ANNONS
Annons

ACR gör automatiska justeringar

Produkter
(logga in för att koppla)

vaktmästaren

Aktiv medlem
Jag visste inte att Adobe Camera Raw, ACR, gör automatiska justeringar av bilderna baserat på EXIF-data och kameramodell.
Dessa justeringar kan man se om man öppnar en bild i ACR och sedan trycker Ctrl+U. Ett nytt tryck på Ctrl+U återställer de automatiska justeringarna.
Såhär står det i ett tips jag läst:
By default, when you open a RAW image in Photoshop CS2, Camera Raw looks at the EXIF data embedded into your photo by your digital camera to find out which type of camera it was taken with, and once it knows, it applies a set of Auto corrections to the photo's exposure, shadows, brightness, and contrast. If you'd like to see what your RAW image looked like before Camera Raw applied these Auto corrections, just press Command-U (PC: Control-U), and it turns off all the Auto corrections to give you a clear, uncorrected view. Pretty bad, eh? So press Command-U (PC: Control-U) to turn those bad boys right back on.

Naturligtvis går det att stänga av denna automatiska justering för gott och enligt detta tips gör man det såhär:
If you don't like the Auto corrections that are applied to your RAW images by default, you can change things so that when you open photos from your camera, it will no longer perform any Auto corrections. Here's how: Open a RAW image and press Command-U (PC: Control-U) to turn off all the Auto corrections in Camera Raw. Then go under the flyout menu (to the right of the Settings pop-up menu) and choose Save New Camera Raw Defaults. Now, when you open a photo taken with the same camera make and model, it will no longer apply any of the Auto settings.

Jag använder Lightroom som vad jag förstår är samma "motor" som Camera Raw och det är väl uppenbart att vissa grundinställningar läggs på? Det syns ju tydligt på reglagen för tex brightness, etc.

Jag tycker det är helt OK. Vill man inte ha det så är det ju busenkelt att ändra vid importen eller i efterhand.

Att titta på en helt "ren" RAW fil är väl inget större nöje och jag tycker default-värdena är en bra utgångspunkt för vidare arbete.

Jag ser helt enkelt inte problemet men som sagt, mina erfarenheter är från LR, inte ACR.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar