Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Aj aj Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok kameran klarar av dom tiderna men som sagt vad får man för bilder, jag vet iaf. att jag gillar inte att ha dom där två tonerna med i mina bilder, ser inte riktigt bra ut hehe... och jag tror inte Nikon hade förväntat sig häller att det skulle kuna komma att bli ett sånt littet problem (littet problem för vissa och sort för andra).

D.G
 
Tanken slog mig... det kanske inte är en bugg, utan en feature som man får med på köpet när man inte betalar 5000kr till för en D100. D70on är likvärdig på de flesta punkter och nästan bättre på vissa, så något måste ju vara som gör den mindre värd.
Får mig att tänka på "ingen-mousarella-sallad-på-kudden-tilläget" i adressändra på nätet reklamen, haha.

/ Kristoffer som inte sovit nåt i natt
 
Men vänta lite nu. För det första så ser jag inte vad problemet är på ovanstående bilder. Kanske jag har dålig skärm. Markera lite i bilderna så kan jag hänga med bättre.

Sen uppstår alltså problemet vid följande situation:

1. på mellan 1/4000 och 1/8000
2. fotograferar en vit vägg (eller något annat helt vitt).

När gör man det?
 
Eveningstar skrev:

Får mig att tänka på "ingen-mousarella-sallad-på-kudden-tilläget" i adressändra på nätet reklamen, haha.

/ Kristoffer som inte sovit nåt i natt

Haha... Den gillar jag! "Trombonfri uppkörningsmiljö" oxå! :D

Förlåt att jag sprang iväg från ämnet.
 
elmfeldt skrev:
Men vänta lite nu. För det första så ser jag inte vad problemet är på ovanstående bilder. Kanske jag har dålig skärm. Markera lite i bilderna så kan jag hänga med bättre.

Sen uppstår alltså problemet vid följande situation:

1. på mellan 1/4000 och 1/8000
2. fotograferar en vit vägg (eller något annat helt vitt).

När gör man det?
Det syns ju tydligt i bilden som molarin postade, och det är ingen vit vägg. Förstår inte vad folk har fått iden om att man måste fota något helt vitt från. Bilderna på slrclub var ju också helt normala motiv.
 
Biber skrev:
Det syns ju tydligt i bilden som molarin postade, och det är ingen vit vägg. Förstår inte vad folk har fått iden om att man måste fota något helt vitt från. Bilderna på slrclub var ju också helt normala motiv.

Nej, det syns bara tydligt när man vet vad man skall kolla efter. Men nu ser jag det, iallafall det till höger. Tycker nog det tenderar lite mot digital hyopkondri.
 
elmfeldt skrev:
Nej, det syns bara tydligt när man vet vad man skall kolla efter. Men nu ser jag det, iallafall det till höger. Tycker nog det tenderar lite mot digital hyopkondri.

Jo, jo..

Det fanns en tid när man tog bilder för bildens skull & inte fotade vita väggar & rakt upp i luften för att testa kameran, jag kan garantera att det har funnits deffekter på gamla trotjänare till kameror som ingen någonsin märkt. Om det nån gång på 1000 bilder blivit nåt mysko så har man tagit det som ett olycksfall i arbetet..

Dock så vill jag påminna om 80-talet när fototidningarna slog i oss hur viktigt det var med exakta slutartider. När dom testade kameror så mätte dom upp kamerornas slutartider & det var faktiskt många som trodde att detta var superviktigt (bl.a jag).

Jag kan garantera att mina 35 år gamla bladarobjektiv är ganska så oexakta i slutartiderna, who cares, det blir bra ändå...
 
Senast ändrad:
Jag har inte tagit en enda bild de senaste 5 år på 1/4000 eller snabbare. Och jag plåtar en hel del. Det rättfärdigar inte dilemmat, men jag tror att det är ytterst ytterst sällan som detta kommer ha en praktiskt betydelse.
 
larsaz skrev:
..Dock så vill jag påminna om 80-talet när fototidningarna slog i oss hur viktigt det var med exakta slutartider. När dom testade kameror så mätte dom upp kamerornas slutartider & det var faktiskt många som trodde att detta var superviktigt (bl.a jag).
För att inte tala om teknik-tokar i HiFi-världen på 80-talet...Svaj, frekvensomfång, rumble...De som larvade med sånt lyssnade ju bara på Dire Straits ändå.
 
elmfeldt skrev:
Det rättfärdigar inte dilemmat, men jag tror att det är ytterst ytterst sällan som detta kommer ha en praktiskt betydelse.

Det tror jag också. Som jag sagt tidigare så kommer iaf jag att köpa en D70 snarast fast detta "problem" finns. Fördelarna med D70 väger upp "problemet".

Anledningen till att jag startade diskussionen var att jag ville informera folk om "problemet".

/Viktor
 
Senast ändrad:
Gråmulet i västra Sthlm

Hej Så här grå var himlen kl 10:11 i fm sett med min D70. 1/8000, F4,5, ISO 800, Nikor AF 35-70 2,8, använd brännvidd 70 mm, sRGB, RAW, rakt upp öster th väster tv

Man måste nog anstränga sig ...

/Ebbe
 

Bilagor

  • dsc_0002.jpg
    dsc_0002.jpg
    29 KB · Visningar: 800
Calle S skrev:
För att inte tala om teknik-tokar i HiFi-världen på 80-talet...Svaj, frekvensomfång, rumble...De som larvade med sånt lyssnade ju bara på Dire Straits ändå.

Measurbator är ett bra engelskt uttryck för sådana människor, finns det en svensk motsvarighet?

Apropå HiFi, för några år sedan, när jag skulle köpa en ny förstärkare när den gamla lagt av, försökte en av dessa kufar i en hifi-butik övertyga mig att om man målar kanterna på en CD grön (med rätt grön färg förstås!) så fick man bättre ljud...

Kanske ett tips till besvikna D70 ägare, måla kanten på CCDn grön!
 
Calle S skrev:
För att inte tala om teknik-tokar i HiFi-världen på 80-talet...Svaj, frekvensomfång, rumble...De som larvade med sånt lyssnade ju bara på Dire Straits ändå.


Ha ha, jag trodde att det var idrottskillar som lyssnade på DS. Förutom Kåmark och Roy Hodgson som ska ha grymma skivsamlingar....
 
tormig skrev:
Apropå HiFi, för några år sedan, när jag skulle köpa en ny förstärkare när den gamla lagt av, försökte en av dessa kufar i en hifi-butik övertyga mig att om man målar kanterna på en CD grön (med rätt grön färg förstås!) så fick man bättre ljud...
Faktum är att det faktiskt stämmer, sen funkar i stort sett vilken färg som helst, anläggningen man behöver för att upptäcka skillnaden är däremot ganska kostam ;)

/A - som har provlyssnat på en anläggning i 200Kkr-klassen

PS: E-Type och dylika kommer fortfarande låta lika illa ;)

Men åter till ämnet...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.