Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF vs. MF

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto-Rickard

Aktiv medlem
Japp, det här är kanske en lite udda fråga men jag undrar lite när ni använder MF istället för AF.

Själv är AF alltid på för min del eftersom jag tycker det är så underbart på 20D då man snabbt kan ändra fokuspunkt med joysticken. Men det kanske ändå inte är ett argument till att inte använda MF, men jag har som ändå aldrig känt behov av MF än tycker jag. Kanske ibland då den flippar ur och helt plötsligt inte hittar fokus även i dom bra situationerna.

Okej, i dåliga ljusförhållanden? Då jag har haft dåliga ljusförhållanden har jag kört AF just för att jag har inte själv kunnat se i sökaren om det är skarpt :D Men då harj ag å andra sidan f/2.8 på mina objektiv om det nu spelar roll?

Nu har väl iofs D70:n något sämre AF än 20D, men jag brukar, trots den sämre sökaren, kunna fokusera även när AF:n bara jagar. Om väl ögonen vant sig vid det sämre ljuset så ser man rätt okej... Ett tips är att INTE titta på displayen. Den tar död på allt vad mörkerseende heter.
Det är ju dock inget för "snabba skott".

Edit:
Och detta även med objektiv som har f/2.8.

dumbo skrev:
Nu har väl iofs D70:n något sämre AF än 20D, men jag brukar, trots den sämre sökaren, kunna fokusera även när AF:n bara jagar. Om väl ögonen vant sig vid det sämre ljuset så ser man rätt okej... Ett tips är att INTE titta på displayen. Den tar död på allt vad mörkerseende heter.
Det är ju dock inget för "snabba skott".

Edit:
Och detta även med objektiv som har f/2.8.

Jag vet då jag tog en stjärnbild en gång då det var bäcksvart ute så skullle jag kolla i sökaren för att komponera så gott det gick (fanns lite skog och en lada med att placera) så kolladej ga lite snabbt på informationen som finns om bländare, tid och lite annat. Sånt lyser ju ganska starkt upplever man det som iaf då det är svart ute, och det tog då död på min mörkersyn ett kort tag.

Nästan alltid manuellt fokus.
Bra mycket smidigare känns det som, samt att slippa vara bunden till fokuspunkter som inte alltid låser etc.

Autofokus, i snabba lägen eller då latmasken gör sig gällande.

Nästan alltid AF, använder flitigt möjligheten att byta fokuspunkter. Kör ofta utan mina glasögon med sökaren hyfsat korrigerad för min syn, men inte så att jag vågar lita på den...

tycker det är svårt att MF foka med nya AF objektiv .... den lila sökaren (D70) + den högre utväxlingen av fukusringen ..

...men om man skulle kära motordrigt på ett gamalt (trevligt) MF objektiv skull det ju ta år från uttrelägrena ... så på så vis är jag glad åt utväxlingsskillnaden :)

Det sitter just nu ett Nikkor 180 f2.8 Ais (MF) på min D2H, det bästa av båda världar... jag använder både sökarens mattskiva och fokusindikatorn i sökaren för att bestämma fokus. Myyycket praktiskt, dessutom blir det en annan känsla att springa runt och fokusera själv. Inget fel på AF dock, skulle aldrig falla mig in att fokusera mitt 18-70 manuellt.

l-malmqvist skrev:
Det sitter just nu ett Nikkor 180 f2.8 Ais (MF) på min D2H, det bästa av båda världar... jag använder både sökarens mattskiva och fokusindikatorn i sökaren för att bestämma fokus. Myyycket praktiskt, dessutom blir det en annan känsla att springa runt och fokusera själv. Inget fel på AF dock, skulle aldrig falla mig in att fokusera mitt 18-70 manuellt.

Visst kan D2H mäte genom manuella gluggar ?
Önskar ibland att man hade den funktionen på sin D70... men men men .... :)

david.roennlund skrev:
Visst kan D2H mäte genom manuella gluggar ?
Önskar ibland att man hade den funktionen på sin D70... men men men .... :)

Jepp, man matar in brännvidd och största bländare och sedan stöder den matrismätning. Endast A och M-läge förstås. Väldigt smidigt.

Nu när jag har skaffat mig en Pentax *ist DS blir det alltid MF eftersom jag bara har sådan gluggar. :)
MF funkar bra eftersom kameran är snäll nog att tala om när jag har fokus. Det är inte alltid mina usla ögon ser rätt. :)
Sökaren på *ist DS funkar fint med mina glasögon.

Kan inte *ist DS mäta genom manuella gluggar?
Någon har glömt att tala om det för min. :)
Jag har ljusmätning med A- och M-läget.

Jag plåtade fjärilar idag och det var inga problem med varken fokus eller ljus. :)

Det är Nikonskräpet som inte kan ljusmäta med manuella gluggar. Jo, proffshusen kan men dom är fjolligt dyra.

Därför säljer jag mina analoga Nikongrejor och plåtar enbart med Pentax, analogt och digitalt.

Mina kameror saknar AF utom en Leica-kompakt och min digitala men de kameror jag använder mest har enbart manuell focusering eftersom jag personligen ser det som snabbast och bäst till den typen av fotografi jag är intresserad av. Snabbheten i den manuella focuseringen kanske är en träningssak och för en del är det ena bättre, för andra det andra. Dessutom blir jag motor- och batteriberoende med AF och därmed större risk för krångel/funktionsproblem.

Mf så klart, kan iofs bero på att jag inte äger någon af förutom den som sitter i digitalkameran... Men jag tycker absolut bättre om mf, det är billigare och man tar mer bra bilder eftersom det blir mer eftertänksam fotografering!

Alltid MF vid macro fotografering, annars AF men då väljer jag oftast focuspunkt själv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar