Annons

Aftonbladet betalar bra eller dåligt för läsarbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
HDFS) (KGS skrev:
såna här fina bilder blir resultatet

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,830768,00.html

Å andra sidan hade de väl inte fått nån bild alls annars, men i det här fallet hade det väl kvittat?


Inte bara Aftonbladet som brukar publicera extremt meningslösa bilder... Kolla dom här tex: http://www.expressen.se/index.jsp?a=638513
Något OT (!), men ändå.. intressant fenomen. Jag som läsare (på nätet då..) och fotograf blir inte ett dugg intresserad att läsa mer, för att dom kör med såna "knep".

Första reaktionen blir oftast: Fåniga tramstidning!
Den andra: Jag blir intresserad av hur redaktionen tänkte, om dom tänkte, och framför allt; vad dom har för syn på sina läsare..!
 
Magnuz skrev:
Jag tycker dock det är skrämmande när aftonbladet "raggar" bilder på detta sätt istället för att ha seriösa anstälda fotografer, snart blir ju det yrket ersatt av svenssons med mobilkamera? eller?

/Magnus

Med tanke på att mobilkameran utvecklas ganska kraftfullt så skulle det f*n inte förvåna mig.

Sitter säkert på presskonferensen med mobilen snart.

"vi är på väg in i en bättre tid" (läs ironi)
 
"vi är på väg in i en bättre tid" (läs ironi)

Kanske inte direkt, men en ny tid i alla fall. Som ser lite annorlunda ut. Tidningarna på nätet har aldrig deadline. Eller ständig deadline och kontakt med läsarna. Du kan säga din mening direkt via chatt eller bloggar och forum. Upplysa och och komma med tips via tipsportaler.

Läsekretsen engagerar sig och blir medarbetare. Metro har medborgarrapportörer som plåtar och skriver vissa delar av tidningen.

Självklart så gäller den nya tiden även bilder. Bilder från läsekretsen hämtat ur vardagen. Inte som ersättning för något annat utan som komplement. Argumentet att läsarbilder skulle ersätta fast anställda fotografer är direkt fånigt.

Men det är klart, ibland får vissa kommentarer Fotosidan att framstå som den sista Sovjetstaten...;)
 
mannbro skrev:
Ja, det är för hemskt med utveckling...

Nästa steg är väl att hemhjälp ersätts av svenssons med diskmaskin och dammsugare eller att barberare ersätts av svenssons med rakapparat...


eller att svenssons har åsikter om det mesta på Fotosidan
 
ulfboo skrev:
Argumentet att läsarbilder skulle ersätta fast anställda fotografer är direkt fånigt.

Självklart kommer en o annan fast anställd fotograf att ryka när tidningarna får bildmaterial ändå, färskare och ofta inte mycket sämre heller.
 
HDFS) (KGS skrev:
Självklart kommer en o annan fast anställd fotograf att ryka när tidningarna får bildmaterial ändå, färskare och ofta inte mycket sämre heller.

Rena nyhetsbilder är en väldigt liten andel av bilderna i tidningarna. Därför blir läsarnas nyhetsbilder komplement till sånant som skulle vara bildlöst, ha sämre bilder eller över huvudtaget inte komma med i tidningen.

Nästan alla tidningsbilder är planerade, för dagen eller längre i förväg, och inte skickar tidningarna ut läsarna på jobb.
 
Håller fullständigt med Froderberg i hans analys. Magnus har som vanligt koll på läget.

Och till alla tvivlare, gå nu och kolla på aftonbladet.se och leta upp Mattias Carlssons första bildspel från en reportageresa i Irak. Om nu någon tror att riktiga fotografer skulle ersättas av jag-var-därare, utrustade med mobiler så...
 
Såvitt jag vet så betalar AB runt 350:- ut för en "bra" läsarbild. Vilket om man har EF ändå kan plocka ut efter skatt och moms är dragen. Så pisskasst behöver det inte vara. Dessutom kan man trycka in minneskortet i mobilen/smartphonen och dra iväg den. Då behöver man inte gnälla om taskig kvalité på bilder.
 
Bilder i Aftonbladet.

Ja, jag vet att det inte har skrivits i den här tråden på nästan ett år men jag tänkte bara tala om hur det gick till när jag fick med några bilder på Aftonbladets "71000-tjänst".

Var på MonsterJam på Ullevi i juni och hade förstås kameran med mig. Och visst blev det en hel del bilder. Så på kväll satt jag och gick igenom min "skörd". Efter en stund tänkte jag att Aftonbladet (som var en av arrangemangets sponsorer) säkert hade många häftiga bilder från kvällen på sin hemsida. Men där fanns inga bilder utan en kort text och under den uppmanades man att skicka in bilder från showen till deras läsar-bilden-tjänst. Så jag gjorde iordning fem bilder (max upplösning) som jag skicka in. Det tog väl en halvtimme ungefär, sedan ringde en kvinna från Aftonbladet och sa att de eventuellt var intresserade av att ha med någon av mina bilder i tidningen dagen efter. Hon hörde sig för lite om showen också. Vad jag och min son tyckte om den och hur det hade gått för några av bilarna och lite sånt.

Dagen efter är två av mina bilder med. En av dem är t.o.m. ganska stor. Dessutom några meningar om vad jag hade pratat med henne om i telefon. (Bifogar en bild på "mitt" uppslag.)

Nu till frågan som en hel del vänner har undrat: Hur mycket får man? Gissningarna har varit allt från en trisslott till några tusen. Men nu vet vi.

Den 26:e senare i månaden kom det ett bankgiro-utbetalningskort på 994 kr. Verkar gå genom Aftonbladets lönekontor för det var utbetalning den 25:e.
Om detta är skäligt betalt eller ej vet jag inte. Det betalade i alla fall min dag på Ullevi.
En riktig fotograf hade naturligtvis inte varit nöjd med den här summan. Han/hon hade ju gjort upp om priset direkt och minst gått efter BLF-prislista som alla verkar hänvisa till. Men vi vanliga dödliga som inte har skaffat någon lista vet oftast inte hur mycket en bild är värd. (Så av ren nyfikenhet ska jag använda några av slantarna till en prislista från BLF.)
Men för mig som har tagit bilderna för egen del (och kanske framför allt för sonens) är det en liten bonus som jag inte hade räknat med.

Så till alla som skickar in bilder. Räkna inte med att det blir några större summor. Om du inte lyckas ta månades eller årets bild så klart...

//Stefan
 

Bilagor

  • monster.jpg
    monster.jpg
    48.8 KB · Visningar: 593
Nja.. Priset för en bild i dagspress är 640:- + moms (om jag inte missminner mig). Du hade två, så jag skulle nog säga att det är ganska normalt betalt. Grattis till publiceringen.
 
Jeppe skrev:
Nja.. Priset för en bild i dagspress är 640:- + moms (om jag inte missminner mig). Du hade två, så jag skulle nog säga att det är ganska normalt betalt. Grattis till publiceringen.

660 är det, jag tycker 994 efter skatt inte är så dumt!! Det är vanligt att frilandsfotografer går på timme. Det är ett sätt för tidningen att få ensamhet på bilderna. Detta hände mig härromdagen. Jag var ute och jobbade på timme för Aftonbladet på Gotland. Det var ju två tragiska olyckor på Midsommarafton på Kneippbyn där två killar ramlade ner från klippkanten och en dog. Dagen efter ringe en annan tidning till mig och ville köp bilderna som fanns i Aftonbladet men jag kunde ju dessvärre inte sälja dessa då det var tagna på uppdrag av Aftonbladet. Så det var bara att sätta sig i bilen och åka till Visby 22 timmar senare och ta nya bilder som jag då kunde sälja.

Här ett utsnitt från en bild tagen på 3km avstånd från husen. 500mm + 2,0 extender +1,4 extender på 1.3 crop kamera.

Ingen höjdarkvallite men det duger till tidningar...
 

Bilagor

  • kkk.jpg
    kkk.jpg
    73.7 KB · Visningar: 560
Jeppe skrev:
Nja.. Priset för en bild i dagspress är 640:- + moms (om jag inte missminner mig). Du hade två, så jag skulle nog säga att det är ganska normalt betalt. Grattis till publiceringen.

Tack för svaren Jesper och Pontus.
Ja, då vet jag. 640 + moms = 800 kr. Runt en 500-lapp efter skatt alltså.
Med andra ord betalar Aftonbladet läsar-bilder enligt BLFs lista.
 
Feffo skrev:
Tack för svaren Jesper och Pontus.
Ja, då vet jag. 640 + moms = 800 kr. Runt en 500-lapp efter skatt alltså.
Med andra ord betalar Aftonbladet läsar-bilder enligt BLFs lista.

660 + moms var det.. Jag mindes fel. Fast det är ju petitesser..
 
Expressen har börjat köra med "Belöningen är publiceringen och deltagandet i tävlingen Månadens bild.". Innebär det att man i första hand ska ringa Aftonbladet om man har intressanta bilder, eller är det bara att säga att man vill förhandla när man kontaktar Expressen?

/Jimmy
som aldrig sålt någon bild, men börjar inse att han nog skulle kunna sälja någon enstaka bild då och då
 
Jimmy_S skrev:
Expressen har börjat köra med "Belöningen är publiceringen och deltagandet i tävlingen Månadens bild.". Innebär det att man i första hand ska ringa Aftonbladet om man har intressanta bilder, eller är det bara att säga att man vill förhandla när man kontaktar Expressen?

Många bilder de publicerar är skrattretande, vad har de i tidningen/hemsidan att göra? Andra är riktigt unika och värda bra med pengar, men bara en av dem blir månadens bild och får de pengarna den verkligen förtjänar. Vissa månader kanske det är flera som egentligen borde få de pengarna, andra månader kanske vinnarbilden är rejält överbetald.
Jag känner att deras prissättning fungerar för standardbilder, men lyckades jag ta BILDEN, så skulle jag förhandla. Vill de blåsa mig kan jag lika gärna behålla den, eller lägga upp den här och stämma dem om de snor den :-D

Jimmy_S skrev:
som aldrig sålt någon bild, men börjar inse att han nog skulle kunna sälja någon enstaka bild då och då

Samma här. Jag har bara "sålt" till föreningstidning och liknande.

"de" = Båda kvällstidningarna som kommer samtidigt som morgontidningarna.
 
ANNONS