Annons

Afghanistan 2021 - Nu börjar nog ett nytt kapitel igen

Produkter
(logga in för att koppla)
Tyvärr äger väl talibanerna en stor majoritet av våldskapitalet och det kommer att avgöra landets närmaste framtid.

Ja nu ja men det har nog mycket berott på att många tills nu i augusti förlitat sig i princip helt på att USA ska sköta säkerhet och mottryck mot talibanerna. Nu tvingas all opposition att tänka om och det händer nu och främst i städerna men hazaras och tadzjikerna har alltid haft garden uppe mot pashtunerna som historiskt begått rena folkmordet på hazarerna. På 1800-talet skedde en stor kraftmätning mellan hazarer och pashtuner som hazarerna förlorade och det finns de som menar att hälften av den hazariska befolkningen mördades då.

Det finns ett grundmurat hat mot alla mongolska folk i landet sedan Djingis Khans och Timur Lenks dagar och pogromer med tusentals döda hazarer har skett ganska sent i tid. Även en stor del av uzbekerna är mongolerna men de har inte varit lika utsatta möjligen för att de är sunniter som pashtunerna. Det är ren pashtunsk rasisism. Så det är inte särskilt konstigt att de afghaner som kom till Sverige 2015 nästan alla var just hazarer. Dessutom har hazarer även mördats även IS, av rent religiösa skäl då de är shiiter.

Senast ändrad:
USA invaderade Afghanistan för att landet härbärgerade Usama bin Ladin och al-Qaida. I stort sett hela världen gav sitt stöd till det (eller protesterade åtminstone inte).
NATO deltog eftersom artikel 5 i atlantpaktsavtalet aktiverades (för första gången).

När det inte gick fort att eliminera al-Qaida hade inte USA någon vidare utarbetad plan för vad de skulle göra. Erfarenheterna efter andra världskriget om hur man utplånar en stat och bygger upp en ny tycks ha tappats bort.

Om västvärlden överger Afghanistan så lämnar vi fältet öppet för Kina. Det kinesiska kommunistpartiet har ingen anledning att invadera Afghanistan militärt utan kommer att använda liknande metoder som man har använt i Afrika för att försäkra sig om inflytande. Kina har inte eller någon inhemsk folklig opinion att ta hänsyn till.

USA har gått in och vänt upp och ner på hela Mellan Amerika på 70-talet utan att sedan ta sitt ansvar efteråt. Nu betalar man priset i form av en miljon flyktingar som vill ta sig till USA sedan gängkriminaliteten och den fria knarkmarknaden tagit över deras hemländer. Irak, Libyen och Somalia är fortfarande kaosstater efter bl.a. amerikanska insatser utan någon som helst plan för tiden efter man slagit ut de sittande regimerna. Personligen tycker jag det var ett stort misstag att påverka hela Afghanistan när det bara var BinLaden och Zawahiri man var ute efter. Väldigt dålig precision i den insatsen.

Vi har ingen aning om vad Kina hittar på den dag de investerat sig fast i Afghanistan och någon annan på allvar hotar deras intressen. Förmodligen gör de som i Afrika, d.v.s. ställer inga som helst politiska villkor utan erbjuder sig att bygga ny infrastruktur i form av vägar och Huawei-tele mot afghanska olja, mineraler och en afghansk konsumtionsmarknad. Nu byggs tydligen vägar mot Kina i norr genom den s.k. Wakhan-korridoren som en del av den nya Sidenvägen. Kina gör inte om misstaget som USA och Europa alltid gör när de skriver långa listor med villkor kring mänskliga rättigheter utan det är strikt business. Ska bli intressant att se hur de kommer reagera på inflödet av opium, hash och heroin för det kommer nog vara en del av det talibanerna i praktiken kommer betala med.

Senast ändrad:
Det här är en lite annorlunda tråd på Fotosidan.
Jag tycker det är bra och intressant, och okey eftersom den anknyter till foton och en utförlig text som finns här.
Den som inte vill läsa sådant här, behöver ju inte göra det.
Det får dock inte bli för mycket världspolitik, i största allmänhet.

Tack Sten-Åke.
Jag gick på en Resande Folkhögskola och åkte buss till och igenom Afghanistan 1976.
Jag var bara någon enstaka dag i Kabul, men lite längre i Jalalabad.

