Annons

AdobeRGB i 300D men sRGB i Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)
d.a.n.i.e.l skrev:
Trots att jag har min 300D inställd på AdobeRGB menar Photoshop att vissa av mina bilder är i sRGB, varför?

Fotograferar du i råformat eller jpeg? I råformat är ju profilinställningen i kameran ointressant och påverkar inte slutresultatet, tack och lov.

I jpeg gör den det. Bilden konverteras i kameran till sRGB eller Adobe RGB. För att Photoshop ska förstå detta krävs normalt att det finns en profil inbäddad i bildfilen. Men det gör inte dagens digitala kameror.

Istället ställer jag in Photoshop så att den ska fråga mig hur den ska gå vidare om den öppnar en fil som inte har en inbäddad färgprofil. Där tilldelare jag Adobe RGB om jag har haft den färgprofilen i kameran.

MVH/Stefan
 
Ha Ha Ha.

Fel märke på kameran???

Inga problem med att få mina Nikon kameror att bifoga AdobeRGB.....

Mankan

ps
ta skämtet som en kul grej. Jag har ingen avsikt att starta en ny N vs C batalj.
 
Mankan G skrev:


Inga problem med att få mina Nikon kameror att bifoga AdobeRGB.....

Jo, visst är det det. Istället för att göra en vettig lösning, som att infoga färgprofilen, gör Nikon ett litet streck framför varje namn på varje bildfil som är gjord i Adobe RGB. Inge vidare sofistikerat som lösning. Canon är inte bättre, så vi behöver inte inleda några vs-diskussioner, utan kan konstatera att färghanteringen i våra digitala kameror behöver utvecklas.

Stefan
 
Hi folks igen.

Jag måste säga att jag ser inget fel med Nikons lösning. Den funkar alldeles utmärkt utan streck eller som Stefan Olsson skrev: "gör Nikon ett litet streck framför varje namn på varje bildfil som är gjord i Adobe RGB."

Jag använder Nikon View (NV) för att tanka över bilderna från minneskortet till min PC och detta program ser till att rätt profil bifogas enligt de val som jag har gjort i kameran och i NV. Lösningen är hur enkel som helst men framför allt så funkar den utan problem och jag får MIN profil på plats.

Jag blev emellertid nyfiken på ditt påstående Stefan, och gjorde ett test genom att ladda upp bilderna genom olika sätt till PC'n. Via utforskaren, Photoshop etc. Varje gång blev resultatet att, enligt Photoshop, Adobe RGB är bifogad. Visserligen blir det Nikon Adobe RGB i dessa fall. (Mitt ex av Photoshop är inställt att bevara inbäddad profil så den är inte utbytt.)

Med andra ord så har jag alltid den korrekta AdobeRGB profilen med i varje bildfil utan konstiga streck.....

Om jag minns rätt så hade Nikon en annan lösning tidigare med D1:an, kan det vara detta du avser med ditt påstående Stefan?

Mankan

Ta nu inte detta för
 
Mankan G skrev:

Jag blev emellertid nyfiken på ditt påstående Stefan, och gjorde ett test genom att ladda upp bilderna genom olika sätt till PC'n. Via utforskaren, Photoshop etc. Varje gång blev resultatet att, enligt Photoshop, Adobe RGB är bifogad. Visserligen blir det Nikon Adobe RGB i dessa fall. (Mitt ex av Photoshop är inställt att bevara inbäddad profil så den är inte utbytt.)

Nja, vad jag säger är att profilen inte är inbäddad, som den blir i andra program som hanterar profiler på rätt sätt. Informationen om vilken profil som används finns i EXIF-informationen och den finns i detta lilla streck innan filnamnet. Det är väl OK numera, men i tidigare versioner av Photoshop ställde detta till stora problem.

Nikon Adobe RGB är inte samma sak som Adobe RGB. Till de allra största delarna är de exakt lika, men det finns vissa delar där de skiljer sig åt. Detta kan ställa till problem vid utskrifter.

Stefan
 
Hi again folks.

Så summan av vår lilla debatt är att vi är överens om att Nikons variant av Adobe RGB är där men att den inte är 100% identisk med Adobes egen. OK för mig.

Nu är det ändå så att jag får Adobes riktiga profil bifogad genom Nikon View (som Nikon skickade med gratis vid leveransen av kameran) helt automatiskt och jag kan fortfarande inte se vad som är fel med detta. Jag ser det som en elegant och enkel lösning på problemet.

Jag föredrar faktiskt att använda ett specificerat program som NV etc jämfört med utforskaren. Genom NV kan jag göra fler saker som är kopplade mot bildhantering än vad ett generellt program som utforskaren kan göra. Om nu Nikon har löst problematiken med bifogandet av profilerna genom NV och inte direkt i kameran ser jag inte som något problem då programvaran är gratis och som sagt bifogad.

Sorry men jag anser att rätt ska vara rätt och Nikon lösning funkar faktiskt finfint. Jag har ingen aning om hur Canon har löst problemet för jag använder faktiskt NV även för nerladdning från min Canon 10D. Även där får jag rätt profiler :)

Mankan
 
Senast ändrad:
Huh? Streck i filnamn? Har jag aldrig sett, och jag har aldrig använt annat än Adobe RGB.
 
Hi folks och Stefan :)

Jag har aldrig sett det tidigare. Kan det ha något med om man använder PC eller MAC? Jag använder PC/XP och mitt fall ser det ut enligt DSC_7514.nef. Strecket finns där oberoende av om jag använder sRGB eller Adobe RGB i kameran. Stecket är även på samma plats på LCDn i kameran.

Hur som helst så funkar det för mig. Jag får min önskade profil bifogad när bilderna tankas över och jag bryr mig faktiskt inte om det är kameran eller en mjukvara sköter det.

Mankan
 
Tillbaka till grundfrågan. Om jag förstår den rätt handlar det om varför vissa filer läses in som sRGB medan andra läses in som Adobe RGB i photoshop från din 300D.

Det kan möjligtvis inte vara så att du ibland kör med de manuella programmen i kameran och ibland de automatiska? I de manuella kan du välja Adobe RGB, men detta går inte i de helautomatiska programmen på kameran, där blir allt sRGB.
 
Strecket i filnamnet på Nikon gäller då åtminstånde på D70 med senaste firmwaren 2.0 installerad. Då ser filerna ut _xxxx.jpg/nef

Före gjorde de inte det, alltså före firmwaren.

Mina bilder blir enl. följande: kör jag med nått motiv program "xxx_xxx.jpg/nef"

med a/s/p läge där jag har rgb inställt:

"_xxxxxx.jpg/nef"

/Jonas
 
så här menar jag....

och förlåt för "inbrottet" i er canon disskussion :))
 

Bilagor

  • rgb copy.jpg
    rgb copy.jpg
    20.6 KB · Visningar: 400
Hi again folks

Inga problem med ditt lilla inbrott. Bara kul att diskutera och lära sig mer om livet.

Det ser ut som om vi har fått svaret på den ursprungliga frågan. I alla fall översatt till Nikon.

Jag har aldrig märkt något problem med sRGB/Adobe RGB med någon av mina kameror, D70, D100 och 10D då jag ställt in mitt överföringsprogram att alltid bifoga Adobe RGB.

Där ser man. Man borde läsa bruksanvisningen lite noggrannare

Mankan
 
Anders Olsson skrev:
Tillbaka till grundfrågan. Om jag förstår den rätt handlar det om varför vissa filer läses in som sRGB medan andra läses in som Adobe RGB i photoshop från din 300D.

Det kan möjligtvis inte vara så att du ibland kör med de manuella programmen i kameran och ibland de automatiska? I de manuella kan du välja Adobe RGB, men detta går inte i de helautomatiska programmen på kameran, där blir allt sRGB.

Mina senaste bilder verkar alla sakna profil, och jag ser nu att jag har haft mitt Photoshop inställt på att inte fråga när bilden saknar profil, således har bilderna hanterats som sRGB, trots att de varit i AdobeRGB (och jag har trott att de varit i sRGB när de egentligen helt saknat profil).
Lite pinsamt sent påkommet...
Frågan är nu hur jag på ett smidigt sätt kan scanna igenom en massa bildfiler för att se vilka som saknar profil, och därefter assigna AdobeRGB till dessa, utan den kvalitetsförlust som jag antar att assign Adobe RGB med efterföljande save as i Photoshop skulle innebära.

Jag antar att de bilder som fått med AdobeRGB-profilen i kameran kom från tiden när jag hade AdobeRGB inställt som Working RGB i Photoshop.

Dessutom, hur överför ni andra 300D-ägare era bilder för att få med AdobeRGB-profilen? Jag har kört med att "dra och släppa" som från vilken enhet som helst (och har då fått med "flaggan" som indikerar vilka bilder som är vertikalt stående).
 
Anders Olsson skrev:
Det kan möjligtvis inte vara så att du ibland kör med de manuella programmen i kameran och ibland de automatiska? I de manuella kan du välja Adobe RGB, men detta går inte i de helautomatiska programmen på kameran, där blir allt sRGB.

De bilderna som i dess EXIF (Utforskaren - Högerklick - Egenskaper - Sammanfattning - Avancerat) har med raden "Mätarläge Mönster" har med sig AdobeRGB-profilen, de som inte har raden har inte fått någon profil. Vad står "Mätarläge Mönster" för egentligen?
 
Ärligt talat förstår jag inte hur bilderna kan sakna profil. Jag har själv en 300D och kör nästan uteslutande RAW. Om jag inte använder RAW blir det automatiskt JPEG, något annat är inte möjligt vad jag kan se.

Jag tror att det handlar om färginställningarna i ditt Photoshop som ser ut så hrä hos mig. Jag har aldrig några problem liknande ditt.
 

Bilagor

  • färginställningar.jpg
    färginställningar.jpg
    26.4 KB · Visningar: 250
I utforskarens egenskaper får du en mycket knapphändig information om exif. Du måste läsa EXIF-informationen i Photoshop eller något annat bildbehandlingsprogram.
 
När jag använder Canon Digital Camera File Viewer Utility visar den att alla bilder är i AdobeRGB, och här är det ingen skillnad på en bild som kommer direkt från kameran, och en som öppnats i Photoshop, tilldelats (assign) AdobeRGB och därefter sparats. Alltså finns en AdobeRGB-profil embedded i alla mina bilder, men både Windows Bildspel och Photoshop lyckas i vissa fall inte använda/hitta denna profil.
Någon som haft liknande problem?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.