Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adobe-alternativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack, då verkar Affinity vara det enda som supportar det jag behöver. Någon som har erfarenheter av Affinity. Är det bra?

Har använt mig av Affinitys alla program sedan version 1 och skaffade version 2 så fort det släpptes. Har bara gott att säga om både Affinity Photo 2 och alla de andra programmen. Finns många videos som visar hur man kan använda sig av programmet.

Jag använder iMatch som DAM (Digital Asset Management System). Det går att läsa om här: https://www.photools.com/imatch/
Ingen prenumeration men mycket kraftfullt verktyg för att hålla reda på bilder, video-klipp osv och för att sedan kunna hitta dem igen. Hierarkiska sökord, auto-tagger om du vill, håller reda på buddy files, bra support med mera. Låter som reklam så det är bäst att säga att min enda connection med phootools är att jag betalat min iMatch-licens.
Eftersom de olika editeringsprogrammen har sina för- och nackdelar är det gott att ha en separat katalogiseringsfunktion.

Tiden går fort, ofta överaskaande fort.

Väljer du en "stel" produkt så är den rätt som det är
för gammal.

Alternativ är då de fria program som finns och som
även är väldigt bra.
Ex Darktable, Rawtherapi, Gimp, Blender ( en kul guldklimp som ger lite motstånd).

De utvecklas, anpassas förbättras i rask takt.

//MW

Vad menar du med stel. Finns det produkter som säljs som inte utvecklas? Jag köpte Davinci Resolve för några år sedan. Har fått ett antal uppdateringar sedan dess bland annat två majors.

Abonnerar på Lightroom och Photoshop men jag är amatör, känner inte att jag utnyttjar alla möjligheter. Vill byta till ett billigare alternativ med engångs-kostnad (inte abonnemang).

Mina krav: kraftfull organisering av bilderna samt åtminstone grundläggande redigering. Ska funka med RAW-filer. Förslag?
Om du önskar använda samma program för kraftfull organisering och redigering är det svårt att ersätta Lightroom. Jag har gjort många försök och testat "alla" på marknaden men gett upp. Är bara amatör med ett par hundra tusen bilder sen 50+ år tillbaka.

Vad menar du med stel. Finns det produkter som säljs som inte utvecklas? Jag köpte Davinci Resolve för några år sedan. Har fått ett antal uppdateringar sedan dess bland annat två majors.
Hej !
Sitter just nu med DR fast den fria versionen,
ett helt fantastigt program, men tänker tyst för mej själv mörka tankar, varför, vad är det jag inte förstår. :( ,,, :) .

jag använder ett "stelt" program, Dxo som rawkonvertrare,
tycker oftast det ger väldigt bra resultat, allteftersom versionerna rullar blir det allt bättre, bla brusreduseringen har blivit väldigt bra. Det kommer nya versioner ca 1ggr år och kostar ca 700 om jag mins rätt.

Det är möjligt att jag kunde levt kvar med ver5, 6 eller 7
(vet inte, nya kameror kanske inte stöds) men det vill jag inte.
Provade en tidigare variant och insåg att den inte var lika bra.
Förmodligen så hade nog RT då varit ett bättre val.

//MW

Hej !
Sitter just nu med DR fast den fria versionen,
ett helt fantastigt program, men tänker tyst för mej själv mörka tankar, varför, vad är det jag inte förstår. :( ,,, :) .

jag använder ett "stelt" program, Dxo som rawkonvertrare,
tycker oftast det ger väldigt bra resultat, allteftersom versionerna rullar blir det allt bättre, bla brusreduseringen har blivit väldigt bra. Det kommer nya versioner ca 1ggr år och kostar ca 700 om jag mins rätt.

Det är möjligt att jag kunde levt kvar med ver5, 6 eller 7
(vet inte, nya kameror kanske inte stöds) men det vill jag inte.
Provade en tidigare variant och insåg att den inte var lika bra.
Förmodligen så hade nog RT då varit ett bättre val.

//MW
Det skiljer sig lite från produkt till produkt. Jag tittade runt på dom som nämnts här. Affinity verkar vara bäst här. Dom släpper minor releases ganska ofta vilka är inkluderade, sedan verkar dom släppa major releases ca vart 8 år. Vid major releases måste man köpa en uppgradering.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar