Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ae-l/af-l ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linis

Avslutat medlemskap
AE-L/AF-L är det någon som lite snabbt kan förklara dessa funktionerna. Har själv fotat med Nikon i många år men aldrig direkt använt denna knapp.
Jag vet att det funkar som fokus och exponeringslås men hur pass flitigt används dom?
Och hur använder Ni dom?

Senast ändrad:
Man kan (iaf på D50) ställa in om man vill att knappen ska låsa exponering, fokusering eller båda två. Den kan även ställas till AF-ON, dvs både fokusering och låsning av fokus då knappen trycks ned. Dessutom kan den ställas så exponeringen låses vid ett tryck på knappen, och ligger kvar utan att man behöver hålla in knappen, ganska praktiskt.

Själv använder jag den när jag ska komponera om bilder. Dvs fokusera/mäta med exempelvis mittersta fokuspunkten och spotmätning för att få korrekt exponering i den punkten, låsa, sedan komponera om och ta bilden. Mätvärden (och fokus om man har AF-L också) för den punkten hålls kvar.

Jag använder den inte så ofta, men i vissa situationer är den händig.

Senast ändrad:
Inga andra som har tips hur ni använder knappen?

Kan någon förklara det här med "frigör knappen". Förstår inte riktigt maualen.

Använder af-l hela tiden

Jag har förvisso en D2x men knappen finns även där.
Jag har kameran i AF-C (kontinuerlig AF) och styr sedan af-l med tummen för att låsa fokus och komponera bilden innan den tas.

Om man har D70 inställd som när man fick den, vad gör då ae-l/af-l knappen? Håller kvar exponeringslåset?

Linis skrev:
Om man har D70 inställd som när man fick den, vad gör då ae-l/af-l knappen? Håller kvar exponeringslåset?

både exponering och fokus låses då - tror jag:- På min D50 har jag ställt in så att jag fokuserar med AE/AF-knappen och låser exponering med halvvägstryck, den senare funktionen kräver inställningen "frigör knapp". Den inställning jag valt är inte helt smidig alla gånger eftersom D50 endast har "fokusprioritet", det går alltså endast att ta en bild när skärpa finns vid den aktiva fokuspunkten, men jag kör på denna inställning ändå eftersom jag blivit så van med att "fokusera med tummen".

En annan bra funktion är för att låsa blixtinställningen. När man trycker på knappen skickar kameran då ut en mätblixt (förblixt) och låser blixten på den inställningen som mäts. Det är bra om man fotar personer som konsekvent blinkar pga den vanliga förblixten.

Johannes

Inställningarna för AE-L/AF-L är lite knepiga tycker jag. Själv har jag gjort inställningar enligt följande:
14. AE-L/AF-L: ”Bara AE-lås” markerat
15. AE-lås: ”ON”. (svenska handboken)
Det har jag klurat ut från Ken Rockwell men undrar om jag har gjort rätt. "Frigör knapp" vet jag inte heller vad som menas.

Jag vill alltså kunna låsa exponeringen med AE-L/AF-L-knappen, sedan fokusera med avtrycket till hälften och sedan ev. komponera om och exponera. Eller är något annat förfarande att föredra?

Sedan undrar jag om jag med den här inställningen kan låsa både exponering och fokusering med avtryckaren, när jag inte använder AE-L/AF-L-knappen.

Jag har kamerorna (D200 och F100) inställda så att fokus är frånkopplat från avtrycket, och istället använder jag AF-on i kombination med kontinuerlig fokus. AE/AF-lock har jag bara som exponeringslås, vilket funkar väldigt bra. På D200 kan man dessutom ställa in så man bara behöver dutta en gång för att låsa exponering och en gång för att frigöra.

Fast D70 har väl inte AF-on-knappen, eller?

MattiasL skrev:
Jag har kamerorna (D200 och F100) inställda så att fokus är frånkopplat från avtrycket, och istället använder jag AF-on i kombination med kontinuerlig fokus. AE/AF-lock har jag bara som exponeringslås, vilket funkar väldigt bra. På D200 kan man dessutom ställa in så man bara behöver dutta en gång för att låsa exponering och en gång för att frigöra.

Fast D70 har väl inte AF-on-knappen, eller?

Stämer D70 har inte AF-on, vill mid minnas att samma gäller för D70s

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar