Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Agfa Record I-III 6x9 - fråga?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Har funderingar på att skaffa en 6x9 kamera med lite bättre optik. Har då sett att Agfa Record I-III finns med Solinar-optik. Record III och ev II har avståndsmätning inbyggt men frågan är om den är kopplad eller ej? Tror att den är okopplad men någon som vet säkert? Finns ju även Zeiss Ikon 6x9 med Tessar och Bessa I och II. Kanske någon har dessa och kan bidra med erfarenheter?

Citat från boken Collecting and using Classic Cameras av Ivor Matanle:
"Top of the Agfa range of 6cm x 9cm cameras was this Agfa Record III, which has, in addition to an uncoupled rangefinder, a first-class four-element 105mm f/4.5 Solinar lens and a Syncro Compur shutter."

Olle

Enligt Norrländska fotocentralens katalog 1956 finns Record II med Apotar 4,5 med Pronto resp Pronto SV-slutare samt Solinar 4,5 och Synchro-Compur.
Record III har "mätsökare", hurvida den är kopplad framgår alltså inte. Apotar och Pronto SV är det enda alternativet i katalogen.

Bessa I har inte mätsökare. Bessa II har däremot kopplad mätsökare. Alla Bessa II i katalogen har Synchro.Compur. Optiken är antingen Color-Skopar 3,5, Color-Heliar 3.5 eller Apo-Lanthar 4,5.

Jag har för mig att jag läst någonstans att Heliar ska vara mera "mjuktecknade" än Skopar. Kanske tänkt som porträttobjektiv. I samma källa läste jag att Apo-Lanthar är "sägenomspunnet", den varinaten misstänker jag är eftertraktad av samlare.

Lycka till i ditt sökande.

Den sistnämda varianten av Bessa II med Apo-Lanthar var fö den dyraste, hela 565 kr kostade den. Med tanke på att en lite finare småbildskamera, Zeiss Contaflex I utan ljusmätare kostade 580 kr tycker jag inte det var dyrt för en utsökt mellanformatskamera.

Det finns däremot ingen Zeiss-kamera för 6x9 i katalogen som har Tessar. Endast Nettar-kameror med Novar 6,3 och 4,5.

Rekommenderar dig att välja en Record med avståndsmätning, även om den som nämnts inte är kopplad. Jag har själv en Agfa Record II utan avståndsmätning men frustrationen över att inte kunna kontrollera skärpan gör att jag drar mig för att använda den. Har införskaffat en Fujica GW690 istället för att förhoppningsvis kunna fota 6x9 med större precision.

Jag har tyvärr den erfarenheten av Zeiss bälgkameror att modellerna med automtiskt räkneverk är veka/opålitliga i frammatningen.
Har fn två Super Ikontor 6x6 som ligger oanvända. (se min recension här på fotosidan).
Mina enkla Nettar-kameror gillar jag däremot skarpt, de är mycket driftsäkra.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar