Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adobe Lightroom 1.0

Produkter
(logga in för att koppla)
Någon skrev tidigare i tråden (tror det var Roine) att Lightroom blev snabbare/smidigare om man stängde av antivirus mm. Själv kan jag bara hålla med.

Jag använder Kaspersky och när jag inaktiverade det blev lightroom ett helt nytt program så fantastiskt mycket snabbare.

Mvh Johan
 
JOhlsson skrev:
Någon skrev tidigare i tråden (tror det var Roine) att Lightroom blev snabbare/smidigare om man stängde av antivirus mm. Själv kan jag bara hålla med.

Jag använder Kaspersky och när jag inaktiverade det blev lightroom ett helt nytt program så fantastiskt mycket snabbare.

Mvh Johan

Det känns ju som en bra lösning att stänga av antivirus! Hur många vill riskera att få allt nedlusat?

Har inte följt tråden ifrån början, men efter ca 1 vecka i programmet så börjar jag tröttna. Först tyckte jag programmet var riktigt bra, men tycker jag hela tiden hittar problem eller begränsningar i katalogiseringen istället för att hitta nya funktioner mm som man brukar i ett nytt program man använder.

Tycker det är otroligt seg jobbat, och jag tror jag faktiskt måste ge upp det, funkar inte att det ska vara så segt och ta sådan tid.
Håller på att göra några sista försök innan jag ger upp, och denna gång har jag skapat en databas på en annan disk än OS partitionen, och märker att importen går märkbart mycket snabbare, även fast bilderna ligger på samma disk.

Programmet är en första release och det märks tydligt. Kommer säkert att bli bättre i version 2 eller 3, och jag misstänker att jag kommer sitta där ändå sedan, så jag vill verkligen få det att fungera bra och få till allt rätt innan jag importerar alla mina bilder.

Har testat det på flera maskiner med hög prestanda och kan bara konstatera att det äter CPU och disk när man importerar.. Blir faktiskt orolig när mina USB diskar står och tuggar i timmar och är glödheta!

Hoppas det släpps en uppdatering snarast.
 
hej

det handlar inte om att helt stänga av det.

utan det finns ett fel i xp som signalerar till virusprogram att de bör scanna för det har skett stora förändringar, se den pdf jag gjort, har förkalrat där

sen bör man undanta själva databaskatalogen ur listan över vilka kataloger du har realtidsbevaning på.

då jag hadde 70 000 bilder i lr så fanns där ca 70 000 filer i lr databaskatalogen, så f-secure jobbade på rätt bra efter en omstart av datorn o det blev inte bättre av att lr genererade previews i bakgrunden och konstant skrev till ett fåtal av dessa ofta.

HAr du brutit ner i två databaser, en med ca 5 000 bilder o det känns ok att jobba i, men har bara hållit på med datadelen, inte development så mycket.

Roine
 
Jag inaktiverar internet och SEN inaktiverar jag mitt antivirus och vise verse när jag är färdig. Jag sitter ändå inte och surfar medans jag grejar med Lightroom.
 
Det kanske är era virusprogram som stökar till det? Själv kör jag Norton Internet Security 2007 utan märkbara försämringar. Jag märker ingen skillnad om jag stänger av det eller ej. Dock har jag exkluderat alla .crw och .cr2 filer (Canon RAW) i programmet.

Mvh/Lars-Erik
 
hej

norton är lite snällere, har det i den bärbara, men det är samam problem där

Dra in 70 000 bilder får du se.

XP i mitt fall löser nämligen ut signal som gör att livescan triggas hos alla virusprogram som har livescan, dvs scannar nya och ändrade filer.

Så att fixa det registerryentryt jag skriver om, taget från microsofts Q felrapporter på www.microsoft.com så löser det en del av scanningen.

Det påverkar datorn i sin helhet, inte bara virusprogram, utan alla som bevakar kataloger, men det är ju få program som bevakar kataloger.

Den som först skrev om det i Adobes forum har Norton.

roine
 
70K kan jag inte stoltsera med, 30K+ ligger jag på nu och minskande, allteftersom fler och fler misslyckanden åker ut. Kör också XP SP2, så jag vet inte vad som skiljer, förutom dina +40K Om du exkluderar dina raw-filer och databasförändringar förstår jag inte hur virus/internetsäkerhetsprogrammet ska kunna påverka... Har du kollat att det inte är något fel på dina minneskretsmoduler?

Mvh/Lars-Erik
 
HEj Lars Erik

Det funkar sen jag gjorde som ms skrev i Q rapporten, dvs la till entryt i registryt, så läs det jag skrev så blir det enklare ju.Skrev dessutom jag testar på två datorer, en bärbar o en stationär, så teorier om minneskapplar är knappast tillämpningsbar då dels är det löst med de inställningar ms rekomenderat och inställning i båda virusprogramtyperna att inte realtidscanna databasmappen.
Har dessutom provar ha databasen i datorns och på en extern usb2 disk, det påverkade prestandan mindre än vad jag först trodde, det är relativt ok ha den på en usb2 disk, då kan jag flytta den mellan två datorer också. Bilderna ligger i mitt fall på en NAS och det funkar hyfsat, och många funktioner funkar ju bra utan tilgång rill originalråfilen.

Japp, det skiljer inte avgörande mycket tror man, men bröt isär min databas, tog o la ca 10 000 av bilderna i en annan databas och det gjorde även det en avsevärd skillnad i båda databaserna, så det verkar inte vara linjärt utan avtar mer o mer med ökat antal bilder.
 
En fråga om uppdatering av Camera RAW i Lightroom. Jag använder bl a Elements 3 och där har tydligen Adobe slutat uppdatera ACR i och med version 3.2. För att uppdatera i Elements var jag tvungen att ladda hem en fil och själv byta ut motsvarande fil i rätt mapp på datorn.

För Elements 5 och CS finns tydligen ACR i version 3.7. I mitt Lightroom, i fliken Develop, under Camera Calibration står det ACR 3.6. Det tolkar jag som att Lightroom ligger en version efter.

Är det tänkt att det ska räcka med att söka efter uppdateringar mha "Check for updates" i Hjälpmenyn eller hur vet jag att jag har senaste versionen av programmet och ACR?

Thomas
 
hej

står 3.6 i mina två datorer också i LR, men i PS CS2, preferenses står det 3.7

har bara en camera raw.8bi fil i datorn, den senaste.

Roine
 
Det ni ser i Lightroom under Camera Calibration i Develop modulen avser för vilken ACR version som profilen till den kameran ni använder skapades. För min EOS 5D står där tex ACR 3.3. Att man valt att göra så är att om profilen för kameran uppdateras av Adobe, ska ni ändå kunna använda den gamla för era konverteringar om ni önskar det. Detta har alltså inget med den aktuella ACR versionen att göra.

För att kunna använda senaste ACR version i Photoshop, måste man ha senaste Photoshop versionen. Förmodar att samma gäller Elements. Detta är ett sätt för Adobe att locka till uppgradering.

Med Lightroom vet jag inte hur själva konverteringsmodulen kommer att uppdateras. Det är ju ingen plug-in på samma sätt som till Photoshop, så jag tror det är en ny version helt enkelt, men jag vet inte. Det kanske går att byta ut bara en av modulerna. Vi får nog snart se hur det fungerar.

Mvh/Lars-Erik
 
Skicka en folder med högerklick direkt in i Lightroom.

Importera följande in i registryt.

[HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\shell\Lightroom]
@="Send folder to Lightroom"

[HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\shell\Lightroom\command]
@="\"C:\\Program Files\\Adobe\\Adobe Photoshop Lightroom\\Lightroom.exe\" \"%L\""

Givetvis så måste du editera länken till exe filen om du inte har en default installation.
Sedan så behöver du bara högerklicka i explorer/utforskaren och välja skicka till Lightroom.
Foldern kommer då att importeras i Lightroom och om bilderna redan finns i databasen så skippar LR att importera dom.

Mer info hittas i den ursprungliga bloggen.

Titta efter inlägget, You send me.
http://beardsworth.co.uk/news/
 
alfin skrev:
....
För att kunna använda senaste ACR version i Photoshop, måste man ha senaste Photoshop versionen. Förmodar att samma gäller Elements. Detta är ett sätt för Adobe att locka till uppgradering.
.....
Måste bara säga till deras försvar att nya camera raw (4) fungerar på ett helt nytt sätt. Det är nog därför den inte är kompatibel med CS2. De gjorde ju 3.7 som en specialare som gjorde att man kan använda filer skapade i 4:an (eller åtminstone lightroom) i CS2 och CS. Fast då hänger väl inte alla finesserna med förmodar jag.
John
 
Jag har läst (nästan) hela roines pdf, varma tack!

Hur gör man om man vill göra "local editing" som jag såg i denna tråd? Alltså, om jag vill hoppa in i PS CS3 och skärpa bilden och sen hoppa tillbaka till LR?

Om jag gör färdigt en bild i LR med färger och vitbalans och sparar den som tiff, är tiff-filen en fil jag sen kan öppna och leka med i photoshop helt fritt? Typ: importera i lightroom --> fixa färger, kontrast, etc --> konvertera till tiff --> öppna i PSCS3, skärpa upp och annat som PS är bra för.?

eller?
 
hej

tackar

Om du står i develop delen:

välj Photo->Edit in photoshop (3:e valet i min LR) eller ctrl-E

Då får du en dialog, väls sista alternativet i den, då skapar lr filen, startar ps, och då du sparar i ps så läser lr automatiskt in den redigerade o stackar den med den före redigeringen om du har stacka ikryssat.


Roine
 
roinek skrev:
hej

tackar

Om du står i develop delen:

välj Photo->Edit in photoshop (3:e valet i min LR) eller ctrl-E

Då får du en dialog, väls sista alternativet i den, då skapar lr filen, startar ps, och då du sparar i ps så läser lr automatiskt in den redigerade o stackar den med den före redigeringen om du har stacka ikryssat.


Roine

Coolt!

Om det är så smidigt och enkelt så finns det väl ingen anledning att INTE köra LR + PS CS3?
 
om man säger så här:
Kör du JPG då du fotar(scannar) är den kombinationen oslagbar idag, det finns nog inget som kan matcha. Du har då allt ju, och glöm inte web modulen, den e kraftfull.

Men e fokus också en kraftfull databasdel med lite komplex sökning och att du vill konvertera i Capture 1 samt göra flera resor till CS3 blir världen genast lite mer komplex, då tror jag iView + C1 + CS3 är enklare få att funka.

Roine
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.