Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Adobe-alternativ
- Trådstartare Blander
- Start datum
Jonas gbg
Aktiv medlem
Jag använder iMatch som DAM (Digital Asset Management System). Det går att läsa om här: https://www.photools.com/imatch/
Ingen prenumeration men mycket kraftfullt verktyg för att hålla reda på bilder, video-klipp osv och för att sedan kunna hitta dem igen. Hierarkiska sökord, auto-tagger om du vill, håller reda på buddy files, bra support med mera. Låter som reklam så det är bäst att säga att min enda connection med phootools är att jag betalat min iMatch-licens.
Eftersom de olika editeringsprogrammen har sina för- och nackdelar är det gott att ha en separat katalogiseringsfunktion.
Ingen prenumeration men mycket kraftfullt verktyg för att hålla reda på bilder, video-klipp osv och för att sedan kunna hitta dem igen. Hierarkiska sökord, auto-tagger om du vill, håller reda på buddy files, bra support med mera. Låter som reklam så det är bäst att säga att min enda connection med phootools är att jag betalat min iMatch-licens.
Eftersom de olika editeringsprogrammen har sina för- och nackdelar är det gott att ha en separat katalogiseringsfunktion.
hampusm
Aktiv medlem
Ja, Affinity är bra. Det är relativt intuitivt och har i princip allt du behöver. Det är däremot kasst på att hantera TIFF-filer.Tack, då verkar Affinity vara det enda som supportar det jag behöver. Någon som har erfarenheter av Affinity. Är det bra?
Falumas
Aktiv medlem
Har bara äldre 20-32år gamla TIFF-filer, så det är inte kritiskt.Ja, Affinity är bra. Det är relativt intuitivt och har i princip allt du behöver. Det är däremot kasst på att hantera TIFF-filer.
Smw
Aktiv medlem
Tiden går fort, ofta överaskaande fort.
Väljer du en "stel" produkt så är den rätt som det är
för gammal.
Alternativ är då de fria program som finns och som
även är väldigt bra.
Ex Darktable, Rawtherapi, Gimp, Blender ( en kul guldklimp som ger lite motstånd).
De utvecklas, anpassas förbättras i rask takt.
//MW
Väljer du en "stel" produkt så är den rätt som det är
för gammal.
Alternativ är då de fria program som finns och som
även är väldigt bra.
Ex Darktable, Rawtherapi, Gimp, Blender ( en kul guldklimp som ger lite motstånd).
De utvecklas, anpassas förbättras i rask takt.
//MW
stenp
Aktiv medlem
Om du önskar använda samma program för kraftfull organisering och redigering är det svårt att ersätta Lightroom. Jag har gjort många försök och testat "alla" på marknaden men gett upp. Är bara amatör med ett par hundra tusen bilder sen 50+ år tillbaka.Abonnerar på Lightroom och Photoshop men jag är amatör, känner inte att jag utnyttjar alla möjligheter. Vill byta till ett billigare alternativ med engångs-kostnad (inte abonnemang).
Mina krav: kraftfull organisering av bilderna samt åtminstone grundläggande redigering. Ska funka med RAW-filer. Förslag?
Smw
Aktiv medlem
Hej !Vad menar du med stel. Finns det produkter som säljs som inte utvecklas? Jag köpte Davinci Resolve för några år sedan. Har fått ett antal uppdateringar sedan dess bland annat två majors.
Sitter just nu med DR fast den fria versionen,
ett helt fantastigt program, men tänker tyst för mej själv mörka tankar, varför, vad är det jag inte förstår. ,,, .
jag använder ett "stelt" program, Dxo som rawkonvertrare,
tycker oftast det ger väldigt bra resultat, allteftersom versionerna rullar blir det allt bättre, bla brusreduseringen har blivit väldigt bra. Det kommer nya versioner ca 1ggr år och kostar ca 700 om jag mins rätt.
Det är möjligt att jag kunde levt kvar med ver5, 6 eller 7
(vet inte, nya kameror kanske inte stöds) men det vill jag inte.
Provade en tidigare variant och insåg att den inte var lika bra.
Förmodligen så hade nog RT då varit ett bättre val.
//MW
Falumas
Aktiv medlem
Det skiljer sig lite från produkt till produkt. Jag tittade runt på dom som nämnts här. Affinity verkar vara bäst här. Dom släpper minor releases ganska ofta vilka är inkluderade, sedan verkar dom släppa major releases ca vart 8 år. Vid major releases måste man köpa en uppgradering.Hej !
Sitter just nu med DR fast den fria versionen,
ett helt fantastigt program, men tänker tyst för mej själv mörka tankar, varför, vad är det jag inte förstår. ,,, .
jag använder ett "stelt" program, Dxo som rawkonvertrare,
tycker oftast det ger väldigt bra resultat, allteftersom versionerna rullar blir det allt bättre, bla brusreduseringen har blivit väldigt bra. Det kommer nya versioner ca 1ggr år och kostar ca 700 om jag mins rätt.
Det är möjligt att jag kunde levt kvar med ver5, 6 eller 7
(vet inte, nya kameror kanske inte stöds) men det vill jag inte.
Provade en tidigare variant och insåg att den inte var lika bra.
Förmodligen så hade nog RT då varit ett bättre val.
//MW
Har egentligen inga planer på att ändra mitt workflow för mina bilder från systemkamerorna, men nu sitter jag med PSE för mobilbilder och drönare och det kostar 1000kr och det kommer ny version varje år. I princip varje gång jag köpt ny mobil eller drönare har jag behövt köpa ny version av PSE.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Jag blir inte riktigt klok på DXO. Vad är grundprogrammet och vad är plugins?.
Är det Photolab eller Pureraw man skall ha om man vill använda det utan annat program?
Det är ingen som är riktigt klok på DXO och vad som egentligen är grundprogrammet eftersom DXO har en irriterande ovana att lägga vissa uppskattade funktioner i två st plugin-program/tillbehör som kallas Filmpack och ViewPoint.
DXO Photolab Elite (nu version 8) är "grundprogrammet". Det har grundläggande verktyg för restituering men man behöver ViewPoint för att få allt. Å andra sidan är det det bästa jag sett när det gäller den typen av verktyg.
Detsamma gäller Filmpack som innehåller ytterligare previews och filmemuleringar men också vissa funktioner som för många är oumbärliga. Bland annat så har hela systemet tre olika varianter av kontrast, Contrast, Microcontrast och Fine Contrast. Fine Contrast anser många är oumbärlig så den ligger givetvis i Filmpack bara för att man känna sig tvingad att köpa Filmpack okså.
Nu kom en ny Hue Mask och året innan kom Luma Mask och för att få dessa behöver man Filmpack.
Som ni förstår så retar detta gallfeber på rätt många för det andas rätt mycket av en småskurenhet många har svårt för. Hur tillverkarna än vänder sig så har de rumpan bak. De som valt DXO bara för att de retat sig på prenumerationsmodellen hamnar istället i DXO:s dribbalande.
Jag har aldrig lämnat Adobe för deras prenumerationsmodell och de som klagar på den och de kostnaderna måste nog helt ha missat vad Capture One håller på med. Där har riskkapitalisterna i Sverige och Danmark drastiskt höjt kontnaderna när prenumerationsmodellen infördes men de har också infört en lojalitetsplan där priset på en evighetslicens minskas med 20% varje år.
Jag prenumererar numera även på C1 och jag måste säga att jag inte har några probem med det för hittills har C1 levererat ett antal viktiga förbättringar som de som köpt evighetslicenser aldrig kommer få utan att köpa en ny evighetslicens. Dessa förbättringar släpps också när de är färdiga och inte som i Photolabs fall en gång per år.
Jag tycker utvecklingen av C1 de senaste åren varit den utan tvekan mest intressanta av alla konverterare jag haft och som fortfarande finns på marknaden och skälet till detta är att de verkligen levererat mycket "produktivitets-höjande" verktyg. Jag upptäcker nya grejor hela tiden och igår såg jag något som jag fullständigt missat. För de som kör Apple så kan man skripta hela processer (det gör nu inte jag men jag tycker det visade på att man tagit produktivitetstänket ett snäpp till.
Dessutom så är det numera mycket enkelt att skapa sina egna smarta AI-styrda presets om man nu will det utan att skripta.
AI-Crop
Match Look
Jag gillar DXO för den bildkvalitet inga andra har/ger men ser man till arbetsflödena så har de nästan inget av det C1 kan erbjuda idag. Jag har inte sett något liknande tänk hos Adobe heller egentligen även om de åtminstone i alla fall är på banan idag när det gäller maskning. Man kan göra mycket i DXO och kvaliteten på bilderna blir väldigt bra rent tekniskt men att göra krävande maskningsjobb i Photolab är helt hopplöst jämfört med både C1 och LR. Därför använder jag både Photolab 8 och C1 16.5 idag. Det finns bara en enda sak som gör att jag har DXO kvar idag och det är att det fungerar mycket bättre ihop med mitt bildarkiv i PhotoMechanic än C1 gör. Skälet är att Photolab jobbar direkt mot filerna på disk istället för mot en bilddatabas.
Det man gör i C1 med några klick idag kan ta timmar i värsta fall i Photolab, så jag har svårt att se Photolab som ett alternativ för seriösa proffs som idag vet att ingen beställare idag är beredd att betala för ineffektivt onödigt efterarbete, bara för att man sitter med inproduktiva verktyg. En annan sak som också är no go för proffs är att man ibland tar oerhört lång tid på sig att få fram profiler för nya kameror. Det tog 6 hela månader för mig att få en fungerande profil till min då nya Sony A7 IV och de som hade nya Nikon- och Canon-kameror fick vänta länge de med.
Vilket yrkesfolk väljer en konverterare som vägrar läsa in deras bilder från deras nya kameror i 6 måmader. För er som inte vet det så är det många proffs som använder just A7 IV som allround kamera, så det handlade ju inte om någon obskyr kamera som ingen använde direkt.
Senast ändrad: