ANNONS
Annons

Aldrig har värdet på bilder varit så lågt som nu

Produkter
(logga in för att koppla)

graarkivet

Medlem
Satt häromdagen med min dotter ock försökte fixa hennes trasiga telefon och även rädda alla de bilder som hon hade på den. Efter ett tag fick vi ge upp, men lika glad var hon för det. Hon brydde sig inte om dem, trots att det var flera år av minnen och känslor på dem. Det fick mig att börja tänka på mina egna bilder och värdet på dem.

Jag började fotografera när filmen var allenarådande och helmanuellt var det bästa man kun de ha. Min första kamera var en Nikon F2, som jag fortfarande har kvar. Med den tog jag mina första tidningsbilder när jag endast var 13 år gammal. Då hade bilderna ett värde som är helt bortsopat i dagens mediavärld.

2000 flyttade jag ner till Mellanöstern och började jobba för Reuters, baserad i Jerusalem. Forftarande hade inte det digitala slagit igenom helt och flera av våra stringers fotade fortfarande på film. När man satt som bildredaktör på fredagseftermiddagen fick man ringa runt till dem alla och kolla vilket ställe som det varit hetast på. Vart skulle man skicka taxin för att hämta upp rullarna? Hebron i Söder eller Nablus i Norr? Det var en ekonomisk fråga och omöjligt att betala för att få in rullarna med taxi från alla ställena. Man valde oftast ut två. Sedan kom de anställda fotograferna in med sina bilder från Jerusalem med omnejd. Så man hade ändå ett bra urval av bilder att serva tidningarna med.

Men så kom Canons D30 och förändrade hela scenen. Plötsligt kunde vi köpa in digitalkameror till alla stringers för en rimlig kostnad och vi sparade multum på transporterna. Men en annan effekt blev att vi plötsligt fick bilder från 10 olika ställen med ungefär samma motiv, samtidigt. Det enda som skiljde var ansiktena på bilderna. För att hålla fotograferna glada och hjälpa dom tog man oftast minst en bild av varje. Vi betalade då 75 dollar/bild upp till 3 bilder då räknades det som fotografen var anställd för dagen och vi kunde ta så många bilder vi ville. Avtalen var liknande på alla de stora byråerna AP,Getty, UPI osv

Effekten blev att nätet blev översvämmat med liknande bilder. De enda som verkligen utnyttjade detta var de lokala tidningarna som nu fick möjlighet att visa allt. Men internationellt var det ingen skillnad i användandet. När sedan de lokala nyhetsförmedlarna som radiostationer, nyheswebbsidor fick tillgång till den digitala tekniken var dammluckorna vidöppna. Vi översvämmas i dag av mängder med bilder. Det blir allt svårare att hitta något unikt eller nyskapande. Även snabbheten blev ett huvudargument för digitala bilder. Vid fotbolls VM i Sydkorea 2002 fanns det på finalmatchen en inofficiell tävling mellan bildbyråerna vem som kunde få ut första bilden snabbatst. Vi på Reuters vann. 36 sekunder efter avspark var första bilden ute!

I stället för kreativitet på fältet har bildbehandling blivit det nya måttet på ”bra bilder”. Man ser det allt oftare i tävlingar som PFKs Årets bild. Ta Paul Hansens vinnande bild från en begravning i Gaza. Paul är en mycket duktig fotograf och jag kritiserar inte honom. Men bilden i sig är inget speciellt. Vi tog dem flera gånger i veckan, i alla möjliga och omöjliga vinklar. Men skillnade var att han satt i photoshop efteråt och gjorde en massa lager och ändrade i färgerna. Sådan redigering var totalförbjuden för oss på Reuters. Vi fick max dra lite i kurvorna och beskära bilden, annars blev bilden ratad.

När allt fler tidningar skär ner på fotograferna och i stället låter reportrarna ta bilderna är degraderingen fullständig. Bilden har blivit en illustration till texten i stället för ett bärande element. Många gånger används bilden bara som utfyllnad för man råkar ha lite extra plats som måste fyllas. Slår läsaren upp Aftonbladet och ser Magnus Wennmans underbara bildserie ”Där barnen sover” berör den för stunden. Sedan blädrar de till nästa sida där nyheten om superkändisens skillsmässa som upprör lika mycket. Om inte mer, vilken skitstövvel han är! Hur kunde han?

Per Erik Åström skriver i sin blogg på Fotosidan ”om skärpa förr och nu” att förr kunde fotografer som Don McCullen ta utmärkta bilder TROTS tekniska begränsningar som analoga kameror, sämre objektiv och inte minst film. Jag skulle vilja vända på det och säga att det var TACK VARE detta som deras bilder blev så bra. Det fanns tid för eftertanke och man var tvungen att koncentrera sig på ett helt annat sätt. Du hade 36 bilder att fånga händelsen på. Inte 3600.

Don McCullen är en av mina favoritfotografer som gjorde sig känd under Vietnamkriget. Han följde med soldaterna i fält, levde med dem, led med dem och blev skadad med dem. Bilderna han tog var han ensam om många gånger. När bilderna kom hem till redaktionen behandlades de med respekt och fick stort utrymme. Folk såg bilderna och upprördes av grymheterna. Tillsammans lyckades fotograferna få en hel värld att inse vansinnet som pågick och opinionen krävde ett slut.Villket också kom.

I dag är bildflödet från fronten tillrättalagt och även om det kommer fruktansvärda bilder från tex kriget i Syrien, på Krim eller Irak så blir folk inte lika berörda. Man ser bilden på den lille dammige pojken i ambulansen, knyter näven i fickan, och går vidare. Inte många går ut på gatan och skriker ut sin vrede. Bilden på pojken är lika stark som Nick Ut´s klassiska bild på den lilla flickan i Vietnam som kommer springande naken efter ett amerikanskt bombanfall med napalm. Skillnaden är att folk har blivit så matade med liknande material i medierna att de är avtrubbade. Ett resultat av det snabba digitala samhället.

Ett område där inflationen gått ännu längre är naturfotograferingen där vissa platser är mer poppulära än andra. Tittar man i fotoböcker av storheter som Brutus Östling eller Markus Varesvuo, för att ta några exempel, ser man stora likheter. Havsörnen fotas i Norge när den tar en fisk vid vattenytan. Vad inte bildtexten säger är att örnarna är så vana vid proceduren att det är nästan omöjligt att misslyckas. De hör när båten tuffar ut och lägger sig i perfekt läge för att ljuset skall komma in i bästa vinkeln. Guiden kastar sedan i en död fisk och bara minuter senare kommer örnen in för att hämta sin måltid i cantinan. Med 8 bilder i sekunden och följande autofokus sitter bilden knivskarpt.
Det finns fler exempel. Biätarna fotas oftast i Ungern från Bences gömsle. Där har man gått ännu längre. En liten damm är specialbyggd med perfekt strand för fåglarna. Reflektorer sitter i träden och bakgrunden är perfekt anpassad med grenar att sitta på och tätt lövverk som frilägger fågeln. Tidigt på morgonen kommer fotograferna till gömslet, men strax innan har assistenterna lagt ut ett antal döda humlor på stranden. Klick, klick, klick...

Jag vill inte vara bakåtsträvare eller förminska den moderna tekniken. Jag ser vilken klinisk kvalite som kommer från dagens kameror. Det finns många jätteduktiga fotografer därute som tar underbara bilder. Men stanna upp ett tag och tänk vad bilderna säger och vad de skall användas till. Vill du bara följa andra eller göra något eget? Med allt bättre utrustning går det att ta tekniskt perfekta bilder utan att veta något om kameran, den sköter allt. Hysterin kring utrustningen och detaljer om kamerorna, som 99,99% av användarna ändå inte märker av elle använder, känns som om bilden hamat ur fokus för tekniken.

Nu har jag beslutat mig för att lägga digitalkameran på hyllan och sätta film i mina gamla trotjänare. I källaren växer mörkrummet fram och jag känner åter gjädjen av att sakta se hur bilden kommer fram i framkallaren samtidigt som Paul Simons ”You can call me Al” strömmar ut högtalarna. De digitala kamerorna kommer fortfarande att användas för tidningsjobb. Men i övrigt är de pensionerade.

Ps
Ett argument är att det skulle vara dyrt att fota analogt. Men handen på hjärtat, titta på hur mycket du investerat i din digitala kamera. Canons D80 t ex går på knappt 11 000 för bara huset. Du kan köpa en begagnad analog utrustning på tradera för under 1000 kr med hus och flera objektiv. En film går på runt 50 kr + framkallning (max 100kr tot/film). Innan du kommit upp till kostnaden av ditt digitala hus så går det rätt så många filmer. Skall du senare uppgradera huset vart tredje år, eller oftare, så blir det stora summor till slut. Min gamla F2 har 40 år på nacken och tar lika bra bilder nu som då. Det beror inte på kameran utan den som är bakom.
Vill man inte ha mörkrum går det att köpa en bra skanner för en rimlig peng. Argumentet då är att man ju ändå gör bilden digital, varför inte från början? Svaret är känslan! Se digitaliseringen som en del i processen. Tidigare rastrerade man bilderna innan tryck vilket också är en förädlingsprocess. Att lägga ett negativ på ljusbordet och se på gråskalan kan aldrig slås av en dataskärms ilskna ljus.
Ds

Bilden: En palestinsk pojke som skjutits i huvudet av Israeliska soldater ligger på sjukhuset i Betlehem. I bakgrunden sitter pappan och sörjer sin döde son. Foto: Magnus Johansson

Bilagor

• bet01-03apr06.jpg
    bet01-03apr06.jpg
    53.6 KB · Visningar: 35
Canons D80 t ex går på knappt 11 000 för bara huset. Du kan köpa en begagnad analog utrustning på tradera för under 1000 kr med hus och flera objektiv. En film går på runt 50 kr + framkallning (max 100kr tot/film). Innan du kommit upp till kostnaden av ditt digitala hus så går det rätt så många filmer.

Ja, typ 100 filmer. Men hur många tar du på ett år? Eller tre?

För övrigt en klok och intressant text.

Jo, ju enklare och ju snabbare ett arbete/moment går att genomföra i ett genomsnitt, ju mindre värde brukar det oftast betinga.

Ju större volymer och fler utövare, ju svårare brukar det vara att sticka ut och skapa något unikt, och speciellt när saker skall optimeras efter tidsåtgången/enkelheten.

Tycker att du i övrigt väcker många intressanta frågor med ditt inlägg.

Tack för dina tankar och reflektioner.
För mig är fotograferandet ett intresse och hobby även om jag sålt någon bild genom åren.
Däremot har jag varit med från den analoga tiden och började med en FM i mitten på 80.

Man fångande en upplevelse, ett skeende eller någons själ på den tiden. Idag bränner man bildserier och känner sig missnöjd med bildbuffert på 200 rawbilder eller gnäller över något annat oväsentligt.

Fotograferna på många nyhetsredaktioner idag är inte anställda där.
Och skulle de mot förmodan vara anställda så är de sällan fotografer utan inhyrda reportrar som gör något de inte kan.
Bildredaktören är egentligen inte någon bildredaktör.
Flödet av bilder in kan vara 25-30000 per dygn i lågsäsong.

Allt konsumeras. Inget varar.
Mobilbilder är billigast.
Flashback gräver fram storyn.
Anonymous gör avslöjanden.
Wikileaks publicerar.
Nyhetshuset gör en rewrite och pushar den snabbt på sociala appar eller strömmar live sändning.
Ingen bryr sig.
Jo de som räknar klick och besök.

Jag saknar min Nikon FA.
Jag saknar handspolade 20-bilders ilford rullar och pressad TMZ.

Inte för att den var bättre.
Utan för att den fångande något jag och mina kameror inte fångar idag.

Ja nu rabblar han en massa. Gör något åt det istället för att klaga säger ni.
Ja det ska jag. Men vi har alla (nästan alla) blivit en del i konsumtionen.
Det är trist.

En stor skillnad ifrån förr till i dag tycker (eller tror) jag mig se i motivationen att ta bilder hos en stor del av befolkningen.

Förr i tiden så tog man främst bilder för sin egna skull (antingen av minnesskäl, och/eller estetiska skäl), och för de allra närmaste i familjen och vänkretsen. Då fotade man på ett visst sätt.

Nu känns det (som TS är inne på) att man inte fotograferar så mycket främst för sina egna minnens skull (och sina allra närmaste sörjande släkt/vänner), utan mer för att visa upp sig och sin egna framgång och familjs lycka på sociala medier. Där skall man konkurrera med hela värdens mediaflöden och bilder.

Bilder blir en stor del i att förstärka en liten falsk personlig PR-bild om sig själv och sin familj. Det har mer ett värde för att visa upp bilder för andra, än som ett personligt värde att minnas saker, eller för bildestetikens egna skull. Därför fotar man på ett annat sätt. Man skall visa upp främst sin egna framgångssaga.

Därav, för att återknyta till detta ämnet och ett par andra trådar, som kanske backup och bevarande av bilder inte är lika viktigt. Det är inte en del av en historia man vill minnas.

Det är en del av en personlig PR-bild som bara har ett värde för den stunden då de kablas ut till omvärlden tillsammans med en god historia som man vill visa upp. Gamla bilder är för det mesta helt ointressant då. Det är bara det regisserade och tillrättalagda nuet som är intressant och har ett värde.

Jag är inte cynisk alls egentligen, men tycker det är väldigt intressant att notera denna skillnad ur ett socialantropologiskt perspektiv (eller om behovet alltid funnits där att visa upp sig för omvärlden, men det är bara den moderna tekniken som först nu möjliggjort detta för den stora massan - som innan bara var reserverat för en liten klick elit/kändisar).

Sedan skall man komma ihåg att detta är en stor generalisering ifrån min sida, och många (inte minst här på Fs) som lägger ett helt annat värde i bilder och fotografi.

bara glad amatör

Ända sedan 60-talet.

Minns hur dyrt man tyckte det var och hur få bilder man kunde ta. Makro var intressant för mig. Köpte samma ringblixt (Braun) som läkarna använde, makroobjektiv, bälg. Gitzo makrostativ osv osv. Mycket pengar i utrustning men det blev i alla fall för få bilder på samma motiv. En rulle Kodachrome kostade ju ca 36 kr. Idag blir det omräknat ung 10kr per bild.

Är själv verkligen glad för och uppskattar den digitala utvecklingen. Idag kan alla som prioriterar detta fritidsintresse skaffa utrustning och ta hur många bilder som helst. Ända tills man är nöjd. Dessutom ser man ju hur bilden blev. Direkt i kameran eller i datorn

Det som nog har hänt är att det har gått inflation i att titta och konsumera bilder. Bilder har blivit som att köpa snittblommor på Konsum till helgen. Ser det privat och ser det även bland likasinnade i fotoklubben. Vi översvämmas. Alla verkar mer vilja visa sina bilder än titta på andras.

Hade inte längre plats för min stora samling av dia-bilder. Gick igenom och började scanna. Efter några timmar insåg jag något som jag fick mig att ta en paus och fundera. Alla dessa bilder på blommor, fjärilar, insekter etc från analoga tiden har ju inget värde. Det är ju själva fotandet som är det roliga. Inte att ta en bra bild på den specifika fjärilen, känna mig klar med den och sedan lämna det fotoobjektivet. Tar fortfarande ex 100 bilder på påfågelögat varje sommar för att det är så kul att se hur det blev.

De bilder som blev inscannade var helt andra. De som jag då inte ens tyckte var bra eller ens ville visa för andra. Min moped efter att satt på ett högt styre, min mamma som skrattar till när jag smygfotograferar henne, hur min uppväxtmiljö såg ut, skidspåret, kompisarna osv osv. När någon idag vill se eller få en kopia så är det dessa bilder man gärna vill ha.

Tänk om man istället för att koncentrera sig och ta tusentals bilder på älgar, rådjur, en och annan fågel samt mängder med blommor och Norgemotiv även hade fotograferat och sparat vardagssituationerna. Vilken guldskatt det hade varit!

Senast ändrad:
Du hade 36 bilder att fånga händelsen på. Inte 3600.
Man måste inte ta flera hundra bilder i 8 bilder per sekund på varje motiv. Det går utmärkt bra att med en digitalkamera fotografera ungefär som man gör med film.

Jag använder rätt lite film numera, kanske någon enstaka om året för att det ibland är roligt att återknyta bekantskapen med en gammal trevlig kamera från förr.

Digitalt är så mycket bekvämare, men det blir inte jättemånga fler bilder bara för att jag använder digitalkamera. En grov uppskattning är att det rör sig om kanske upp till fem gånger så många jämfört med när jag använde film, och det är rätt skönt att inte behöva svära över att filmen tog slut precis när något intressant hände.

Fotograferna på många nyhetsredaktioner idag är inte anställda där.

Och skulle de mot förmodan vara anställda så är de sällan fotografer utan inhyrda reportrar som gör något de inte kan.

Bildredaktören är egentligen inte någon bildredaktör.

Din dystra syn på medierna är tackolov inte riktigt realistisk.

De allra flesta nyhetsredaktioner (typ dagstidningar) har fast anställda heltidsfotografer, om än inte lika många som för tio-tjugo år sedan. Dessutom professionella frilansare knutna till redaktionen.

De större nyhetsredaktionerna (i alla fall Stockholms fem dagstidningar) har professionella bildredaktörer med lång erfarenhet, som jobbar i skift.

Din dystra syn på medierna är tackolov inte riktigt realistisk.

De allra flesta nyhetsredaktioner (typ dagstidningar) har fast anställda heltidsfotografer, om än inte lika många som för tio-tjugo år sedan. Dessutom professionella frilansare knutna till redaktionen.

De större nyhetsredaktionerna (i alla fall Stockholms fem dagstidningar) har professionella bildredaktörer med lång erfarenhet, som jobbar i skift.

Det varierar en del mellan redaktionerna men tyvärr är det i många fall precis som jag beskriver det. I andra fall så värderar man bilden mycket högre än så.

Vad kan vi göra åt detta med bildens förlorade värde?
Går det ens att stoppa?

Är det egentligen bara resultatet av övriga mediaindustrins kortsiktighet och krav på snabb avkastning? Eller är det kopplat till en förändring av teknikutvecklingen och mediakonsumptionen hos oss konsumenter?

Vi har tillgång till vilken kultur, bild, text, film, tanke och känsla var som helst, när som helst.
Tidigare fick man välja att gå på bio en gång, köpa en LP eller framkalla en rulle och få den på kontaktkarta.

Nu publicerar vi vad vi vill, när vi vill, var vi vill.
Men vad är det vi publicerar? Ett minne? Någons själ?
Eller som martinot beskriver det - ens egen lycka och framgång?
Ett par fötter mot en solnedgång på en strand på andra sidan jorden via hotellets wifi?

Är det egentligen bara resultatet av övriga mediaindustrins kortsiktighet och krav på snabb avkastning? Eller är det kopplat till en förändring av teknikutvecklingen och mediakonsumptionen hos oss konsumenter?

Nu svarar jag igen i tråden;

Nej.
Ja.

("Marknaden" är vi alla sammantaget, och det är våra krav som företag, av vinstskäl, försöker uppfylla, men hur "väl" och kostnadsmässigt effektivt de kan göra det beror mycket på vad den tekniska utvecklingen möjliggör.)

Ja visst är det så att bilder konsumeras i större mängd och med annan förväntan idag än förr.
En bild på Instagram eller Facebook är ju nästan bara intressant för att den visar upp en just-nu-aktuell bild av något som någon vill dela.
Inte vanligt att leta sig tillbaka ihögar av tidigare publicerade sådana bilder. Det finns för många, och de är ju ändå 'gamla'.
Nytt ska det vara. Hellre nytt än bra.

Jag skjuter och direktpublicerar runt 400 bilder varje helg när tjejernas lag spelar fotboll. Det blir såklatt mycket skräp bland dessa. Men ett och annat guldkorn blir det också.
Direkt efter match kollar tjejerna igeom bilderna för att se om det blev någon bra bild på dem själva. I så fall vidarepublicerar de på Instagram. Någon riktigt lyckad bild kan ibland bli profilbild för någon vecka eller så. Men det är väl ungefär så långt som värdet av en bild sträcket sig. En sekundglimt för de som sitter i flödet. Thats it.
Jag har aldrig upplevt att de letar sig tillbaka i arkiven för att titta efter bildet från tidigare matcher.

Andra bilder kan såklart ses med andra ögon.
Jag var på en förevisning av Mattias Klum. Fantastiska bilder. Men ännu mer fantastiskt var berättelserna som han drog för varje bild. Och hur allt vävdes ihop till hans egen livs historia. Bild och berättelse gav en upplevelse värd att minnas.

Petter...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar