Annons

Adobe Lightroom 1.0

Produkter
(logga in för att koppla)
roinek skrev:

- den är inte snabb o tar cpu så det ryker, prova ha igång ie7 o lr utan att ens göra nått i lr o explorern e seg som sirap
- tar en bra stund skapa ett flashalbum av en bunt jpg filer, tog mer än 15 minuter för 10 bilder på en 3GHz pentium i xp

Konstigt minst sagt.
Jag kör en laptop med dualcore på 1.3 GHz och 2Gb RAM.
Har igång CS2 med 8 tiff bilder, LR med ca 7000 bilder importerade. Firefox , Winamp, Rawshooter Premium Edition och Dreamweaver MX samtidigt och det hackar ingenting.
Körde ett default flash album utan några förändringar alls från default inställningar och genererade ett 54 bilders album på 4:52.
Under tiden så kollade jag upp minnesutnyttjandet och den gick inte över 310Mb.
 
Hmm, jag har en fråga som kanske någon kan hjälpa mig med. Jag är en inbiten Camera Raw-användare som har lärt mig att uppskatta ACRs sätt att hoppa mellan de olika justeringsreglagen snabbt och smidigt med tab.

Jag har även köpt Rawshooter Premium och i början led jag av att tab-hoppet bara fungerade när man väl hade klickat på ett reglage. Dock så hittade jag en setting i preferences att man med F4 kunde hoppa till första reglaget och vips så kunde jag göra ganska många individuella enkla bildförändringar utan att behöva använda musen.

Så, vet någon om jag kan göra liknande i Lightroom? F4 funkar inte och jag har ännu inte hittat någon snabbknapp som funkar...
 
Grrr.... har beställt hos Dustin men de säger att de inte kan leverera innan 5/3 :-( Skulle vilja ha till helgen. De som brukar vara så snabba.
 
roinek skrev:
kolla sista valet under hjälpfliken, den visar vilka snabbval som finns.

Roine
Och där finns ingen sådan specificerad så jag antar att det helt enkelt inte går. Så alla ni som använder Lightroom använder således musen ganska mycket? För en slarver som mig som alltid behöver pilla lite med exposure compensation så skulle det vara en vinst om man hade kunnat hoppa dit utan att behöva klicka med musen.
 
precis, som jag skrev, det blir många mer tryckningar i detta programmet.

Sen saknar jag en del inställningar, tex vattenmärkets font o fontsorlek mm, skall forska om man kan skapa en mall osv.
Men det e en verklig skärgård att navigera i med gott om grund att köra på oavsiktligt.

Ett stort + verkar vara att amn kan göra mallar för saker o ting lite var stans, men idagsläget saknar jag grymt inställningsdialoger för vissa saker,
 
wikman skrev:
Grrr.... har beställt hos Dustin men de säger att de inte kan leverera innan 5/3 :-( Skulle vilja ha till helgen. De som brukar vara så snabba.

Varför inte köpa från Adobe, de tar ju bara 1540 exkl moms. Du kan ju även ladda hem en på prov, gäller i 30 dagar innan Du får den riktiga. Funkar jättebra.

/ Choke
 
Choke skrev:
Varför inte köpa från Adobe, de tar ju bara 1540 exkl moms. Du kan ju även ladda hem en på prov, gäller i 30 dagar innan Du får den riktiga. Funkar jättebra.

/ Choke

Mmmm, förbeställde hos Dustin när de angav i måndags som leverans, vi köper nästan all vår programvara där, Adobe shop är grymt knepig när man skall börja köpa volymlicenser. Men man är ju lite lockad av att flytta sin beställning... eller höra med Dustin om nedladdningsalternativet.
 
Varför inte ladda ner trialversionen som räcker i 30 dagar tills du får licensen. Då kommer du igång på studs. Det är exakt det du får när du köper, så det är ingen lite-variant.
 
Ulf har har helt rätt. Ladda hem från Adobe och kör på tills Du får den skarpa från Dustin.
Håller med dig att Adobe är lite knepiga att handla ifrån.

/Choke
 
Tack! Var inne på adobe.se och där va inte Lightroom med i listan över nedladdningsbara trials, men på .com fanns den ju.

Här skall testas!
 
Choke skrev:
Ulf har har helt rätt. Ladda hem från Adobe och kör på tills Du får den skarpa från Dustin.
Håller med dig att Adobe är lite knepiga att handla ifrån.

/Choke

Och hur har man tänkt ut att nerladdningsvarianten kostar 199$ (typ 1500SEK) på hemsidan i USA och 1863SEK på Adobe i Sverige?

Någon som shoppat via USA-sidan och fått det att funka?

/Robin
 
Hur fungerar ITPC informationen i Lightroom?

Jag tänkte att man skulle skriva in lite information om bilderna så att det lagras i raw-filen, så att infon finns kvar om man skulle vilja byta programvara någon gång i framtiden.
Som det ser ut nu så verkar info bara sparas i lightrooms db, men följer med ut när man exporterar till jpg.
Är det möjligt att få ut samma info i raw-filen också?

Det finns någon inställför att få ut en .xmp fil ihop med rawfilen, kan det vara användbart? Känns inte lika praktiskt som att ha infon inne i raw filen.

/Magnus
 
hej

lr ändrar aldrig rawfiler, det blir en sidofil som du säger.

däremot e den o härjar i tiff o jpg filerna direkt.

Roine
 
Det var ju tråkigt, känns som det är bättre med xmp/itpc i raw filen, än i en fil på sidan om som är lätt att den "försvinner".

/Magnus
 
det är defaktostandard att inte röra en rawfil, men vissa fuskar. många konverterare idag kollar checksumman på råfiler o skippar de som inte går ihop.

men prova gör en dng fil istället, tror du då får med alla data du vill, för det är ju en ny fil du skapar.

sen e det ju en annan fråga om man vågar lita på dng standarden o vad man egentligen tolkar, där nått lär man ju tappa i konverteringen då alla parametrar plötsligt tolkas, ta tex nikons wb som e krypterad, är vi säkra på att adobe lagt rätt i dng som data på annat också

Roine
 
Suttit och läst lite hur Vista hanterar metadata.
Vista har stöd för xmp, itpc och exif, men försöker föredra xmp. Så det känns som xmp är framtiden för metadata hanteringen, däremot verkar Vista lägga in metadata i filerna, vet däremot inte om det fungerar med raw filer.

Så tillsvidare så kanske det är smartast att ha en xmp fil ihop med raw filen, så är man någelunda "framtidstryggad".

Det fina med Lightroom är ju att man slipper "dubletter" av raw-filerna när den innehåller sin egen databas.

/Magnus
 
hej

enig. en annan sak med databas som i bla lr är att man kan klassa bilderna, dvs filtera tex bara 4 o 5 stjärniga, sen färgmarkera tex gula alla man har i tiffarkivet eller sänt iväg till nån osv och sedan jobba i filtrerad mode. serier kan stackas med esset längst fram o alternativen bakom. Man får en helt annan överblick.

men än så länge suger den, den skall ju bygga previews av alla bilder, 4 ex i olika upplösningar, o jag e inne på 3:e dygnet nu med ca 50 000 bilder, det segar ner hela datorn nått enormt då det sker i bakgrunden o man har ingen progressbar på detta hemliga jobb.

jag har mest jobbat med databasstrukturen o importen än så länge samt med att skapa websidorna.

själva develop har jag inte fördjupat mig i så mycket än annat än att den spontant känns helt rätt o ger klart bra hudfärger o detaljer.

utskriftsdelen har jag inte provat än, har en a3 epson, o fått rapporter om att det strular med färgprofiler, så skriver gör jag ändå i ps cs2 då skärpningen är kritisk ju.
 
Hur stor är databasen uppe i nu ? Antar att previews läggs i databasen också.
Har du tänkt att ha flera databaser, tex per år ?

/Magnus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.