Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adobe Lightroom 1.0

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hade inställningen att kasta 1:1 preview efter en vecka. Har nu testat att välja alla bilder och därefter i Library-menyn alternativet kasta 1:1 preview. Resultatet blev en obetydlig förändring, det är fortfarande mer än 11000 kataloger på disken trots 4400 bilder i LR och totala utrymmet minskade med max 50 MB (kommer inte ihåg exakta storleken innan operationen). Enligt min logik borde programmet städa efter sig, tar man bort en bild från LR-katalogen borde automatiskt databasinformation, tumnaglar och previews (och deras kataloger) tas bort. Själva databasfilen brukar behålla sin storlek även i andra system tills dess man beordrar en komprimering, men de separata filer/kataloger som hör till en viss bild borde tas bort automatiskt.
 
Tack för suverän pdf

Tack för att du delar med dig, mycket jobb bakom denna pdf! Funderar på varför du inte har "Automatically write changes to XMP" ikryssad, se sid 32 (preferences) ?
 
hej

tackar, det beror på att då dyker min installation, det tog 2 veckor få in 70 000 bilder, men nu e de inne.

Det e lurit med sidodatat, torde komma mer funktionallitet. I jpg/tiff kladdar den i filerna, men för rå så blir det en fil.

Det gör ruggit mycket på prestandat att ha genererat previews, nu uppför den sig snällt o lungt.

Jag håller nu på att scanna av div forum kring färghanteringen, konverterar inte så mycket i lr än, utan är mer intresserad av få ett flöde först, och fokus på att kasta ut thumbsplus och ha lr som databas.

Idag har jag Breezesys downloader, sen så konverterar jag i Capture one pro, katalogiserar i Thumbsplus och gör websidor i Breezebrowser.

I tänkta nya flödet så skall LR stå för databasdelen, hemsidan skall vara i flash genererad i LR och så kommer ev konvertering ske i lr, men där är jag frågande då hoppet mellan lr och photoshop inte är att leka med, så om man lämnar lr in i photoshop så kanske det e lika bra göra så att lr vet om råfilen, sen kör jag c1 för konvertera, ps för redigeringen, sen tar jag in jpg/tiff i lr då redigeringen är klar o stackar den mot råfilen, men där är jag inte än. Printa gör jag sällan hemma, utan drar iväg filerna på nätet till nån firma som kan det bättre än mig om det inte är panik.

Ang pdf en så har ca 1700 laddat ner den, så det änns kul, den uppdateras varje dag så fort jag hittar nått avgörande svar på misstag jag själv gjort eller saker jag själv fastnat på, så jag minns vad det var o hur jag gjorde för att komma runt det.

Roine
 
Hoppas att Adobe fixar så att det fungerar även för den som har säckvis med bilder! Jag har själv haft stor nytta av XMP-filerna eftersom jag använder 2 datorer och den ena datorn kan på så vis dra nytta av de ändringar jag gjort på den andra.
 
hej igen

Det har debatterats livligt på adobes forum att man tappar vissa fält om man tar det via dessa filer, jag la en direkt fråga där och fick svaret att det inte håller fullt ut, man får inte över all data, bla nyckelord osv försvinner. Har du sett om du tappat nått av vikt?

Roine
 
Jag har mest haft fokus på de justeringar jag gjort i programmet och där har det inte varit några problem utan att allt har kommit med.
 
hej Janne

tackar, jag uppdaterar den i princip dagligen då jag drar vidare in i plattformen, har tidigare mest haft fokus på import o databasdelen, och nu kollar jag en hel del på färghantering och så.

Roine
 
Nu har jag läst in mina bilder och skall börja tagga upp dem, men ser att vissa bilder hamnat på fel datum, detta rör sig mest om bilder från kompakter eller såna som jag redigerat.
Det är ju alltid kul att ha ordning och reda på sina bilder, finns det något bra sätt att ändra metadatan och döpa om filerna?

Jag har låtit Lightroom flytta mina bilder vid import till strukturen \ÅR\DATUM\BILDER.* baserat på när bilden är tagen. Den har även döpt om bilderna till "ÅÅÅÅ-MM-DD HHMMSS(-?).*" (saknade inställningen för millisekunder). Men vill ju nu då uppdatera metadata på ett antal bilder till iafa rätt år & månad så att de hamnar rätt på disken.
 
hej

men det gäller ju filnamnet

prova ta in o sen ändra metadatat på den importen, men då e det ju lurigt med de du tagit olika dagar det året.

Jag tror ju den går på metadatat, exinfon, och inte filnamnet eller filinfons datum.

Det lär finnas lite lurigheter om du har filer med andra tecken än a-z också.

Roine
 
Hej!
Detta kanske inte är riktigt rätt plats för min fråga, tyckte inte att jag behöver starta ytterligare en ny tråd om lightroom.

Är det fler än jag som upplever lightroom något segt, flyter inte riktigt så mjukt och fint som det skulle kunna göra.

Mvh
Johan
 
hej

helt enig

har dock upptäckt en sak som menligt påverkar prestandat och det är att man gjort previews

för råkar man starta lr o den står på alla bilder i librarymode startas ett bakgrundsjobb som intre syns som går igenom alla bilder, då blir hela datorn seg

tips 2 är att generera 1:! previevs i librarymode för de alla de bilder du avser jobba med, tex senaste importerade, emn rekomenderar du gör en collections av de du jubbar med o så genererar 1:1

för jag tror mig förstå att i develop så anävänds inte previews standard, utan har du inte 1:1 så konverteras en sån fram ur råfilen, o det tar ju ett tag per bild

Roine
 
Tack!

Japp ibland tror jag nästa det äter minne.

Vill även passa på och tacka för kanon guiden som du Roine har gjort.

Johan
 
Re: Databasunderhåll?

skarsfjall skrev:
Efter diverse testande börjar jag bli övertygad om att det är bäst att hantera katalogiseringen i iView och bara använda LR för konvertering av bilder (som alternativ till några andra konverterare).
Jag är inne på samma spår, än så länge verkar iView betydligt smidigare vad gäller metadatasättning och katalogisering. Dessutom får jag metadatan in i orginalfilen, känns bättre än att ha lösa småfiler på sidan om som riskerar att komma bort.

Kan någon förklara varför jag inte ser mina ratings och labels som är satta i iView när jag importerar till LR?
 
Angående att Lightroom är något segt så upplever jag att om jag stänger (disable) adobe photo downloader så piggnar det till något.

Johan
 
Senast ändrad:
Re: Re: Databasunderhåll?

zuukit skrev:
Jag är inne på samma spår, än så länge verkar iView betydligt smidigare vad gäller metadatasättning och katalogisering. Dessutom får jag metadatan in i orginalfilen, känns bättre än att ha lösa småfiler på sidan om som riskerar att komma bort.

Kan någon förklara varför jag inte ser mina ratings och labels som är satta i iView när jag importerar till LR?

Kanske för att du inte använder XML sidecarfiler som Lightroom läser för RAW filer? Hur bra var det att slippa dem nu?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.