Annons

Afrikautrustning!

Produkter
(logga in för att koppla)

SimonPaulin

Aktiv medlem
skall backpacka lite i afrika i slutet av sommaren och kameran skall naturligtvis med... Detta medför dock problem... Hur skall det hala bäras och packas? Ruggsäck ser jag nog som det enda alternativet men det går ju inte att ha två rygg säckar. I så fall skulle man få ha ena på magen(det kanske går iofs).

Några tips eller egna erfarenheter? Grejen är ju att när man väl är i afrika vill man ha med bra utrustning så att man har större förutsättning att ta bra bilder. >Resmålen är kenya, tanzania, malawi..

planerad utrustning:

nikon d200
nikkor 17-55
nikkor 50
sigma 70-200 el. 100-300
stativ (kanske enbens)
k-pist, med tillhörande ammo, som stöldskydd

som sagt.. en del tunga grejer...


Råd vore uppskattat...

/Simon
 
Kom precis hem från tre veckors safari i Kenya och Tanzania där jag hade kameran framme i princip hela tiden. När jag kom hem fick jag skicka alla grejer på service, p g a av damm och saltvatten.Dvs tänk på dammet! Det tar sig in överallt. Så lite objektivbyten som möjligt är ett råd.

Mina objektiv var:
20-35/2,8
35-70/2,8
75-300/4,5

35-70 använde jag inte alls! På telet använde jag nästan bara 300 läget. Vidvinkeln var oumbärlig, mycket bra zoomomfång på 1,5X crop.
En bra väska är A-O - http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=11019 hade en annan fotograf som också var med, och den verkade vara ett mkt bra reseval.

Kolla mina bilder på www.joelhjort.com

Lycka till och hoppas du får en trevlig resa...
 
har själv backpackat i afrika en hel del. själv hade jag en stor och en liten ryggsäck. i den lilla hade jag allt av värde(kamerautr. pass,pengar,etc.) och i den stora hade jag kläder,sovsäck,tält osv.
ett tips är att skaffa en liten kamera som lätt slinker ner i en ficka(om du inte har det redan) som du alltid kan ta fram. marknader och liknande är mycket intressanta ur fotosynpunkt men att dra fram en stor systemkamera gör att rånrisken ökar betydligt(speciellt i malawi). ett annat problem är att folk alltid vill ha pengar av dig. det gör att om du har en stor kamera så tror många att du är professionell och därmed villig att betala för att få ta en bild. en liten kompakt gör att du kan vara betydligt mer diskret.
detta är bara mina erfarenheter och jag är säker på att det finns dom som har helt andra. jag hoppas dock att detta kan vara till någon hjälp.
 
mycket bra råd.. tackar för det :)

Det är kul att utbyta erfarenheter! Fler som vill berätta om resor osv? vad man märkt vad det gäller just stölder och människor som vill ha pengar m.m.

Riktigt härliga bilder Joel! Gillar speciellt några av lejonbilderna!

Någon mer som vill dela med sig av safaribilder?
 
Senast ändrad:
...
planerad utrustning:

nikon d200
nikkor 17-55
nikkor 50
sigma 70-200 el. 100-300
stativ (kanske enbens)
...
[/B]


Sigman fungerar väl sådär på D200:an. Sedan skulle jag satsa på ett trebensstativ, och inte ett enbens, och som Patrik säger - bönpåsar.

Glömde en sak, jag skulle även satsa på ett analogt hus för s/v film a'la TMX och rödfilter för landskapsbilderna.
 
Joel, jag ser att du var på Lamu! Oj vilken härlig ö. Besökte du någon gång Stop-Over? Var bodde ni? Och framförallt, drack du Juicen med stort J på Whisper's?

OnT: Rånrisken måste beaktas, men gör för all del inte misstaget att misstro varenda kotte, de flesta är jättetrevliga och hjälpsamma. Ibland lite för hjälpsamma - blir du rånad skall du tänka efter före innan du skriker det rakt ut, eftersom det faktiskt har hänt att folk delar ut rättvisa direkt på gatan i form av misshandel, ibland till döden. Folk i allmänhet är inte så pigga på att rötägg stjäl från turister, så tänk efter innan: "Vad blev jag bestulen på egentligen?"

Som sagt så dammar det enormt, du hittar knappt något ställe som är fritt från sandkorn etc. Du kanske helt klarar dig med 70-200 och en kompakt?
 
Fast en digitalkompakt (om det är det du menar) är väl lite synd att förlita sig på om man nu har en d200? Jag skulle inte åka någonstans utan en bra vidvinkel. Men det är ju sant att det är trist om grejorna sandar igen...knepigt...men det går ju att skippa den fasta 50:an om det finns en 17-55, för att minska bytena.

Det där med k-pist var bara skoj väl? :-O

Sen var det transportfrågan. Jag hade satsat på att sätta objektivväskor och andra småväskor för minneskort osv i avbärarremmen på en större ryggsäck.
 
Senast ändrad:
PatrikAdolfsson skrev:
Du måste ha med dig minst en bönpåse. Tydligen perfekt att ha i bussen/jeepen/bilen.


Kan bara hålla med. Det är ett bra tips. Sen är det bra om man kan få chaffisen att slå av motorn så att man blir av med de vibrationerna från den om man stöder sig på exv. takluckans kant när man tar bilder med långt tele.
 
När du är på safariutflykt så är du väl inte den enda turisten i bussen?
Om man delar buss så kan man inte använda stöd av något slag pga att alla rör sig och bussen gungar, även när motorn är avstängd.

Det som gäller är frihandsfotografering med korta slutartider mha ljusstarka objektiv och VR.

Sitt med kameran redo i knät med en jacka över för att skydda mot dammet.

/Erik
 
Vi åker bara 2 pers och båda är fotografer. Vi kommer att åka i en egen bil. Båda kommer att vara stilla :D Chauffören år helt enkelt göra som vi säger till honom. Men jag tror de är rätt vana.
 
eon skrev:
När du är på safariutflykt så är du väl inte den enda turisten i bussen?
Om man delar buss så kan man inte använda stöd av något slag pga att alla rör sig och bussen gungar, även när motorn är avstängd.

Det som gäller är frihandsfotografering med korta slutartider mha ljusstarka objektiv och VR.

Sitt med kameran redo i knät med en jacka över för att skydda mot dammet.

/Erik

Kan vara. Det är nåt man bör kolla upp med safari arrangören. I en del fall används minibussar och de kan vara packade. Vi åkte sist med East African Adventure (mycket bra safari (svenskägt med lokal guide, men inte bra bara därför förstås) under en vecka i 4 parker i Tanzania - Serengeti, Lake Manyara, Ngorongoro och Tarangire) och hade en egen Landcruiser själva på tre pers. Det kostade inte mer än nåt annat men kändes otroligt exklusivt. Det var värt otroligt mycket också för att man bestämmer helt själv vad man vill göra utan att behöva ta hänsyn till andra medresenärer.

Har åkt buss också flera gånger i Kenya och det finns ofta nåt att stödja sig på. Var i Tsavo Kenya och hade tur då med, då vi (2 pers) fick dela en minibuss (tar 8 man tror jag) med ett annat svenskt par. Men det är alldeles riktigt så att det beror på hur fulla bussarna är. Har man otur så kan det nog bli riktigt trångt. Speciellt om folk envisas med att ta med mycket bagage. En del har ganska strikta regler för bagaget. Är det trångt kan det vara klart frustrerande för de som står på fel sida i bussen om man dessutom tycker att man bara "måste" ta bilder.
 
Vill man vara säker på att inte få dela bilen med andra bokar man en egen bil :D Konstar givetvis lite extra men klart värt det för att kunna plåta med långa tele (400mm och större) i säg 1/125 och få den perfekta bilden :D
 
PatrikAdolfsson skrev:
Vill man vara säker på att inte få dela bilen med andra bokar man en egen bil :D Konstar givetvis lite extra men klart värt det för att kunna plåta med långa tele (400mm och större) i säg 1/125 och få den perfekta bilden :D

Absolut. Vi bad inte om det sist men vi var de enda som skulle åka just då. Så vi hade ren tur. Men är man bara där för att fotografera och det är det som är hela grejen och man inte vill bli störd av armbågar i sidan just när man ska knäppa, så är det absolut det som gäller. Det finns massor av problem som kan uppstå. Risken att nån i en full buss är magsjuk exv. är en klar realitet som definitivt kan påverka en resa negativt - inte bara för den stackare som mår dåligt.
 
När det gäller bönpåse, så kan du använda "nästan" vad som helst. Du behöver inte köpa något dyrt.
Jag hade förberett mig med en påse för att ha ris i. Köpte ris (onödigt att släpa det på flyget) av kocken på vår första övernattning. Jag fick mer än vad jag behövde och erbjöd det till en annan resenär. Han tog en reservstrumpa och fyllde. Den bönpåsen fungerade bra till hans Hasselbladare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.