ANNONS
Annons

Adhesivpapper till monteringspress

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Har nyss kommit över en begagnad monteringspress. Nu letar jag efter adhesivpapper för att kunna montera bilder, men det är tydligen en bristvara numera. Jag hittar bara adhesivpapper på rulle och det kommer att hinna torka innan jag har använt hälften.

Är det någon som vet var jag - i första hand i Sverige - får tag på adhesivpapper i ark?

Mvh

F

Är adhesivpapper en färskvara?

Kan tyvärr inte hjälpa dig rörande adhesivpapper i arkform. Är själv i färd med att beställa en 9meter rulle från photax men blev tveksam när jag såg din fråga.

Killen jag frågade på Molanders sa "att de rullarna vi har i lager (någonstans längst in på lagret) är nog så gamla att de är torra".

Vi kan dela på rullen om du vill.Vilken bredd är det?

F

När jag köpte min beg. press för några år sedan följde det med arkskuren adhesiv.
Dom var mjuka och fungerade utan prpblem.
Är adhesiven bara lagrad rätt så är det nog inga problem.

Ring och prata med Dick på Maba Maskin Nordic i Halmstad. 035 135590 De brukar ha lösningar på det mesta vad gäller montering./Johan

Fredrikpersson skrev:

Vi kan dela på rullen om du vill.Vilken bredd är det?

F
www.photax.se -> Mörkrums och förbrukningsmaterial-> Mörkrumsartiklar -> Skär och montering ->Kodak Adhesivpapper, typ 2
För montering av fotopapper. Adhesivpapperet läggs mellan kopian och monteringsunderlaget och värms fast med monteringspress eller liknande.

Från prislistan
Kodak Dry Mounting Tissiu, type 2:
Adhesivpapper rulle 50cm x 9 m, 425:-

Visst kan vi dela på en rulle om du vill det.

Jag måste dock bestämma vilket papper jag ska köpa i samma veva. Jag brukar också kolla upp med andra i klubben om de vill göra en sambeställning också, så det blir nog ingen beställning före helgen är jag rädd.

Hur brottom har du?

Vi kan ta det här på mejl kanske

Nja jag tycker inte att risken är stor.

Det är ett smältlim på båda sidor av ett väldigt tunt smörpapper. Och mina som har ett par år på nacken smälter bra och har inget problem med. Har du fått en försäljare någonstans som bara snackar för att sälja något annat? T.ex. limspray på burk som inte är att rekommendera.

Det är väl som att säja att vanligt värmelim på stav blir för gammalt.

Det du där emot måste ha är ett releasepapper ett tunt vaxpapper på vardera sida om din montering annars fastnar allt i monteringspressen. Vaxpappret ser ungefär ut som det papper som klistermärken är fästade på före du tar loss dem och ska klistra på de.

Kolla även din monteringspress om det finns mycket klisterrester en del har verkligen inte förstått det där med releasepapper.

adhesivpapper

Jag köpte adhesivpapper på Gallerix.

De har ju ofta en torrmonteringspress stående med adhesivpapper. Jag frågade och de ville gärna sälja en bit till mig.

Kanske blir det dock billigare att köpa på Photax.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.