Längre text på en skärm blir för mig väsentligt jobbigare att ta in än en text på papper. Finns flera studier om detta*
Välskrivning och med penna som doppades i bläck fanns på schemat i min skola. Min skrivstil försvann i högstadiet då innehållet sades vara det viktiga, hur kråkorna såg ut spelade mindre roll.
När jag för ca.10 år sedan började sälja fotopapper då skrev jag en liten hälsning på ordersedeln i skrivstil till mina kunder, detta var uppskattat av flera och på köpet fick jag tillbaks min skrivstil. Det tog dock ett par år innan motoriken hade lärt sig skrivstil igen.
Hörde på radion att AI tar och lär från trådar i Flashback och Familjeliv, om det stämmer då känner jag mig helt trygg.
Den fråga jag ställer mig är, vad händer när välutbildade akademiker blir av med sina jobb och ersätts med AI? Omskolar de sig till till yrken som bagare, svetsare, rörmokare, snickare och frisörer? Får vi ett nytt samhälle där högre utbildning inte längre är en garanti för jobb och vi inte längre behöver utbilda oss? Kommer yrkesutbildning och jobb där man jobbar med händerna uppvärderas?
AI gör ändå jobbet, bättre, snabbare, billigare än vad akademiker klarar av.
Sköna nya värld!
*
En mycket omfattande studie visar att det finns stora fördelar med att läsa på papper jämfört med sin rival – den digitala skärmen. Detta bekräftas nu av
www.branschkoll.se
En ny spansk studie visar att elever presterar sämre när de läser på skärm. Forskaren Pablo Delgado menar att det kan få konsekvenser när de nationella proven…
skolvarlden.se
Vi arbetar för att alla barn och elever ska få en utbildning som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö.
www.skolverket.se