Annons

Aj aj Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
Var inne på Mattssons i Lund och klämde lite på huset som hastigast idag. Oj vilket habegär som väcktes. Jag vill ha NU! Skulle trots allt tro att många av larmen är lite överdrivna, såvitt jag har läst så har det inte gjorts någon jämförelse mot någon annan kamera under samma förutsättningar.
 
Big deal!

Det verkar som om man måste leta ganska noga och kunna photoshop ganska väl för att över huvud taget hitta problemet.
Själv var jag ute med min D70 första gången idag och brände "film" som aldrig förr, trots omväxlande skurar och ösregn kombinerat med snålblåst.
Och, jag har sällan haft så roligt med en kamera, så varför sitta framför datorn och leta fel som förmodligen inte påverkar mer än någon enstaka procent av skribenterna här på tråden.
För den procenten är det förstås inte bra, men vi skall inte skrämma bort eventuella D70-spekulanter från att handla pga detta.

Mitt råd om du går och funderar på en D70: KÖP! Du kommer inte att ångra dig.
 
Moiré jämförelse 7st DSLR:

(Väldigt trevligt med så fina lovord om D70! Är man spekulant, och en läsare av dpreview, så kan man lätt bli avslräckt av all negativ kritik den stackarn får, trots den fantastiska kamera man faktiskt få för pengarna!.......)


Nå, detta kankse kan vara av intressa att ta en titt på i alla fall.

Någon snubbe på dpreview har gjort en liten jämförelse (med hjälp av Phil Askeys testkartor) på 7 DSLR kameror.

I mitt tycke verkar det inte som om D70 har MER moiré, men däremot verkar MÖNSTRET vara tydligare...inte för att det kommer att hindra mig från ett köp, men ändå...någon kanske tycker det är kul att kolla in (länkar till tråden, vet inte om man får "direktlänka" till bilden!?):

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=8104185

MvH// Leif
 
Hade jag köpt kamera nu hade jag nog köpt D70, mest för medföljande gluggens skull. Men jag är ändå mer än nöjd med 300D.
 
Jag kontaktade Nikon och fick detta till svar.

Hej Inge,
Jag frågade vår Sverigechef om detta och han har skickat ett svar till dig, läs nedan.

"Inget vi känner till men vi har också sett på forumet.
I singapore och Malaysia släpptes kameran 1/3 därefter har 2 firmware uppgraderingar gjorts. Det kan vara så att om det finns kameror med problem därute så är de inte firmwareuppgraderade. Alla som säljs i sverige är uppgraderade.
Vi välkomnar exempelbilder på problem som kan knytas till en speciell kamera så att vi kan skicka dem vidare till Tokyo.
Hittills har vi inte fått in några sådana.
MVH
Gösta"
 
IOWCSS

Här är Ken Rockwells kommentar till felfinnarfenomet:) Missa inte IOWCSS (Inscrutable Oriental Warm-Cool 1/8,000 Shutter Syndrome) längre ned!
 
D70 Problemet

Är uppe i Norrland just nu och har tagit lite bilder på talgoxar som sitter i buskar och träd.
(Har testat alla trädslag.)
ISO 200, 1/125sec - F/2,8.
Grenarna blir lila aktiga och gröna.

Har testat alla möjliga tider m m.
Det var därför jag började leta här.

Tyvärr kan jag ej skicka någon bild för tillfället.

Tur att man har F100:an kvar

Någon som fått sin kamera fixad?
 
Va???

Kan det vara så att det är problem med den första mjukvaruversionen?

jag har då inte märkt något ...

4700 bilder sedan Augusti
 
Köpte min D70 kring förra Påsken.
Har haft den inne för focus problem
(bilderna blev aldrig skarpa) Vilket Nikon rättade till och då uppgraderade dom även min mjukvara.

Har tittat lite här på forumet på bilder tagna med D70 liknande dom jag har tagit men där finns inte mitt problem.

Mina grenar är Grönaktiga och lila.
Har bett andra se på bilderna för att inte det ev skulle vara jag som var "pedantisk" men alla har sagt att det ser konstigt ut.

Blir just i dessa situationer med ljus bakgrund och mörka Streck (Grenar)
 
Sedan jag fick kameran i maj har jag tagit ca 4800 bilder och endast en har varit konstig.

Bilden är tagen under Tjörn Runt 2004 och på bilden har hela havet blivit som 100% corpen visar.
 

Bilagor

  • fel.jpg
    fel.jpg
    48 KB · Visningar: 322
Jo, men som sagt; 1 bild av 4800. Inte mkt med andra ord. Jag "pajar" betydligt fler bilder genom att råka kapa ben eller huvuden.

Man kan alltså köpa kameran utan att vara rädd. Många gnälde i början men knappt nån nu.
 
Jag har aldrig märkt nåt men man kanske ska börja leta efter felet så dyker det kanske upp =)

"Ignorance is a bliss"

/Dennis som tagit 4000 bilder och är helnöjd
 
Pettsson skrev:
Nu är jag iofs ingen expert, men detta låter som det som kallas kromatisk abberation. Ta en titt på DPreviews förklaring. Verkar det likartat?


Ja det liknar detta.
Det är väldigt mycket på min dock behöver inte zomma in i bilden för att se detta.
Grenarna lyser grönt och lila.

Är det något man kan åtgärda,
Tog bilden med en 80-200mm 2,8 och den skall väll ha två ED glas i sig om jag inte minns helt fel.

"letar fel"?
När man plåtar mycket och upptäcker saker som är fel vill man kunna åtgärda det som går.
Innan garantin går ut...

Jag vill vara "buggen" inte att kameran är det.
 
"Citat"

What ISO are you using ? ISO 200 ?

Try increasing the sensitivity more and see what you get

I'm thinking that when you are shooting at those insane speeds - there is not enough time for the light to excite the CCD equally across the various wavelengths (ie maybe the CCD is a tiny bit more sensitive to red light than other colours) - try shooting at a brighter white light source.

Anyway, since when are you really gonna shoot at 1/4000 and above ? There may be cases like trying to stop the action of a bullet going through an apple or something...
 
TeRRa_X skrev:
"Citat"

What ISO are you using ? ISO 200 ?

Try increasing the sensitivity more and see what you get

I'm thinking that when you are shooting at those insane speeds - there is not enough time for the light to excite the CCD equally across the various wavelengths (ie maybe the CCD is a tiny bit more sensitive to red light than other colours) - try shooting at a brighter white light source.

Anyway, since when are you really gonna shoot at 1/4000 and above ? There may be cases like trying to stop the action of a bullet going through an apple or something...





Insane speed?
The picture was shooted in 1/125 sec and ISO 400.
F 2.8

And i have the same problem in a picture shooted in 1/200 sec and ISO 250 f/2.8
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.