Annons

Adobe RGB

Produkter
(logga in för att koppla)

miamia

Ny medlem
Hej
Trots bättre skärmbild blir utskrifterna inte bra när jag använder mig av Adobe RGB. Måste bilderna konverteras till sRGB eller måste skrivaren kalibreras på något sätt? Har tidigare alltid använt naturlig:sRGB utan problem.

Kamer: D5D
Program: Dimage Master eller Photoshop
Skrivare: Epson Stylus Photo 1290

hälsningar Mia

Orsaken till att utskriften inte ser ut som på skärmen kan vara många. Pappers typ/kvalitet, patronerna och brist på kalibrering/profiler.

Kalibrera skärmen och skrivaren
Kör med hänvisade papperstyper och kvaliteer
Kör med enbart orginalbläck

Nu har jag själv inte gjort många printar, men jag har hängt i forumet ett tag, så jag har bara refererat till andras reflektioner :)

(Kalle Bexelius svarade: Kalibrera skärmen och skrivaren Kör med hänvisade papperstyper och kvaliteer Kör med enbart orginalbläck)

Skärmbild och utskrift stämmer när jag skriver ut bilder tagna i läge naturlig: sRGB.

Vad kan skillnaden bestå av när jag skriver ut bilder tagna i läge Adobe RGB? Upplever att färger på utskrifter inte återges korrekt.

Mia

Om jag har fattat saken rätt så ger Adobe RGB fler mellannyanser mm jag har fått kaibrera min skärm i Adobe RGB sedan blev allt rätt när jag kriver ut inte så offta jag gör det men det händer ibland

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar