ANNONS
Annons

AI - får vi en verklig diskussion om AI nu??

Produkter
(logga in för att koppla)
Längre text på en skärm blir för mig väsentligt jobbigare att ta in än en text på papper. Finns flera studier om detta*
Har de där undersökningarna tagit hänsyn till skärmstorlek? Jag har betydligt lättare att läsa text på en stor datorskärm än på en mobiltelefon.

Jag har två skärmar till min dator: en laptopskärm på 15.4 tum (2880 x 1800) och en separat skärm på 27 tum (2560 x 1440).
Min telefon har en skärm på 6.5 tum (2400 x 1080).

Senast ändrad:
Beror på ergonomin också. Man kan ha en tidning/bok på betydligt fler olika sätt utan att kroppsdelar domnar, jämfört med allehanda elektroniskt bjäfs att läsa på.

I båda fallen hamnar mina texter inte långt från "Mycket lättläst" och på gränsen till "Barnböcker". Jag förstår att det kan provocera en del, men ni skriver ju själva i denna tråden att ni har svårt att klara av det. Det är inte jag som skrivit detta. Jag har bara hållit upp spegeln framför er. När ni titar i den spegeln borde ni se er själva och inte mig.

Det är enastående att någon som slår sig så mycket på bröstet inte har förstått att texter behöver anpassas efter var de ska publiceras. Forumet är vare sig en högtravande skönlitterär roman eller en dagstidning. Att man klarar av att läsa komplicerad byråkratsvenska innebär inte att man vill spendera tid på att tugga sig igenom omotiverat långa inlägg, som för femtiotolfte gången behandlar samma gamla käpphästar i omotiverat utbroderad form. Att du inte har insett detta är uppenbart, men då får du också fortsatt räkna med synpunkter på detta beteende och/eller att folk helt enkelt snabbt konstaterar inläggets art och struntar i det. Ingen vill läsa vare sig en hel barnbok eller ett EU-direktiv i en forumtråd.

Vi kan tänka oss att du i en "IRL"-diskussion skulle börja läsa upp dina egna inlägg. Jag tror att de flesta skulle tröttna på dessa långa monologer, särskilt när de går ut på att tala om hur undermåliga övriga i sällskapet är.

Jag klistrade för övrigt in ditt inlägg, varifrån citatet ovan är hämtat, rakt av i Word, med standardinställningar. Det är två A4-sidor långt. Och det var bara ett inlägg, medan du i verkligheten ibland lägger in inlägg efter inlägg av motsvarande karaktär. På förra sidan* är det en helt räcka inlägg på raken som blir nästan sex (!) A4-sidor på raken innan någon annan får en syl i vädret. Och du tycker att det är konstigt att folk klagar?

I högstadiet hade jag en adjunkt i svenska, som nog är ungefär i din ålder. Jag kan meddela att hennes käpphäst snarare var "kort och koncist", vilket inte nödvändigtvis betyder att man ska skriva på så kallad lättläst svenska. Så olika det kan vara!

Tillägg: För transparensens skull så är detta inlägg strax under en halv A4-sida.
Tillägg 2: *Det blir visst förrförra sidan givet var detta här inlägget faktiskt hamnade.

Senast ändrad:
Har de där undersökningarna tagit hänsyn till skärmstorlek? Jag har betydligt lättare att läsa text på en stor datorskärm än på en mobiltelefon.

Jag har två skärmar till min dator: en laptopskärm på 15.4 tum (2880 x 1800) och en separat skärm på 27 tum (2560 x 1440).

Framkommer inte vilken storlek eller upplösning man haft.

Upplösning på skärmar i Sverige 2023.
1920x1080 13,81%
1366x768 7,75%
390x844 7,3%
1536x864 6,68%
1280x720 5,09%
414x896 4,61%
Källa Statcounter

Kanske det är en generationsfråga? Unga idag som är vana vid skärm kanske läser och fattar lika bra när de läser en bok eller tidning i mobilen, hittills verkar så inte vara fallet.

