mig inte vara nog duktig för den poolen än så länge.

Då är det ju ditt val. Men då får man nog räkna med att kritiken blir mer... vad kallade du det? Medhårsstrykande

FILM) (Linkan71 skrev:
Ja då får man väl ta det då. Man är olika.

Helt rätt.
Vad jag menar är att nog måste det vara ok för mig att t.ex. lägga upp en bild (som jag kanske tycker saknar något men vet inte vad) i "hård" för att jag vill ha feedback så att jag kan göra den bättre.

Jag tycker att det där ordet "eller" kunde bytas till "och" eller att sista meningen kunde tas bort. Alltså i denna meningen "Fotograferna bör ha mycket erfarenhet och skall klara mothugg, eller så är man hårdhudad och tål när det svider."

Vet att syftet då blir lite annorlunda, men jag tycker det vore bra och dessutom skulle det ju minska risken för feltolkningar. Både av kritiker som går på linjen att det ska vara bilder med lite mer och de som laddar upp som tycker att det räcker att de tål hård kritik. Det skulle ju fortfarande vara fotografen själv som bedömde om erfarenheten att skapa bild och av att ta kritik passar poolen iaf.

Ja då är jag med hur du tänker. Då vet du ju att du kommer att få gftig kritik som troligen kommer att svida ordentligt.

Jag är väl för mjukhudad för att ta den kritiken.

Som jag skrev tidigare jag gillar kritik som berör och som kan hjälpa mig lite i mitt framtida skapande. Inte bara sådant som att bilden är dålig för det ger mig ingenting. Tror du är benägen att hålla med mig i det.

lottawe skrev:
Jag tycker att det där ordet "eller" kunde bytas till "och" eller att sista meningen kunde tas bort. Alltså i denna meningen "Fotograferna bör ha mycket erfarenhet och skall klara mothugg, eller så är man hårdhudad och tål när det svider."

Vet att syftet då blir lite annorlunda, men jag tycker det vore bra och dessutom skulle det ju minska risken för feltolkningar. Både av kritiker som går på linjen att det ska vara bilder med lite mer och de som laddar upp som tycker att det räcker att de tål hård kritik. Det skulle ju fortfarande vara fotografen själv som bedömde om erfarenheten att skapa bild och av att ta kritik passar poolen iaf.
Bra förslag, helt enig!
U

lottawe skrev:

Jag håller med dig till största delen. Jag menar att texten borde vara:

Fotograferna i denna poolen bör ha mycket erfarenhet. Det är ok att vara extra hård, men rättvis och konstruktiv i sin kritik.Fotografen skall klara mothugg och vara hårdhudad nog att tåla när det svider. Som vanligt gäller reglerna för kritik".

Det finns tre kritikpoler graderade efter fotografers utveckling. De framgår ju klart och tydligt. Nybörjare i mjuk kritik. Dom som kommit lite längre i mellanpolen och så dom erfarna i den "hårda" kritikpoolen!

För guds skull lägg biderna där ni hör hemma så får ni nog rätt kritik för er utveckling... Man utvecklas inte med att börja i fel ände men om nån tycker att han/hon tar så bra foton att dom platsar i hård kritik så lägg dom där men kom inte och gnäll om det svider när någon tycker att bilden är direkt dålig på alla sätt...backa ett steg i kritikepoolerna eller håll er borta alldeles istället! Lite självkännedom o självkritik måste väl finnas!!!

/Leif

elbe skrev:
Det finns tre kritikpoler graderade efter fotografers utveckling. De framgår ju klart och tydligt. Nybörjare i mjuk kritik. Dom som kommit lite längre i mellanpolen och så dom erfarna i den "hårda" kritikpoolen!
Nej, det är inte klart och tydligt att det är så. (Se bl.a mitt inlägg ovan ang. ordet "eller" och andra inlägg som visar hur olika det tolkats bara i denna tråden om vem poolen vänder sig till.)

Det var tydligare inriktat efter utvecklingskurva från början då "hård kritik" hette något med "erfaren," men diskussionerna om att gradera pooler efter vart i utvecklingen man ansåg sig befinna sig på var ju hetare och bråkigare än vad denna tråden varit. Därför ändrades det väl..

Bilder är bilder och fotografer är fotografer.

Alla bildintresserade struntar i vilken erfarenhet fotografen har.
Alla bildintresserade kommenterar bilder sakligt och konstruktivt.

Sålänge fotosidan försöker att dela upp på annat än fotogenrer håller jag mina bilder borta från siten.

FILM) (Linkan71 skrev:
Sålänge fotosidan försöker att dela upp på annat än fotogenrer håller jag mina bilder borta från siten.

Intressant synpunkt. Vad vill du ha i stället för fotogenreer?

Jag vill enbart ha fotogenrer.

"Sålänge fotosidan försöker att dela upp på annat än fotogenrer håller jag mina bilder borta från siten."

Aha nu fattade jag. Sorry läste nog lite fel:-( Ok du vill altså bara fotogener och inte bildpolerna som de ser ut nu.

FILM) (Linkan71 skrev:
Aha nu fattade jag. Sorry läste nog lite fel:-( Ok du vill altså bara fotogener och inte bildpolerna som de ser ut nu.

Ja, att dela upp efter erfarenhet känns fel eftersom bilder fortfarande är bilder och bör kommenteras konstruktivt som bilder oavsett vem som gjort dom.

Att dela upp efter vilken kritik man vill ha känns onödigt eftersom alla sannolikt kommenterar konstruktivt och vänligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar