Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
AF-S Eller AF-C
- Trådstartare Simsim
- Start datum
Mrs C
Aktiv medlem
Om du lyfter på tummen vid tumfokus och AF-C får du AF-S.
Hejsan!
Jag passar på och lånar tråden angående tumfokus. Jag har tidigare använt mig av det på min Nikon D7000, efter att ha läst om fördelarna, kollat You Tube-klipp, och tror att jag gör som de visar. Gör på samma sätt nu på D800 som ju har en särskild AF/ON-knapp. Känner mig dock osäker på att det funkar som det ska eftersom fokus ofta fladdrar hejvilt. Jag fotar oftast stillastående motiv, och har mittersta punkten aktiverad. Orsaken till att jag blir osäker är att när jag satt fokus, vilket inte är det lättaste, så släpper jag AF/ON, och komponerar som jag vill ha det, men samtidigt så fortsätter markeringen i sökaren för fokus att fladdra, vilket jag antar att den gör på AF-C, och inte borde göra när jag släppt AF/ON för att få AF-S.
Jag har avaktiverat fokus från avtryckaren så det kan inte bero på det.
Problemet är det samma på båda kamerorna. När jag kollar bilderna så visar de att jag ändå oftast fått fokus rätt, men det är stressande att känna osäkerheten på grund av detta. Tycker för övrigt att det är bekvämt med tumfokus, och vill gärna fortsätta med det.
Kan någon vänlig själ förklara för mig varför det blir så här, om det ska vara så i sökaren?
Förlåt om jag lagt frågan på fel ställe, den kanske borde ha en egen tråd!?
AWid
Aktiv medlem
Det är nog helt ok. Kollade med min egen D800 och den beter sig på samma sätt.Hejsan!
Jag passar på och lånar tråden angående tumfokus. Jag har tidigare använt mig av det på min Nikon D7000, efter att ha läst om fördelarna, kollat You Tube-klipp, och tror att jag gör som de visar. Gör på samma sätt nu på D800 som ju har en särskild AF/ON-knapp. Känner mig dock osäker på att det funkar som det ska eftersom fokus ofta fladdrar hejvilt. Jag fotar oftast stillastående motiv, och har mittersta punkten aktiverad. Orsaken till att jag blir osäker är att när jag satt fokus, vilket inte är det lättaste, så släpper jag AF/ON, och komponerar som jag vill ha det, men samtidigt så fortsätter markeringen i sökaren för fokus att fladdra, vilket jag antar att den gör på AF-C, och inte borde göra när jag släppt AF/ON för att få AF-S.
Problemet är det samma på båda kamerorna. När jag kollar bilderna så visar de att jag ändå oftast fått fokus rätt, men det är stressande att känna osäkerheten på grund av detta. Tycker för övrigt att det är bekvämt med tumfokus, och vill gärna fortsätta med det.
Kan någon vänlig själ förklara för mig varför det blir så här, om det ska vara så i sökaren?
För om du kollar noga kan du se att objektivet slutar fokusera om när du släppt tummen. Men AF-modulen fortsätter jobba vilket gröna markeringen i sökaren indikerar. Själv har jag aldrig tänkt på detta tidigare. Och det verkar helt logiskt att det fungerar på det sättet.
apersson850
Aktiv medlem
Gör det? Att AF slutar jobba när man inte ber den jobba tycker däremot jag skulle vara logiskt.
iSolen.se
Guest
AF-C ger något sämre exakthet också. Även om jag kör med tumfokus och AF-C/AIServo normalt så byter jag till AF-S/OneShot om vi pratar om ansiktsporträtt men mycket korta skärpedjup(dock forfarande med tumfokus).
Och ofta ger det bättre. AF-S kommer alltid fokusera fel om motivet eller fotografen rör sig det minsta.
iSolen.se
Guest
Hejsan!
Ställ in kameran så att du kan komponera om utan att släppa tummen, kameran är bra på att hålla reda på vad du vill fokusera på. Varför? Jo när du vrider kameran kommer motivet hamna ur fokusplanet eftersom fokusplanet inte är en sfär.
Mrs C
Aktiv medlem
Ställ in kameran så att du kan komponera om utan att släppa tummen, kameran är bra på att hålla reda på vad du vill fokusera på. Varför? Jo när du vrider kameran kommer motivet hamna ur fokusplanet eftersom fokusplanet inte är en sfär.
Stort tack till er som tagit er tid att svara, det uppskattas mycket! Måste tyvärr erkänna att jag inte är på det klara med om det sätt jag gör på bör fungera eller inte, i och med att det är olika åsikter om det, (som med det mesta). Innan jag började använda af/on för tumfokus så använde jag alltid af-, mittersta punkten aktiverad, fokuserade via avtryckaren och komponerade om innan bilden togs. Tycker det är smidigt att göra detsamma via af/on, fokusera, släppa tummen för af/s, trycka in om motivet börjar röra sig för af-c. Är jag helt galet ute? Anledningen till min ursprungsfrågan är att jag undrat varför inte det syns i sökaren att fokus är låst när jag släpper tummen utan fortsätter att fladdra, och att det dessutom ofta känns som en chansning att fokus är satt eftersom det fladdrar så, stannar till bråkdelen av en sekund, och då släpper jag tummen men tänker att jag kanske missat.
Tydlig vägledning skulle vara väldigt tacksamt! Ber om ursäkt om jag är ovanligt trög
Mrs C
Aktiv medlem
Vad har du på Custom Setting a4 "Shutter/AF ON" eller "AF ON only"?
Tack för att du intresserar dig för mitt "bekymmer"!
Jag har AF ON only, och avaktiverat från avtryckaren.