ANNONS
Annons

Adapter Praktica objektiv - Nikon kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

FruJansson

Avslutat medlemskap
Hoppas det finns nån som kan svara på detta! Jag har en D90 och skulle vilja få tag i en adapter som funkar med gamla Praktica objektiv. Jag chansade och köpte en M42-adapter men den passade inte. Jag har tyvärr ingen möjlighet att testa i nån affär eftersom det inte finns några fotoaffärer här i stan och har inte lust att köpa alla adaptrar som finns för Nikon...Det är så synd om de gamla objektiven inte kommer till nån användning mer eftersom själva kameran gett upp för länge sen...

Det finns två typer av M42 fattning, den ena är M42x0.75 och den andra är M42x1.0
( Om jag minns rätt) M42x1 är dem gamla pentax objektiv.
M42 adapter kan du köpa på Tradera. Lycka till

Hoppas det finns nån som kan svara på detta! Jag har en D90 och skulle vilja få tag i en adapter som funkar med gamla Praktica objektiv. Jag chansade och köpte en M42-adapter men den passade inte. Jag har tyvärr ingen möjlighet att testa i nån affär eftersom det inte finns några fotoaffärer här i stan och har inte lust att köpa alla adaptrar som finns för Nikon...Det är så synd om de gamla objektiven inte kommer till nån användning mer eftersom själva kameran gett upp för länge sen...

Man kan hitta adaptrar som gör det möjligt att montera objektivet men tyvärr får man inte fokusering på oändligt med denna kombination.
Finns visst varianter med glas i som löser detta men det är inget som jag provat.
/Johan

Det låter som de objektiv du har är med Prakticas bajonettfattning PB och inte M42-gänga (eftersom adaptern inte passade). Dessa var avsedda för Prakticas nya B-system såsom Praktica B200 och BX20 mfl som introducerades 1979 (fast de fortsatte även att tillverka kameror och objektiv med m42-gänga).

Tyvärr är jag osäker på om det finns någon adapter för dessa till Nikon F. Till Canon EOS och 4/3-systemet har jag dock sett att det finns.

Det låter som de objektiv du har är med Prakticas bajonettfattning PB och inte M42-gänga (eftersom adaptern inte passade). Dessa var avsedda för Prakticas nya B-system såsom Praktica B200 och BX20 mfl som introducerades 1979 (fast de fortsatte även att tillverka kameror och objektiv med m42-gänga).

Tyvärr är jag osäker på om det finns någon adapter för dessa till Nikon F. Till Canon EOS och 4/3-systemet har jag dock sett att det finns.

Tack, det låter dessvärre precis som jag befarade. Då är det nog ingen idé att fortsätta leta för jag har inga planer på att byta till Canon...

byta och byta, man kan ju alltid ha ett halvgammalt canonhus för udda roliga objketiv - det är en mycket stor nackdel med nikon systmet att det inte fungerar med adaptrar och även OM det fungerar verkar det vara mycket strul med ljusmätningen. vad var det för praktika objketiv? var det zoomar så kan du lika gärna strunta i dem då de inte lever upp till dagens krav - fasta har dock en del kvar att ge.

Man kan hitta adaptrar som gör det möjligt att montera objektivet men tyvärr får man inte fokusering på oändligt med denna kombination.
Finns visst varianter med glas i som löser detta men det är inget som jag provat.
/Johan

Tack för svaret men jag hade gärna fått tag i rätt adapter om den bara hade funnits, för att kunna testa fota med pappas gamla vidvinkelobjektiv.

byta och byta, man kan ju alltid ha ett halvgammalt canonhus för udda roliga objketiv - det är en mycket stor nackdel med nikon systmet att det inte fungerar med adaptrar och även OM det fungerar verkar det vara mycket strul med ljusmätningen. vad var det för praktika objketiv? var det zoomar så kan du lika gärna strunta i dem då de inte lever upp till dagens krav - fasta har dock en del kvar att ge.

Hehe ja det är ju en möjlighet, men inget jag ens kan ta upp för diskussion här hemma då jag nyss uppgraderat från D60 till 90...Men jag ska lägga det på minnet att det kan funka med Canon i så fall. Det är ett fast vidvinkelobjektiv, 15 linser om jag minns rätt, tungt som f-n...:)

Jag använde Practica`s Pentacon 50/1,8 (M42) på Nikon D50 och D300. Adapter hade lins för att kunna fokusera på oändligt avstånd, utan lins kunde man fokusera bara ca drygt halvmeter framför kameran. Måste dock säga att linsen försämrade skärpa och bildkvalité. Däremot använder jag Pentacon 50/1,8 bakvänt för makrofoto och det fungerar utmärkt se här: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1334321.htm .

Jag har också ett Zeiss Planar 50/1,7 som hade ursprungligen Contax-bajonett. Jag lyckades bygga om det till Nikon så att det fungerar på oändligt men det var ganska mycket jobb, inget som kan göras på köksbordet. Man måste ha helst tillgång till en verkstad och lite maskiner. Problemet med Nikon är registeravstånd (avstånd mellan sensor och objektivet). Nikon har 46,5mm och det är någon milimeter mer än andra kameramärke. Det betyder att man skulle behöva trycka in andra objektiv i Nikon-kamerahus eftersom de är byggda för kortare registeravstånd.

Spar alla BRA gamla objektiv - snart mycket snart så har vi spegellösa FF hus på marknaden och vågar jag gissa att det kommer att påverka priset på FD optik och annan optik för korta registeravstånd rejält?

FD 85mm f/1.2 till de priser man kan köpa det för idag kommer att bli mycket spännande - optiken är inte bättre än ett EF 85 f/1.2, men f-n så mycket billigare...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar