Annons

AF System EOS 10 vs EOS 100

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe

Aktiv medlem
Någon som har koll på detta???

EOS 10an har ju 3 AF sensorer (3 fokusseringspunkter)
EOS 100an har 1 AF sensor

Men man använder ju bara en åt gången i EOS 10an..

Så.. är det samma AF system i båda kamerorna eller vilken är bäst ??
 
AF-systemen är i grunden lika förutom antalet fokuspunkter (Båda kamerorna använder en sk Multi-BASIS AF-sensor som introducerades i och med 10:an). Möjligtvis är sensorerna och algoritmerna i 100:an bättre av den enkla anledningen att den är nyare och några barnsjukdomar försvunnit, men jag har aldrig prövat någon av dem.

Kamerorna är i allmänhet ganska lika, men 10:an har lite bättre specifikationer i de flesta fall där det skiljer (motor, mätare osv)

/Ingo
 
EOS 10 AF

Hej hopp

Jag har en EOS 10 och man kan låsa kameran till att använda en av AF-punkterna. När kameran själv styr AF-punkt tar den den som har det närmaste objektet att låsa på. Den styr även över exponeringsmätningen till det området.

<<Peter>>
 
Är du säker på det Peter ??

Styr över exponeringsmätningen ??

Detta har inte jag fått fram. Kameran har väl bara evaluerande (8-zons?), centrumvägd och utsnittsmätnig?

Kanske skaffar en av varje ;)

Svårt att bestämma mig. EOS 100an är tyst, ratt på baksidan, bättre blixt (vad det nu är värt)

EOS 10an har snabbare motor (som om man använder 5fps), 3-punkts AF och man kan ställa när den ska exponera osv. (ännu en detalj som man kan känna lite tveksamheter angående anv. området)

Nåja.. vi får se vad det blir av det.
 
Bara ett litet tips om du snabbt vill hitta info om Canons modeller: http://www.canon.com/camera-museum/index.html

Men du verkar ju redan ganska påläst om dessa kameror.
På min 5a har jag en ratt på baksidan, och den är guld värd får jag säga. Jag kör nästan alltid i P-läget just tack vare denna. Då kan du ju förskjuta slutartid/bländare med pekfingret och ställa över/underexponering med tummen. På så vis behöver man sällan använda de andra, Av-Tv mm. Man har full kontroll ändå.

Jag har faktiskt själv funderat på att skaffa ett till hus, dels som komplement till min eos5 och dels för att tjejen vill ha en, jag kan ju köpa en till henne och ta den själv när jag behöver ;)

Dessa två verkar ju intressanta, men jag har inte riktigt koll på vad man får ge för en beggad 10/100 i bra skick, nån som kan ge en liten fingervisning? Mvh Micke
 
EOS 100 Privat: 2000 - 2500:- (Hus)
EOS 10 Privat: 2500 - 2000 (Hus)

Lägg på en tusing om du köper av en handlare.

Jo Canon-Museet är superbra.
 
Micro!

Finns massor av hus till salu på tyska ebay

http://www.ebay.de

Gav 2000:- för detta (inkl. frakt och 1 månads garanti) fotohandlare tydligen.

:D :D :D :D :D :D

Likvärdigt hus kostar 3500-4000:- hos svenska fotohandlare.
 

Bilagor

  • eos100 kopia.jpg
    eos100 kopia.jpg
    17 KB · Visningar: 191
Styr över exponeringsmätningen.

Jo, jag har en bok som heter COMPLETE USERS´S GUIDE TO Canon EOS 10/EOS 10s av Harald Franke (HOVE FOTO BOOKS). I den står det så här "The Canon EOS 10´s evaluative metering takes place in a toltal of 8 zones. Three central fields and five around the edge of the screen.
The three central zones are linked to the three autofocusing points. If focusing is governed by the left hand sensor, for example, evaluative metering will also tend to the left. This means that the main subject is always exposed correctly." Det var vad jag menade med styr över exponeringsmätningen.

<<Peter>>

PS Jag har tänkt sälja min EOS 10:a, Intresserad?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.