ANNONS
Annons

Adaptrar Canon EOS/Olympus OM Zuiko-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

iba

Medlem
Adaptrar Canon EOS/Olympus OM Zuiko-objektiv. Köpråd?

Det går ju utmärkt att använda Olympus analoga OM Zuiko-objektiv till Canon EOS-kameror, berättas på flera håll.

Zuiko-objektiven har mycket hög kvalitet, problemet är ju bara att man måste använda dem helt manuellt och blända ned för hand. Känns alltså mest aktuellt för t ex fisheye eller längre telen.

Däremot sägs det väldigt litet om vilka adaptrar som är bra – t ex på e-bay finns det ett antal olika i prisläge ungefär 19 till 39 Euro. Sannolikt är de olika välgjorda och alltså med olika bra passning och funktion.

Köpråd från någon som provat olika leverantörer?
 
Senast ändrad:
Jag har inte sett kritik mot någon speciell tillverkare, även om flera säger att adaptrar tillverkade i Japan är att föredra framför adaptrar från Kina. Men om det verkligen är någon skillnad eller att man vill motivera det högre priset är svårt att säga.

Det som är viktigast är att adapterringen inte är för tjock, jag har sett ganska många kommentarer om felaktig tjocklek för Leica R-adaptrar (men faktiskt inga för Olympus). Det kan vara så att Zuiko objektiven har lite marginal att fokusera förbi oändligheten.

Däremot kan jag rekomendera att du köper en adapter med elektronik, då kan du få stöd av autofokusen vid fokuseringen. Vilket är till stor hjälp och ökar användbarheten hos de manuella Zuiko objektiven.

Det är förresten också populärt att använda Zuikos vidvinkelobjektiv på Canons fullformathus, själv har jag använt 24/2.8 och 35/2 med bra resultat.

/Daniel
 
Jag köpte billigast möjliga. Har monterat en mattskiva från katz-eye i min 30D så jag struntade i chippet som möjliggör focus-confirm.

Den är dock aningens för tunn och jag kan fokusera förbi evinerligheten. Skall lägga nått lagom tjock mellan adaptern och objektivet så löser det sig.

Jag har ett 24/2.8 (dan gamla modellen) som jag är grymt nöjd med, kostade en spottstyver och är superskarpt, enda nackdelen är att det är aningens känsligt för motljus. (Gissar att den nyare varianten som är multicoated är något bättre) Kontrasten är ganska låg, men det är snarast en fördel när man plåtar digitalt, det är mycket enklare att lägga till kontrast än att minska den.

Apropå adapters så har jag också ett Leica Summicron-R 90 som jag kör med en adapter (med chip på), men det är tokigt svårt att träffa rätt. Vidvinkel är mycket mer förlåtande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.