Det var jätteroligt att se dina foton från 1978, och läsa din utförliga text.
Dina upplevelser av landet, som det var då, stämmer väl överens med mina.
Även om hur man bemöttes som turist/besökare, och din historieskrivning i stort.

Jag blev väldigt förtjust i Afghanistan, och dess folk.
Med "folk" menas då män, för jag träffade inte en enda kvinna, vad jag minns.
Det kändes som om att vi var jämlikar på något märkligt sätt. Respektfullt och fint.
Även "våra" kvinnor blev respektfullt bemötta.
Att vi var unga och naiva straffade sig inte på något allvarligt sätt i Afghanistan, men i andra länder.

När vi kom till gränsstationen mellan Iran och Afghanistan, frågade tullaren om vi hade någon present till hans chef.
Nej, sa vi.
Det svaret var vi nog ganska ensamma om, för det tog inte ett dygn för några andra att komma igenom där ....

I Herat stod det en polis i en stor vägkorsning, på en träramp, och dirigerade trafiken.
Trafiken bestod mest av djurekipage.
En tjej som körde en av våra bussar fick en häst att skena. Hon blev nog lika rädd som hästen, och körde ner trärampen med polisen.
Polisen klarade sig oskadd, men inte rampen.
Straffet fastställdes på plats. Att betala och bygga upp rampen.
Statsapparaten verkade liten och "självförsörjande".

Jag och en tjej liftade från Herat till Kabul, södra vägen, för att komma lite närmre folk.
Vi ställde oss utanför staden. Efter en stund kom polisen. Deras uniformer var lappade.
Polisen stannade alla fordon tills det kom en lastbil som skulle till Kandahar (halvvägs), och sa till oss att stiga på.

Vi satt på flaket, med en massa män.
Det var varmt. Tjejen hade en T-skjorta och ingen BH.
Jag såg hur männen tittade på henne. Inte så konstigt. Jag hade inte sett så mycket som en fotknöl på en inhemsk kvinna.
Sedan började de tala med varandra. Då blev jag lite orolig.
På flaket fanns en student som kunde lite engelska. Han förklarade.
Jo, nu när de fick se så mycket, kunde de möjligen få se hennes bröst också, undrade de.
Nej, sa jag, för det var mig han frågade och inte henne. Det får man inte.
Okey, sa han, och förklarade för de andra männen.
De tittade vänligt mot oss, och gav gesten att det accepterar vi.
Typ. Fråga kan man ju alltid ......

När vi skulle från Kandahar började det regna.
Vi tog en buss. Det kostade typ 10 kronor.
En chaufför, som hade en hjälpreda som tvättade fönster, tog betalt, mm.
När vi åkt en liten bit, kom hjälpredan och bjöd från en skål med små bruna bitar. Det ingick tydligen i biljettpriset. (I det avseendet var vi dock förbjudna av skolan att ta seden dit vi kom - det hade blivit enkel resa hem.)
Regnet tilltog. Det stod som spön i backen.
Då stannade plötsligt bussen. Männen flög ut i regnet, la ut var sin filt, och så gjorde de typ gymnastiska övningar i full fart, och så in i bussen igen. Det var någon sorts bön.

I Kabul frågade en student oss, mycket diskret, om vi möjligen hade en flaska vin att sälja.
Det hade vi inte.

Sedan åkte vi till Jalalabad.
Vackra fält med prydnadsblommor. Jättestora fält. Märkligt att de hade råd med sådant, i ett fattigt land, tänkte jag.
Det var opiumvallmo.
En bonde gick och "skördade", dvs rispade i frökapslarna med en kniv.
Han kunde inte ett ord engelska, men lyckades visa hur det gick till. Även framför min super-8 kamera.
Sedan bjöd han oss på te.

Ett strikt muslimskt land.
Javisst,
Men ändå så tolerant, i alla fall mot oss.
I många avseenden skapar nog "kolonialism" mer problem än "religion".
Det är sorgligt att det landet inte fick utvecklas i lugn takt, utan inblandning utifrån.

Senast ändrad:
Det här är en lite annorlunda tråd på Fotosidan.
Jag tycker det är bra och intressant, och okey eftersom den anknyter till foton och en utförlig text som finns här.
Den som inte vill läsa sådant här, behöver ju inte göra det.
Det får dock inte bli för mycket världspolitik, i största allmänhet.

Tack Sten-Åke.
Jag gick på en Resande Folkhögskola och åkte buss till och igenom Afghanistan 1976.
Jag var bara någon enstaka dag i Kabul, men lite längre i Jalalabad.

Det var jätteroligt att se dina foton från 1978, och läsa din utförliga text.
Dina upplevelser av landet, som det var då, stämmer väl överens med mina.
Även om hur man bemöttes som turist/besökare, och din historieskrivning i stort.

Jag blev väldigt förtjust i Afghanistan, och dess folk.
Med "folk" menas då män, för jag träffade inte en enda kvinna, vad jag minns.
Det kändes som om att vi var jämlikar på något märkligt sätt. Respektfullt och fint.
Även "våra" kvinnor blev respektfullt bemötta.
Att vi var unga och naiva straffade sig inte på något allvarligt sätt i Afghanistan, men i andra länder.

När vi kom till gränsstationen mellan Iran och Afghanistan, frågade tullaren om vi hade någon present till hans chef.
Nej, sa vi.
Det svaret var vi nog ganska ensamma om, för det tog inte ett dygn för några andra att komma igenom där ....

I Herat stod det en polis i en stor vägkorsning, på en träramp, och dirigerade trafiken.
Trafiken bestod mest av djurekipage.
En tjej som körde en av våra bussar fick en häst att skena. Hon blev nog lika rädd som hästen, och körde ner trärampen med polisen.
Polisen klarade sig oskadd, men inte rampen.
Straffet fastställdes på plats. Att betala och bygga upp rampen.
Statsapparaten verkade liten och "självförsörjande".

Jag och en tjej liftade från Herat till Kabul, södra vägen, för att komma lite närmre folk.
Vi ställde oss utanför staden. Efter en stund kom polisen. Deras uniformer var lappade.
Polisen stannade alla fordon tills det kom en lastbil som skulle till Kandahar (halvvägs), och sa till oss att stiga på.

Vi satt på flaket, med en massa män.
Det var varmt. Tjejen hade en T-skjorta och ingen BH.
Jag såg hur männen tittade på henne. Inte så konstigt. Jag hade inte sett så mycket som en fotknöl på en inhemsk kvinna.
Sedan började de tala med varandra. Då blev jag lite orolig.
På flaket fanns en student som kunde lite engelska. Han förklarade.
Jo, nu när de fick se så mycket, kunde de möjligen få se hennes bröst också, undrade de.
Nej, sa jag, för det var mig han frågade och inte henne. Det får man inte.
Okey, sa han, och förklarade för de andra männen.
De tittade vänligt mot oss, och gav gesten att det accepterar vi.
Typ. Fråga kan man ju alltid ......

När vi skulle från Kandahar började det regna.
Vi tog en buss. Det kostade typ 10 kronor.
En chaufför, som hade en hjälpreda som tvättade fönster, tog betalt, mm.
När vi åkt en liten bit, kom hjälpredan och bjöd från en skål med små bruna bitar. Det ingick tydligen i biljettpriset. (I det avseendet var vi dock förbjudna av skolan att ta seden dit vi kom - det hade blivit enkel resa hem.)
Regnet tilltog. Det stod som spön i backen.
Då stannade plötsligt bussen. Männen flög ut i regnet, la ut var sin filt, och så gjorde de typ gymnastiska övningar i full fart, och så in i bussen igen. Det var någon sorts bön.

I Kabul frågade en student oss, mycket diskret, om vi möjligen hade en flaska vin att sälja.
Det hade vi inte.

Sedan åkte vi till Jalalabad.
Vackra fält med prydnadsblommor. Jättestora fält. Märkligt att de hade råd med sådant, i ett fattigt land, tänkte jag.
Det var opiumvallmo.
En bonde gick och "skördade", dvs rispade i frökapslarna med en kniv.
Han kunde inte ett ord engelska, men lyckades visa hur det gick till. Även framför min super-8 kamera.
Sedan bjöd han oss på te.

Ett strikt muslimskt land.
Javisst,
Det är sorgligt att det landet inte fick utvecklas i lugn takt, utan inblandning utifrån.

Tack för den berättelsen! Som sagt, både 1972 då jag åkte helt solo och 1978 blev vi väldigt väl behandlade. 1978 mitt under pågående revolution gjorde soldaterna vad de kunde för att hjälpa oss i säkerhet trots att de hade mycket annat att tänka på.

Berättelsen om den unga tjejen utan BH är intressant. Vad jag vet så hörde jag inte om några resande utländska tjejer som blivit antastade under mina resor i landet. Afghanerna kontaktade sällan oss direkt utan väntade hellre till vi kontaktade dem. Det fanns ett stort mått av vardagshövlighet och man hade överseende med det som man säkert såg som rätt grava klavertramp även om jag inte är så naiv att jag tror att det inte skedde ibland. Hur kvinnor klär sig betyder i alla muslimska länder, även i de som är mer liberala

Jag minns när jag en gång kom till Kandahar just i gryningen efter en nattlig transport från Herat. Då vaknade ett amerikanskt par när bussen stannat och killen pussade den unga tjejen lätt oskyldigt på kinden och alla bussens manliga afghaner ställde sig upp och kollade mangrant på paret och kommenterade klart förläget det hela men det fanns absolut ingen aggressivitet i luften. Snarast förundran.

I Öst-Afrika har jag själv upplevt en mycket mer direkt reaktion på vad man uppfattar som icke acceptabelt. I dessa HBTQ-dagar erinrar jag mig två italienska homosexuella män som stod och hade en halvorgie i väntan på vårt plan till Zanzibar. Då gick en markvärdinna fram till dem och skällde ut dem och påpekade det olämpliga i deras beteende. När de sedan skulle gå på planet så såg hon till att den ena killen fick sitta längst bak trots att de båda protesterade högljutt och viftade med sina biljetter och pekade på stolsnumren.

Idag är nog religionen ett stort problem på många sätt i umgänget mellan afghaner och utlänningarna. Innan den utmanades som den gjorde under de tio åren under kommunismen, så var afghanerna väldigt mycket mer avspända men det innebär inte att attityderna till exv. förnekande av Gud, stening av kvinnor i samband med äktenskapsbrott m.m. och införande av sharialagar i allmänhet skulle varit så särskilt annorlunda då mot nu.

Det har ju gjorts sådana undersökningar som jag tror Ayan Hirsi Ali den kända kvinnliga islamkritikern hänvisat till och läser man det så gör i alla fall jag mig inga illusioner. Det är inte enbart talibanerna som är extrema. Även uzbekerna är kända för att vara djupt religiösa och religiöst extrema. Var inte Ramsat Akilov som utförde terrordådet på Drottninggatan uzbek?

Senast ändrad:
Hoppas den funkar, annars får jag göra ett nytt försök.

Stämningen i Kabul då var närmast upprymd. De var glada att talibanerna var borta. En biograf hade öppnats (visade pakistanska såpoperor) och på bröllop spelades musik. Folk gick till fotografer för att bli avbildade, samma antika lådkameror som du har bild på.
Men jag intervjuade också personer som sa att, ja, det var bra att USA kom men också tillade: De får inte stanna för länge. Då kör vi ut dem, som vi gjorde med britterna och med Sovjet.
Nu är vi där.

Härliga levande bilder Jan med för mig hög igenkänningsfaktor. Så du tror det var negativ Fuji 400. Jag prövade Fuji diafilm men tyckte färgerna var lite fadda men det var väl för att jag inte hört talas om Velvia på den tiden. Skanningen verkar ju ha gått bra den med. Jag gillade särskilt fotostudion och skräddaren och gatubilderna.

Angående den teknik som använts till mina bilder från Afghanistan

"I stort sett alla bilder i min "bruna serie" har skapats från reprofotade Agfa-dia tagna med Agfa CT18 och CT21 film och är nästan samtliga tagna med en liten Pentax ME systemkamera från 70-talet med 40mm/2,8 objektiv. De låga ASA/ISO-talen på 50 respektive 100 var då ofta en reell utmaning. Bildmaterialet är ganska svårt att hantera och jag är medveten om att den tekniska kvaliteten är betydligt sämre än de vi är vana vid från dagens digitalt födda bilder. I bästa fall kan man väl säga att de har en lite annan karaktär.

Vid efterbehandlingen måste man göra svåra kompromisser och särskilt kornet i himlarna har varit en utmaning och detta även efter att bilderna konverterats i DxO Fotolab med Tri-X korn för att få det mindre störande. Även färgerna är problematiska och ofta saknas den gröna kanalen helt eller delvis (möjligen beroende på dålig förvaring eller dålig fixering) och därför har jag valt att lägga på en brun ton på bilderna, istället för att försöka läka färger som förstörts av tiden. Bilderna svarar dessutom mycket dåligt på skärpning i mina RAW-konverterare och jag har varit tvungen att använda DxO Photolab för att dra ner de ofta störande effekterna av "micro contrast" helt i botten och istället dra upp Fine contrast högt. Vid export har jag efterskärpt med "Bicubic Sharp". Det har tagit flera år att komma fram till en metod som fungerat. Samtliga bilder är reprofotade med 100mm makro och hanterade med direktfångt/tethering med Capture One.

Det händer att bilder ser defekta ut när ni bläddrar i bildspelet i Fotosidans bildportfolio-del. Det är dock inga fel på bilderna utan det är Fotosidans bildspelsrendering i Portfolio-delen som missar ibland. Det avhjälpes enklast genom att backa och gå fram till samma bild igen."

Var publicerade du dessa? :–)

Intressant skrivet med personliga erfarenheter.

Om man googlar "afghanistan 70s" (dvs https://www.google.com/search?q=afg...drjA7UQ_AUoAXoECAEQAw&biw=1400&bih=1201&dpr=1 ) så får man se en hel del bilder som visar hur pass modernt Afghanistan trots allt var på 1970-talet. Landet var åtminstone inte lika misogynt som nu, och värre (mycket värre!) lär det bli. Flera generationer afghaner har fått lida av en katastrof som Sovjetunionen kanske inte satte igång men eldade på rejält 1979.

Det var nog dagens anders (svensk förkortning av "understatement"). Det har redan kommit rapporter om talibanska illdåd.

Och Sverige vill inte låta afghanska tolkar komma hit. Skamligt!

Att få god övning var väl huvudsyftet med den svenska insatsen?

Titta på bilderna via Google-länken ovan. De visar hur jävla illa det har gått för de afghanska kvinnorna de senaste 40 åren.

Uppmärksamt Per! Jag publicerade inget då 1978. Men jag använde bilderna professionellt i min undervisning i samhällskap, historia, geografi och religion. Bloggar fanns i dagens form självfallet inte då.

Trettio bilder finns på Federationen Svenska Fotografer mest för att Fotosidan inte indexerar andra bilder än de som är inbäddad i själva bloggarna.

De har uppmärksammats av bl.a. av en amerikansk militärattache i Afghnistan som gjort fem vändor till Afghanistan och som arbetar på en bok om landet och Saur-revolutionen. Han heter Brandon Burden och jag kopplade ihop honom med bl.a. Sveriges kanske kunnigaste Afghanistan-kännare Carl-Johan Charpentier som bl.a. skrivit den eminenta boken Afghanistan mellan Mecka och Moskva. Carl-Johan har bott i Afghanistan länge och talar dari.

Beträffande bilderna i din länk så är de väldigt talande på ett plan men inte alls på andra. Afghanistan har historiskt haft en del framsynta ledare som försökt utveckla landet efter bästa förmåga men de har alla vetat att de ytterst begränsats av den starkt religiösa och konservativa traditionen. Det var man medvetna redan om på slutet av 1800-talet. Andemeningen i det var att man viste att om man pushade för hårt så kommer de ner från bergen och säger ifrån med våld.

Om man inte fattar vad det betyder så kan man ju alltid gå till grannlandet under 70-talet. Jag var två ggr i Iran och det var schizofrent. Å ena sidan hade vi en helt fartblind stadsledning och överklass som badade i petropengar efter att OPEC lyckats höja oljepriserna i första led ordentligt. Parallellt en oerhört fattig och efterbliven landsbyggd.

Samtidigt som tjusiga tjejer gled omkring på stan med nästintill nattklubbsstass redan på förmiddagen så satt en del och hostade upp lungorna på pilgrimsbussen till Mashad samtidigt som band med Ayatolla Komeini snurrade i bussens bandspelare. När så bussen stannade vid en vägkrog fick bl.a. en blåtatuerad gammal blind kvinna inte låna restaurangens toalett då hon inte var önskvärd där. Istället hjälpte den unga konduktören henne till ett litet skydd i säckväv. Där hade hon svåra problem att sätta sig och göra sina behov då hela golvet redan var täckt med skit. Skilda världar var bara förnamnet.

Jag förstår att en del hatade shahen, Far Diba, Soraya och hela denna arroganta överklass för klasskillnaderna var enorma. Men fortfarande möter man ibland iranska flyktingar som ser just denna tid som landets guldålder. Så den där moderniteten man kan se även i länkens bilder var mest fernissa som lurade våra ögon.

Vi har ingen aning om vad Kina hittar på den dag de investerat sig fast i Afghanistan och någon annan på allvar hotar deras intressen. Förmodligen gör de som i Afrika, d.v.s. ställer inga som helst politiska villkor utan erbjuder sig att bygga ny infrastruktur i form av vägar och Huawei-tele mot afghanska olja, mineraler och en afghansk konsumtionsmarknad.
Samt binder upp stater med lån för att kunna ställa krav i framtiden.
Kina gör inte om misstaget som USA och Europa alltid gör när de skriver långa listor med villkor kring mänskliga rättigheter utan det är strikt business.
I områden där demokrati och mänskliga rättigheter aldrig har funnits finns det ingen befolkning som kan till sig det så den som kommer med sådana krav ses på med oförstående ögon.

Icke desto mindre lyckades USA rätt bra med Japan efter andra världskriget. Tråkigt att de lärdomarna tycks ha gått förlorade.

Så den där moderniteten man kan se även i länkens bilder var mest fernissa som lurade våra ögon.
Bara det faktum att kvinnorna kunde klä sig bekvämt ger massor av pluspoäng. Bilderna i länken är från Afghanistan, inte Iran. Man ska nog inte inbilla sig att klasskillnader av den typ du beskrev försvinner för att kvinnor tvingas bära chador, niqab eller burka.

Bara det faktum att kvinnorna kunde klä sig bekvämt ger massor av pluspoäng. Bilderna i länken är från Afghanistan, inte Iran. Man ska nog inte inbilla sig att klasskillnader av den typ du beskrev försvinner för att kvinnor tvingas bära chador, niqab eller burka.

Det jag ville exemplifiera med exemplet med den gamla fattiga kvinnan i Iran 1978 var att bilderna från Kabul på kvinnor i västerländska kläder bara är en marginell tunn kulturfernissa som bara kan finnas i en storstad som Kabul. Magda Gad berättade i ett inslag idag i nyhetsmorgon om att kvinnor idag kan gå även utan manliga förkläden själva på stan i Kabul men hon berättade även att det första talibanerna gör när de tar över en provins är att ändra på just det. Kvinnor får inte längre jobba ute i näringslivet och flickor över 12 tas direkt ur skolorna. Så snabbt blir det slut på dem friheten och den modernistiska fernissan. Parlamentet där det idag sitter massor med kvinnor kommer stängas dag 1.

Om vi säger att fem miljoner bor i Kabul idag, så ska det ställas mot de nära 40 miljoner som totalt bor i landet och är det något det finns konsensus kring i landet så är det islam, sharialagar och med det påbud om burka/chaderi - inte en sjal som i Iran utan heltäckande kapell och helst handskar att dölja även händerna med. Vi vet alla precis vad som kommer hända eftersom vi nu står inför Talibanien 2.0.

I Iran startades inte ens revolutionen där 1979 av några religiösa extremister utan av andra grupper som demokrater och kommunister men de hade inte en chans då revolutionen kapades av mullorna med starkt stöd av en mycket reigiöst konservativ landsbyggdsbefolkning som inte ville ha någon demokrati utan sharia istället. Man kan mycket väl se revolutionen i Iran som en spin off från Afghanistan och man kan se Sovjets inmarsch i Afghanistan 1979/80 som en ryggmärgsreflex för att se till att mullorna inte skulle ta lver Afghanistan också och att det sedan skulle spilla över i deras södra rådsrepubliker.

Väst har alltid missbedömt hur väl organiserat islam är och hur impopulär den västerländska kulturen, "omoralen" och demokratin faktiskt är hos många afghaner och om man skulle hålla ett hyfsat fritt val där talibanerna skulle få ställa upp på samma vilkor som andra så är det inte helt omöjligt att de skulle vunnit valet. Det blir ofta så när man försöker sig på demokratiska val i stamsamhällen där folk tenderar att rösta efter etniska premisser mer än något annat. Det vet vi sedan länge från Afrika och exv. Kenya och Rwanda.

Modernisterna hade inte skuggan av en chans i Iran 1979 och det kommer de inte ha i Afghanistan 2021 heller. Där talibanerna eller IS-K (Khorasan) tar över kommer säkert en religiös polis upprättas snabbt som effektivt kommer se till att kvinnorna lyder påbuden och de som slirar kommer få känna det inpå bara huden direkt. Det kommer inte ta mer än någon dag, så kommer kulturfernissan vara helt dold under doken.

Idag skriver generalsekreteraren för Svenska Afghanistankommitten en artikel i DN. SAK är enormt respekterat i landet och bland andra NGO:er efter mer än 40 år av hårt arbete med att bygga skolor och se till att barnen i landet ska få ordnad skolgång och en framtid samt att bistått i alla möjliga andra utvecklingsprojekt. De kan verkligen sitt Afghanistan. Nedan kan ni läsa början av den artikeln.

Den röda tråden i det inlägget är att ju hårdare USA och väststyrkor i landet gått på militärt ju starkare har stödet blivit för talibanerna ute i övriga landet runt de större städerna eftersom det ju varit där allmänheten drabbats värst av insatserna som skulle skydda dem. Det är lite som med den gamla boxningsdevisen: "The harder they come, the harder they fall". Det är ju dessutom hart när omöjligt att besegra mentala föreställningsvärldar som Islam i en hel befolkning med militärt våld. Det är nog dömt att misslyckas.

Screenshot_20210809-103203_e-DN.jpg

Senast ändrad:
Väst har alltid missbedömt hur väl organiserat islam är. Modernisterna hade inte skuggannav en chans och det kommer de inte ha i Afghanistan heller. En religiös polis kommer se till att kvinnorna lyder påbuden och de som slirar kommer få känna det inpå bcara huden direkt.
Att utestänga flickor från skolan är en del av islams strategi att behålla kontrollen över befolkningen. Pojkarna får gå i madrassas.

[Edit: meningsbyggnadsfel]

Senast ändrad:
Tycker mig skönja tendenser till islamofobi här i tråden 🤔. Islam är freden och kärlekens religion har jag fått lära. Det kan väl ändå inte vara fel, eller !?

Jag menar, varför skulle Sverige och svenskarna annars låta Islam och dess följare slå rot och sprida sig i Sverige om det inte är sant !? Det kan väl aldrig vara så att politiker och andra godhetsknarkande apostlar, de som bor i innerstaden eller andra "gated communitys" d v s de priviligierade i samhället som gärna figurerar i massmedia och predikar det mångkulturella samhällets Shangri-La, har duperat och fört den svenska befolkningen bakom ljuset !?

Nä, vi skall alla ta varandra i händerna och dansa ringdans samtidigt som vi sjunger kumbaya.

P.s;
Kan innehålla spår av ironi.

Senast ändrad:
Det skrivs numera mycket i den här tråden som jag tycker är ensidigt och ofullständigt.
Det finns andra sätt att se på utvecklingen i Afghanistan och Iran än de som hittills framförts här.
Frågan är dock om FotoSidan är rätt forum för att diskutera det, och islam i största allmänhet. Det finns många andra forum på internet som sysslar med sådant.

Från min sida kan jag säga att jag inte hade några som helst problem med att filma och fotografera i Afghanistan när jag var där 1976, och att jag blev väldigt bra bemött på alla sätt.
Jag ser gärna på andras bilder från Afghanistan, och hör gärna på andras erfarenheter/berättelser därifrån.
För det övriga tror och tycker jag att det finns lämpligare forum än detta.

..........Ett strikt muslimskt land.
Javisst,

Jag har många synpunkter på Islam och dess konsekvenser för utvecklingen i många länder men med våra båda erfarenheter av detta land i minnet så kan man svårligen lasta Islam i sig för tillståndet i landet nu drygt 40 år efter att Sovjetunionen gick in och stödde de lokala kommunisterna. Kommunismen som den tillämpades då i landet riktade udden direkt mot religionen och med det i minne att befolkningen nästan till 100% är muslimsk så fick man snabbt en majoritet av befokkningen emot sig. Den totalt gudsförnekande kommunismen var 100% ogudaktighet i de religiösas ögon och ett dödligt hot mot hela den afghanska kulturen. Den utmanar man inte ostraffat i ett så religiöst traditionalistiskt land som Afghanistan och afghanerna har samma rätt som andra folk att försvara sitt land från förstörelse och sin kultur och livsstil från en påverkan man inte har bett om.

Innan den sovjetiska inmarschen hade varken landet, folket eller för den delen den religiösa eliten något som helst att frukta från besökande utlänningar för väldigt få ifrågasatte då afghanernas kultur och rätt att själva välja sin egen livsstil. Vi som besökte landet då kan alla vittna om hur avspänt och välkomnande det var då. De konfliktytor som skapats nu av allt det tryck afghanerna utsatts för de senaste 40 åren fanns helt enkelt inte då. Det var och är ryssarna och väst som skapat dessa och inte vare sig afghanerna eller Islam. Just det har Islam faktiskt mycket lite med att göra. Det som skett kan mycket väl sammanfattas med "som man sår får man skörda". Få som har den minsta kunskap landets historia med särskild hänssyn till perioden efter revolutionen kan tillstå annat än att landet och dess befolkning behandlats väldigt naivt, okunnigt och okänsligt av de som kommit dit utifrån. Det jag efterlyser är mer självrannsakan innan man bara pekar på talibanerna. Om detsamma hade drabbat mig och Sverige, så hade jag också blivit "taliban".

Idag faller fler provinser och den gamla statsapparaten flyr och lämnar vapen och stridsfordon efter sig som talibanetna tacksamt använder för att inta nya områden och provinser. Nu kommer även rapporterna om kvinnor som nu blir mördade för att de haft för "åtsmitande" kläder. Nu löper talibanerna verkligen amok i full frihet tillsammans med sina kompisar i IS och Al-Quaida, men samtidigt exponerar de sig allt öppnare för luftangrepp och amerikanerna bombar allt jämt. Frågan är om de verkligen kommer fortsätta med det efter september.

Magda Gads omfattande rapportering idag i Expressen inifrån talibanernas gamla huvudstad är förskräcklig och hon kom med nöd och näppe därifrån innan talibanerna skjutit sönder landningsbanan. Hon tar väldigt stora risker för att få ut sin text och sina förfärliga bilder.

Hon rapporterar också om ökad inblandning av utländska stridande i striderna. Pakistanska pashtuner kommer in via Kandahar och kirgiser från Kirgizistan från nord. Med det låter det som om spelplanen för nästa inbördeskrig börjar dras upp.

Senast ändrad:
Mycket intressant. Jag har aldrig varit insatt i landets historia och nyhetsbevakningen i SVT och lokalblaskan har alltid varit snuttefierad och ytlig.
Med fler pusselbitar så faller luckorna bort och historien tar plats.
Man kan undra om de ungdomar i våra militära styrkor som skickats dit egentligen har vetat vad de gett sig in i.

Har ungdomar som rektyterats till historiens alla armeer någonsin vetat vad de gett sig in i?

"Gamle Svarten" tipsade mig om en intressant länk till en historisk reflektion som skrivits av Birger Schlaug, känt föredetta språkrör för Miljöpartiet. Det är just ett sådant väldigt ovanligt moment av pokitisk självransakan som vi idag är i väldigt stort behov av för att kunna förstå hur det faktiskt kunde gå så illa som det faktiskt gjorde och fortfarande gör i detta land.

Jag hoppas ni orkar läsa även citatet av SvD och Expressen-skribenten Frida Stanne om hur spelet från USA och CIA:s sida såg ut på 80-talet. Enligt Stanne så sökte USA lura in Sovjetunionen i Afghanistan för att låta det förblöda och gå under där. Målet var att skapa ryssarna ett alldeles eget litet Viet Nam-helvete. Det lyckades verkligen men det gick inte bättre än att man själv gick i sin egen fälla till slut. Följande administrationer hade uppenbarligen glömt bort helt att man lagt ut björnsaxarna åt ryssarna så de fastnade själva i dem och det knäckte även USA till slut då kriget sägs ha kostat astronomiska 9000 miljarder.

Tänk vad kul de afghanska barnen hade kunnat haft om de utrustat lekplatser i minsta by istället och tänk vilka fantastiska skolhus man skulle kunnat förse hela landet med. Pengarna hade säkert räckt till att förse hela befolkningen med rent dricksvatten också.

Senast ändrad:
Jag kan inte bedöma vem eller vilka som har gjort mest fel. Men nu kommer talibanerna ta över och det kommer förmodligen inte behövas så mycket skolor, förutom koranskolor.

Tycker allra mest synd om kvinnorna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar