d.a.n.i.e.l
Aktiv medlem
Trots att jag har min 300D inställd på AdobeRGB menar Photoshop att vissa av mina bilder är i sRGB, varför?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
d.a.n.i.e.l skrev:
Trots att jag har min 300D inställd på AdobeRGB menar Photoshop att vissa av mina bilder är i sRGB, varför?
Mankan G skrev:
Inga problem med att få mina Nikon kameror att bifoga AdobeRGB.....
Mankan G skrev:
Jag blev emellertid nyfiken på ditt påstående Stefan, och gjorde ett test genom att ladda upp bilderna genom olika sätt till PC'n. Via utforskaren, Photoshop etc. Varje gång blev resultatet att, enligt Photoshop, Adobe RGB är bifogad. Visserligen blir det Nikon Adobe RGB i dessa fall. (Mitt ex av Photoshop är inställt att bevara inbäddad profil så den är inte utbytt.)
jimh skrev:
Huh? Streck i filnamn? Har jag aldrig sett, och jag har aldrig använt annat än Adobe RGB.
Anders Olsson skrev:
Tillbaka till grundfrågan. Om jag förstår den rätt handlar det om varför vissa filer läses in som sRGB medan andra läses in som Adobe RGB i photoshop från din 300D.
Det kan möjligtvis inte vara så att du ibland kör med de manuella programmen i kameran och ibland de automatiska? I de manuella kan du välja Adobe RGB, men detta går inte i de helautomatiska programmen på kameran, där blir allt sRGB.
Anders Olsson skrev:
Det kan möjligtvis inte vara så att du ibland kör med de manuella programmen i kameran och ibland de automatiska? I de manuella kan du välja Adobe RGB, men detta går inte i de helautomatiska programmen på kameran, där blir allt sRGB.