Annons

Adobe Lightroom 1.0

Produkter
(logga in för att koppla)
Förklaringen är att IPTC utnyttjas olika. iView skriver färgkodningen (Label) till IPTC-fältet "Urgency" som inte används i LR. I Photoshop kan man komma åt informationen via XMP-dialogrutan, välj avancerat och sedan Photoshop Properties. Första underordnade fältet är Urgency där man kan läsa det som iView skrivit (siffran 9 för Grey).
Det finns ju sätt att kringgå det hela genom att använda ett fält som används i båda programmen. Jag testade exempelvis att i iView skriva namnet på färgen ("Grey") i fältet för Job Identifier, detta fält finns även i LR som då visar "grey" i det fältet. Egentligen innebär detta större frihet eftersom man kan ha vilken kodning som helst, siffror/bokstäver eller hela ord.

Rating tror jag bara finns internt i iView databas. Men även detta går ju att lösa genom att skriva en kod i ett fält som båda programmen använder.

/Sigge
 
Korrigering:
Rating följer med från iView till LR, det gäller bara att välja rätt presentation (jag valde "all") så att fältet rating visas.
 
skarsfjall skrev:
Förklaringen är att IPTC utnyttjas olika. iView skriver färgkodningen (Label) till IPTC-fältet "Urgency" som inte används i LR.
Okej, trodde att iom att det finns en standard så ska det vara 100% kompabilitet men så var det alltså inte...

skarsfjall skrev:
Rating följer med från iView till LR, det gäller bara att välja rätt presentation (jag valde "all") så att fältet rating visas.
Tusen tack, ska försöka trolla fram rating-fältet.

Finns det fler fält än "rating" i iView som inte kommer med i LR?
 
Re: Re: Re: Databasunderhåll?

zuukit skrev:
Kan någon förklara varför jag inte ser mina ratings och labels som är satta i iView när jag importerar till LR?
alfin skrev:
Kanske för att du inte använder XML sidecarfiler som Lightroom läser för RAW filer? Hur bra var det att slippa dem nu?

All annan metadata som iView bakar in i RAW-filerna hänger ju med till LR, så problemet är knappast avsaknaden av XMP-filer.
men men, problemet är ju redan löst, tack Sigge.
 
http://www.phaseone.com/upload/ivmp_copro2007_001.pdf

intressant pdf om iView ihop med C1 som kom med som läng från PhaseOne nyss.

Det är ju ett sånt flöde jag försöker få ihop i LR

Har hackat vidare i min pdf som jag skrev om tidigare o det sammanfaller rätt väl med denna.

Ser inte hur jag skulle kunna jobba enbart i LR för hela flödet, man måste lämna det för att jobba i PS CS2, så varjör inte konvertera externt då också?


www.roine.nu/arbetsflode_i_ligthroom.pdf

Roine
 
zuukit skrev:
Okej, trodde att iom att det finns en standard så ska det vara 100% kompabilitet men så var det alltså inte...
IPTC-fält (eller IIM som formatet heter) är förvisso en standard, men när tillverkare som Adobe vill ha mer data än vad standarden medger så har man gjort "våld" på den och använt fält till annat än vad de var tänkta för.

Jag skulle aldrig använda LR utan "sidecars" för mina råfiler; jag vill inte vara beroende av en viss databas..
 
helt enig, det e ju bara att se på photoshop o metadata där, de kastar ju en del fält o förvanskar andra.

Synd DNG verkar ltie sådär än, vissa verkar kapsla in saker o ting, nikon krypterar ju wb settings osv.

Roine
 
JOhlsson skrev:
Är det fler än jag som upplever lightroom något segt, flyter inte riktigt så mjukt och fint som det skulle kunna göra.
Jag tycker den är hyfsad, och rejält bättre en betaversionerna. Men lite ryckigt är det helt klart.

LR har klara minnesproblem; jag har 3Gb minne i min burk men ser aldrig LR utnyttja mer än en Gb. Har man kört en bra stund kan "Out of memory"-meddelande dyka upp (ibland spegelvänt felmdeddelande :) . Lätt fixat; bara att stänga och start om LR - men lite irriterande.

Klart man stör sig på sådana fel, men som programutvecklare tycker jag ändå de lyckats bra; att få till en sådan komplex produkt utan större fel är inte helt lätt. Det är ändock en "1.0"-release (dom man skall akta sig för ni vet.. :), det kan bara bli bättre.
 
Jo 1.0 är rejält mycket bättre än beta versionerna.
Men med 2GB ram så går det att jobba i ca 30 minuter och sedan så får jag ett spegelvänt out of memory.

Lite beige att man inte kan skapa en flash slideshow med ljud synkat. Allt finns ju redan.
Och när man använder slideshow så kan man lägga in ljud men när man exporterar det så får man en sur pdf fil men ljud är inte exporterat.

Många småsaker som känns halvfärdiga och stressade att få på plats.
 
Andreas K skrev:
Jo 1.0 är rejält mycket bättre än beta versionerna.
Men med 2GB ram så går det att jobba i ca 30 minuter och sedan så får jag ett spegelvänt out of memory.

Lite beige att man inte kan skapa en flash slideshow med ljud synkat. Allt finns ju redan.
Och när man använder slideshow så kan man lägga in ljud men när man exporterar det så får man en sur pdf fil men ljud är inte exporterat.

Många småsaker som känns halvfärdiga och stressade att få på plats.

Nu gör jag ett antagande att många kör med PC...?

Skulle vara kul att höra skillnaden mellan Pc och Mac, vad det gäller minneshanteringen i Lightroom.

Tänkte använda mitt Lightroom huvudsakligen i Mac-miljö, men inledningsvis också i en bärbar Pc.
Kör själv med Power PC G5/2,7GHz. Så det skulle vara skoj att höra om det finns stora skillnader att upptäcka. Tänker då främst på Lightrooms uthållighet på minnesfronten.

Visst kommer Lightroom förbättras, men det skulle vara kul med lite signaler från verkligheten.
 
clindh skrev:
Jag tycker den är hyfsad, och rejält bättre en betaversionerna. Men lite ryckigt är det helt klart.

LR har klara minnesproblem; jag har 3Gb minne i min burk men ser aldrig LR utnyttja mer än en Gb. Har man kört en bra stund kan "Out of memory"-meddelande dyka upp (ibland spegelvänt felmdeddelande :) . Lätt fixat; bara att stänga och start om LR - men lite irriterande.

Klart man stör sig på sådana fel, men som programutvecklare tycker jag ändå de lyckats bra; att få till en sådan komplex produkt utan större fel är inte helt lätt. Det är ändock en "1.0"-release (dom man skall akta sig för ni vet.. :), det kan bara bli bättre.

"Out of memory" eller några andra felmeddelande har jag aldrig fått på min burk. Det jag upplever som segt är när jag har många bilder i mappen och är i Grid-mode och ska scrolla ned på sidan. Annars förutom segheten vilket säkert kommer att bli betydligt bättre i senare uppdateringar så tycker jag Lightroom är ett mycket bra program.

Jag kör med Core 2 duo 2,4GHz och 2Gb i minne.
 
Jag använder inte Mac, men mina erfarenheter är följande:

Jag kör en 3 år gammal Dell maskin, P4 3.2 Ghz HT, 2 Gb ram med OS Win XP SP2. Photoshop CS2 och Lightroom 1.0. Jag har nu drygt 30K bilder i Lightroom's databas.

Idag arbetade jag ca 4 timmar med bildeditering i Lightroom/Photoshop. Nästan alla bilder jag jobbar med gör en sväng över Photoshop för 'local editing' (alla jönsar som hatar engelska på FS blir upprörda nu...), vanligtvis i form av skärpning.

Stundtals läser jag e-mail (MS Office) och inte allt för sällan kollar jag websiter som Fotosidan etc.

Förutom vid import av bilder till databasen, så händer det sällan att jag råkar ut för 'Out of Memory'. Det händer ibland, men att det skulle hända efter 30 minuter som någon sa, har aldrig hänt mig. Web browsers, e-mail program och andra minnesslukare bör stängas av vid all fotoeditering om man vill spara på ram-minnet.

Själv tycker jag att Lightroom är rimligt stabil i nuvarande version.

Mvh/Lars-Erik
 
Vet någon av er om det går att ändra typsnitt och/eller färg på vattenstämpeln man får (om man vill ha) vid exportering.

Alltså copyright-vattenstämpeln menar jag.

Johan
 
det gör du i identityplaten

dvs menyvalet edit, sen längst ner där. Identityplaten används som vattenmärke i web, print osv

Roine
 
Jag använder customplate med min/mitt typsnitt/färg/storlek. Fungerar kalas i slideshow osv, men såfort jag exporterar en bild kommer std typsnittet.

Mvh
Johan
 
Tack, jag satt och grejade med det just nu och fick inte rätt på det. Det verkar som om det styrs helt av META-datans copyright-fält.

Mvh
Johan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.