Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alienslem, giftalger och monsterflugor

Produkter
(logga in för att koppla)
Maxell skrev:
Lugna ner dig lite nu.
Jag snackar om vilken princip som ska gälla. Och jag anser att samma princip ska gälla över hela linjen. Kan man säga att man anser att en katt är söt, så måste man också kunna säga att man anser att en katt är ful.

När det kommer till åsikter om människors utseende får man nog vara lite mer taktisk, fin i kanten, och noggrant överväga resultatet av att uttrycka sina åsikter. Riskerar man att skada eller såra en annan människa, så ska man definitivt hålla käften.
Jag är lugn som en filbunke.

Men jag hoppas ju för din skull att du aldrig lägger ut en bild på din fru (eller någon annan)... så du slipper höra att hon ser ut som en "billig bimbo" eller en "fet gris".

Jag tror du fattar min poäng... det har förekommit liknande kommentarer under bilder. Och jag accepterar inte sånt!

Artificiell skrev:
Jäklar vad den här trådens huvudtema har 'trashats' av bland andra Jo, Ja, To, Ma, Ke och J.V.!

Här har vi från början en tänkvärd fråga rörande FS:s framtid som artistisk scen, och så vandaliseras den av ett gäng hyenor med egen agenda.

En sak att fundera på till nästa gång - är det okej att glida ifrån ämnet för sina personliga upphetsningars skull eller bör man i möjligaste mån hålla sig till huvudämnet för allas skull?

Ja, jag vet, det var en retorisk fråga. Men 'go figure'...

U

Jag känner mig träffad och ställer mig fom. nu i "Det Blå Skåpet". Där står jag skamsen och tänker över mina synder samtidigt som jag försöker få loss skägget som sitter jättefast i brevlådan.
()C;)

MEN ... Väldigt svårt att låtsas som det regnar när en specifik medlem hängs ut.

En annan tänkvärd och viktig fråga är; Hur länge ska det här kverulerandet pågå egentligen? Jag tänker på gnisslet om vilka bilder, vilka kommentarer och nu även käbblet om vilka KOMMENTARER PÅ KOMMENTARERNA som ska finnas här?

Å andra sidan så är det där en del av charmen med ett forum, att alla kan tycka till. Däremot så borde vi undvika att dra in och namnge specifika personer i debatten, för ALLAS trevnad. JANNE

Apropå överdrifter...

cw-op skrev:
Till Eva; Fenomenet "Stalker" har även hittat hit till fotosidan och det får du känna av. Du har din "fanclub" och även om det är svårt så får du se de snudd på perversa påhoppen som rena komplimanger. "Det blåser på toppen" vet du väl? JANNE

Man behöver inte amputera bara för att myggbettet kliar Janne...
Så nästa gång rek, jag Salubrin i stället för traumaenheten... Perverst eller inte... ;)

evalisen skrev:
Jag är lugn som en filbunke.

Men jag hoppas ju för din skull att du aldrig lägger ut en bild på din fru (eller någon annan)... så du slipper höra att hon ser ut som en "billig bimbo" eller en "fet gris".

Jag tror du fattar min poäng... det har förekommit liknande kommentarer under bilder. Och jag accepterar inte sånt!
Jag fattar din poäng - tro inte annat!
Fattar du min poäng?

(Jag hade förresten en bild på min vackra fru publicerad för ett tag sedan, men jag fick inte en enda kommentar på den bilden - sånt svider också)

Maxell skrev:
Jag fattar din poäng - tro inte annat!
Fattar du min poäng?

(Jag hade förresten en bild på min vackra fru publicerad för ett tag sedan, men jag fick inte en enda kommentar på den bilden - sånt svider också)

Jag svarar på din parentes här:
Det är beklagligt... jag tycker att alla bilder borde bli kommenterade, men det är svårt när det klagas så mycke hela tiden på dom som försöker skriva några rader under bilder.

Nä din poäng förstår jag väl inte riktigt när du tycker det är ok att skriva det jag tog upp tidigare.

evalisen skrev:
Nä din poäng förstår jag väl inte riktigt när du tycker det är ok att skriva det jag tog upp tidigare.
OK, då ska jag försöka ta det i steg.
1. Får man skriva i en kommentar att man tycker att en katt/blomma/tatuering osv. är vacker?
2. Får man skriva i en kommentar att man tycker att en katt/blomma/tatuering är ful?

För mig är svaret i princip ja på båda dessa frågor. Jag skriver "i princip" för det kan finnas en massa olika orsaker varför man inte bör tala om att något/någon är fult, men det har jag ju redan redogjort för.
Förstår du min poäng du då?

Sedan är ju frågan om vi kommer ta bättre bilder med den här vetskapen, och det är kanske en viktigare diskussion än den här. Så låt oss stoppa med det här sidospåret nu.

Re: Apropå överdrifter...

Gunnlaug skrev:
Man behöver inte amputera bara för att myggbettet kliar Janne...
Så nästa gång rek, jag Salubrin i stället för traumaenheten... Perverst eller inte... ;)

Ja du JV, den medicinska biten verkar jag kunna bättre än du? "Små sår och fattiga vänner ska man inte förakta" vet du väl ... Jag vet inte exakt vad för jäkelskap den där myggan var kontaminerad med men här hjälpte det inte ens med Salubrin!

Vad är du för en wuz förresten, JV? Salubrin på ett kliande myggbett - i normalfallet? Varken jag själv eller någon av mina polare brukar behöva använda Salubrin när myggan har nypit till. Vi brukar bita ihop och stålsätta oss. Tar du bedövning när tandläkaren ska borra oxo frågas(C;? JANNE

Maxell skrev:
OK, då ska jag försöka ta det i steg.
1. Får man skriva i en kommentar att man tycker att en katt/blomma/tatuering osv. är vacker?
2. Får man skriva i en kommentar att man tycker att en katt/blomma/tatuering är ful?

För mig är svaret i princip ja på båda dessa frågor. Jag skriver "i princip" för det kan finnas en massa olika orsaker varför man inte bör tala om att något/någon är fult, men det har jag ju redan redogjort för.
Förstår du min poäng du då?

Sedan är ju frågan om vi kommer ta bättre bilder med den här vetskapen, och det är kanske en viktigare diskussion än den här. Så låt oss stoppa med det här sidospåret nu.

Det är jag helt med på... katten är ful och blomman också. Det funkar för mej.

Men när vi kommer till människor, så blir det personangrepp om skriver nedlåtande saker som "billig" eller liknande.
Vi får ju snacka som om det vore till en kompis/medmänniska vi skriver till, och inte sjutton skulle du eller "Sven" säga till en kompis "din modell ser för billig ut". Utan man skulle ju givetvis valt sina ord bättre.

Varför är det så svårt att uppföra sej hyfsat här?

Säg det, det är ungefär vad det här handlar om.

"Varför är det så svårt att uppföra sig hyfsat här?"

Det verkar som att EN DEL använder internet som en mental soptunna där dom kan dumpa sin frustration och förverkliga sina allra sämsta sidor? Ska det vara så svårt att behandla andra som man själv vill bli behandlad. Lite hyfs o vanligt enkelt folkvett är ju allt som krävs. Underligt ... JANNE

Re: Re: Apropå överdrifter...

cw-op skrev:
Varken jag själv eller någon av mina polare brukar behöva använda Salubrin när myggan har nypit till. Vi brukar bita ihop och stålsätta oss. Tar du bedövning när tandläkaren ska borra oxo frågas(C;? JANNE

Det var just min poäng Janne... dvs, bita ihop eller använda sig av adekvata medel... Man bör kunna ta lite kritiska bildkommentarer (myggbett) då & då... utan att behöva skrika efter fältskären varje gång det inträffar...

cw-op skrev:
Det verkar som att EN DEL använder internet som en mental soptunna där dom kan dumpa sin frustration och förverkliga sina allra sämsta sidor? Ska det vara så svårt att behandla andra som man själv vill bli behandlad. Lite hyfs o vanligt enkelt folkvett är ju allt som krävs. Underligt ... JANNE
It takes one to know one... ;)

Re: Re: Re: Apropå överdrifter...

Gunnlaug skrev:
Det var just min poäng Janne... dvs, bita ihop eller använda sig av adekvata medel... Man bör kunna ta lite kritiska bildkommentarer (myggbett) då & då... utan att behöva skrika efter fältskären varje gång det inträffar...

"Kritiska bildkommentarer" jovisst! Din kommentar på hennes självporträtt var ju "oantastlig" i all sin försåtlighet men du ska inte underskatta folk, JV! Det var nog ett och annat ögonbryn som höjdes där ...? JANNE

cw-op skrev:
Tog du åt dig så blev det helfel. I övrigt så gick budskapet fram. JANNE
Ärligt talat, är det så att jag - av dig - uppfattas som en person som använder Internet som en soptunna så få du gärna precisera, annars tar jag dig bara för ett virtuellt fån.

Artificiell skrev:
Ärligt talat, är det så att jag - av dig - uppfattas som en person som använder Internet som en soptunna så få du gärna precisera, annars tar jag dig bara för ett virtuellt fån.

QUE?
Anfall e bästa försvar? NEJ Ulf, jag uppfattar inte dig som en person som använder Internet som en soptunna! Jag anser att EN DEL använder internet som en soptunna men vill inte peka på någon specifik person utan visar bara på ett fenomen. Du tycker att JAG använder nätet enligt ovanstående genom ditt inlägg a´la "Genom sig själv känner man andra". Det var väl inte väntat från det hållet men smällar man får ta. Nu tar jag på mig "dumstruten"! (C;= JANNE

evalisen skrev:
Det är jag helt med på... katten är ful och blomman också. Det funkar för mej.

Men när vi kommer till människor, så blir det personangrepp om skriver nedlåtande saker som "billig" eller liknande.
Vi får ju snacka som om det vore till en kompis/medmänniska vi skriver till, och inte sjutton skulle du eller "Sven" säga till en kompis "din modell ser för billig ut". Utan man skulle ju givetvis valt sina ord bättre.

Varför är det så svårt att uppföra sej hyfsat här?

Här har vi en viktig sak som är ett problem kanske inte bara på fs, utan på fler nätplatser.

Jag är oxå helt med på att man får skriva att bilden är ful, katten oxå och posen på modellen, men det är just detta med artighet och hyfs som ibland saknas.

Kanske speciellt i den den nyskapade poolen "Hård kritik" har några fått uppfattningen att kravet på artighet försvunnit.

Kanske finns det behov av en tråd där vi övar oss i att uttrycka kritik mot varandras bilder eller foruminlägg utan att för den skull formulera oss på ett oartigt eller kränkande sätt. Stämningen på fs har blivit otrevligt hård det sista året.

Visst bör vi väl kunna kritisera varandras bilder och inlägg konstruktivt och artigt, på samma sätt som många av oss kan kritisera arbetskamraters eller kunders idéer på möten eller i korridorer på jobbet?

cw-op skrev:
QUE?
Anfall e bästa försvar? NEJ Ulf, jag uppfattar inte dig som en person som använder Internet som en soptunna! Jag anser att EN DEL använder internet som en soptunna men vill inte peka på någon specifik person utan visar bara på ett fenomen. Du tycker att JAG använder nätet enligt ovanstående genom ditt inlägg a´la "Genom sig själv känner man andra". Det var väl inte väntat från det hållet men smällar man får ta. Nu tar jag på mig "dumstruten"! (C;= JANNE

Det där var mitt 666:e inlägg så du kan väl byta ut "dumstruten" mot en "djävulsmask" med horn plus bockfot eldgaffel och hela videvippen (C;?
JANNE

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar