Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Aftonbladet betalar bra eller dåligt för läsarbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
FILM) (ulltand skrev:
Såg också den där bilden och häpnade över att man ens använder den.
Nyhetstorka antar jag.

Känslan av att vara på plats när det händer är otroligt viktig för en kvällstidning. "Autentiska bilder" kan nästan vara hur dåliga som helst, bara de kittlar läsaren.

Man ska inte tänka som fotograf och läsa kvällstidningar idag.... :)
 
Jo, men den där bilden kan vara precis vilken rutinkontroll som helst av vilken bil som helst.

Hur vet nån att det är "rätt" bil? Kan man förmoda att det är en polisman som extraknäcker som fotograf?
 
HDFS) (KGS skrev:
Jo, men den där bilden kan vara precis vilken rutinkontroll som helst av vilken bil som helst.

Hur vet nån att det är "rätt" bil? Kan man förmoda att det är en polisman som extraknäcker som fotograf?

Varför skulle det inte vara en äkta bild, bara för att det kommer från en privatperson?
 
Den är säkert äkta, min point är att för mej som inte har en susning om vilken bil sångaren far omkring i kunde de ha publicerat vilken suddig bil(d) som helst. Bilden tillför ingenting i det skick den nu är.
 
HDFS) (KGS skrev:
Den är säkert äkta, min point är att för mej som inte har en susning om vilken bil sångaren far omkring i kunde de ha publicerat vilken suddig bil(d) som helst. Bilden tillför ingenting i det skick den nu är.

Det var det jag menade med äkta, att det är ett foto från just den situationen som artikeln handlade om. Annars ligger väl ansvaret hos journalisten/redaktören på tidningen och inte fotografen....
 
En nyhetsbild behöver inte vara av superkvalité enligt mig. Den ska visa en aktuell händelse. Det jag tycker är trist är att de inte skriver namn på fotografen utan skriver "läsarbild"
 
Jomenvisst ska den visa en aktuell händelse. Just den här bilden visar en händelse. Det KAN vara den aktuella, men det kan lika gärna vara en rutinkontroll i Tomelilla.

Att de inte skriver fotografens namn är antagligen för att fotografen inte vill ha sitt namn vid bilden (gissningsvis en extraknäckande polis).
 
HDFS) (KGS skrev:
Jomenvisst ska den visa en aktuell händelse. Just den här bilden visar en händelse. Det KAN vara den aktuella, men det kan lika gärna vara en rutinkontroll i Tomelilla.

En skrivande journalist kan dikta ihop vad som helst. Men att ha felaktiga texter och bilder skadar tidningens trovärdighet. Den är visserligen naggad i kanten. Men med största sannolikhet är bilden äkta. Annars skulle de ju valt en egen arkivbild.

Att de inte skriver fotografens namn är antagligen för att fotografen inte vill ha sitt namn vid bilden (gissningsvis en extraknäckande polis).

Låtet troligt. Har hänt förr.

not: Polisen på bilden har antagligen aldrig varit i Värmland.
 

Bilagor

  • polisfoto.jpg
    polisfoto.jpg
    82.8 KB · Visningar: 918
Även en tekniskt dålig bild kan tillföra en hel del eller visa på något intressant som annars inte skulle kommit in i tidningen alls. Tidningen kan ju inte ha fotografer som täcker hela landet/staden så det är säkert ett bra sätt att fylla ut tidningen med lite småsaker. Jag tror inte det tar jobbet från någon yrkesfotograf, de är säkert fullt upptagna med att ta bilder för planerade reportage och händelser. Vad en bild är värd är förstås upp till var och en, tycker fotografen att det egna alstret bara är värt två biobiljetter så är det väl också det riktiga priset. Välkommen till vår marknadsekonomi. Om inte yrkesfotograferna kan hävda sig mot en amatör med en mobilkamera så är det kanske dags att se över sin affärsidé och sitt yrkesval. ;-)
 
Det är få fotografer som lever på rena nyhetsbilder. De fotograferna har egentligen alltid haft konkurrens av amatörer som är på plats med kamera. Konkurrensen har därmed ökat och då gäller det att svara med fler och bättre bilder.

Många av de mobilbilder som säljs idag skulle aldrig köpts in av ett proffs därför att det rör mindre nyheter. Det finns alltså en ny marknad för mindre nyheter och där handlar det inte om ökad konkurrens.
 
froderberg skrev:
Känslan av att vara på plats när det händer är otroligt viktig för en kvällstidning. "Autentiska bilder" kan nästan vara hur dåliga som helst, bara de kittlar läsaren.
Helt klart! Det är ju bara att kolla in alla dessa bilder med utsuddade (anonyma) ansikten som tidningarna sätter in, alltså ansiktsbilder där man inte ser vad det föreställer! Snacka om onödigt, eller det är det väl då inte då dom nu sätter in dem...

//Larsa
 
froderberg skrev:
Känslan av att vara på plats när det händer är otroligt viktig för en kvällstidning. "Autentiska bilder" kan nästan vara hur dåliga som helst, bara de kittlar läsaren.

Man ska inte tänka som fotograf och läsa kvällstidningar idag.... :)
Det är väl egentligen hela syftet med att fotografera... Att ta bilder som kittlar betraktaren!
Ibland känns det som att man koncentrerar sig för mycket på att få så tekniskt bra bilder som möjligt
så att det "kittlande" ögonblicket försvinner medans man fipplar med inställningarna..
Visst är det bra att sträva efter perfektion,men man riskerar att kanske missa den perfekta bilden!
 
Magnuz skrev:
Jag tycker dock det är skrämmande när aftonbladet "raggar" bilder på detta sätt istället för att ha seriösa anstälda fotografer, snart blir ju det yrket ersatt av svenssons med mobilkamera? eller?

/Magnus

Yrket försvinner knappast, men ofta är det Svensson som har en bild/video på det som hänt eller håller på hända så vad ska yrkesfotografen göra? Tror inte Svensson vill åka till Irak med sin mobil.
 
Det är väl upp till var och en om man vill skicka in en bild till Aftonbladet eller Expressen. 71000 för årets läsarbild är väl ett Ok pris. JAg ser inget som helst problem i den här hanteringen. Yrkesfotografer kommer att behövas i alla fall. Det är inget hotat yrke pga detta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.