Annons

Adjusting Levels

Produkter
(logga in för att koppla)

AlexandraX

Aktiv medlem
Någon som har en bra länk för tips på hur man arbetar med nivåer i PS?
Hittar inget vettigt när jag söker...

Alexandra
 
Det beror på vad du vill göra. Jag tycker att nivåerna är ett ''trubbigt'' verktyg så jag använder det bara för grovt arbete, framför allt för att få ordning på svart-, vit och gråpunkt.
 
Jag ska försöka justera så att skuggorna inte slår i taket och högdagarna går i botten.För tryck...
Är nog lite för förtjust i höga konraster är jag rädd :)
 
Det beror också på hur mycket trycket blöder och det kan vara svårt att förutsäga. Försök att få tag på en färgprofil och snegla framför allt på det undre reglaget (med det visste du väl redan).
 
Har knappt hållt på med levels och vet nästan inget alls.
Så det blir att "göra om" 100 bilder till bildbyrån... måste komma på nån effektiv metod bara
 
AlexandraX skrev:
måste komma på nån effektiv metod bara
Det är guld värt att spara sina kurvor och sina nivåer. Dessutom är det också guld värt att få ordning på sina färgprofiler. Om du klarar dig med grovinställningar så har ofta många bilder samma fel. Kan du då identifiera ett eller några få huvudfel så kan du ''enkelt'' fixa bilderna automatiskt (eller så är det möjligt att bildbyrån kan hjälpa dig med det).
 
Lek lite med några bilder och spara under nivåerna. Efter hand så kommer du nog att märka att du sparar ungefär samma inställning varje gång, att ljusa bilder har sina inställngar och mörka sina. Välj sedan ut några karaktäristiska nivåer och prova dem på resten av bilderna.

Det är det enkla sättet och det är kanske tillräckligt bra. I övrigt tycker jag definitivt att du ska lära dig lite om färgprofiler.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.