Annons

Aftonbladet betalar bra eller dåligt för läsarbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Aftonbladet 21 juli

Fick den här bilden publicerad i Aftonbladet igår:

http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1123901,00.html

- Visst kan jag hålla med om att ibland har dom nyhetstorka.....

Men en ny Ericsson mobil 810i kommer på posten inom en vecka. Dessutom ringde bildredaktören upp och frågade om han fick sälja bilderna vidare. För min del så var det bara en "kul grej" att skicka in bilderna, så jag sa jag till försäljning, och kommer att då 50% av bruttointäkterna för dessa bilder.


// Micke
 
Re: Aftonbladet 21 juli

...- Visst kan jag hålla med om att ibland har dom nyhetstorka...[/B]


Bilden var ju klart kul, och jag förstår att den kan sälja.
Själv drog jag iväg ett hundratal bilder på kungen när han besökte Jiingijamborii (scout 2007 i Rinkaby), men det gjorde ju många andra så jag tror det ska mycket till innan någon av mina bilder hamnar i tidningen.
 
Mikael Westerberg 10D skrev:
Gjorde jag, som (amatör) rätt, att låta aftonbladet sälja bilderna vidare?

Svårt att se hur jag skulle kunna klara av det själv.

jag är ingen expert, men jag skulle då gjort som du iallfall i detta fallet.

Grattis för publiceringen + nya mobilen ;)
 
Det finns ett flertal orsaker till att läsarbilder i längden kommer bli ett problem för journalistiken.

En tidnings viktigaste tillgång är trovärdighet. Alla ska kunna lita på att det en tidning beskriver i ord och bild är sant. Om än vinklat. Många gånger för vinklat.
För att trygga den trovärdigheten måste man ha kontroll på informationsinhämtningen, vilket man inte alls har då det kommer in bilder från helt okända människor.
För de förhållandevis höga summorna man kan "vinna" är det lätt hänt att det kommer in bilder som både är tekniskt manipulerade och rent av rena falsarium.
Och när det avslöjas kommer tidningarna eller media i stort, tappa väldigt mycket i trovärdighet. Det har redan hänt. Bara att det inte kommit ut.


Förr i tiden var det endast yrkesfotografer som beträdde en plats där det skett en olycka, ett rån eller liknande. De vet vad som gäller och förväntas av dom, eftersom det är en del av deras jobb. Uppträder man felaktigt så sabbar man inte bara det jobb man ska göra, man förstör också för kommande jobb och för sina arbetskamrater.
Men i dag med alla mobilkameror och små digitalkompakter flockas allmänheten så fort de hör en polisbil närma sig. Och de flesta med kameror, ivriga att tjäna en slant och få sin bild i tidningen.
Fullt förståeligt. Men som allmänhet är risken stor att man är i vägen för räddningsarbete, eftersom man inte är van. Det är också en stor risk att man inte uppträder så etiskt som man bör, utan utsätter personer som redan är offer för ytterligare påfrestning genom att plåta dom och sprida bilderna.
Ovanpå det kan man som läsarbilds-gotograf utsätta sig själv för faror man inte riktigt är medveten om.

Av någon anledning anses det full okej av tidningschefer att ta in amatörbilder i tidningen.
Men skulle de kunna tänka sig att ta in artiklar skrivna av okända privatpersoner i tidningen?
Nej, givetvis inte. Vore i det närmsta otänkbart, och visar på den status bilder, respektive text har i tidningen. En syn som förstärks och på inte sätt gagnar vare sig journalistiken eller bilder rent generellt.

Därmed inte sagt att man inte kan ha läsarbilder i bland i tidningen. Men det finns många anledningar till att det både kommer drabba journalistiken, demokratin och fotografin på ett negativt sätt om man inte både har stenkoll på vad man plockar in, och gör det med en viss urskiljning.
 
Bra Magnus Hallgren

Bra inlägg.
Läsarbilder och liknande amatörbilder är bra, men de ska inte skyfflas in på det sätt som Aftonbladet och Expressen har börjat göra.
Den som råkar befinna sig på rätt plats vid rätt tillfälle och får en unik bild måste givetvis kunna sälja den, men nu har de gått till överdrift och kommer att förlora ännu mer av den lilla trovärdighet som skvallertidningarna ovan har kvar.
Om man ser till bilderna som de har med, många anser jag är riktigt dåliga och jag förstår inte vad de har att göra i en morgonstidning (Okej, kvällstidning. Men de kommer samtidigt som morgontidningarna).
Nu är det i och för sig inte alltid så hög kvalité på tidningarnas egna fotografers bilder heller. I en lokaltidning har jag sett att kvalitén har höjts under sommaren. Kanske nyutbildade och motiverade vikarier som vill visa upp sig och få fast jobb?
 
m_h skrev:

Av någon anledning anses det full okej av tidningschefer att ta in amatörbilder i tidningen.
Men skulle de kunna tänka sig att ta in artiklar skrivna av okända privatpersoner i tidningen?
Nej, givetvis inte. Vore i det närmsta otänkbart, och visar på den status bilder, respektive text har i tidningen. En syn som förstärks och på inte sätt gagnar vare sig journalistiken eller bilder rent generellt.

Därmed inte sagt att man inte kan ha läsarbilder i bland i tidningen. Men det finns många anledningar till att det både kommer drabba journalistiken, demokratin och fotografin på ett negativt sätt om man inte både har stenkoll på vad man plockar in, och gör det med en viss urskiljning.
Du får gärna utveckla hur demokratin är hotad av att media tar in bilder från den sk allmänheten.

Sedan rör du ihop det lite tycker jag, jämför "amatörbilder" med "artiklar skrivna av okända privatpersoner". Jag tror inte de tar in så värst många bilder utan att veta vem avsändaren är (men jag kan ju ha fel).

Artiklar av kända privatpersoner (eller amatörer om du föredrar det) finns det däremot gott om, de kallas bl.a insändare, debattartiklar, "under strecket" (SvD), Essä (DN) osv. och de har såvitt jag vet aldrig setts som något hot mot demokratin, snarast tvärtom.
 
tormig skrev:
[...] Artiklar av kända privatpersoner (eller amatörer om du föredrar det) finns det däremot gott om, de kallas bl.a insändare, debattartiklar, "under strecket" (SvD), Essä (DN) osv. och de har såvitt jag vet aldrig setts som något hot mot demokratin, snarast tvärtom.
Ja, men där framgår det tydligt att det är insändare och inte tidningens egna skribenter som står för materialet. Det gör det inte alltid när det handlar om bilder på nyhetsplats.
 
Torbjörn:
I ett vidare begrepp kan man säga att demokratin påverkas då läsarna/tittarna får ett allt mindre förtroende för media, eftersom journalistik är en del av den demokratiska uppbyggnaden.
Ur ett lite mindre perspektiv kan man också misstänka att statsmakterna i längden kommer acceptera att det uppstår störningar på olycksplatser, demonstrationer eller liknande, varpå en lagändring vad det gäller fotografering på allmän plats ligger i fara. Och det gagnar givetvis inte demokratin.

Tidningar tar givetvis inte in inskickade bilder utan att veta vem som skickat dessa. Personen brukar ju vilja ha betalt.
Men det är knappast en knuten medarbetare, bildbyrå/frilans, på det vis som man vanligen köper av, vilket är en rätt stor skillnad.
Om till och med bildbyråer som AP ibland lyckats få med förvanskade bilder i utsänt material, hur lätt är det då inte att det kommer sådant material från källor som inte behöver ta hänsyn till sin egna trovärdighet, eller ens reflekterar över vad man får och inte får enligt en tidnings policy.

Jag ber om ursäkt om jag var otydlig då jag skrev. För mig var det uppenbart att det var journalistiskt material jag talade om, inte insändare och debattartiklar.
Men det är alltså journalistik och inget annat jag avser i mitt inlägg.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.