Själv föredrar jag att läsa på papper, skriva på papper och se bilder på papper.

Framkommer inte vilken storlek eller upplösning man haft.

Upplösning på skärmar i Sverige 2023.
1920x1080 13,81%
1366x768 7,75%
390x844 7,3%
1536x864 6,68%
1280x720 5,09%
414x896 4,61%
Källa Statcounter
Summa 45.24. Det är inte ens hälften så den statistiken säger tyvärr inte så mycket.
Kanske det är en generationsfråga? Unga idag som är vana vid skärm kanske läser och fattar lika bra när de läser en bok eller tidning i mobilen, hittills verkar så inte vara fallet.
Eller kanske en vanesak? Jag är allt annat än ung, men mycket van vid skärm sen många decennier.

[…] Att man klarar av att läsa komplicerad byråkratsvenska innebär inte att man vill spendera tid på att tugga sig igenom omotiverat långa inlägg, som för femtiotolfte gången behandlar samma gamla käpphästar i omotiverat utbroderad form. […]
I högstadiet hade jag en adjunkt i svenska, som nog är ungefär i din ålder. Jag kan meddela att hennes käpphäst snarare var "kort och koncist", vilket inte nödvändigtvis betyder att man ska skriva på så kallad lättläst svenska. Så olika det kan vara!

Fotosidan hade förut en spärr mot alltför korta inlägg. Den togs bort. Kanske att man borde införa en spärr mot alltför långa inlägg istället. Allt för att stimulera dialogen snarare än monologen.
Eller kanske hellre, apropå ämnet i tråden: FS borde kanske införa en robot som hjälper till att göra om inlägg så att de blir mer anpassade för samtalet i forumet. Skriver jag långt och rörigt så gör roboten om det till kort och koncist vid publicering.

Längre text på en skärm blir för mig väsentligt jobbigare att ta in än en text på papper. Finns flera studier om detta*

Välskrivning och med penna som doppades i bläck fanns på schemat i min skola. Min skrivstil försvann i högstadiet då innehållet sades vara det viktiga, hur kråkorna såg ut spelade mindre roll.
När jag för ca.10 år sedan började sälja fotopapper då skrev jag en liten hälsning på ordersedeln i skrivstil till mina kunder, detta var uppskattat av flera och på köpet fick jag tillbaks min skrivstil. Det tog dock ett par år innan motoriken hade lärt sig skrivstil igen.

Hörde på radion att AI tar och lär från trådar i Flashback och Familjeliv, om det stämmer då känner jag mig helt trygg.

Den fråga jag ställer mig är, vad händer när välutbildade akademiker blir av med sina jobb och ersätts med AI? Omskolar de sig till till yrken som bagare, svetsare, rörmokare, snickare och frisörer? Får vi ett nytt samhälle där högre utbildning inte längre är en garanti för jobb och vi inte längre behöver utbilda oss? Kommer yrkesutbildning och jobb där man jobbar med händerna uppvärderas?
AI gör ändå jobbet, bättre, snabbare, billigare än vad akademiker klarar av.

Sköna nya värld!

*

Den här länken var extra bra, storleken på varje bokstav gjorde allt betydligt mera lättläst, Det är ju ett gammalt känt problem som alla känner till om det sista mycket finstilta texter i slutet på många informations blad av olika slag, som nästan ingen orkar läsa, det blir som en gröt av svart skugga. Läste förr mycket böcker dagligen, vissa ungdomsböcker Enid Blytons 5-böcker tex hade inte så mycket text på varje sida, lättläst och trevligt när man som ung pojke kom in i böckernas värld.

Fotosidan hade förut en spärr mot alltför korta inlägg. Den togs bort. Kanske att man borde införa en spärr mot alltför långa inlägg istället. Allt för att stimulera dialogen snarare än monologen.
Eller kanske hellre, apropå ämnet i tråden: FS borde kanske införa en robot som hjälper till att göra om inlägg så att de blir mer anpassade för samtalet i forumet. Skriver jag långt och rörigt så gör roboten om det till kort och koncist vid publicering.
Svarar mig själv:

… eller ännu hellre. Fotosidan borde införa en robot som anpassar inläggen individuellt till varje läsare. Gillar jag att skriva fyra a4-sidor i mina inlägg gör roboten om de andras inlägg åt mig så att jag får läsa utbroderade inlägg från kompisarna på FS. Skriver jag istället kort och snärtigt så gör roboten allas andra inlägg korta och snärtiga när jag ska läsa dem.
Försöker jag vara lustig och använder ironi i mina inlägg möts jag av idel ironiska och ”lustiga” inlägg.
Tänk vad denna konstgjorda intelligens kommer att bidra med nytta och glädje här på FS

• Gilla
Reaktioner: PMD
Fotosidan borde införa en robot som anpassar inläggen individuellt till varje läsare.
Jag vill fortfarande ha en Anders-robot som läser det som Petter-roboten skrivit. Då kan Anders-roboten anpassa sina svar till Petter-roboten, och tvärtom.
Vore intressant att se om de konversationerna divergerar eller konvergerar? Möts lite ironi med lite mer, som möts med ännu mer (på ungefär samma sätt som riktiga människor startar krig), eller blir det något slags stiltje i något slags mittfåra?

Det kan de riktiga Anders och Petter fundera på, över varsin öl (om nu ölrobotarna bryggt någon åt oss).

Svarar mig själv:

… eller ännu hellre. Fotosidan borde införa en robot som anpassar inläggen individuellt till varje läsare. Gillar jag att skriva fyra a4-sidor i mina inlägg gör roboten om de andras inlägg åt mig så att jag får läsa utbroderade inlägg från kompisarna på FS. Skriver jag istället kort och snärtigt så gör roboten allas andra inlägg korta och snärtiga när jag ska läsa dem.
Försöker jag vara lustig och använder ironi i mina inlägg möts jag av idel ironiska och ”lustiga” inlägg.
Tänk vad denna konstgjorda intelligens kommer att bidra med nytta och glädje här på FS

Synd att algoritmerna nu verkar jobba precis tvärtom på sociala medier, gillar man kameramärke A så får man en massa med inlägg där folk skriver hur dålig kameramärke A är. Vilket gör att vi känner oss nedstämda och förbannade och går då kanske in i slutna grupper och blir fundamentalister gällande kameramärke A.
FS vill ha en massa med användare som är inne och skriver ofta, tveksamt att så sker om man känner sig nöjd och glad av de inläggen man läser.
Det endaste man kan vara säker på är att om man jan tjäna pengar på något och missbrukas så kommer det att ske.
Summa 45.24. Det är inte ens hälften så den statistiken säger tyvärr inte så mycket.

Eller kanske en vanesak? Jag är allt annat än ung, men mycket van vid skärm sen mån

Eller kanske en vanesak? Jag är allt annat än ung, men mycket van vid skärm sen många decennier.

Statistiken säger att den upplösningen du har på dina skärmar inte är norm för användare i Sverige och antagligen än färre skolungar som har tillgång till just högupplösta 27” skärmar gissar jag. Vet inte ens om de hade använt sig av 27” skärmar om de hade möjligheten? Min lilla erfarenhet är att de läser och pluggar på olika platser som ex. Köksbord, sängen och andra ställen som passar för stunden.

Statistiken säger att den upplösningen du har på dina skärmar inte är norm för användare i Sverige och antagligen än färre skolungar som har tillgång till just högupplösta 27” skärmar gissar jag.
Att du måste gissa beror på att statistiken är mycket ofullständig.

Ett sätt kan ju vara att begränsa antalet tecken ett inlägg kan innehålla. Verkar vettigt tycker jag.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar